Internationale Helicopter ontwikkelingen

Gestart door Harald, 01/03/2017 | 13:48 uur

Parera

#386
Citaat van: Harald op 11/09/2019 | 11:26 uur
Apache is vind ik ook niet zo`n probleem. Dat is een heli welke in grote getale, toen ook al bij de lease van de A versie, gemaakt werden in gebruik waren bij o.a. de VS.
Niet dat NL straks een "standaard" heli helemaal naar eigen inzicht gaat optoppen en later komen ze we weer achter dat dat allemaal te veel gaat kosten. Net zoiets als de cockpit uitvoering bij de Chinooks. Nu allemaal bij de F versie zoals ze ook bij de VS in gebruik zijn.

Maritiem vind ik wel belangrijk, want het 300 squadron wordt omgeturnd naar het SOF Air-squadron, wat gaat er dan gebeuren met de maritieme uitzendingen/gebruik zoals nu ook in de West.
En als later de Cougars weg vallen, dan zouden er bijna 2-wegen aangevlogen moeten worden.
1) Heli's voor maritiem gebruik zoals de Cougars nu gebruik worden.
2) SOF heli's voor het 300 squadron.

Voor 1 zou je extra NH90's voor kunnen aanschaffen als standaard binnen de KM (het heeft niet mijn voorkeur om extra NH90 aan te schaffen, NH90 puur voor ASW) en een ander type voor SOF.

Mijn voorkeur zou meer zijn om basis 1 type aan te schaffen en dan een keuze uit :
A) MH-60S + HH-60W
B) H225M basis + CSAR


De H225 is wel een helikopter op leeftijd, en de X6 waar de Franse de H225 mee wilde vervangen is stopgezet door problemen rondom leveranciers van bepaalde onderdelen.
Als de KLU echt voor 1 standaard wilt gaan ja dan is het compleet volgen van de US army standaard een goede keuze. Het nadeel van de HH-60W i.c.m. maritiem is weer dat ze op onze huidige schepen lastig in te delen zijn met die brandstof stang.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/09/2019 | 11:02 uur
Ik zie het probleem niet, jarenlang is NL de enige Europese gebruiker geweest van de Apache, het is een uitstekende keuze gebleken. (maritiem gebruik is wel een puntje van aandacht).

Apache is vind ik ook niet zo`n probleem. Dat is een heli welke in grote getale, toen ook al bij de lease van de A versie, gemaakt werden in gebruik waren bij o.a. de VS.
Niet dat NL straks een "standaard" heli helemaal naar eigen inzicht gaat optoppen en later komen ze we weer achter dat dat allemaal te veel gaat kosten. Net zoiets als de cockpit uitvoering bij de Chinooks. Nu allemaal bij de F versie zoals ze ook bij de VS in gebruik zijn.

Maritiem vind ik wel belangrijk, want het 300 squadron wordt omgeturnd naar het SOF Air-squadron, wat gaat er dan gebeuren met de maritieme uitzendingen/gebruik zoals nu ook in de West.
En als later de Cougars weg vallen, dan zouden er bijna 2-wegen aangevlogen moeten worden.
1) Heli's voor maritiem gebruik zoals de Cougars nu gebruik worden.
2) SOF heli's voor het 300 squadron.

Voor 1 zou je extra NH90's voor kunnen aanschaffen als standaard binnen de KM (het heeft niet mijn voorkeur om extra NH90 aan te schaffen, NH90 puur voor ASW) en een ander type voor SOF.

Mijn voorkeur zou meer zijn om basis 1 type aan te schaffen en dan een keuze uit :
A) MH-60S + HH-60W
B) H225M basis + CSAR
   

Parera

Citaat van: Sparkplug op 11/09/2019 | 11:10 uur
De HH-139A noemde ik, omdat de S-70 en AW139 qua grootte overeenkomen. De AW101 en de H225M zijn alweer groter.

Ja het formaat speelt ook een belangrijke rol bij CSAR, maar dat lijstje is ongeveer wel wat er ''van de plank'' te koop is op dit moment op de CSAR markt. En natuurlijk kan je van elke heli een CSAR / SOF toestel maken maar het moet ook nut hebben.

