MLU AH-64's

Gestart door Parera, 21/02/2018 | 09:48 uur

StrataNL

Citaat van: StrategNL op 14/09/2018 | 18:25 uur
De Apaches is structureel/mechanisch een oud beestje..ook daarom geregeld met storingen aan de grond..
Sinds wanneer heb jij inzicht in storingen van gevechtshelikopters?

Hoofdrotor met staartrotor is al héél oud ja en zal ook nog héél lang bestaan.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

We zien hem ooit nog eens voor het PKC, of het binnenhof, geboeid aan de fontein met een bordje om z'n nek.


'Koopt Duits'   ;D

Vol tranen en broek vol met poep.

"Waarom luisteren jullie toch niet naar mij"

Haha
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 14/09/2018 | 19:20 uur
Mechanisch verouderd..

Mannetje toch

Het doet blijkbaar nog steeds pijn dat de KLu en de NL politiek destijds voor de Apache hebben gekozen en niet voor zijn gedroomde faalbak, de Tiger.

Huzaar1

Citaat van: StrategNL op 14/09/2018 | 18:52 uur
Maar is mechanisch een verouderd ontwerp. Geen probleem als je genoeg geld besteed aan onderhoud. Was het al toen wij hem kozen in 1995. Prima helikopter verder en heeft zijn nut zeker bewezen.De Viper had waarschijnlijk niet meer bestaan als de Apache goed maritiem inzetbaar was geweest, maar dat was niet het geval en dus hield men vast aan het Cobra model daar.En dat is precies de reden dat we hier in Europa dus nu ook al moeten gaan nadenken en kijken naar de opvolger. Anders missen we de boot. Want de tijd gaat snel..en de Amerikanen zijn al flink op weg.

Mechanisch verouderd..

Mannetje toch
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: StrategNL op 14/09/2018 | 18:52 uur
Maar is mechanisch een verouderd ontwerp. Geen probleem als je genoeg geld besteed aan onderhoud. Was het al toen wij hem kozen in 1995. Prima helikopter verder en heeft zijn nut zeker bewezen.

Welke bron zegt overigens dat de AH-64 een mechanisch verouderd ontwerp is? En de in 1995 gekochte AH-64D versie was veel geavanceerder dan de AH-64A.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrategNL

Citaat van: Sparkplug op 14/09/2018 | 18:36 uur
Helikopters verouderen niet zo snel in vergelijking met jachtvliegtuigen. Types blijven zich evolueren. Als voorbeeld stamt de USMC AH-1Z Viper af van de AH-1J Sea Cobra uit 1971. Het AH-64 Apache ontwerp heeft nog genoeg mogelijkheden om door te groeien. Zie de eerder door mij vermelde link. De Apache houdt het nog tot minstens 2048 vol.
Maar is mechanisch een verouderd ontwerp. Geen probleem als je genoeg geld besteed aan onderhoud. Was het al toen wij hem kozen in 1995. Prima helikopter verder en heeft zijn nut zeker bewezen.De Viper had waarschijnlijk niet meer bestaan als de Apache goed maritiem inzetbaar was geweest, maar dat was niet het geval en dus hield men vast aan het Cobra model daar.
Citaat van: Sparkplug op 14/09/2018 | 18:36 uur
De Amerikaanse opvolger van de Apache laat nog even op zich wachten. Ondanks de ontwikkelingen duurt het nog een lange tijd voordat het operationeel is.
En dat is precies de reden dat we hier in Europa dus nu ook al moeten gaan nadenken en kijken naar de opvolger. Anders missen we de boot. Want de tijd gaat snel..en de Amerikanen zijn al flink op weg.

Sparkplug

#39
Citaat van: StrategNL op 14/09/2018 | 18:25 uur
De Apaches is structureel/mechanisch een oud beestje..ook daarom geregeld met storingen aan de grond..en aan de vervanger wordt in Amerika dan ook al gewerkt. Ook omdat de snelheden van de opvolger van de UH60 straks flink omhoog gaat en dan kan de Apache niet meer volgen. Voor maritieme inzet is de Apache niet echt geschikt en daarom ook nooit door het Amerikaanse Korps Mariniers aangekocht. Een uitgebreide poging van de producent dat probleem op te lossen heeft de tekentafel nooit verlaten. Te duur en te vergaande aanpassingen.

