Recente berichten

#1
KM / Re: LPX
Last post by Harald - Vandaag om 08:00
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op Vandaag om 03:24Wat is er gebeurd met de wens/eis van de mariniers om te komen tot kleinere en meer flexibele schepen die ook vuursteun kunnen verlenen én de wens/eis va de marine om dit schip als OPV vervanger in te kunnen zetten, die kan opereren met meer zelfbescherming en escalatie dominantie?

Als ik het zo allemaal lees, dan gaat het vlees nog vis worden en zeg ik op mijn beurt: 1 basis hull, 2 met een plat dek en 4 met een soort van XO opbouw, wellicht is 3+3 een betere overweging.

hear hear ...
+1
#2
Via X/Twitter @DARPA

Manta Ray #UUV prototype completes full-scale, in-water testing off the coast of SoCal. DARPA program exhibits modular, first-of-kind capability for an extra-large uncrewed underwater vehicle. Built by
@northropgrumman.

https://www.darpa.mil/news-events/2024-05-01





Laat de mensen van COMMIT maar eens gaan kijken in Zuid California , dit is wat je moet willen naast je bemande onderzeeboten :angel:
#3
KM / Re: LPX
Last post by jurrien visser (JuVi op Twitter) - Vandaag om 03:24
Wat is er gebeurd met de wens/eis van de mariniers om te komen tot kleinere en meer flexibele schepen die ook vuursteun kunnen verlenen én de wens/eis va de marine om dit schip als OPV vervanger in te kunnen zetten, die kan opereren met meer zelfbescherming en escalatie dominantie?

Als ik het zo allemaal lees, dan gaat het vlees nog vis worden en zeg ik op mijn beurt: 1 basis hull, 2 met een plat dek en 4 met een soort van XO opbouw, wellicht is 3+3 een betere overweging.
#4
Citaat van: ARM-WAP op 01/05/2024 | 18:28 uurDe Spanjaarden hebben zich indertijd gewaagd aan een carrier(tje), de Principe de Asturias.
Klein ding met een beperkte helicopter en Matador vloot.
Dat land zie ik zich niet wagen aan een heuse Fleet carrier. Conventioneel aangedreven of niet.

Italie... die gebruiken hun vloot vooral binnen de Middellandse Zee. Zelden komen ze in onze contrijen.
En hun hele marine heeft niets nucleair aangedreven. Ik zie hen ook nooit die richting inslaan. Ze zijn happy met een schip met 4 GE LM2500 GT's (of RR MT-30) - die zuipen maar ze bouwen nieuwe bevoorraders. Dus RAS-fuel is taken care of.

Duitsland - vergeet dat land.

De enige landen in Europa die ik zich zie wagen aan een CV(N), zouden het VK en FR zijn.
En de Britten zijn een weg ingeslagen die hen voor enkele decennia ketent aan die twee miskleunen met F35-B.
Blijft alleen FR over.

Raar maar (hoogswaarschijnljk) waar zie ik de F35-B als de passe-partout voor een reeks Europese carriers, mochten die er komen.
Mss dat de Spanjaarden er nog wat kopen voor hun Juan-Carlos... hen zie ik daarmee best gelukkig zijn. Hun Asturias heeft ook niet veel inzet beleefd.
De Italianen zullen bij hun Trieste en Cavour blijven, met ook een handvol F-35B's.

Net als met onze dromen over grotere marines met een beperkt aan scheepstypes die in veel grotere series dan de huidige gebouwd kunnen worden...  zullen ook de carriers er niet komen.
Landen als Portugal, Denemarken, Noorwegen, Zweden (en zelfs Finland) (en ook Belgie :angel: , mocht de politiek er zich eindelijk eens aan wagen) zouden zo veel makkelijker en goedkoper aan minstens een fregatten-drieslag (of zelfs vierslag) kunnen geraken. Dat terzijde.

In ben het hier wel mee eens, maar ik bedoelde meer als er 1 land is dat na Frankrijk een nuke carrier zou kunnen aanschaffen zijn het de Italianen. Niet alleen vanwege hun vloot structuur, politiek maar ook zeker de industrie en samenwerking met Frankrijk (FREMM, tankers).

Voor Europa zou een 3 of 4 tal light carriers zoals de Cavour met F-35B's en UAV's al een prachtige capaciteit zijn. Hetzelfde aantal in QE klasse formaat carriers zullen we voorlopig kunnen beschouwen als een droom capaciteit voor de EU.
#5
KM / Re: LPX
Last post by Parera - Vandaag om 03:14
Citaat van: silvester herc op 01/05/2024 | 21:01 uurIk heb begrepen dat er al de type Helikopters van onze Engelse vrienden vanaf de ATS moeten kunne opereren dus dan worden het ook de Chinooks,EH-101en Apaches enzovoort gewoon een flinke lift en een hangaar beneden deks er staat wel de lengte plus minus 150 M maar niet de breedte dus dan kan men er nog aardig wat van maken men wil dat de Mariniers meer zelfstandig kunnen operen dus maak er wat van Parera heeft zeker het Portugese ontwerp voor zich😉!!

De vraag is of die CH-47, EH-101 & AH-64's ook daadwerkelijk de hangaar in moeten kunnen. Als dit het geval is dan vraagt dat flinke aanpassingen in een ontwerp. Moeten we ze alleen kunnen landen, bijtanken en bewapenen dan is het een heel ander verhaal.

