Defensieforum.nl

Defensie Onderdelen => KLu => Topic gestart door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/06/2015 | 17:03 uur

Titel: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/06/2015 | 17:03 uur
Project Obsolescence Prevention Program PC-7

4 juni 2015

De Koninklijke Luchtmacht gebruikt sinds 1989 voor de Elementaire Militaire Vliegopleiding dertien PC-7 lesvliegtuigen. Deze toestellen zullen ten minste tot 2026 in gebruik blijven. Om de toestellen technisch in stand te houden en de vereiste inzetbaarheid en luchtwaardigheid tot het einde van de levensduur te waarborgen is modernisering noodzakelijk. De toestellen zullen daarna ook voldoen aan veranderende wet- en regelgeving. De modernisering behelst aanpassing van de cockpit waarbij de verouderde analoge vlieg- en motorinstrumenten worden vervangen door digitale instrumenten. Verder worden diverse verouderde mechanische componenten en de huidige simulator vervangen.

In 2011 is Defensie voor deze modernisering een project gestart met de naam Obsolescence Prevention Program PC-7 met een projectbudget onder de € 25 miljoen. Daarom is over dit project niet eerder gerapporteerd. Onlangs is uit de offerte van de fabrikant gebleken dat een bedrag van tussen de € 25 en € 50 miljoen nodig is. De belangrijkste oorzaak is de sterke koersstijging van de Zwitserse Frank ten opzichte van de euro. De bijgevoegde commercieel vertrouwelijke brief bevat nadere informatie over de kosten. Om het financiële beslag van de modernisering te minimaliseren zullen in eerste instantie tien van de dertien toestellen en de simulator worden gemoderniseerd. Als er budgettaire ruimte is, zullen de overige drie toestellen ook worden gemoderniseerd. Het conceptcontract bevat daarvoor een optie.

Dit jaar begint de uitvoering van dit project. De voltooiing is voorzien voor 2017. Defensie kan de PC-7 lestoestellen vervolgens gebruiken tot aan het einde van de levensduur in 2026. Het project Obsolescence  Prevention Program PC-7 zal vanaf dit jaar worden opgenomen in het Materieel Projecten Overzicht (MPO) zodat de Kamer over de voortgang van dit project geïnformeerd blijft.

DE MINISTER VAN DEFENSIE

J.A. Hennis-Plasschaert
Titel: Re:Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: Sparkplug op 04/06/2015 | 18:04 uur
Ben benieuwd wat de vervanger van de PC-7 vanaf 2026 kan zijn. Pilatus heeft genoeg kandidaten.
Titel: Re:Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: JdL op 16/06/2015 | 09:09 uur
Citaat van: Sparkplug op 04/06/2015 | 18:04 uur
Ben benieuwd wat de vervanger van de PC-7 vanaf 2026 kan zijn. Pilatus heeft genoeg kandidaten.
een  bewapende trainer lijkt me wel een leuk idee
kan je de (een deel van) de wapentraining zelf doen en kan je ze in geval van nood nog inzetten bij COIN operaties
Titel: Re:Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: Sparkplug op 16/06/2015 | 09:24 uur
Citaat van: johandeleeuw2002 op 16/06/2015 | 09:09 uur
een  bewapende trainer lijkt me wel een leuk idee
kan je de (een deel van) de wapentraining zelf doen en kan je ze in geval van nood nog inzetten bij COIN operaties
Grote kans dat het bij een onbewapende uitvoering blijft, als de EMVO de hoofdtaak blijft.

De Pilatus PC-21 lijkt mij een interessante, maar mogelijk duurder in gebruik dan de Pilatus PC-9M.
Titel: Re:Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: Master Mack op 16/06/2015 | 15:06 uur
Ik begreep dat ze als trainer voor de JSF kijken naar de Alenia M346 Advanced trainer/Light Attack aircraft. Een straaltrainer met een JSF achtige cockpit. Zal deze dan niet ook de PC-7 gaan vervangen?
Titel: Re:Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/06/2015 | 15:11 uur
Citaat van: Master Mack op 16/06/2015 | 15:06 uur
Ik begreep dat ze als trainer voor de JSF kijken naar de Alenia M346 Advanced trainer/Light Attack aircraft. Een straaltrainer met een JSF achtige cockpit. Zal deze dan niet ook de PC-7 gaan vervangen?