Dus alle reden om ook hier in Europa al eens te gaan kijken naar de opvolger van de Apache, Mangusta en Tiger gevechtshelikopters. Kunnen we niet vroeg genoeg mee beginnen, anders missen we de boot. Waarbij een hogere snelheid ook een belangrijke factor zal worden. Naas de mogelijkheid nauw samen te werken met drones van verschillende formaten als ook de (eveneens snellere) toekomstige EUropese transporthelikopters.

Helikopters verouderen niet zo snel in vergelijking met jachtvliegtuigen. Types blijven zich evolueren. Als voorbeeld stamt de USMC AH-1Z Viper af van de AH-1J Sea Cobra uit 1971. Het AH-64 Apache ontwerp heeft nog genoeg mogelijkheden om door te groeien. Zie de eerder door mij vermelde link. De Apache houdt het nog tot minstens 2048 vol.

De Amerikaanse opvolger van de Apache laat nog even op zich wachten. Ondanks de ontwikkelingen duurt het nog een lange tijd voordat het operationeel is.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 14/09/2018 | 18:24 uur
Tot minstens 2048 in Amerikaanse dienst. Zie link.

https://defence-blog.com/aviation/u-s-army-reveals-details-ah-64e-apache-version-6-update.html
Ah, ik kwam 2040 tegen, maar goed ergens tot in de jaren 40 dan maar.

Citaat van: StrategNL op 14/09/2018 | 18:25 uur
De Apaches is structureel/mechanisch een oud beestje..ook daarom geregeld met storingen aan de grond..en aan de vervanger wordt in Amerika dan ook al gewerkt. Ook omdat de snelheden van de opvolger van de UH60 straks flink omhoog gaat en dan kan de Apache niet meer volgen. Voor maritieme inzet is de Apache niet echt geschikt en daarom ook nooit door het Amerikaanse Korps Mariniers aangekocht. Een uitgebreide poging van de producent dat probleem op te lossen heeft de tekentafel nooit verlaten. Te duur en te vergaande aanpassingen.

Dus alle reden om ook hier in Europa al eens te gaan kijken naar de opvolger van de Apache, Mangusta en Tiger gevechtshelikopters. Kunnen we niet vroeg genoeg mee beginnen, anders missen we de boot. Waarbij een hogere snelheid ook een belangrijke factor zal worden. Naas de mogelijkheid nauw samen te werken met drones van verschillende formaten als ook de (eveneens snellere) toekomstige EUropese transporthelikopters.
Maar de Amerikaanse vervanger komt niet eerder in dienst dan begin jaren 40, ik vraag me ook af of Nederland de AH-64's moet vervangen door nieuwe gevechts heli's of dat er geen andere onbemande oplossing voor is tegen die tijd. Als er dan een bemande versie komt zijn er waarschijnlijk 3 a 4 keuze van de plank te koop : AH-64 vervanger, AH-1 vervanger, AW-249 en de vervanger van de Tiger. Allemaal van de plank te koop, dus nu geen geld in steken maar vanaf begin jaren 30 eens kijken of we ergens kunnen aansluiten we hebben het geld nu hard nodig op andere plekken. Mocht dat dan een Europees product zijn is dat mooi meegenomen, zo niet dan is dat ook zo. Het beste product gaat het om, niet perse de samenwerking.

