Belgie (vervangings trajecten) luchtcomponent

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 14/02/2018 | 14:22 uur

Huzaar1

Citaat van: Parera op 20/06/2023 | 18:20 uur
Misschien kan er bij de KLU / DMO alvast contact gelegd worden met de Lucht component over de overname van de F-35's :angel: Als we er 33 aankopen dan zitten we op ons originele aantal van 85 kisten, maar ik verwacht tegen die tijd toch wel al 1 of 2 vredes verliezen van onze F-35's dus laten we ze dan maar alle 33 aankopen. Mooi vriendenprijsje dus zet 200 a 250 miljoen voor 34 2ehands F-35's. :silent: :silent:

Ik ben benieuwd. Het opent wel wat mogelijkheden maar er staan er vast meer aan de deur om hun F-35's over te nemen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 20/06/2023 | 17:58 uur
Een belgenmop. Het is een grote 'kweeniewaarwemeebezigzijn' situatie. Maar ach ze zijn blij. Hopelijk is er genoeg popcorn voor straks als de FCAS er is, de Belgische Klu net met de F-35 gewend is geraakt en er een nieuw toestel vervangen moet worden door een apparaat en legacy en ondersteuning waar de belgische defensie totaal niet op is ingericht.

Vrijwel alle investeringen die nu in en voor de F-35 zijn gedaan zijn dan ook zinloze uitgaven geweest.

How to spend your money

Misschien kan er bij de KLU / DMO alvast contact gelegd worden met de Lucht component over de overname van de F-35's :angel: Als we er 33 aankopen dan zitten we op ons originele aantal van 85 kisten, maar ik verwacht tegen die tijd toch wel al 1 of 2 vredes verliezen van onze F-35's dus laten we ze dan maar alle 33 aankopen. Mooi vriendenprijsje dus zet 200 a 250 miljoen voor 34 2ehands F-35's. :silent: :silent:

Huzaar1

Citaat van: Parera op 20/06/2023 | 06:12 uur
Ik gok zomaar dat de Belgen getekend hebben, deze post is van gisteren van de Belgische MinDef op de Paris Airshow.


Zeer tevreden dat 🇩🇪, 🇫🇷 & 🇪🇸 ons land als observator verwelkomen in het #FCAS-programma. Deelnemen aan dit 🇪🇺 project laat onze bedrijven toe te blijven innoveren en hun voorsprong te behouden, cre?ren we werk en versterken we de Europese Defensie!

https://twitter.com/DedonderLudivin/status/1670884905364910084?cxt=HHwWiMCzzf-9lrAuAAAA


De FCAS gaat volgens deze plannen de Belgische F-35 vervangen vanaf 2040, dat moet interessant worden want dit jaar ontvangen ze de eerste 2 F-35's en de laatste zo rond 2031 (o.b.v. 4 per jaar). Dat betekend dat de toestellen tussen de 17 en 9 jaar oud gaan zijn als ze beginnen met de vervanging, mooie tweedehandsjes voor de KLU ?

Ongetwijfeld zal de introductie van FCAS niet in 2040 starten (voor Belgie), maar ook al zouden de ze het laten uitlopen met 5 jaar dan zijn die F-35's nog relatief nieuw. Dit is en blijft een belachelijk idee van de Belgische politieke lobby.

Een belgenmop. Het is een grote 'kweeniewaarwemeebezigzijn' situatie. Maar ach ze zijn blij. Hopelijk is er genoeg popcorn voor straks als de FCAS er is, de Belgische Klu net met de F-35 gewend is geraakt en er een nieuw toestel vervangen moet worden door een apparaat en legacy en ondersteuning waar de belgische defensie totaal niet op is ingericht.

Vrijwel alle investeringen die nu in en voor de F-35 zijn gedaan zijn dan ook zinloze uitgaven geweest.