Maar zoals ik eerder aangegeven heb is het geen probleem om op een 150m lange LHD (25 m breedte) twee zware landing spots (CH-47/V-22) te plaatsen + nog eens 2 standaard helispots (NH-90/ EH-101). Je wilt het schip ook voorzien van een dek kraan voor het laden/lossen van (noodhulp)goederen aan land of de LCU's maar ook voor het RAS'en van de landingsvaartuigen.

Wil je ditzelfde met ruimte voor een grote lift zoals de Spaanse Juan Carlos achterop het vliegdek dan heeft dat gevolgen voor de helispots en/of de ruimte die je hebt voor de opbouw. Dan is 150 m op eens behoorlijk kort. Om dit te compenseren zou je kunnen kiezen voor 1 deklift, maar als deze kapot is dan ben je je volledige heli capaciteit kwijt.

En nee ik heb het niet over de Portugese variant, maar over een Enforcer model qua afmetingen.
#6
Citaat van: Huzaar1 op 01/05/2024 | 01:55 uurExact, en alsof ze de FCAS gaan afnemen. Ze hebben nog 30 jaar te gaan met de F-35.

Ze hopen met 5 cent een 1 euro te verdienen, prima, maar meer dan schroefjes zullen het vermoedelijk niet worden.

Daarnaast, plaats FCAS, om wille van het argument, in een vergelijkbare categorie als het Amerikaanse NGAD, waar het bemande deel van dit systeem nu al na verwachting >$US300 miljoen per exemplaar gaat kosten, grofweg 1 NGAD voor 3,5 F-35A en vertaal dit naar België...
#7
Citaat van: Huzaar1 op 01/05/2024 | 01:55 uurExact, en alsof ze de FCAS gaan afnemen. Ze hebben nog 30 jaar te gaan met de F-35.

Zeg nooit nooit natuurlijk. Misschien kunnen ze het showroom model meenemen voor een zacht prijsje
#8
Zuid-Amerika / Re: Brazilaanse industrie expa...
Last post by Ace1 - 01/05/2024 | 22:26 uur
Indien Embraer een nieuwe 737- en A320-concurrent gaat bouwen dan heeft Boeing zo en zo een probleem.
Ik vermoed dat men gebruik gaat maken van de techniek van de C-390 dit in combinatie met de techniek van de  Embraer E-Jet E2 family.

Mocht Embraer er ook een MPA versie en een AEW&C aircraft  gaan bouwen en Frankrijk kiest bijvoorbeeld voor een MPA versie van Dassault gaat Airbus dit voelen want alle potentiële klanten gaan dan bij Embraer kijken.

Van de zakenjets die Embraer zijn ook een MPA versie en AEW&C aircraft versie, hierdoor hoeft Embraer niet vanaf 0 te  beginnen.
#9
Europa / Re: Rusland's Expansie
Last post by Benji87 - 01/05/2024 | 22:19 uur
Er wordt gevreesd voor een doorbraak van significante proporties bij Chasiv Yar. Het zwaartepunt van het Russische offensief lijkt daar te gaan liggen. De komende weken worden zeer spannend voor Oekraïne.
#10
Zuid-Amerika / Brazilaanse industrie expansie
Last post by Ace1 - 01/05/2024 | 22:15 uur
Embraer overweegt nieuwe 737- en A320-concurrent te bouwen

Embraer overweegt te beginnen met de ontwikkeling van een nieuw narrowbody-vliegtuig. Met het eventueel te bouwen toesteltype zou de fabrikant de strijd aan willen gaan met de marktdominantie van Airbus en Boeing.

De Wall Street Journal meldde woensdag dat Embraer interne studies heeft uitgevoerd en vastgesteld heeft dat het bedrijf over de technologische- en productiecapaciteit beschikt om een volgende generatie narrowbody-vliegtuig te ontwikkelen. Het type zou qua grootte vergelijkbaar moeten worden met de Boeing 737. Daarmee zou het voor Embraer, dat zich voornamelijk toelegt op regionale en zakelijke toestellen, het eerste vliegtuig in dat segment worden. Hoewel er nog geen definitieve beslissing is genomen, heeft Embraer al wel de basis gelegd voor het project. Zo zou de fabrikant al bezig zijn met richtlijnen voor de laadcapaciteit en het vliegbereik van het toestel. Desalniettemin zou de daadwerkelijke ontwikkeling, mocht Embraer daartoe besluiten, nog vele jaren in beslag nemen.

Met de juiste specificaties en timing zou er wel potentie zijn voor een nieuwkomer op de markt. Boeing kampt nog altijd met veel productieproblemen bij de 737 MAX en de verwachting is dat het nog jaren zal duren voordat de productielijnen helemaal op orde zijn en de leveringsachterstanden zijn ingehaald. Airbus doet daarentegen goede zaken, maar kan de vraag naar vliegtuigen uit de A320-familie amper aan. De Europese fabrikant heeft momenteel nog bestellingen openstaan voor bijna 8.000 vliegtuigen.

https://www.upinthesky.nl/2024/05/01/embraer-overweegt-nieuwe-737-en-a320-concurrent-te-bouwen/