Die stap lijkt me te groot... van niets in een straal trainer, hier kan een piloot/vlieger vast meer over vertellen...
Titel: Re:Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: JdL op 16/06/2015 | 16:15 uur
Citaat van: Master Mack op 16/06/2015 | 15:06 uur
Ik begreep dat ze als trainer voor de JSF kijken naar de Alenia M346 Advanced trainer/Light Attack aircraft. Een straaltrainer met een JSF achtige cockpit. Zal deze dan niet ook de PC-7 gaan vervangen?
ik denk niet dat het een straaltrainer wordt omdat de helivliegers ook hun eerste opleiding krijgen in de PC-7
maar ik blijf bij een opvolging door een bewapende trainer omdat de bewapening van dit soort kisten lijkt op die van de apache
kan je die vliegers ook alvast wapentraining geven
verder heb je als het takenpakket niet uitgebreid word grote kans dat het aantal omlaag gaat aangezien we van 213 F-16's naar 37 F-35's gaan
en het aantal heli's ook lichtelijk gedaalt is
Titel: Re:Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: Sparkplug op 16/06/2015 | 16:31 uur
Naar mijn mening moet de vervanger van de PC-7 zich puur bezig houden met de EMVO taak.

Wapentraining op een PC-7 of de opvolger hiervan is niet te vergelijken met wapentraining op operationele helikopters en vliegtuigen.
Titel: Re:Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: StrataNL op 16/06/2015 | 17:30 uur
Elementaire vliegeropleiding doe je niet in een straaltrainer. Net zoals je met je eerste rijles ook niet in een F1 wagen stapt.
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: Sparkplug op 24/03/2020 | 15:35 uur
13.03.2020 | Air, Propeller Aircraft | Media release

Royal Netherlands Air Force renews maintenance contract with RUAG MRO Switzerland

RUAG MRO Switzerland has been awarded the publicly tendered maintenance contract by the Royal Netherlands Air Force for its PC-7 training aircraft. The award underlines RUAG MRO Switzerland's expertise as a competent,...

The Royal Netherlands Air Force has placed its trust in the cooperation with RUAG MRO Switzerland for a further two years, until the end of 2022. The contract appoints the company as maintenance service provider for the propellers of the Royal Netherlands Air Force PC-7 training aircraft – with the option to extend the contract until the end of its life cycle in 2026. It replaces the previously existing agreement for Maintenance, Repair & Overhaul (MRO) in the field of PC-7 propeller maintenance.  RUAG MRO Switzerland in Lodrino is one of 24 "Hartzell Recommended Service Facilities" worldwide, the global market leader among Original Equipment Manufacturers (OEMs) for propellers.

The Royal Netherlands Air Force has been a long-standing customer of RUAG MRO Switzerland and has relied on the company's expertise in PC-7 Life Cycle Management for some ten years. The Royal Netherlands Air Force's continued confidence in RUAG MRO Switzerland underlines its expertise as a materials competence centre for propeller aircraft. "We are delighted about this order. As a technology partner of the Swiss Army, these synergies in the third market allow us to expand our competencies sustainably and in the long term," explains Max Grob, Business Development Manager Propeller Aircraft & UAV, RUAG MRO Switzerland.

RUAG MRO Switzerland is a certified repair facility for the Pilatus PC-6, PC-7 and PC-9 training aircraft and has been audited and accredited by the Royal Netherlands Air Force according to the NLD-MAR military guidelines. The state-of-the-art infrastructure of the Lodrino site and its highly committed specialists make RUAG MRO Switzerland one of the leading partners of propeller aircraft operators worldwide. As an independent service provider, RUAG MRO Switzerland's offer includes the maintenance of the entire aircraft and its subsystems, such as engines and components, as well as implementing cockpit upgrades and value retention measures.

https://www.ruag.com/en/news/royal-netherlands-air-force-renews-maintenance-contract-ruag-mro-switzerland
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: Sparkplug op 16/12/2020 | 22:48 uur
PC-7 lesvliegtuigen van vliegeropleiding worden vervangen

Nieuwsbericht | 16-12-2020 | 17:04

Defensie neemt over 7 jaar afscheid van de Pilatus PC-7 Turbo Trainer. De 13 lesvliegtuigen bereiken dan het eind van de levensduur. Er wordt nu bekeken op welke manier de toestellen worden vervangen, schrijft staatssecretaris Barbara Visser aan de Tweede Kamer.

(https://www.defensie.nl/binaries/large/content/gallery/defensie/content-afbeeldingen/actueel/nieuws/2020/12/16/d130926as1346-1920.jpg)
De PC-7 Turbo Trainer wordt binnen 7 jaar vervangen.

De Elementaire Militaire Vlieger Opleiding (EMVO) maakt al sinds 1988 gebruik van de PC-7. De toestellen ondergingen vanaf 2013 nog flink onderhoud, zodat ze inzetbaar bleven. De verwachting is dat in 2027 het maximaal aantal vlieguren dan wel het maximaal aantal landingen is bereikt.

Er wordt nu nog onderzocht op welke manier de PC-7 wordt vervangen. Dat hoeft namelijk niet 1 op 1 te gebeuren. Zo wordt ook naar innovatieve middelen gekeken, zoals een simulatieomgeving. Ook internationale samenwerking en duurzaamheid spelen een rol bij de verwerving. Mogelijk worden de toestellen geleased.