How to spend your money
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Airbus Helicopters showcases H145M future combat helicopter for Belgian Army

At Paris Air Show 2023, Airbus Helicopters showcases its comprehensive range of military helicopters, featuring the H145M, which has been recently selected by the Belgian army as the replacement for their retiring NH90 TTH and Agusta A109 armed helicopters.



https://www.armyrecognition.com/defense_news_june_2023_global_security_army_industry/paris_air_show_2023_airbus_helicopters_showcase_h145m_future_combat_helicopter_for_belgian_army.html


Parera

#1239
Ik gok zomaar dat de Belgen getekend hebben, deze post is van gisteren van de Belgische MinDef op de Paris Airshow.


Zeer tevreden dat 🇩🇪, 🇫🇷 & 🇪🇸 ons land als observator verwelkomen in het #FCAS-programma. Deelnemen aan dit 🇪🇺 project laat onze bedrijven toe te blijven innoveren en hun voorsprong te behouden, cre?ren we werk en versterken we de Europese Defensie!

https://twitter.com/DedonderLudivin/status/1670884905364910084?cxt=HHwWiMCzzf-9lrAuAAAA


De FCAS gaat volgens deze plannen de Belgische F-35 vervangen vanaf 2040, dat moet interessant worden want dit jaar ontvangen ze de eerste 2 F-35's en de laatste zo rond 2031 (o.b.v. 4 per jaar). Dat betekend dat de toestellen tussen de 17 en 9 jaar oud gaan zijn als ze beginnen met de vervanging, mooie tweedehandsjes voor de KLU ?

Ongetwijfeld zal de introductie van FCAS niet in 2040 starten (voor Belgie), maar ook al zouden de ze het laten uitlopen met 5 jaar dan zijn die F-35's nog relatief nieuw. Dit is en blijft een belachelijk idee van de Belgische politieke lobby.

Stoonbrace

Blijkbaar is SCAF een program of programs met een next generation Fighter en een compatibel unmanned/loyal wingman programma. Het is in dat laatste programma dat onze regering wil instappen. Nog steeds een idioot idee want het is een slippery slope richting de NGF en er zijn101 andere prioriteiten maar goed. Vertegenwoordigers van Airbus hebben blijkbaar een paar overtuigende punten gemaakt in een gesloten infosessie voor de commissie defensie.

Ace1


Huzaar1

#1236
Dit alles lijkt weer te veranderen in een grote Belgenmop. Ik snap de bedoeling erachter maar de tijdlijn klopt niet. En ik zie de Fransen de Belgen niet een onderhoudcentrum voor de SCAF toewijzen. En wat is dan het plan? Niet met de SCAF gaan vliegen, of de F-35 eerder de deur uit doen en dan met 12 SCAFS je luchtmacht vullen? Of met 4 SCAFS en 6 F-35's op het schoenveterbudget van Belgie? Dat gaat miljarden kosten, erbij. Ik pak de popcorn vast, Groen, de NVA, PVDA, ECOLO en VB gaan daar vast niets van vinden  :cute-smile:.

Meerwaarde
De hele meerwaarde van deelname zoals NL heeft ondernomen bij de F-35 ( waar de Belgen overigens destijds smadelijk om moesten lachen en brullen) is dat we het toestel ook direct gingen gebruikeb. Het operationele plaatje was leidend, en het zou een groot succesverhaal worden doordat tig landen ermee gingen vliegen, wat is gebeurt. Dat allemaal is absoluut niet in lijn der verwachting van Belgie.

De tijdslijnen van Defensie, Belgie, Frankrijk ,de industrie en de belangen liggen nu mijlenver uit elkaar.

Het is wel bijzonder, onze MINDEF stelt heel duidelijk; ik zit hier niet voor het bedrijfsleven. Als het gaat om leuren met belangen van bv. onze maritieme sector.

In Belgie is de MINDEF ineens aan het beslissen in het belang voor juist de commerciele sector. Want ja bij Defensie moet de opvolger van de F-16 nog binnenkomen.

