De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Harald

Citaat van: Parera op 17/06/2022 | 12:20 uur
Ja dat ligt in de lijn der verwachtingen maar inderdaad het concept kan met een flinke inspiratie sessie en een goedgevulde zak met geld heel interessant worden.

De voorganger van Damen Naval (Koninklijke Schelde Groep) had ook een 8000 tons LHD in haar catalogus staan.

http://www.shipbucket.com/drawings/3489

Nee, denk niet dat het zulke schepen worden, maar meer een 7000 tons XO met dock.

Een ontwerp zoals hieronder maar dan nog met 2 modules extra ertussen

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 17/06/2022 | 12:20 uur
Ja dat ligt in de lijn der verwachtingen maar inderdaad het concept kan met een flinke inspiratie sessie en een goedgevulde zak met geld heel interessant worden.

De voorganger van Damen Naval (Koninklijke Schelde Groep) had ook een 8000 tons LHD in haar catalogus staan.

http://www.shipbucket.com/drawings/3489

Zoiets is zeker interessant, maar vind ik dan weer lastig te rijmen met een OPV vervanger, 4-6 van dat soort schepen zie ik er dan weer niet van komen.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/06/2022 | 12:11 uur
Vooralsnog hou ik het op iets wat in het midden ligt tussen een Enforcer 7000 gecombineerd met een XO. Maar ik ben zeer benieuwd naar de eerste teksten en concept renders.

Een aangepaste Enforcer met 8 VLS cellen en minimaal een 76mm op de bak levert wel een interessant vertrekpunt.

Ja dat ligt in de lijn der verwachtingen maar inderdaad het concept kan met een flinke inspiratie sessie en een goedgevulde zak met geld heel interessant worden.

De voorganger van Damen Naval (Koninklijke Schelde Groep) had ook een 8000 tons LHD in haar catalogus staan.

http://www.shipbucket.com/drawings/3489

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 17/06/2022 | 12:04 uur
Daarom, het is een bijzondere naam voor iets wat relatief klein moet gaan zijn maar we zullen moeten afwachten op de A-brieven voordat we er iets zinnigs over kunnen zeggen.
Een kleine LHD is natuurlijk nog altijd een optie  ;D

Vooralsnog hou ik het op iets wat in het midden ligt tussen een Enforcer 7000 gecombineerd met een XO. Maar ik ben zeer benieuwd naar de eerste teksten en concept renders.

Een aangepaste Enforcer met 8 VLS cellen en minimaal een 76mm op de bak levert wel een interessant vertrekpunt.

Parera

#1904
Citaat van: Harald op 17/06/2022 | 08:24 uur
idd in dat licht gezien zal het optie 2 zijn (denk ik) een kleine platform met landings capaciteiten, maar als men de term "LPX navy" gaat google dan komt je gelijk uit mij het Koreaanse carrier project en dat is weer een optie 1....

Dus nog onduidelijk wat NL bedoelt met LPX.

Daarom, het is een bijzondere naam voor iets wat relatief klein moet gaan zijn maar we zullen moeten afwachten op de A-brieven voordat we er iets zinnigs over kunnen zeggen.
Een kleine LHD is natuurlijk nog altijd een optie  ;D De voorganger van Damen Naval (Koninklijke Schelde Groep) had ook een 8000 tons LHD in haar catalogus staan.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/06/2022 | 07:20 uur
Aangezien LPX ook de OPV's gaat vervangen....

idd in dat licht gezien zal het optie 2 zijn (denk ik) een kleine platform met landings capaciteiten, maar als men de term "LPX navy" gaat google dan komt je gelijk uit mij het Koreaanse carrier project en dat is weer een optie 1....

Dus nog onduidelijk wat NL bedoelt met LPX. 

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 17/06/2022 | 03:11 uur
Ja ik denk dat we die benaming twee kanten op kunnen lezen:

- een groot voldeks schip met ruimte voor veel (onbemande ) helikopters.
- een kleiner platform dat de landings capaciteit draagt.

Ik weet niet in welke vorm we dat moeten lezen, de nota en deze term spreken elkaar wat tegen.

Ik verwacht dat men het als optie 2 beschouwd, maar de naam kan ook wel eens van voor de nota zijn.

