Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 27/04/2015 | 15:24 uur
Een expliciet voor ASW bestemde boot vind ik een uitstekende keus. Het maakt zich daarmee gelijk een natie van belang voor de toekomst.


Exact, des te minder reden om het in de toekomst, als de defensie hype weer over is, weg te bezuinigen.

Elzenga

Citaat van: ARM-WAP op 27/04/2015 | 15:19 uur
- Voordeel van het verplaatsen van flexdek-achtige installaties naar midscheeps: veel geringere pitch en yaw "verplaatsingen".
De Britten hebben indertijd nog het plaatsen van het helidek overwogen naar deze plaats (Type 43 destroyer)

- Verder kan ik me ook niet van de indruk ontdoen dat €650M wat veel is voor zo'n schip dat niet over noemenswaardige S-A bewapening beschikt.
E.a. kan mss later wel ge-refit worden... maar toch...
RAM is goed, maar ESSM had ook wel mogen geinstalleerd worden...
Het is nu ook niet zo dat de Duitse marine momenteel over massa's schepen beschikt dat ze het zich kan permitteren een klasse van vier te bouwen voor "peace keeping" missies. Voor die €650M had ze m.i. toch wel andere waar voor geld kunnen bekomen...
De locatie midscheeps van het flexdek...in verlengde van de hangaar..vind ik ook prima als dat de beste locatie blijkt te zijn. Zolang het een multifunctionele ruimte is waar meer mee kan dan slechts meevoeren en lanceren enkele RHIBs.

Huzaar1

Een expliciet voor ASW bestemde boot vind ik een uitstekende keus. Het maakt zich daarmee gelijk een natie van belang voor de toekomst.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

ARM-WAP

- Voordeel van het verplaatsen van flexdek-achtige installaties naar midscheeps: veel geringere pitch en yaw "verplaatsingen".
De Britten hebben indertijd nog het plaatsen van het helidek overwogen naar deze plaats (Type 43 destroyer)

- Verder kan ik me ook niet van de indruk ontdoen dat €650M wat veel is voor zo'n schip dat niet over noemenswaardige S-A bewapening beschikt.
E.a. kan mss later wel ge-refit worden... maar toch...
RAM is goed, maar ESSM had ook wel mogen geinstalleerd worden...
Het is nu ook niet zo dat de Duitse marine momenteel over massa's schepen beschikt dat ze het zich kan permitteren een klasse van vier te bouwen voor "peace keeping" missies. Voor die €650M had ze m.i. toch wel andere waar voor geld kunnen bekomen...

Elzenga

Citaat van: Poleme op 27/04/2015 | 14:58 uur
Mee eens.  Maar wij hadden onze Holland klasse ook kunnen baseren op de La Fayette klasse of Formidable klasse.
En waarom het M-fregat opvolger niet baseren op een Nederlandse variant van de FREMM Aquitaine klasse ?   ;)
tja...men kiest er blijkbaar voor om het allemaal nog lekker zelf te blijven doen...waarmee er mijns inziens gewoon teveel ontwerp&productielijnen open blijven staan binnen de EU. 1 fregat-standaard is voorlopig moeilijk te bereiken..maar om er nu 7+ open te hebben zoals nu is toch wel een beetje triest eigenlijk...zeker als je de ronkende teksten leest in al die beleidsstukken in deze.

Poleme

Citaat van: Elzenga op 27/04/2015 | 14:56 uur
Duidelijk...al kun je bij de Crossover met flexdek achter vanaf drie posities een vaartuig te water laten. Is een CAPTAS-4 absoluut nodig voor een optimale ASW? Of kiezen andere marines in dat kader ook de lichtere varianten?
Ja, doordat onderzeeboten steeds stiller worden, moeten de sonars ook gevoeliger worden en een groter bereik hebben.
Dan kom je uit bij grote systemen zoals de Thales CAPTAS-4 of de Thales 2087, die op de Britse Type 23 en Type 26 fregatten (gaan) worden toegepast.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Lynxian

Citaat van: Elzenga op 27/04/2015 | 12:38 uur
Ik denk omdat de Duitsers een duidelijk onderscheid hebben gemaakt tussen de soorten missies en geweldniveau's. Van stabilisatie-missie tot missie in het hoogste geweldsspectrum. Daardoor kan het zijn dat de F125 (stabilisatiemissie) niet zwaarder bewapend is dan het Braunschweig korvet..dat in de hoogste geweldsspectrum moet kunnen optreden.
Bedankt voor de toelichting! :)

Dat gezegd hebbende vind ik de Duitse gedachte dan wel een vrij prijzige: de F125 fregatten zijn dure schepen. Waarom zoveel geld uitgeven aan een duur peacekeeping schip wanneer je voor hetzelfde geld een zwaar bewapend fregat/destroyer kan krijgen welke beide taken (peacekeeping en oorlogsvoering) aankan?