En tegen de tijd dat de F-35 vervangen moet worden is de SCAF ook niet meer relevant en zijn boeing/LM vast wel weer met iets veel interessanters bezig. Ook logisch, want zij lopen een (halve) generatie voor. En ook in cycli van wapensysteemmanegement van de Belgen, is de Amerikaanse opvolger veel interessanter.

Pop fucking corn.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Umbert

Citaat van: Benji87 op 17/06/2023 | 14:05 uur
Concreet? Ja. De belgische industrie vindt dat ze veel geld zijn misgelopen zijn op de F35 omdat ze niet vroegtijdig zijn ingestapt bij de ontwikkeling hiervan. Dat hopen ze nu goed te maken door als Belgische industrie in te stappen op de SCAF. Het is ook een economische wens, geen militaire wens aangezien de vervanging van de F35 nog niet eens ter sprake is gekomen bij de Belgische defensie staf. Dit kan echter wel enorme gevolgen voor de Belgische luchtmacht hebben aangezien ze je de kans ontneemt om objectief een waardige opvolger te kiezen en omdat je luchtmacht misschien opscheept met een toestel wat ze niet kunnen betalen en/of nodig hebben.
Ze hadden misschien nog een klein kans op suc6 gehad, op het moment dat de turk uit het F35 programma werd gezet om die ruimte op te vullen en eventueel de turkse tak van Fokker naar Belgie te halen met een mooie zak geld. Maar ja je moet ijzer smeden als het heet is, maar was dit nu niet net in de tijd dat de politiek in Belgie het drukker met zichzelf had dan oog te hebben wat goed voor het land is?

Benji87

Citaat van: Umbert op 17/06/2023 | 13:50 uur
Moraal van dit verhaal ze zien dus dat Nederland op een steenworp van Belgie in Woensdrecht de vruchten plukt van hun deelname aan de ontwikkeling van de F35, die 900M die wij dus investeerde in de ontwikkeling komt dus voor ons terug in de vorm van een logisteke en maintenance hub met veel werk aan alle f35 in het Europse theater, wat dus Belgie hoopt te gaan krijgen met hun plan van aanpak.

Concreet? Ja. De belgische industrie vindt dat ze veel geld zijn misgelopen zijn op de F35 omdat ze niet vroegtijdig zijn ingestapt bij de ontwikkeling hiervan. Dat hopen ze nu goed te maken door als Belgische industrie in te stappen op de SCAF. Het is ook een economische wens, geen militaire wens aangezien de vervanging van de F35 nog niet eens ter sprake is gekomen bij de Belgische defensie staf. Dit kan echter wel enorme gevolgen voor de Belgische luchtmacht hebben aangezien ze je de kans ontneemt om objectief een waardige opvolger te kiezen en omdat je luchtmacht misschien opscheept met een toestel wat ze niet kunnen betalen en/of nodig hebben.

Umbert

Citaat van: Sebas_m07 op 17/06/2023 | 12:45 uur
There you go

Dit is echt niet te vergelijken met de aankoop van de F-35?
De beslissing om in het ontwikkelingsprogramma voor nieuwe Scaf-gevechtsvliegtuigen te stappen is iets anders dan afgewerkte F-35?s aankopen. In plaats van de behoeftes van Defensie staat nu de industrie centraal. Het parlement staat erbij en kijkt ernaar.
Gisteren om 04:00 Wetstraat
PETER DE LOBEL
Minister van Defensie Ludivine Dedonder (PS) zal maandag op de Parijse luchtvaartbeurs Le Bourget g??n akkoord onder?tekenen over een Belgische deelname aan de ontwikkeling van het Scaf-gevechtsvliegtuig. Niet dat ze niet wil, ze krijgt normaal vrijdag van de regeringskern zelfs het groen licht om de deal te sluiten. Maar agendaproblemen aan Franse kant veroorzaken vertraging. Ons land wil de Belgische luchtvaartindustrie zo snel mogelijk mee aan de tekentafel van de Scaf krijgen, het syst?me de combat a?rien du futur.