Aangezien LPX ook de OPV's gaat vervangen.... 

silvester herc

Citaat van: Parera op 17/06/2022 | 03:11 uur
Ja ik denk dat we die benaming twee kanten op kunnen lezen:

- een groot voldeks schip met ruimte voor veel (onbemande ) helikopters.
- een kleiner platform dat de landings capaciteit draagt.

Ik weet niet in welke vorm we dat moeten lezen, de nota en deze term spreken elkaar wat tegen.

Ik verwacht dat men het als optie 2 beschouwd, maar de naam kan ook wel eens van voor de nota zijn.
Optie twee heb ik volgens mij nog niet uit oficiele bronnen vernomen KDX of Enforcer LPD of hoe je ze ook aanduid ook niet en aangezien de Chinooks en Apaches ook aangepast worden voor het Marine domein verwacht ik toch het eerste.

Parera

Citaat van: silvester herc op 16/06/2022 | 23:06 uur
Opvallend vind ik de type aanduiding Landing Platform Carriers (LPX)."  ;)

Ja ik denk dat we die benaming twee kanten op kunnen lezen:

- een groot voldeks schip met ruimte voor veel (onbemande ) helikopters.
- een kleiner platform dat de landings capaciteit draagt.

Ik weet niet in welke vorm we dat moeten lezen, de nota en deze term spreken elkaar wat tegen.

Ik verwacht dat men het als optie 2 beschouwd, maar de naam kan ook wel eens van voor de nota zijn.

silvester herc

Citaat van: Parera op 16/06/2022 | 19:32 uur
In de nieuwe Alle Hens staan overigens ook de werknamen van de nieuwe projecten beschreven:

- Anti-Submarine Warfare Frigate (ASWF)
- Above Water Warfare Frigates (AWWF)
- Landing Platform Carriers (LPX)


https://magazines.defensie.nl/allehens/2022/05/02_defensienota

Verder is ook te lezen dat hydrografie met de komst van de nieuwe schepen met modules uitgevoerd gaat worden die ook aan boord van de MCM's geplaats kunnen worden.  Ik verwacht ook dat de torpedowerkschip taken uitgevoerd gaan worden vanuit modules (containers). Ook zou Frankrijk interesse hebben in de nieuwe MCM schepen waarbij de kans bestaat dat we dus het opnieuw een Tripartite klasse kunnen gaan noemen.
Opvallend vind ik de type aanduiding Landing Platform Carriers (LPX)."  ;)

Parera

#1898
In de nieuwe Alle Hens staan overigens ook de werknamen van de nieuwe projecten beschreven:

- Anti-Submarine Warfare Frigate (ASWF)
- Above Water Warfare Frigates (AWWF)
- Landing Platform Carriers (LPX)


https://magazines.defensie.nl/allehens/2022/05/02_defensienota

Verder is ook te lezen dat hydrografie met de komst van de nieuwe schepen met modules uitgevoerd gaat worden die ook aan boord van de MCM's geplaats kunnen worden.  Ik verwacht ook dat de torpedowerkschip taken uitgevoerd gaan worden vanuit modules (containers). Ook zou Frankrijk interesse hebben in de nieuwe MCM schepen waarbij de kans bestaat dat we dus het opnieuw een Tripartite klasse kunnen gaan noemen.

Parera

#1897
Citaat van: Lynxian op 16/06/2022 | 17:45 uur
Ietwat afleidende titel daar waar het meest interessante is dat zojuist is aangekondigd dat 10 schepen op tijd worden vervangen én in Nederland gebouwd zullen worden. Dat de motoren vervolgens op milieuvriendelijke brandstof kunnen varen en ouderwetse diesel is mooi verkopen voor de groene bühne, maar voor ons iets minder interessant. Wel mooi dat defensie dus heeft gekozen het klimaatneutrale gedoe toe te passen op de hulpschepen en zo wellicht wat speelruimte creëert om het niet toe te hoeven passen op de oorlogsschepen. (En een makkelijke smoes heeft ze snel aan te besteden in Nederland: we doen kennis op in klimaatneutraal bouwen.) Alle hulpvaartuigen worden in 1 order vervangen voor 1 casco met 2 subtypen en onderhoud zit inbegrepen bij de aanschafprijs.

