Marinedagen 2022

Gestart door appeltjeeitje, 22/06/2022 | 15:17 uur

appeltjeeitje

Gister (de zondag) met 3 kinderen van 7, 5 en 4 jaar de marinedagen bezocht. Super dag gehad, alles goed geregeld door de organisatie, en waar ik me in van te voren zorgen maakte over bijvoorbeeld het vele lopen is daar niks van te merken geweest.

Er zullen vast een aantal mensen hier op het forum meelezen die hebben bijgedragen aan de marinedagen, bij deze bedankt! :-)

appeltjeeitje

Ik heb zojuist de app voor 2022 geïnstalleerd (play store, android). Zo op het eerste gezicht zie ik geen andere dingen die hier al verteld waren. Parkeren zou alleen bij Vliegveld de Kooy kunnen en met pendelbussen naar de haven. Verder vind ik het nogal 'druk' qua schepen in de haven als ik al die symbooltjes zie, maar er zijn geen andere schepen open voor bezichtiging volgens mij als ik het zo bekijk.

Parera

Citaat van: appeltjeeitje op 23/06/2022 | 09:34 uur
thnx voor de info allen, er komt dus nog een app en meer informatie als ik het goed begrijp.

Ik heb ergens gelezen dat er een nieuwe app komt maar definitief durf ik het niet te bevestigen.

appeltjeeitje

thnx voor de info allen, er komt dus nog een app en meer informatie als ik het goed begrijp. Op basis van de plattegrond van voorgaande edities schat ik zo in dat dit idd wel beloopbaar is voor mijn kiddo's, zeker als deze editie soberder (dus kleiner?) is als voorgaande keren.

Citaat van: StrataNL op 22/06/2022 | 19:11 uur
Dat wordt aangegeven op de borden, wat wij meestal doen is het fietsenrek achterop en de auto wat verder weg zetten. Dan per fiets naar het terrein. Anders moet je een stukje lopen vanaf het parkeerveld, ligt er ook een beetje aan hoelaat je aankomt.
Dat is een goed idee, alleen past dit niet meer allemaal op het fietsenrek.. Vanuit Brabant is het toch ruim 2 uurtjes rijden naar Den Helder dus we gaan het gewoon beleven  ;D

StrataNL

Citaat van: appeltjeeitje op 22/06/2022 | 15:17 uur
Dus wat praktische vragen vanuit mijn kant. Hoe groot is het terrein tijdens zo'n dag? Maw, is het voor een kind van 5 allemaal beloopbaar?
Niet veel anders dan bij de luchtmachtdagen, prima te doen.

CitaatStel je komt met de auto, zijn de parkeermogelijkheden in de buurt?
Dat wordt aangegeven op de borden, wat wij meestal doen is het fietsenrek achterop en de auto wat verder weg zetten. Dan per fiets naar het terrein. Anders moet je een stukje lopen vanaf het parkeerveld, ligt er ook een beetje aan hoelaat je aankomt.

CitaatBehalve het bezichtigen van de schepen, wat is er nog meer?
Genoeg, demo's, mariniers compound, static show, tent met vanalles en nogwat, en natuurlijk het marinebedrijf als je een beetje geinteresseerd bent in techniek.

CitaatEr is geen onderzeeboot open voor bezichtiging aldus Marineschepen, maar ligt er wel eentje in de haven toevallig?
Vast wel, als ik een gokje moet doen ligt er één bij het marinebedrijf en één of twee aan steiger 19. Met een beetje geluk kun/mag je er bij het marinebedrijf onderdoor lopen.  :cute-smile:
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

De Marinedagen: kunnen die nu wel, met Oekraïne? Ja, maar dan ingetogen. 'Groot uitpakken, dat voelt niet juist als elders op de wereld collega's actief zijn'

NHD, 22-06-2022, 13:30

DEN HELDER
De Marinedagen komen terug van weggeweest. Het wordt op 9 en 10 juli vanwege de aanval op Oekraïne een ingetogen editie, wel met onder meer een Brits schip en Belgische mijnenjagers
Moet je de Marinedagen gezien de huidige situatie in Oost-Europa nu juist wel of niet doorgang laten gaan? Na enige weifeling koos Defensie ervoor om de voorlichtingsdagen een ingetogen karakter te geven. Het worden Marinedagen die vooral een educatief karakter hebben.