Het is een stap die we begin jaren 2000 niet gezet hebben bij de ontwikkeling van de F-35. Ons land sleepte bij de uiteindelijke aankoop in 2018 wel nog een paar contracten uit de brand, maar het globale resultaat is mager. De industrie pusht daarom al een hele tijd om deze keer ?de trein niet te missen?. Aan minister Dedonder hebben ze een partner. Ze richtte eerder al DIRS op, wat staat voor Defence, Industry and Research Strategy. ?Voor elke euro die in militaire technologie ge?nvesteerd wordt, haal je op de ?lange termijn tien tot twintig euro terug via toepassingen in de burgerluchtvaart?, zei Yves Delatte, de ceo van vliegtuigonderdelenbouwer Sonaca onlangs nog in deze krant.

Dedonder kopte de voorzet binnen via La Libre. Ze zei onomwonden dat we ons moeten aansluiten bij het Frans-Duits-Spaanse project voor de Scaf. Dat zou Europeser zijn dan het alternatief ?Tempest?, een vliegtuig waar Groot-Brittanni?, Itali? en Japan aan werken. Ze verwacht daarom meer kansen voor Belgische bedrijven.

1 Hebben we al(weer) nieuwe ?gevechtsvliegtuigen nodig?

Onze eerste F-35?s, die de F-16?s zullen vervangen, moeten nog worden geleverd. Dus neen, op dit moment is er geen acute nood aan een nieuw gevechtsvliegtuig. Zelfs niet als het gaat om een vliegtuig dat (ten allervroegste) vanaf 2045 beschikbaar is. De meeste F-35?s zullen dan goed 15 jaar in dienst zijn. Dat is het moment om over midlife updates te spreken, niet over uit?fasering. Een nieuw toestel zal dus samen met de F-35 worden gebruikt, eerder dan die onmiddellijk te vervangen.

Defensie is in dit verhaal dan ook niet de trekker. De dienst Material Resources is wel betrokken, maar het gaat nu in de eerste plaats om de industrie, is te horen op de defensiestaf. Iets wat in de regering niet wordt tegengesproken. ?Het is op dit moment een volkomen industrieel project, ja?, zegt de woordvoerder van premier Alexander De Croo (Open VLD). ?Er is daarom ook nog geen sprake van nieuwe vliegtuigen aan te kopen, het gaat erom onze industrie te versterken. Het is dus echt niet te vergelijken met de aankoop van de F-35.?

2 Welke rol krijgt Belgi? dan?

Ons land wil ?waarnemer? worden van het Scaf-programma. ?Dat is een grote stap, een zeer grote stap?, zegt Open VLD-Kamerlid Jasper Pillen. ?Dit zou onze industrie een juridisch kader geven om rond de tafel te gaan zitten met het Duitse Airbus en het Franse Dassault om te kijken waar ze kan samenwerken.? Aan die grote stap hangt een prijskaartje van initieel 360 miljoen euro (tot 2030). Het geld dient om onderzoek mee te financieren, met het oog op economische return. Belgi? zou het eerste land zijn dat zich aansluit bij het Frans-Duits-Spaanse trio. Het waarnemerschap moet daarna snel uitgroeien tot een voldragen partnerschap.

Bij de luchtcomponent maken sommigen zich zorgen dat de Scaf-investeringen de budgetten voor de F-35 zullen kannibaliseren, maar op de defensiestaf probeert men het hoofd koel te houden. ?Dit gaat om een economische en geostrategische keuze. Het is als een toegangsticket voor een industrieel project, dat ons gaandeweg zal toelaten militaire eisen in te brengen.?

3 Krijgt de Kamer hier geen zeg in?

Alle nuanceringen dat ?we nog geen vliegtuig aan het kopen zijn? ten spijt, is dat wel het pad waar we nu op zitten. ?We gaan niet twintig jaar meewerken aan dit project om er dan uit te stappen en bij een andere fabrikant een totaal ander vliegtuig te kopen waar we niets vanaf weten?, klinkt het op een betrokken kabinet. ?We zijn op weg naar de Scaf, punt.?