Makkelijk bestuurbaar

Het nieuwe lesvliegtuig moet eenvoudige, militaire vliegeigenschappen hebben. Ook moet het makkelijk te besturen zijn en plek voor vlieger en instructeur bieden. Vergevingsgezindheid van het toestel is ook belangrijk. Vliegers krijgen daardoor de kans een fout makkelijker te herstellen, zonder dat dit direct tot gevaarlijke situaties leidt.

Nederlandse militaire vliegers staan internationaal hoog aangeschreven, onder meer vanwege de hoge eisen die Defensie stelt.

De verwachting is dat er met het project tussen de € 100 miljoen en 250 miljoen gemoeid is. In 2022 is vermoedelijk duidelijk hoe de opvolger van de PC-7 eruit gaat zien.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2020/12/16/pc-7-lesvliegtuigen-van-vliegeropleiding-worden-vervangen
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: Sparkplug op 17/12/2020 | 11:15 uur
Citaat van: Defensie op 16/12/2020 | 22:48 uur
PC-7 lesvliegtuigen van vliegeropleiding worden vervangen

.../...

Er wordt nu nog onderzocht op welke manier de PC-7 wordt vervangen. Dat hoeft namelijk niet 1 op 1 te gebeuren. Zo wordt ook naar innovatieve middelen gekeken, zoals een simulatieomgeving. Ook internationale samenwerking en duurzaamheid spelen een rol bij de verwerving. Mogelijk worden de toestellen geleased.

.../...

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2020/12/16/pc-7-lesvliegtuigen-van-vliegeropleiding-worden-vervangen

Wat is het minimum aantal i.c.m. een simulatieomgeving dat de EMVO nodig heeft? In 1989 werden 10 stuks geleverd in 1997 nog eens 3. Terug naar 10 stuks?
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: Stoonbrace op 17/12/2020 | 19:15 uur
13?!
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: Nikehercules op 17/12/2020 | 19:22 uur
Citaat van: Stoonbrace op 17/12/2020 | 19:15 uur
13?!

Over de jaren zijn de aantallen jachtvliegtuigen welliswaar drastisch teruggebracht, maar de helikoptervloot is flink uitgebreid. Neem hierbij de door veroudering (waarschijnlijk) teruglopende beschikbaarheid van de vloot PC-7's en dit aantal klinkt ineens niet zo groot meer.
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: Stoonbrace op 17/12/2020 | 22:05 uur
Citaat van: Nikehercules op 17/12/2020 | 19:22 uur
Over de jaren zijn de aantallen jachtvliegtuigen welliswaar drastisch teruggebracht, maar de helikoptervloot is flink uitgebreid. Neem hierbij de door veroudering (waarschijnlijk) teruglopende beschikbaarheid van de vloot PC-7's en dit aantal klinkt ineens niet zo groot meer.

Het is gigantisch weinig. Wij hebben 32 Marchetti's.
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: Ace1 op 17/12/2020 | 22:09 uur
Citaat van: Stoonbrace op 17/12/2020 | 22:05 uur
Het is gigantisch weinig. Wij hebben 32 Marchetti's.

En zijn deze momenteel allemaal inzetbaar of worden er ook Marchetti's voor spare parts gebruikt?
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: Stoonbrace op 17/12/2020 | 22:13 uur
Citaat van: Ace1 op 17/12/2020 | 22:09 uur
En zijn deze momenteel allemaal inzetbaar of worden er ook Marchetti's voor spare parts gebruikt?

Normale onderhoudscyclus, gemiddeld 80% beschikbaar.
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: Stoonbrace op 17/12/2020 | 22:26 uur
Snap het al. Jullie elementaire opleiding is maar 30u op PC-7. De onze is 129 uur op SF260 en af en toe komen jullie eens meevliegen.

https://magazines.defensie.nl/vliegendehollander/2019/03/09_vliegeropleiding_belgie
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: Sparkplug op 29/06/2021 | 09:22 uur
PC-7 lesvliegtuigen tijdelijk aan de grond
Nieuwsbericht | 28-06-2021 | 15:11

Defensie vliegt tijdelijk niet met de PC-7 lesvliegtuigen. Door vocht is op een aantal toestellen corrosie ontstaan, zo bleek tijdens onderhoud.

Onderzocht wordt nu in hoeverre dat de vliegveiligheid in gevaar brengt. Defensie betrekt daarbij ook fabrikant Pilatus.

Totdat er meer duidelijkheid is, blijven de toestellen aan de grond. Eventuele gevolgen voor de vliegopleiding zijn afhankelijk van de uitkomsten van het onderzoek.

De luchtmacht gebruikt de PC-7 sinds 1988 voor de Elementaire Militaire Vlieger Opleiding. De toestellen zijn in de eindfase van hun levensduur. Vervanging van de opleidingscapaciteit is in gang gezet en wordt voorzien voor eind 2026.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2021/06/28/pc-7-lesvliegtuigen-tijdelijk-aan-de-grond
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: Ace1 op 26/09/2022 | 12:54 uur
Koopt allen meer Embraers! | Column

Door Goof Bakker16/07/2022

Mijn stukjes blijken te werken. Want we hebben inmiddels een stuk of zestig Embraers van de 190-serie. Dat komt omdat Peter Hartman altijd mijn enthousiaste stukjes in Piloot & Vliegtuig las. Daar is het allemaal mee begonnen. Duidelijk. Kan geen toeval zijn.