StrategNL

Citaat van: Parera op 14/09/2018 | 18:11 uur
De AH-64's blijven tot zeker 2040 in dienst bij de Amerikanen dus ook bij ons, voorlopig nog geen vervanging.
We krijgen nu ook eindelijk de ''longbow'' variant dat zal een mega stap vooruit zijn voor 301 Squadron, de vervolg stappen zal zijn het unmanned wingman verhaal met data link naar bijvoorbeeld onbemande gevechts helikopters of toestellen zoals de MQ-9. De VS is op dit moment een upgrade aan het maken voor de AH-64's zodat ze later ook maritiem ingezet kunnen worden vanaf schepen of vanaf land tegen zeedoelen. Er zit genoeg potentie in de huidige Apache's om nog vooruit te kunnen en ik verwacht dat we tegen de tijd dat het vervangen moet worden gewoon kijken wat er van de plank te koop is en dan een aanbesteding uitschrijven en daar een vervanger uit kiezen. Ik zie voorlopig niet dat Nederland weer een nieuw ontwikkelings traject in gaat als het net de F-35 achter de rug heeft.
De Apaches is structureel/mechanisch een oud beestje..ook daarom geregeld met storingen aan de grond..en aan de vervanger wordt in Amerika dan ook al gewerkt. Ook omdat de snelheden van de opvolger van de UH60 straks flink omhoog gaat en dan kan de Apache niet meer volgen. Voor maritieme inzet is de Apache niet echt geschikt en daarom ook nooit door het Amerikaanse Korps Mariniers aangekocht. Een uitgebreide poging van de producent dat probleem op te lossen heeft de tekentafel nooit verlaten. Te duur en te vergaande aanpassingen.

Dus alle reden om ook hier in Europa al eens te gaan kijken naar de opvolger van de Apache, Mangusta en Tiger gevechtshelikopters. Kunnen we niet vroeg genoeg mee beginnen, anders missen we de boot. Waarbij een hogere snelheid ook een belangrijke factor zal worden. Naas de mogelijkheid nauw samen te werken met drones van verschillende formaten als ook de (eveneens snellere) toekomstige EUropese transporthelikopters.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 14/09/2018 | 18:11 uur
De AH-64's blijven tot zeker 2040 in dienst bij de Amerikanen dus ook bij ons, voorlopig nog geen vervanging.
We krijgen nu ook eindelijk de ''longbow'' variant dat zal een mega stap vooruit zijn voor 301 Squadron, de vervolg stappen zal zijn het unmanned wingman verhaal met data link naar bijvoorbeeld onbemande gevechts helikopters of toestellen zoals de MQ-9. De VS is op dit moment een upgrade aan het maken voor de AH-64's zodat ze later ook maritiem ingezet kunnen worden vanaf schepen of vanaf land tegen zeedoelen. Er zit genoeg potentie in de huidige Apache's om nog vooruit te kunnen en ik verwacht dat we tegen de tijd dat het vervangen moet worden gewoon kijken wat er van de plank te koop is en dan een aanbesteding uitschrijven en daar een vervanger uit kiezen. Ik zie voorlopig niet dat Nederland weer een nieuw ontwikkelings traject in gaat als het net de F-35 achter de rug heeft.

Tot minstens 2048 in Amerikaanse dienst. Zie link.

https://defence-blog.com/aviation/u-s-army-reveals-details-ah-64e-apache-version-6-update.html
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: StrategNL op 14/09/2018 | 18:00 uur
Nuttig en nodig! En dan straks met de EUropese bondgenoten gaan werken aan een EUropese opvolger voor de Apache en de Tiger gevechtshelikopters hier in Europa! Nieuwe kansen voor de EUropese en Nederlandse designbureau's en defensie-industrie! EDA PESCO

De AH-64's blijven tot zeker 2040 in dienst bij de Amerikanen dus ook bij ons, voorlopig nog geen vervanging.
We krijgen nu ook eindelijk de ''longbow'' variant dat zal een mega stap vooruit zijn voor 301 Squadron, de vervolg stappen zal zijn het unmanned wingman verhaal met data link naar bijvoorbeeld onbemande gevechts helikopters of toestellen zoals de MQ-9. De VS is op dit moment een upgrade aan het maken voor de AH-64's zodat ze later ook maritiem ingezet kunnen worden vanaf schepen of vanaf land tegen zeedoelen. Er zit genoeg potentie in de huidige Apache's om nog vooruit te kunnen en ik verwacht dat we tegen de tijd dat het vervangen moet worden gewoon kijken wat er van de plank te koop is en dan een aanbesteding uitschrijven en daar een vervanger uit kiezen. Ik zie voorlopig niet dat Nederland weer een nieuw ontwikkelings traject in gaat als het net de F-35 achter de rug heeft.