Waarom is het parlement dan niet betrokken? ?Dit is sluipende besluitvorming?, moet Vooruit-fractieleider Melissa Depraetere toegeven. In 2018 was zij nog medewerker van John Crombez (toen SP.A-voorzitter). Met een reeks anonieme mails, die volgens hen bewezen dat de F-16?s langer meekonden, zetten ze toen het parlement onder hoogspanning. Tot bleek dat een deel van de mails vals was. Nu er opnieuw een aankoop zit aan te komen, betreurt Depraetere dat het debat nog niet heeft plaatsgevonden. ?Het is dubbel. Door je zo vroeg te engageren, heb je zicht op meer industri?le return en bovendien gaat het om een Europees project. Maar het parlement moet hier nog in worden gehoord. Er is eigenlijk een veel breder debat nodig over de rol van defensie en de samenwerking met andere landen.?

Groen-fractieleider Wouter De Vriendt sprak in 2018 bij de F-35-deal over ?tunnelvisie?. Hij kloeg dat parlementsleden het dossier niet konden inkijken. Maar intussen maakt Groen deel uit van de meerderheid en ziet De Vriendt ?de voordelen in? van het Scaf-project. ?Minder Europese versnippering in het defensiebeleid is goed nieuws.? Ook hij drong aan op een debat, maar de agenda van Dedonder laat blijkbaar geen ruimte. ?Als parlement zijn we uiteraard niet gelukkig met deze gang van zaken?, zegt hij ? voordelen of niet.

Ook oud-minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA), die in 2018 het F-35-contract tekende, blijft op zijn honger. ?Ik heb nog geen enkel document gezien dat mij kan overtuigen dat de deelname aan dit programma ons veel kan opleveren. Het economische aspect is belangrijk, maar het moet in de eerste plaats ook gaan om een performant wapensysteem. Toen ik minister was, gingen we uit van de behoeften van Defensie, van de risicoanalyse en complementariteit met de systemen die we al hadden. Nu komt de industrie op de eerste plaats. Ik stel maar vast dat de meeste van die bedrijven aan de andere kant van de taalgrens liggen
Moraal van dit verhaal ze zien dus dat Nederland op een steenworp van Belgie in Woensdrecht de vruchten plukt van hun deelname aan de ontwikkeling van de F35, die 900M die wij dus investeerde in de ontwikkeling komt dus voor ons terug in de vorm van een logisteke en maintenance hub met veel werk aan alle f35 in het Europse theater, wat dus Belgie hoopt te gaan krijgen met hun plan van aanpak.

Sebas_m07

Citaat van: Ace1 op 16/06/2023 | 20:08 uur
3 VRAGEN NIEUWE GEVECHTSVLIEGTUIGEN

?Dit is echt niet te vergelijken met de aankoop van de F-35?

De beslissing om in het ontwikkelingsprogramma voor nieuwe Scaf-gevechtsvliegtuigen te stappen is iets anders dan afgewerkte F-35?s aankopen. In plaats van de behoeftes van Defensie staat nu de industrie centraal. Het parlement staat erbij en kijkt ernaar.

Minister van Defensie Ludivine Dedonder (PS) zal maandag op de Parijse luchtvaartbeurs Le Bourget g??n akkoord onder?tekenen over een Belgische deelname aan de ontwikkeling van het Scaf-gevechtsvliegtuig ...

https://m.standaard.be/cnt/dmf20230615_97104037

Kan een ander forumlid een gratis account bij de standaard aanmaken en het artikel dan volledig plaatsen ?