Tweede wapenfeit: ik ken inmiddels vrij veel Luchtmachters op redelijk hoge posities. Aan de bar van de Merlin Inn zit ik altijd te wauwelen over de prachtige producten van Embraer. Op Up in the Sky schreef ik drie jaar geleden zelfs: 'De Embraer C-390 Millennium-transporter is een prachtig ding. Steengoed, snel ontwikkeld, snel gecertificeerd. Vergelijk dat eens met het drama A400 van Airbus: het hoofdstuk 'problems and delays' beslaat alleen al de helft van de Wikipedia-tekst.'

En zie: de KLU heeft onlangs vijf van die prachtige vrachtbakken besteld! Geen twijfel mogelijk: mijn gezwatel aan de bar, en drie slimme zinnetjes hebben de defensietop over de streep getrokken. Klip en klaar.

Maar er is nog veel werk aan de winkel! Ik lobby bijvoorbeeld gestaag door om onze ouwe PC-7's door Tucano's te doen vervangen. Een prachtige trainer. Maar ook reuze geschikt platform voor allerhande slimme bommen & granaten. Precies wat we nodig hebben voor onze volgende zandbak-oorlog. NB: defensie is nog steeds Grobs G120TB's van plan! Een soort Tupperware Motorglider waar een turbine voorop geschroefd is. Geen porem! Maar ik ben optimistisch. Nog een paar kleine duwtjes en die Grob dondert van de shortlist, en de Tucano staat erop.

Dan de vervanging van onze suffe Regerings-BBJ door een Embraer Lineage. Dat prachtige toestel kan naadloos meegaan in het onderhoudsschema van de vijftig E-190's van de KLM. En past qua imago stukken beter bij de opwaaiende zomerjurken van Maxima en de prinsessen.

Bovendien (PvdA en SP: luister even mee) sponsorren we met die Embraer een land met veel schrijnende armoe, in plaats van Musk- en Trump-country nog rijker te maken.

Kortom, ik doe mijn best, al typend vanuit mijn nederige hangar op VV Teuge.

Mas o inverno esta aproximando rapido, meus amigos. Quando eu posso voltar, por falar sobre essas coisas de novo?

Goof Bakker

https://www.upinthesky.nl/2022/07/16/koopt-allen-meer-embraers-column/
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: Ace1 op 26/09/2022 | 13:48 uur
Citaat van:  Up in the sky op 26/09/2022 | 12:54 uur
Ik lobby bijvoorbeeld gestaag door om onze ouwe PC-7's door Tucano's te doen vervangen. Een prachtige trainer. Maar ook reuze geschikt platform voor allerhande slimme bommen & granaten. Precies wat we nodig hebben voor onze volgende zandbak-oorlog. NB: defensie is nog steeds Grobs G120TB's van plan! Een soort Tupperware Motorglider waar een turbine voorop geschroefd is. Geen porem! Maar ik ben optimistisch. Nog een paar kleine duwtjes en die Grob dondert van de shortlist, en de Tucano staat erop.

Wie heeft ervan de Grob G120TB gehoord?

https://grob-aircraft.com/en/g-120tp.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Grob_G_120
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: Sparkplug op 26/09/2022 | 16:07 uur
Citaat van: Ace1 op 26/09/2022 | 13:48 uur
Wie heeft ervan de Grob G120TB gehoord?

https://grob-aircraft.com/en/g-120tp.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Grob_G_120

Het Duitse merk Grob ken ik wel, maar niet alle types. Voor de elementaire militaire vliegopleiding (EMVO) voldoen heel veel types.

Valt vast buiten het kostenplaatje, maar ik vind de Pilatus PC-21 wel iets hebben.
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: Ace1 op 26/09/2022 | 20:22 uur
Citaat van: Sparkplug op 26/09/2022 | 16:07 uur
Het Duitse merk Grob ken ik wel, maar niet alle types. Voor de elementaire militaire vliegopleiding (EMVO) voldoen heel veel types.

Valt vast buiten het kostenplaatje, maar ik vind de Pilatus PC-21 wel iets hebben.

Volgens de Column in Up in the Sky gaat defensie voor de  Grob G120TP.
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: Parera op 26/09/2022 | 20:55 uur
Citaat van: Ace1 op 26/09/2022 | 20:22 uur
Volgens de Column in Up in the Sky gaat defensie voor de  Grob G120TP.