Zo kan je ook de H145M aankopen, een prima heli voor kleine SOF eenheden of voor binnenlandse taken maar absoluut geen CSAR toestel.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 11/09/2019 | 11:06 uur
Er zijn natuurlijk nog meer opties als je een CSAR helikopter wilt;
- HH-139A
- HH-60W Pave Hawk
- HH-101A Ceasar
- H225M Caracal

De HH-139A noemde ik, omdat de S-70 en AW139 qua grootte overeenkomen. De AW101 en de H225M zijn alweer groter.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#382
Citaat van: Sparkplug op 11/09/2019 | 09:27 uur
Combat Rescue is altijd specialistisch. Een alternatief is de Leonardo HH-139A.

Er zijn natuurlijk nog meer opties als je een CSAR helikopter wilt;
- HH-139A
- HH-60W Pave Hawk
- HH-101A Ceasar
- H225M Caracal

Dit is zomaar een kort lijstje van bestaande CSAR heli's, we weten ook dat de Fransen 10 NH90's willen in SOF configuratie. De eerste 6 moeten tegen 2025 in dienst zijn, maar dit worden aangepaste TTH's / MTTH's.

Impressie van de NH90 SOF volgens de Franse plannen.


Ideaal gezien wil je een SOF heli overal kunnen inzetten, dus land based of maritiem maar dit hangt af van de gebruiker of het ook echt een eis gaat worden.

Wat ik kan vinden richten de Fransen zich voorlopig op de TTH variant voor de SOF heli dus zonder maritieme capaciteit (daar hebben ze de H225's), ook zouden Australie, Spanje en Belgie mogelijk betrokken worden bij het project.

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/09/2019 | 11:02 uur
Ik zie het probleem niet, jarenlang is NL de enige Europese gebruiker geweest van de Apache, het is een uitstekende keuze gebleken. (maritiem gebruik is wel een puntje van aandacht).

Dat is niet helemaal waar. Griekenland had de AH-64A al in 1995 en de Britse WAH-64D kwam tegelijkertijd met de AH-64D van de KLu. Iedereen sloot aan op de ervaringen van de fabrikant en de US Army.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 11/09/2019 | 10:59 uur
Precies, en daarbij ook iets wat maritiem te gebruiken is.
Zoals nu de cougars ook gebruikt worden. Dus geen Chinook !

Ik zie het probleem niet, jarenlang is NL de enige Europese gebruiker geweest van de Apache, het is een uitstekende keuze gebleken. (maritiem gebruik is wel een puntje van aandacht).

Harald

Citaat van: Sparkplug op 11/09/2019 | 10:51 uur
Voor SF/SOF optreden zijn er zoveel soorten helikopters qua grootte en zwaarte beschikbaar. Weet niet wat zij voor ogen hebben en wat zij er allemaal mee willen doen.

Als ze maar niet iets kiezen wat de rest niet heeft.

Precies, en daarbij ook iets wat maritiem te gebruiken is.
Zoals nu de cougars ook gebruikt worden. Dus geen Chinook ! 

Sparkplug

Citaat van: Harald op 11/09/2019 | 10:45 uur
NL wil wel naar SF met de Cougars, maar zouden ze ook zo ver gaan met een eventuele vervanger dat deze geheel hiervoor bestemd is ?
of toch meer een Paarse heli met extra SF middelen ?

Voor SF/SOF optreden zijn er zoveel soorten helikopters qua grootte en zwaarte beschikbaar. Weet niet wat zij voor ogen hebben en wat zij er allemaal mee willen doen.

Als ze maar niet iets kiezen wat de rest niet heeft.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

NL wil wel naar SF met de Cougars, maar zouden ze ook zo ver gaan met een eventuele vervanger dat deze geheel hiervoor bestemd is ?
of toch meer een Paarse heli met extra SF middelen ?

Sparkplug

Citaat van: Harald op 11/09/2019 | 09:21 uur
Zou NL ook interesse hebben ??
Als vervanging van de Cougars ?

De HH-60W is natuurlijk wel zeer specialistisch, voor NL te specialistisch denk ik

Combat Rescue is altijd specialistisch. Een alternatief is de Leonardo HH-139A.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: Sparkplug op 11/09/2019 | 09:03 uur
Six Countries Interested in USAF's New Combat Rescue Helicopter (HH-60W)

http://www.airforcemag.com/Features/Pages/2019/September%202019/Six-Countries-Interested-in-USAFs-New-Combat-Rescue-Helicopter.aspx

Zou NL ook interesse hebben ??
Als vervanging van de Cougars ?

De HH-60W is natuurlijk wel zeer specialistisch, voor NL te specialistisch denk ik 

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.