There you go

Dit is echt niet te vergelijken met de aankoop van de F-35?
De beslissing om in het ontwikkelingsprogramma voor nieuwe Scaf-gevechtsvliegtuigen te stappen is iets anders dan afgewerkte F-35?s aankopen. In plaats van de behoeftes van Defensie staat nu de industrie centraal. Het parlement staat erbij en kijkt ernaar.
Gisteren om 04:00 Wetstraat
PETER DE LOBEL
Minister van Defensie Ludivine Dedonder (PS) zal maandag op de Parijse luchtvaartbeurs Le Bourget g??n akkoord onder?tekenen over een Belgische deelname aan de ontwikkeling van het Scaf-gevechtsvliegtuig. Niet dat ze niet wil, ze krijgt normaal vrijdag van de regeringskern zelfs het groen licht om de deal te sluiten. Maar agendaproblemen aan Franse kant veroorzaken vertraging. Ons land wil de Belgische luchtvaartindustrie zo snel mogelijk mee aan de tekentafel van de Scaf krijgen, het syst?me de combat a?rien du futur.

Het is een stap die we begin jaren 2000 niet gezet hebben bij de ontwikkeling van de F-35. Ons land sleepte bij de uiteindelijke aankoop in 2018 wel nog een paar contracten uit de brand, maar het globale resultaat is mager. De industrie pusht daarom al een hele tijd om deze keer ?de trein niet te missen?. Aan minister Dedonder hebben ze een partner. Ze richtte eerder al DIRS op, wat staat voor Defence, Industry and Research Strategy. ?Voor elke euro die in militaire technologie ge?nvesteerd wordt, haal je op de ?lange termijn tien tot twintig euro terug via toepassingen in de burgerluchtvaart?, zei Yves Delatte, de ceo van vliegtuigonderdelenbouwer Sonaca onlangs nog in deze krant.

Dedonder kopte de voorzet binnen via La Libre. Ze zei onomwonden dat we ons moeten aansluiten bij het Frans-Duits-Spaanse project voor de Scaf. Dat zou Europeser zijn dan het alternatief ?Tempest?, een vliegtuig waar Groot-Brittanni?, Itali? en Japan aan werken. Ze verwacht daarom meer kansen voor Belgische bedrijven.

1 Hebben we al(weer) nieuwe ?gevechtsvliegtuigen nodig?

Onze eerste F-35?s, die de F-16?s zullen vervangen, moeten nog worden geleverd. Dus neen, op dit moment is er geen acute nood aan een nieuw gevechtsvliegtuig. Zelfs niet als het gaat om een vliegtuig dat (ten allervroegste) vanaf 2045 beschikbaar is. De meeste F-35?s zullen dan goed 15 jaar in dienst zijn. Dat is het moment om over midlife updates te spreken, niet over uit?fasering. Een nieuw toestel zal dus samen met de F-35 worden gebruikt, eerder dan die onmiddellijk te vervangen.

Defensie is in dit verhaal dan ook niet de trekker. De dienst Material Resources is wel betrokken, maar het gaat nu in de eerste plaats om de industrie, is te horen op de defensiestaf. Iets wat in de regering niet wordt tegengesproken. ?Het is op dit moment een volkomen industrieel project, ja?, zegt de woordvoerder van premier Alexander De Croo (Open VLD). ?Er is daarom ook nog geen sprake van nieuwe vliegtuigen aan te kopen, het gaat erom onze industrie te versterken. Het is dus echt niet te vergelijken met de aankoop van de F-35.?

2 Welke rol krijgt Belgi? dan?

Ons land wil ?waarnemer? worden van het Scaf-programma. ?Dat is een grote stap, een zeer grote stap?, zegt Open VLD-Kamerlid Jasper Pillen. ?Dit zou onze industrie een juridisch kader geven om rond de tafel te gaan zitten met het Duitse Airbus en het Franse Dassault om te kijken waar ze kan samenwerken.? Aan die grote stap hangt een prijskaartje van initieel 360 miljoen euro (tot 2030). Het geld dient om onderzoek mee te financieren, met het oog op economische return. Belgi? zou het eerste land zijn dat zich aansluit bij het Frans-Duits-Spaanse trio. Het waarnemerschap moet daarna snel uitgroeien tot een voldragen partnerschap.