Dat zou een logische keuze zijn, in 2021 heeft Zweden gekozen om haar trainers te vervangen door de Grob G 120TP ( 7 stuks + 1 simulator) en daar beginnen de leveringen dit jaar al.
Ook Duitsland, UK en de VS zijn partners die dezelfde toestellen gebruiken.

Ik ben toch benieuwd wat de KLU voor plannen heeft rondom vervolg training, ooit was er sprake van interesse in de Italiaanse opleiding met M-346's. Voorlopig doen we het op de oude vertrouwde manier met Shepard en Luke AFB.
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: Sparkplug op 26/09/2022 | 22:23 uur
Citaat van: Parera op 26/09/2022 | 20:55 uur
Ik ben toch benieuwd wat de KLU voor plannen heeft rondom vervolg training, ooit was er sprake van interesse in de Italiaanse opleiding met M-346's. Voorlopig doen we het op de oude vertrouwde manier met Shepard en Luke AFB.

De oude manier is alleen de voortgezette vliegopleiding (ENJJPT - Euro NATO Joint Jet Pilot Training Program) op Sheppard AFB. De F-35A vliegopleiding op Luke AFB staat hier los van.

Er is al een tijd niets meer bekend gemaakt over de plannen met de Italiaanse vliegopleiding.
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: silvester herc op 26/01/2023 | 23:34 uur
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2023/01/26/kamerbrief-over-b-fase-project-vervanging-initiele-vliegeropleidingscapaciteit
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: silvester herc op 14/03/2023 | 19:20 uur
Citaat van: silvester herc op 26/01/2023 | 23:34 uur
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2023/01/26/kamerbrief-over-b-fase-project-vervanging-initiele-vliegeropleidingscapaciteit
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2023/03/14/kamerbrief-beantwoording-feitelijke-vragen-project-vervanging-initiele-vliegopleidingscapaciteit
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: Harald op 13/04/2023 | 13:29 uur
Embraer launches the A-29N Super Tucano in NATO configuration  ( Prima PC-7 vervanger...  ;) eventueel in te zetten als SOF ondersteuning en "Sandy" helicopter escort )

Embraer announced today, during LAAD Defence & Security 2023, the launch of the A-29 Super Tucano aircraft, light attack aircraft, armed reconnaissance, and advanced training, in the configuration of NATO (North Atlantic Treaty Organization), with an initial focus on meeting the needs of nations in Europe. The new version of the aircraft, the A-29N, will include equipment and features to fulfill NATO's operational requirements, such as a new datalink and single-pilot operation.

(https://aviationweek.com/sites/default/files/styles/crop_freeform/public/2023-04/screen_shot_2023-04-12_at_8.52.16_pm.png?itok=2bmuWh2j)

These features will further increase the aircraft's employment possibilities, allowing, for example, its use in JTAC (Joint Terminal Attack Controller) training missions. Training devices will also be upgraded to the world's most demanding standards, including virtual, augmented, and mixed reality.

?This is a new stage in the operational life of the A-29 Super Tucano,? said Bosco da Costa Junior, President and CEO of Embraer Defense and Security. ?We see many application possibilities for the A-29N at the moment. Several European countries have shown interest in specific aircraft capabilities that we have now introduced with this version.?

With more than 260 units delivered worldwide, the aircraft has been selected by more than 15 air forces worldwide, including the United States Air Force (USAF).

Developed as a highly versatile aircraft, the A-29 Super Tucano can perform a broad range of missions, including light attack, aerial surveillance and interception, and counterinsurgency. The A-29 is rugged and versatile, operating from remote and unpaved runways on forward deployed operational bases with little support, all with low operating costs and high availability (above 90%).

In addition to combat roles, the aircraft is widely used as an advanced trainer. Its ability to simulate combat missions and upload and download flight data has made it a highly effective training platform. As a real multi-mission aircraft, the A-29 has the flexibility to provide air forces with a single platform for light attack, armed reconnaissance, close air support, and advanced training, thus optimizing their fleets.

It is equipped with various state-of-the-art sensors and weapons, including an electro-optical/infrared system with laser designator, night vision goggles, secure voice communications, and a data-link package. Thus, the A-29 Super Tucano represents the gold standard in its field, combining superior aircraft performance with 21st-century weapons, integrated sensors, and surveillance systems to create a highly influential air power component.

https://embraer.com/global/en/news?slug=1207181-embraer-launches-the-a-29n-super-tucano-in-nato-configuration
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: Huzaar1 op 13/04/2023 | 13:43 uur
In principe is dit niet zo relevant meer tenzij je tegen Taliban of een drugs cartel knokt. Drones verdringen dit soort propellor vliegtuigen al even.
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: Master Mack op 13/04/2023 | 19:35 uur
Is toch wel handig een dubbel rol. Ook al zijn er grote Drones kan geen kwaad als back-up
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: Sparkplug op 13/04/2023 | 22:30 uur
Citaat van: Master Mack op 13/04/2023 | 19:35 uur
Is toch wel handig een dubbel rol. Ook al zijn er grote Drones kan geen kwaad als back-up

Helaas. De 13 stuks PC-7 worden vervangen door minder (circa 10 stuks). Verder is de vervanger voor de EMVO rol zeker niet geavanceerd. De PC-21 wordt al te geavanceerd bevonden.
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: Ace1 op 14/04/2023 | 13:25 uur
Citaat van: Sparkplug op 13/04/2023 | 22:30 uur
Helaas. De 13 stuks PC-7 worden vervangen door minder (circa 10 stuks). Verder is de vervanger voor de EMVO rol zeker niet geavanceerd. De PC-21 wordt al te geavanceerd bevonden.

