Spanningen tussen Armenië en Azerbeidzjan

Gestart door Lex, 27/09/2020 | 11:55 uur

A.J.

Citaat van: Oorlogsvis op 07/10/2020 | 15:58 uur
Heb het artikel gelezen ...ben het met je eens zonder APS etc etc ben je kansloos. Er moet ook een soort
paraplu van anti-drone air defenses komen ...het is best verontrustend dat simpele goedkope Turkse  Bayaktar drones
zoveel schade kunnen veroorzaken.

Dat roepen we al jaren maar ja de Palua had je niet zoveel aan bij vredesmissies dus kon het allemaal wel wegbezuinigd worden... Die drones gingen we verder toch geen last van krijgen.

Citaat
Nederland moet trouwens zelf ook vol inzetten op drones denk ik ...en dan
niet op de manier waarop ze dat nu doen .. ...gewoon grote aantallen bewapende drones.

Gaat vanzelf gebeuren.

Oorlogsvis

Citaat van: Huzaar1 op 07/10/2020 | 11:49 uur
Ook de reden voor belang van APS, c-uav,C-RAM, en het hebben van betere S.A.
Heb het artikel gelezen ...ben het met je eens zonder APS etc etc ben je kansloos. Er moet ook een soort
paraplu van anti-drone air defenses komen ...het is best verontrustend dat simpele goedkope Turkse  Bayaktar drones
zoveel schade kunnen veroorzaken. Nederland moet trouwens zelf ook vol inzetten op drones denk ik ...en dan
niet op de manier waarop ze dat nu doen .. ...gewoon grote aantallen bewapende drones.

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"



Reinier

Grote kans dat die ook uitmond in een smerige proxy oorlog met meerdere partijen en meerdere belangen zoals in Syrië.
Christelijke Armenen, Grieken aan de ene kant met wat 'hulp' van de Russen en aan de kant van de Azerbeidzjan de Turken.

bergd

Voormalig Griekse onderofficier: "Ik ga naar Armenië met 500-800 Grieken om de Turken te verpletteren"

Grieken en Grieks-Armeniërs zeggen dat ze klaar zijn om ten strijde te trekken in Artsakh. Onder hen is een Griekse voormalige onderofficier die aan Spoetnik Hellas de redenen voor zijn beslissing heeft uitgelegd.

https://dissident.one/2020/10/03/voormalig-onderofficier-ik-ga-naar-armenie-met-500-800-grieken-om-de-turken-te-verpletteren/


Ik weet niet hoe betrouwbaar deze site is maar mis de berichtgeving tot nu toe van internationale nieuwssite want het begint toch behoorlijk uit de hand te lopen

zie verder https://www.geenstijl.nl/5155706/oorlog-dag-10-grijze-wolven-en-nog-meer-turken-gespot-in-azerbeidzjan/

Ace1

Citaat van: Thomasen op 03/10/2020 | 14:27 uur
Dat zou wel een van de weinige pluspunten zijn. De Turken voeren nu 3 (proxy) oorlogen.  En dagen ook Griekenland  nog uit. Complexiteit is goed te zien dat verschillende landen in verschillende conflicten  met en tegen elkaar staan. Turkije hoopt, en niet helemaal onterecht, op een stevige overwinning. Goed intern, maar kan ook aanleiding zijn de volgende overwinning  te zoeken.

Doet mij aan aan Nazi-Duitsland denken die ook op 3 fronten bezig was en uiteindelijk verloor. en daarnaast heeft Turkije geen bondgenoten waarvan ze steun krijgen.

Reinier

Citaat van: DvdW op 29/09/2020 | 20:37 uur
Syrië achtige taferelen?
Gaat er wel op lijken.
Al hebben Rusland en Turkije in Syrië allebei hun eigen agenda die soms wel en soms niet overeenkomt. Hier staan ze min of meer tegenover elkaar.

Op zich zou het niet erg zijn voor de rest van de wereld als die twee met elkaar 'bezig' zijn en even wat minder tijd en focus kunnen hebben om elders ongein uit te halen.

DvdW

Citaat van: Reinier op 29/09/2020 | 13:37 uur
Armenië wordt gesteund door Rusland en Azerbeidzjan door Erdogan's Turkije; kan een mooie proxy oorlog worden tussen die twee.  :silent:
Syrië achtige taferelen?
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Reinier

Citaat van: Harald op 29/09/2020 | 17:30 uur
Speelt Iran hier ook nog een rol ?
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij niet.
Azerbeidzjan is sterk verwant met de Turken, spreken dezelfde of een zelfde soort taal. 

Harald

Citaat van: Reinier op 29/09/2020 | 13:37 uur
Armenië wordt gesteund door Rusland en Azerbeidzjan door Erdogan's Turkije; kan een mooie proxy oorlog worden tussen die twee.  :silent:

Speelt Iran hier ook nog een rol ?