Bij de luchtcomponent maken sommigen zich zorgen dat de Scaf-investeringen de budgetten voor de F-35 zullen kannibaliseren, maar op de defensiestaf probeert men het hoofd koel te houden. ?Dit gaat om een economische en geostrategische keuze. Het is als een toegangsticket voor een industrieel project, dat ons gaandeweg zal toelaten militaire eisen in te brengen.?

3 Krijgt de Kamer hier geen zeg in?

Alle nuanceringen dat ?we nog geen vliegtuig aan het kopen zijn? ten spijt, is dat wel het pad waar we nu op zitten. ?We gaan niet twintig jaar meewerken aan dit project om er dan uit te stappen en bij een andere fabrikant een totaal ander vliegtuig te kopen waar we niets vanaf weten?, klinkt het op een betrokken kabinet. ?We zijn op weg naar de Scaf, punt.?

Waarom is het parlement dan niet betrokken? ?Dit is sluipende besluitvorming?, moet Vooruit-fractieleider Melissa Depraetere toegeven. In 2018 was zij nog medewerker van John Crombez (toen SP.A-voorzitter). Met een reeks anonieme mails, die volgens hen bewezen dat de F-16?s langer meekonden, zetten ze toen het parlement onder hoogspanning. Tot bleek dat een deel van de mails vals was. Nu er opnieuw een aankoop zit aan te komen, betreurt Depraetere dat het debat nog niet heeft plaatsgevonden. ?Het is dubbel. Door je zo vroeg te engageren, heb je zicht op meer industri?le return en bovendien gaat het om een Europees project. Maar het parlement moet hier nog in worden gehoord. Er is eigenlijk een veel breder debat nodig over de rol van defensie en de samenwerking met andere landen.?

Groen-fractieleider Wouter De Vriendt sprak in 2018 bij de F-35-deal over ?tunnelvisie?. Hij kloeg dat parlementsleden het dossier niet konden inkijken. Maar intussen maakt Groen deel uit van de meerderheid en ziet De Vriendt ?de voordelen in? van het Scaf-project. ?Minder Europese versnippering in het defensiebeleid is goed nieuws.? Ook hij drong aan op een debat, maar de agenda van Dedonder laat blijkbaar geen ruimte. ?Als parlement zijn we uiteraard niet gelukkig met deze gang van zaken?, zegt hij ? voordelen of niet.

Ook oud-minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA), die in 2018 het F-35-contract tekende, blijft op zijn honger. ?Ik heb nog geen enkel document gezien dat mij kan overtuigen dat de deelname aan dit programma ons veel kan opleveren. Het economische aspect is belangrijk, maar het moet in de eerste plaats ook gaan om een performant wapensysteem. Toen ik minister was, gingen we uit van de behoeften van Defensie, van de risicoanalyse en complementariteit met de systemen die we al hadden. Nu komt de industrie op de eerste plaats. Ik stel maar vast dat de meeste van die bedrijven aan de andere kant van de taalgrens liggen

Ace1

3 VRAGEN NIEUWE GEVECHTSVLIEGTUIGEN

?Dit is echt niet te vergelijken met de aankoop van de F-35?

De beslissing om in het ontwikkelingsprogramma voor nieuwe Scaf-gevechtsvliegtuigen te stappen is iets anders dan afgewerkte F-35?s aankopen. In plaats van de behoeftes van Defensie staat nu de industrie centraal. Het parlement staat erbij en kijkt ernaar.

Minister van Defensie Ludivine Dedonder (PS) zal maandag op de Parijse luchtvaartbeurs Le Bourget g??n akkoord onder?tekenen over een Belgische deelname aan de ontwikkeling van het Scaf-gevechtsvliegtuig ...

https://m.standaard.be/cnt/dmf20230615_97104037

Kan een ander forumlid een gratis account bij de standaard aanmaken en het artikel dan volledig plaatsen ?

Ace1

Industrie pusht voor deelname aan ontwikkeling nieuw gevechtsvliegtuig

De Belgische luchtvaartindustrie dringt er in een brief aan premier Alexander De Croo en de vicepremiers op aan Belgi? te laten deelnemen aan de ontwikkeling van een luchtgevechtssysteem van de volgende generatie.