De vervanging van de PC-7 mag zeker geen geld kosten?
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: Lynxian op 14/04/2023 | 13:27 uur
Citaat van: Ace1 op 14/04/2023 | 13:25 uur
De vervanging van de PC-7 mag zeker geen geld kosten?
Toch wel raar met het huidige budget. Relatief gezien kosten die toestellen geen drol. Je zou zeggen dat je minstens de huidige opleidingscapaciteit - met bijbehorende aantallen trainers - wilt behouden...
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: StrataNL op 14/04/2023 | 17:13 uur
Citaat van: Ace1 op 14/04/2023 | 13:25 uur
De vervanging van de PC-7 mag zeker geen geld kosten?
Waar trek je die conclusie uit? Wij gebruiken de PC-7 vooral voor de basis (militaire) vliegopleiding. Daarna ga je direct naar de VS voor het vervolg. Daarom past een geavanceerde trainer als de PC-21 niet in het opleidingstraject van de KLu.
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: Kornet43 op 14/04/2023 | 18:42 uur
PC-7's worden waarschijnlijk vervangen door 10 Grob 120-P
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: Sparkplug op 14/04/2023 | 22:21 uur
Citaat van: Ace1 op 14/04/2023 | 13:25 uur
De vervanging van de PC-7 mag zeker geen geld kosten?

Er komen ook twee Flight Training Devices Level-2 (FTD) simulatoren. Zie reactie #26.
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: StrataNL op 15/04/2023 | 23:27 uur
Citaat van: Kornet43 op 14/04/2023 | 18:42 uur
PC-7's worden waarschijnlijk vervangen door 10 Grob 120-P
Bron?
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: Harald op 17/04/2023 | 12:27 uur
Citaat van: Kornet43 op 14/04/2023 | 18:42 uur
PC-7's worden waarschijnlijk vervangen door 10 Grob 120-P

Grob is naar mijn weten 1 van de kandidaten voor basic training. Grob wordt door veel landen gebruikt.
Op Sheppard AFB in de VS vliegen de KLU studenten al op de T-6 Texan, deze zou je ook kunnen kiezen maar is eigenlijk alweer te uitgebreid. Voor basic training kan volstaan worden met een vrij simpel vliegtuig.   

Grob 120TP
https://grob-aircraft.com/en/g-120tp.html

Grob 120TP is geen onbekende voor de KLU, hiermee wordt ook al wel gevlogen bij ETPS
https://www.qinetiq.com/de-de/news/etps-contract-with-rnlaf

Zweden heeft kort geleden nog de overgang gemaakt naar deze Grob.
https://www.fmv.se/aktuellt--press/aktuella-handelser/fmv-levererar-flygvapnets-nya-skolflygplan--ersatter-trotjanare/
(https://www.fmv.se/globalassets/bilder/nyheter/2023/sk40_puffbild.jpg)
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: Kornet43 op 17/04/2023 | 13:47 uur
Diamond DA-20 series is ook een kandidaat.
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: Ace1 op 17/04/2023 | 14:36 uur
Citaat van: Kornet43 op 17/04/2023 | 13:47 uur
Diamond DA-20 series is ook een kandidaat.

Bron ?
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: Parera op 17/04/2023 | 16:26 uur
Als ik kijk naar die twee kandidaten schat ik de kansen van de Grob G120 hoger in dan die van de Diamond DA20. Puur en alleen op basis van het kunnen samenwerken met partners (DEU, SWE, UK & USA). Bij de DA20 is dat op dit moment alleen Polen en die andere landen zijn toch wat meer onze vaste partners.

Daarnaast is het natuurlijk jammer dat er geen volledige vliegopleiding is op Europese bodem voor de Europese NAVO landen. Dit zou wat mij betreft wel een mooi streven kunnen zijn voor de toekomst.
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: Sparkplug op 17/04/2023 | 17:49 uur
Citaat van: Parera op 17/04/2023 | 16:26 uur
Daarnaast is het natuurlijk jammer dat er geen volledige vliegopleiding is op Europese bodem voor de Europese NAVO landen. Dit zou wat mij betreft wel een mooi streven kunnen zijn voor de toekomst.

Dit zal voorlopig een streven blijven. Zelfs een Europees gezind land als Duitsland houdt vast aan de diverse fixed wing vliegopleidingen in de VS.