Then again, Duitse linkse politiek, kunnen wij soms nog een puntje aan zuigen...  :cute-smile:

Poleme

Citaat van: Elzenga op 26/04/2015 | 18:47 uur
ik vind het jammer dat Nederland die Duitse richting van een multifunctioneel fregat niet volgt...misgelopen kans op meer standaardisatie binnen de EU...
Mee eens.  Maar wij hadden onze Holland klasse ook kunnen baseren op de La Fayette klasse of Formidable klasse.
En waarom het M-fregat opvolger niet baseren op een Nederlandse variant van de FREMM Aquitaine klasse ?   ;)
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Elzenga

Citaat van: Poleme op 27/04/2015 | 14:35 uur
De kleinere en lichtere CAPTAS-1 en CAPTAS-2 passen in een 20 voets / 6,10 meter container.  Bij de CAPTAS-4 is dat niet het geval.  Dus moet de flexdek naar midscheeps.  Het voordeel van een midscheeps flexdek is ook dat je 2 RHIB's tegelijk kan lanceren.  En daar je flexdek hebben, kan ook gunstiger uitpakken voor logistieke en onderhouds-, en reparatie werkzaamheden ten behoeve van het moederschip zelf.
Duidelijk...al kun je bij de Crossover met flexdek achter vanaf drie posities een vaartuig te water laten. Is een CAPTAS-4 absoluut nodig voor een optimale ASW? Of kiezen andere marines in dat kader ook de lichtere varianten?

Poleme

Citaat van: Elzenga op 27/04/2015 | 12:40 uur
duidelijk. En als men bij schepen met een flexdek achter spreekt over een gesleepte sonar (containerformaat) dan is dat een lichtere variant?..
De kleinere en lichtere CAPTAS-1 en CAPTAS-2 passen in een 20 voets / 6,10 meter container.  Bij de CAPTAS-4 is dat niet het geval.  Dus moet de flexdek naar midscheeps.  Het voordeel van een midscheeps flexdek is ook dat je 2 RHIB's tegelijk kan lanceren.  En daar je flexdek hebben, kan ook gunstiger uitpakken voor logistieke en onderhouds-, en reparatie werkzaamheden ten behoeve van het moederschip zelf.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/04/2015 | 13:21 uur
Het is m.i. een prima brown water schip met een zeer groot voortzettingsvermogen maar voor > €650 mjn euro vind ik het een onderpresteerder.

Mee eens het enige voordeel is dat de duitse scheepsbouwer straks een goedkope scheepsromp heeft voor de Meko400.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 27/04/2015 | 13:09 uur
Het verhaal klopt volgens mij wel als je het grote verschil meeweegt qua tonnage en grootte. Is het korvet relatief zwaarder bewapend. Dit is dus wegens de andere taakstelling.

Het is m.i. een prima brown water schip met een zeer groot voortzettingsvermogen maar voor > €650 mjn euro vind ik het een onderpresteerder.

Elzenga

Citaat van: Ace1 op 27/04/2015 | 13:07 uur
Je verhaal klopt niet de Braunschweig korvetten hebben de beschikking over een 76mm kanon en de F125 krijgen een 127mm kanon terbeschikking met VULCANO munitie zodat deze een bereik van 100km krijgen daarnaast worden deze ook uitgerust met de Saab RB15
die ook geschikt is voor landdoelen. Er gaan geruchten dat Saab en Diehl Defence werken aan de RB15 MK4 die een bereik krijgt van 1000km,
de huidige RB15 Mk3 heeft een bereik van 200-250km.
....
Het verhaal klopt volgens mij wel als je het grote verschil meeweegt qua tonnage en grootte. Is het korvet relatief zwaarder bewapend. Dit is dus wegens de andere taakstelling.

Ace1

#1516
Citaat van: Elzenga op 27/04/2015 | 12:38 uur
Ik denk omdat de Duitsers een duidelijk onderscheid hebben gemaakt tussen de soorten missies en geweldniveau's. Van stabilisatie-missie tot missie in het hoogste geweldsspectrum. Daardoor kan het zijn dat de F125 (stabilisatiemissie) niet zwaarder bewapend is dan het Braunschweig korvet..dat in de hoogste geweldsspectrum moet kunnen optreden.

Je verhaal klopt niet de Braunschweig korvetten hebben de beschikking over een 76mm kanon en de F125 krijgen een 127mm kanon terbeschikking met VULCANO munitie zodat deze een bereik van 100km krijgen daarnaast worden deze ook uitgerust met de Saab RB15 die ook geschikt is voor landdoelen. Er gaan geruchten dat Saab en Diehl Defence werken aan de RB15 MK4 die een bereik krijgt van 1000km, de huidige RB15 Mk3 heeft een bereik van 200-250km.




jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1515
Citaat van: Elzenga op 27/04/2015 | 12:38 uur
Ik denk omdat de Duitsers een duidelijk onderscheid hebben gemaakt tussen de soorten missies en geweldniveau's. Van stabilisatie-missie tot missie in het hoogste geweldsspectrum. Daardoor kan het zijn dat de F125 (stabilisatiemissie) niet zwaarder bewapend is dan het Braunschweig korvet..dat in de hoogste geweldsspectrum moet kunnen optreden.

Zwart wit gesteld, een schip wat thuis moet blijven als er geavanceerde lucht- en onderzeebootdreiging is. (in vloot verband is dat natuurlijk een ander verhaal)