Dat de luchtvaartindustrie de brief nu verstuurde, is niet toevallig. Het dossier om deel te nemen aan de ontwikkeling van een nieuw gevechtsvliegtuig ligt vrijdag op tafel in de kern en de ministerraad. Als er zoals verwacht groen licht komt, wil minister van Defensie Ludivine Dedonder (PS) volgende week tijdens de vliegtuigshow in Le Bourget bij Parijs aankondigen dat ons land als waarnemer wil meedoen aan het Future Combat Air System (FCAS)-programma. Frankrijk, Duitsland en Spanje lanceren dat voor de ontwikkeling van een Europees gevechtsvliegtuig van de zesde generatie.

De defensie- en de luchtvaartindustrie, die de krachten bundelen in de technologiefederatie Agoria, spreken zich niet uit voor een bepaald programma. Naast het FCAS-project zijn er ook het Britse programma Tempest en het Amerikaanse Next Gen Air Dominance (NGAD)-project. Ze dringen er bij de regeringstop wel op aan dat Belgi? vanaf de ontwikkelingsfase instapt. 'Dat zal een katalysator zijn voor innovatie en de ontwikkeling van nieuwe technologie?n in verschillende domeinen, zoals cyberbeveiliging, kunstmatige intelligentie, gegevensbeheer, connectiviteit en communicatie', luidt het.

'De Belgische deelname kan alleen succesvol zijn als Belgi? betrokken wordt van bij de vroege ontwikkelingsfase', luidt het. 'Daarom is het essentieel dat de Belgische regering zich snel positioneert om de groei van de luchtvaartsector en andere relevante technologiesectoren op de lange termijn te garanderen. Een snelle politieke beslissing in die zin wordt ten volle gesteund door de volledige betrokken Belgische industrie', luidt het in de brief aan de regeringstop.

De brief is ondertekend door Bart Steukers (CEO Agoria), Marc Dubois (voorzitter BAG), St?phane Burton (voorzitter Agoria BDSI), Yves Delatte (voorzitter EWA) en Trudo Motmans (voorzitter Agoria FLAG).

https://www.tijd.be/politiek-economie/belgie/federaal/industrie-pusht-voor-deelname-aan-ontwikkeling-nieuw-gevechtsvliegtuig/10474477.html

Sparkplug

Milestone Belgian Air Force F-35A

Published: 07 June 2023    Last Updated: 07 June 2023


Photo by Belgian Air Force (Twitter @BeAirForce)

On 5 June 2023, the Belgische Luchtmacht (BLu, Belgian Air Force) Chief Major General Thierry Dupont signed the bulkhead of the first Belgian F-35A Lightning II during a visit to Lockheed Martin's Fort Worth (TX) production facility.

In October 2018, the Belgian government had chosen the Lightning II to replace its ageing F-16 Fighting Falcons. In a USD 4,5 billion contract, the government ordered 34 F-35A Lightning IIs.

In order to receive these new fighter aircraft, the planned Kleine Brogel and Florennes air bases will undergo major renovation works and the construction of special compounds. Such a compound will consist of buildings for the preparation and (de)briefings of missions, four large training simulators, a maintenance hangar that can accommodate six aircraft, sixteen covered and lockable standing areas and a ?Quick Reaction Alert? zone.

Because of COVID, first deliveries have slipped a little in time. Belgium?s defence minister, Ludivine Dedonder, confirmed that the US will be delivering only two F-35As to Belgium this year instead of four as originally planned. The other two will be delivered in the first quarter of 2024. The revised delivery schedule will be four to five F-35s per year between 2024 and 2030, so the total order of 34 aircraft should be delivered in 2030, in accordance with the initial delivery scheme.

It is expected that the first F-35A, serial FL-01 (c/n AY-01), will be delivered in December 2023.

https://www.scramble.nl/military-news/milestone-belgian-air-force-f-35a
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.