En dan zijn er voor zowel fixed wing als voor helikopter de diverse vliegopleidingniveaus.
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 01/06/2023 | 11:24 uur
"we expect to have a launch customer this year?. He identifies the Netherlands and Portugal, plus neutral Austria, as among the nations to have flown the type".

Embraer expecting first NATO buyer for A-29N Super Tucano this year

https://twitter.com/SciteCito/status/1664197943035871233
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: Harald op 01/06/2023 | 12:27 uur
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 01/06/2023 | 11:24 uur
"we expect to have a launch customer this year?. He identifies the Netherlands and Portugal, plus neutral Austria, as among the nations to have flown the type".

Embraer expecting first NATO buyer for A-29N Super Tucano this year

https://twitter.com/SciteCito/status/1664197943035871233

Waauuuw... dus misschien Super Tucano's voor NL. 
:hrmph: Dan toch die "Sandy's" voor het 300 Squadron ?  :P :big-smile: 
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: pz op 01/06/2023 | 13:01 uur
Wat is de meerwaarde van zo'n bromsnor voor onze defensie? Ondersteuning Specops? We gaan de MQ's bewapenen.
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: Harald op 01/06/2023 | 13:50 uur
Citaat?We are looking for the usage of the A-29 in the NATO community as a defensive trainer, JTAC [joint terminal attack controller] trainer and [for] reconnaissance ? those are the demands that we are listening to in this market,? he says.

?The countries that we are in touch with? would like to use their planes for a more simple operation in a war environment.

https://www.flightglobal.com/defence/embraer-expecting-first-nato-buyer-for-a-29n-super-tucano-this-year/153499.article


CitaatThe other highlight of the presentation was the A-29N, the NATO-configured version of the Super Tucano, Embraer?s light attack aircraft.

Clearly hoping for a deal with a European country, the manufacturer intends the aircraft to be deployed in advanced training missions as nations move fast towards fifth generation fighters, the Super Tucano providing a cost-effective framework of learning.

The Air Forces? use of the A-29N would be ?to avoid to put the pilots since the beginning in a fifth-generation fighter?, said da Costa, something which would cost ?a lot of money?.

https://www.aviacionline.com/2023/05/embraer-media-day-2023-conclusiones-de-la-segunda-jornada/
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: pz op 01/06/2023 | 13:58 uur
Helder, een trainingstoestel, bedankt voor de toelichting. 

Even vertaald vanuit Spaans via translate

Het andere hoogtepunt van de presentatie was de A-29N, de door de NAVO geconfigureerde versie van de Super Tucano, het lichte aanvalsvliegtuig van Embraer.

In de duidelijke hoop een akkoord te bereiken met een Europees land, is de fabrikant van plan het vliegtuig in te zetten voor geavanceerde trainingsmissies. Terwijl landen snel op weg zijn naar jagers van de vijfde generatie, zou de Super Tucano een goedkoop leerkader bieden.

Het gebruik van de A-29N door de luchtmacht zou "vermijden dat piloten vooraan op een gevechtsvliegtuig van de vijfde generatie worden geplaatst", zei da Costa, iets dat "veel geld" zou kosten.
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: Sparkplug op 01/06/2023 | 14:27 uur
Citaat van: pz op 01/06/2023 | 13:58 uur
In de duidelijke hoop een akkoord te bereiken met een Europees land, is de fabrikant van plan het vliegtuig in te zetten voor geavanceerde trainingsmissies. Terwijl landen snel op weg zijn naar jagers van de vijfde generatie, zou de Super Tucano een goedkoop leerkader bieden.

Dit type is goed voor de voortgezette vliegopleiding. In dezelfde vijver zit ook de PC-21. Helaas voldoen beide niet aan de vervanging van de PC-7 voor de elementaire vliegopleiding.
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 01/06/2023 | 15:05 uur
Citaat van: Sparkplug op 01/06/2023 | 14:27 uur
Dit type is goed voor de voortgezette vliegopleiding. In dezelfde vijver zit ook de PC-21. Helaas voldoen beide niet aan de vervanging van de PC-7 voor de elementaire vliegopleiding.

Dan gaat deze gedachte wellicht uit als een nachtkaars...
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: Sparkplug op 01/06/2023 | 15:18 uur
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 01/06/2023 | 15:05 uur
Dan gaat deze gedachte wellicht uit als een nachtkaars...

In Nederland in ieder geval wel. Met een turboprop is de voortgezette vliegopleiding zeker goed te doen. Dit doen de Fransen, Spanjaarden en in Down Under met elk de PC-21 ook.
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: Lynxian op 01/06/2023 | 15:29 uur
Zou een mooie bak zijn voor de vliegopleiding inderdaad.
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: Ace1 op 01/06/2023 | 16:15 uur
Citaat van: Sparkplug op 01/06/2023 | 15:18 uur
In Nederland in ieder geval wel. Met een turboprop is de voortgezette vliegopleiding zeker goed te doen. Dit doen de Fransen, Spanjaarden en in Down Under met elk de PC-21 ook.

