Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

yelloow

Instappen bij de Britse type 26 ? Voldoet volgens mij aardig aan de specificaties voor een opvolger van de M-ff.

Laurens

Volgens mij is dit een ontwerp van de bootjes 'fanatiekelingen' op shipbucket  :crazy:

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 20/02/2011 | 15:12 uur
Citaat van: Elzenga op 20/02/2011 | 15:04 uur
gebaseerd op de Visby-klasse korvet lijkt me en wel in lijn met meerdere moderne stealth-ontwerpen die de revue passeren...de heli zou met een lift naar beneden kunnen naar een flexdek dat ogenschijnlijk eronder ligt. Ik mis alleen een kanon. 
Lijkt me voor een dergelijk schip erg omslachtig om met een liftconstructie te gaan werken. Het kanon zal wel ergens uit een of ander luik tevoorschijn klappen. Net zoals een CIWS.
Een lift zo is inderdaad niet zo handig...bij de Visby-klasse zijn er voorzieningen getroffen lees ik om alsnog een hangaar aan te brengen...(ik vermoed dat dit "vrije" ontwerp van iemand daarin nog niet heeft voorzien).

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 20/02/2011 | 15:04 uur
gebaseerd op de Visby-klasse korvet lijkt me en wel in lijn met meerdere moderne stealth-ontwerpen die de revue passeren...de heli zou met een lift naar beneden kunnen naar een flexdek dat ogenschijnlijk eronder ligt. Ik mis alleen een kanon. 

Lijkt me voor een dergelijk schip erg omslachtig om met een liftconstructie te gaan werken. Het kanon zal wel ergens uit een of ander luik tevoorschijn klappen. Net zoals een CIWS.


Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 20/02/2011 | 14:57 uur
Dat ding ziet er niet uit. En de heli past niet naar binnen......


gebaseerd op de Visby-klasse korvet lijkt me en wel in lijn met meerdere moderne stealth-ontwerpen die de revue passeren...de heli zou met een lift naar beneden kunnen naar een flexdek dat ogenschijnlijk eronder ligt. Ik mis alleen een kanon. 

Elzenga

met een mooi flexdek en dan een stuk of 8 (OPVs verkopen)...ja hoor, ben ik helemaal voor ;D

Maar eerst maar eens volgende maand afwachten...of dat een horror-story wordt van Hillen of toch nog enige hoop geeft...

KapiteinRob

Dat ding ziet er niet uit. En de heli past niet naar binnen......



jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 20/02/2011 | 14:10 uur
Opvolging? Dat kost geld........

Tja... keuzes, keuzes, keuzes

KapiteinRob

Opvolging? Dat kost geld........

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Volgens onderstaand Duits bericht zou Nederland begonnen zijn met de ontwikkeling van een nieuw type fregat om de 2 M-klasse fregatten in 2020 en 2022 te vervangen.
Het fregat zou ongeveer even groot worden als de LCF's, maar met een kleinere bemanning en zonder de Standard Missiles, alhoewel er wel een Mk41 VLS op zou komen.

Iemand die de bron van dit bericht kent?

NIEDERLANDE

Die niederländische Marine hat die Entwicklung eines neuen Fregattentyps eingeleitet.

Geplant sind offenbar zwei Schiffe, die in etwas mehr als zehn Jahren die derzeit noch im Bestand befindlichen Fregatten VAN AMSTEL und VAN SPEJK (KAREL DOORMAN-Klasse) ersetzen sollen.

Eine ab 2011 zu beginnende Modernisierung soll diese beiden Anfang der 90er Jahre gebauten Schiffe noch bis zum Zulauf der Neubauten in Dienst halten. Nach ersten, noch vagen Informationen sollen die als Mehrzweckschiffe für "Multi-Role Operations" ausgelegten neuen Fregatten etwa 6.000 ts verdrängen. Damit kämen sie größenmäßig den Zerstörern der DE ZEVEN PROVENCIEN-Klasse gleich, sollen sich in ihren operativen Fähigkeiten aber eher an den deutlich kleineren (3.300 ts) KAREL DOORMAN orientieren. Die elektronische Ausrüstung wird sicher von Thales Nederland kommen. Bei der Bewaffnung gilt ein Standard-Vertikalstartsystem (ähnlich VLS Mk41) für verschiedene Flugkörper als wahrscheinlich. Bei den Flugabwehr-FK dürfte man sich mit ESSM (Evolved Sea Sparrow Missile, mittlere Reichweite) bescheiden; im Gegensatz zu den DE ZEVEN PROVENCIEN Zerstörern, die mit SM-2 die Fähigkeit zu großräumiger Luftraumverteidigung um einen Verband und (begrenzt) Abwehr ballistischer Raketen haben.

Derzeit wird noch das Konzeptdesign entwickelt. Üblichen zeitlichen Abläufen folgend, könnte etwa 2016 ein erstes Schiff in Auftrag gegeben und 2020 in Dienst gestellt werden; das zweite dann etwa zwei Jahre später folgen. Übrigens: ein hoher Grad von Automatisierung soll die Besatzung auf 100 bis 140 Mann (KAREL DOORMAN 154 Mann) begrenzen und so helfen, über den Faktor Personal Betriebskosten zu sparen. Bei Kriegsschiffen ist dies allerdings immer problematisch. Sicher lässt sich viel Personal (z.B. bei Schiffsbetriebsanlagen) durch moderne Computertechnik ersetzen, auf Kriegsschiffen sind der Personalreduzierung allerdings Grenzen gesetzt. So wird z.B. in einem Gefecht die Bekämpfung von Schäden zur Fortsetzung des Kampfes oder zum bloßen Überleben auf absehbare Zeit nicht automatisierbar sein, und Schiffsicherungspersonal muss sich nun einmal aus der "Masse Mensch" der Besatzung generieren.


http://www.dutchfleet.net/viewtopic.php?f=5&t=17953

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Ik kom op internet diverse "vage" artikelen tegen over de M  fregatten opvolging.

Wie weet hier meer van...?

http://www.the-blueprints.com/blueprints/ships/ships-netherlands/29764/view/nl_ff_schelde_combatant_12717/