Wat betreft materieelvervanging vind ik dit een uitstekende eerste stap voor de marine. Enige jammere is dat 10 schepen worden vervangen voor 8. Het artikel rept dat dit kan doordat de nieuwere schepen efficiënter worden. Hebben we marinemensen hier op het forum die hier inzicht op kunnen geven of dit ook echt zo is?

Bijna goed:

We krijgen straks 2 varianten zeegaande schepen & 1 variant duikvaartuigen.

- 2 stuks uitgerust als torpedowerkschip & hydrografie.
- 2 stuks uitgerust als ondersteuningsschip (CARIB) & opleidingsvaartuig.
- 4 stuks uitgerust als duikvaartuig (kleiner).

Ik voorspel dat dit DAMEN MRAV's gaan worden, schepen die grotendeels van de plank te koop zijn en de werf ook kennis heeft met hybride vaartuigen.

https://www.damen.com/catalogue/defence-and-security/auxiliaries/multi-role-auxiliary


MRAV 660 tbv kustwateren


MRAV 3600 tbv open zee

Meer info in de Damen Brochure van de MRAV serie (.pdf)

Onderstaande afbeelding komt ook uit de nieuwe Alle Hens.


StrataNL

Citaat van: Lynxian op 16/06/2022 | 17:45 uur
Ietwat afleidende titel daar waar het meest interessante is dat zojuist is aangekondigd dat 10 schepen op tijd worden vervangen én in Nederland gebouwd zullen worden. Dat de motoren vervolgens op milieuvriendelijke brandstof kunnen varen en ouderwetse diesel is mooi verkopen voor de groene bühne, maar voor ons iets minder interessant. Wel mooi dat defensie dus heeft gekozen het klimaatneutrale gedoe toe te passen op de hulpschepen en zo wellicht wat speelruimte creëert om het niet toe te hoeven passen op de oorlogsschepen. (En een makkelijke smoes heeft ze snel aan te besteden in Nederland: we doen kennis op in klimaatneutraal bouwen.)
Eigenlijk is het droevig dat het nodig is om het op deze manier te communiceren...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lynxian

Citaat van: Kornet43 op 16/06/2022 | 12:53 uur
Het bewust laten afzinken van de Nederlandse marine in beeld gebracht.
Dat is een wel heel depressieve kijk op zaken, zoals ik op dit forum wel vaker van je zie. Dit is gewoon een gevolg van 30 jaar saneren. Bewust afzinken van de marine kunnen we over een paar jaar pas spreken als de marine niet wordt vervangen. Gezien het budget en de noodzaak, evenals de zojuist aangekondigde aankoop van 8 schepen, heb ik er alle vertrouwen in dat uiteindelijk alles weer vaart, alleen wel een stuk later dan ik zou willen zien. (Hopelijk zullen de gevolgen van het tijdelijke capaciteitsgat niet al te groot zijn.)

Lynxian

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/06/2022 | 16:57 uur
Nieuwe hulpvaartuigen marine worden klimaatneutraal #defensie

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2022/06/16/nieuwe-hulpvaartuigen-marine-worden-klimaatneutraal
Ietwat afleidende titel daar waar het meest interessante is dat zojuist is aangekondigd dat 10 schepen op tijd worden vervangen én in Nederland gebouwd zullen worden. Dat de motoren vervolgens op milieuvriendelijke brandstof kunnen varen en ouderwetse diesel is mooi verkopen voor de groene bühne, maar voor ons iets minder interessant. Wel mooi dat defensie dus heeft gekozen het klimaatneutrale gedoe toe te passen op de hulpschepen en zo wellicht wat speelruimte creëert om het niet toe te hoeven passen op de oorlogsschepen. (En een makkelijke smoes heeft ze snel aan te besteden in Nederland: we doen kennis op in klimaatneutraal bouwen.) Alle hulpvaartuigen worden in 1 order vervangen voor 1 casco met 2 subtypen en onderhoud zit inbegrepen bij de aanschafprijs.

Wat betreft materieelvervanging vind ik dit een uitstekende eerste stap voor de marine. Enige jammere is dat 10 schepen worden vervangen voor 8. Het artikel rept dat dit kan doordat de nieuwere schepen efficiënter worden. Hebben we marinemensen hier op het forum die hier inzicht op kunnen geven of dit ook echt zo is?