Parera

#4
Citaat van: Reinier op 29/09/2020 | 13:37 uur
Armenië wordt gesteund door Rusland en Azerbeidzjan door Erdogan's Turkije; kan een mooie proxy oorlog worden tussen die twee.  :silent:

Volgens recente berichten heeft een Turkse F-16 een Armeense Su-25 neergehaald langs de grens maar de Turken ontkennen dit bericht van de Armeense defensie.

Volgens een ander bericht zouden de Russen een aantal (minimaal 3) MIG-29's hebben geschonken aan Armenie.

Via twitter @ANP

Citaat#BREAKING Turkey "fully ready" to help Azerbaijan take back separatist region of Nagorny Karabakh, President Erdogan's top press aide says ahead of UN Security Council debate on crisis

Reinier

Armenië wordt gesteund door Rusland en Azerbeidzjan door Erdogan's Turkije; kan een mooie proxy oorlog worden tussen die twee.  :silent:

Ace1

De oorlog die komt

Olaf Koens

Er is niets beangstigender dan een volk dat snakt naar oorlog. Gelukkig zie je meestal het tegenovergestelde. Wanneer je door de geschiedenis van de afgelopen zeventig jaar bladert doet het soms denken aan een aaneenschakeling van manifestaties, betogingen en protestliederen tegen een oorlog. Weg met die troepen, weg uit dat land. Terug met onze jongens. Er is echter één uitzondering. Een olierijke voormalige Sovjetstaat in de Kaukasus: Azerbeidzjan.

Afgelopen juli nog gingen er tienduizenden mensen in de hoofdstad Bakoe de straat op voor de oorlog. 'Mobiliseren!', klonk het. 'Karabach is Azerbeidzjaans!'. De oproerpolitie moest waterkanonnen inzetten om de menigte in toom te houden. Een surrealistisch en verontrustend beeld. In juli waren er schermutselingen tussen Armenië en Azerbeidzjan aan de grens, en ook nu laait het geweld op over de enclave Nagorno-Karabach. Iedere keer zit ik op het puntje van mijn stoel. Gaat die oorlog er nu dan echt komen? Het gaat een bloedbad worden, en aan mij de taak er verslag van te doen.

Tien jaar geleden, in een klein zaaltje in een duur hotel in Bakoe, ben ik ervan overtuigd geraakt dat het slechts een kwestie van tijd zal zijn. Azerbeidzjan is een ontzagwekkend mooi land met een fenomenale geschiedenis. En het is een kleptocratie met een enorm repressief politieapparaat. Iedere vorm van oppositie wordt vakkundig het land uitgewerkt. Schrijvers worden verbannen, onderzoeksjournalisten verdwijnen de cel in en wie het in zijn hoofd haalt om tijdens het Eurovisie Songfestival een stem uit te brengen voor aartsvijand Armenië kan een bezoekje van de veiligheidsdienst verwachten.

In dat kleine zaaltje was ik te gast bij een conferentie georganiseerd door twee Duitse Europarlementariërs. Er was een oppositieleider uitgenodigd, een man die vaker opgesloten had gezeten dan vrij was geweest. Hij was zijn leven niet zeker, en toch zat hij hier. Er werd gesproken over democratisering, over vrij verkiezingen. De oppositieleider hield een vlammend pleidooi. Er moest eindelijk een einde komen aan de Alijev-dynastie die het land met ijzeren vuist regeert, er moest werk gemaakt worden van de bestrijding van corruptie. Alleen dan zou het land kunnen hervormen, en alleen dan zou er genoeg geld naar het leger kunnen gaan om eens en voor altijd af te rekenen met die verschrikkelijke Armenen.

De voertaal was Russisch. Ik liep rood aan, maar zag de twee Europarlementariërs instemmend knikken. Er waren brede glimlachen te zien. Ik schakelde de vertaling op een koptelefoon aan, die bleek een halve minuut achter te lopen. Op dat moment trokken beide Europese politici lijkwit weg. 'Ik wil de twee gasten uit Duitsland daarom hartelijk bedanken voor hun steun', zei de oppositieleider nog. "We zijn het er allemaal over eens dat het de hoogste tijd voor een oorlog is."

De afgelopen tien jaar is dat steeds op het nippertje voorkomen. Armenië bezet Nagorno-Karabach, Azerbeidzjan wil het terug hebben. Afgelopen weekend kondigden beide landen een mobilisatie aan, er werden doelen geraakt en er vallen opnieuw slachtoffers aan beide kanten. Die oorlog, bedenk ik me, die komt er niet - die is er al.

Olaf Koens (1985) is correspondent voor RTL Nieuws in het Midden-Oosten, met als standplaats Istanbul. Na zijn studie filosofie ging hij in 2007 als correspondent aan de slag in Moskou. In 2015 werd hij uitgeroepen tot journalist van het jaar. Hij schreef de boeken 'Koorddansen in de Kaukasus', 'Oorlog en kermis' en 'Paarden vliegen businessclass'.

https://www.rtlnieuws.nl/columns/column/5186613/oorlog-amenie-azerbeidzjan-column-olaf-koens