StrategNL

Citaat van: Parera op 14/09/2018 | 17:36 uur
Apaches ondergaan verjongingskuur
Nuttig en nodig! En dan straks met de EUropese bondgenoten gaan werken aan een EUropese opvolger voor de Apache en de Tiger gevechtshelikopters hier in Europa! Nieuwe kansen voor de EUropese en Nederlandse designbureau's en defensie-industrie! EDA PESCO

Parera

Apaches ondergaan verjongingskuur

Sinds 1997 heeft Defensie Apaches. Vele malen bewees de gevechtshelikopter zijn enorme waarde, bijvoorbeeld bij het beschermen van grondtroepen. De recent uitgereikte Militaire Willems-Orde voor oud-Apache-vlieger Roy de Ruiter bevestigde dit. Maar vele duizenden vlieguren eisen hun tol en technieken ontwikkelen zich in ruim 20 jaar. Daarom is het nu tijd voor een volledige 'make-over'. Op Vliegbasis Gilze-Rijen, thuisbasis van de heli's, tekende staatssecretaris Barbara Visser vandaag het contract remanufacture Apache. Dit deed ze samen met Michèle Hizon van het Amerikaanse DSCA (Defense Security Cooperation Agency) in het bijzijn van de Amerikaanse ambassadeur Pete Hoekstra.



Apaches redden levens
De vuurkracht en observatievermogen maken de gevechtshelikopters van onschatbare waard. Of zoals de staatssecretaris het zei: "Voor de mannen en vrouwen op de grond betekent alleen al het geluid van een naderende  Apache dat ze een zucht van verlichting kunnen slaken. Het is een baken van hoop in de chaos van het gevecht. Apaches redden levens." Dankzij de modernisering kan Defensie tot in 2050 over deze capaciteiten beschikken. Om hiermee tot in het hoogste geweldsspectrum taken uit te voeren zoals het beschermen van het eigen en bondgenootschappelijk grondgebied en de internationale rechtsorde. De Defensie Materieel Organisatie begeleidt de modernisering.



Compleet vernieuwd
De Apaches worden helemaal nagekeken en op belangrijke punten compleet vernieuwd. Zo krijgen ze nieuwe rompen, aandrijfmechanismen, rotorbladen en missie-uitrusting. De remanufacture tilt de huidige Apache van type AH-64D naar type E. In 2025 moet de complete vloot onder handen zijn genomen. Om ook in de toekomst klaar te zijn voor de zwaarste uitdagingen, worden verschillende capaciteiten verbeterd. De belangrijkste:

- Meer motorvermogen voor het meenemen van meer missie-uitrusting met hogere snelheid en betere inzetbaarheid onder slechte weersomstandigheden
- Beter doelaanwijzing door betere sensoren. Zo kan je door de nieuwe radar verder kijken en kan kleur worden onderscheiden;
- Betere verdedigingsmiddelen verbeteren de overlevingskansen bij radardreiging;
- De mogelijkheid om informatie en data uit te wisselen wordt verbeterd.

[Bron: Defensie ]


Lex

Beantwoording Kamervragen over A-brief Apache Remanufactur

Antwoorden van staatssecretaris Visser (Def) op vragen van de vaste commissie voor Defensie over de behoeftestelling van het project 'Apache Remanufacture'. Eenzelfde brief is ook aan de Eerste Kamer gestuurd.

Kamerbrief, 08-06-2018

Lex

D-brief betreffende: Project 'Apache Remanufacture'

De Kamerbrief

Kamerstuk, 30-05-2018