Hangt ervan af misschien kan defensie korting krijgen van Embraer doordat men de C-390 al heeft aangekocht en ook met een gezamenlijke aankoop van A-29N Super Tucano's door Nederland, Portugal en Oostenrijk krijg je een ander prijskaartje dan als je dit alleen doet als Nederland.
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: Sparkplug op 01/06/2023 | 23:06 uur
Citaat van: Ace1 op 01/06/2023 | 16:15 uur
Hangt ervan af misschien kan defensie korting krijgen van Embraer doordat men de C-390 al heeft aangekocht en ook met een gezamenlijke aankoop van A-29N Super Tucano's door Nederland, Portugal en Oostenrijk krijg je een ander prijskaartje dan als je dit alleen doet als Nederland.

De PC-21 werd al te geavanceerd voor de elementaire vliegopleiding bevonden. Dat is met een Super Tucano niet anders, laat staan de bewapende A-29 variant.
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 01/06/2023 | 23:40 uur
Citaat van: Sparkplug op 01/06/2023 | 23:06 uur
De PC-21 werd al te geavanceerd voor de elementaire vliegopleiding bevonden. Dat is met een Super Tucano niet anders, laat staan de bewapende A-29 variant.

Rest de vraag:

"we expect to have a launch customer this year?. He identifies the Netherlands and Portugal, plus neutral Austria, as among the nations to have flown the type".

Waarvoor heeft NL dit toestel gevlogen/getest?
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: Harald op 02/06/2023 | 08:11 uur
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 01/06/2023 | 23:40 uur
Rest de vraag:

"we expect to have a launch customer this year?. He identifies the Netherlands and Portugal, plus neutral Austria, as among the nations to have flown the type".

Waarvoor heeft NL dit toestel gevlogen/getest?

En hoe moet ik de gemaakte uitspraak van de Embraer Defense & Security chief executive Bosco da Costa Junior , quote hieronder, plaatsen dan ?

Citaat van: Harald op 01/06/2023 | 13:50 uur
Citaat?We are looking for the usage of the A-29 in the NATO community as a defensive trainer, JTAC [joint terminal attack controller] trainer and [for] reconnaissance ? those are the demands that we are listening to in this market,? he says.

?The countries that we are in touch with? would like to use their planes for a more simple operation in a war environment.

https://www.flightglobal.com/defence/embraer-expecting-first-nato-buyer-for-a-29n-super-tucano-this-year/153499.article
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: Sparkplug op 02/06/2023 | 08:31 uur
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 01/06/2023 | 23:40 uur
Rest de vraag:

"we expect to have a launch customer this year?. He identifies the Netherlands and Portugal, plus neutral Austria, as among the nations to have flown the type".

Waarvoor heeft NL dit toestel gevlogen/getest?

Dat is voor ons niet ingewijden slechts speculatie.
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/06/2023 | 09:25 uur
?Plannen voor opvolging PC-7 niet gewijzigd?

https://www.pilootenvliegtuig.nl/2023/06/02/plannen-voor-opvolging-pc-7-niet-gewijzigd/
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: Harald op 11/07/2023 | 08:33 uur
CitaatAt the same time, Embraer also is developing what it calls a NATO configuration of the A-29 Super Tucano specifically aimed at European customers, with development work to be conducted in Portugal.

CitaatCompany officials are not expecting large orders for the Super Tucano in Europe, but they believe the platform could offer a useful capability for smaller air forces as the aircraft can be used for both training and light attack. Currently, Switzerland's Pilatus dominates the European turboprop trainer market, but types like its PC-21 cannot be used for the light-attack mission, limiting them to the training role. The Super Tucano therefore could be attractive as a multi-role platform.

CitaatPortugal is likely to be an early customer for the Super Tucano, having identified a need for a close-air-support platform in its new military programming law approved in March.

CitaatOther potential missions identified for the Super Tucano in Europe include Joint Terminal Attack Controller training, providing a lower-cost platform compared to fast jets.

https://aviationweek.com/defense-space/aircraft-propulsion/embraer-eyes-european-market-kc-390-super-tucano-sales
Titel: Re: Project Obsolescence Prevention Program PC-7
Bericht door: Sparkplug op 11/07/2023 | 09:19 uur
Citaat van: Aviationweek op 11/07/2023 | 08:33 uurPortugal is likely to be an early customer for the Super Tucano, having identified a need for a close-air-support platform in its new military programming law approved in March. 

https://aviationweek.com/defense-space/aircraft-propulsion/embraer-eyes-european-market-kc-390-super-tucano-sales

Opvallend dat Portugal blijkbaar ruimte heeft voor een extra CAS platform, terwijl de Portugese EMVO over een op leeftijd zijnde vloot trainers beschikt.

https://www.emfa.pt/aircrafts