En dus zet de Koninklijke Marine in de tweede week van juli de deuren van de Nieuwe Haven wagenwijd open voor publiek. Net als tijdens de laatste editie in 2017. ,,Wij denken dat het zeker in deze tijd goed is om te laten zien wat we doen'', vertellen marinewoordvoerders Leonoor van Poelgeest en Nathalie Zwagerman. ,,We zijn als krijgsmacht actief in Oost-Europa. Ik denk dat nut en noodzaak van Defensie meer dan ooit duidelijk zijn voor iedereen. Om die reden willen we tentoonstellen wat er hier gebeurt, met welke schepen.''

Collega's
En dus keren de Marinedagen na vijf jaar afwezigheid weer terug. ,,Ook collega's die hier de afgelopen vier à vijf jaar zijn komen werken, kunnen eindelijk aan hun vrienden en familie laten zien wat ze doen, wat hier gebeurt'', aldus Van Poelgeest. ,,Daar hechten we ook veel waarde aan.''

Desalniettemin past enige ingetogenheid, volgens het duo. Zwagerman: ,,Een grote festiviteit hier houden, dat voelt niet juist als elders op de wereld collega's actief zijn. Er zal op de Marinedagen bijvoorbeeld geen muziek zijn en ook de vlaggetjes op de schepen ontbreken dit keer. Volgend jaar als Sail en de Marinedagen tegelijkertijd plaatsvinden, hopen we weer helemaal uit te kunnen pakken.''

Als gevolg van de coronapandemie en de situatie in Oekraïne hakte Defensie relatief laat de moeilijke knoop door over het wel of niet doorgaan van de Marinedagen. Het heeft vooral gevolgen voor het aantal aanwezige marineschepen uit binnen- en buitenland. ,,Veel (buitenlandse) schepen hebben een planning. Als je moet kiezen tussen de Marinedagen of een inzet in NAVO-verband, dan trekken wij natuurlijk aan het kortste eind.''

Schepen
Op dit moment liggen het amfibisch transportschip Zr. Ms. Rotterdam, patrouilleschip Zr. Ms. Holland, luchtverdedigings- en commandofregat Zr. Ms. Tromp, mijnenjager Zr. Ms. Schiedam en torpedowerkschip Zr.Ms. Mercuur vast voor de Marinedagen. Geïnteresseerden kunnen daar een kijkje aan boord nemen. Vanuit het buitenland zijn het Britse schip RFA Mounts Bay en de Belgische mijnenjagers BNS Bellis en BNS Primula te bezoeken op 9 en 10 juli. ,,Dit zijn de schepen die op dit moment vastliggen. Een en ander kan natuurlijk nog veranderen.''

Van Poelgeest: ,,In totaal liggen er naar verwachting zo'n dertig schepen aan de kade dat weekeinde. Vele zijn echter aan het opwerken voor inzet of oefening en dus niet te bezoeken. Je kunt ze als bezoeker wel zien. Afgelopen week lag een van de onderzeeboten enkele dagen in Scheveningen. Die trok heel veel bekijks. Tijdens de marinedagen zal het helaas niet mogelijk zijn om in een onderzeeër te kijken.''

Techniek
'Workforce of the future' is het thema van de twee voorlichtingsdagen. ,,Omdat de jeugd en techniek de toekomst van de marine is'', vult Van Poelgeest aan. Bezoekers kunnen uitleg krijgen over werken bij Defensie. En voor de jongsten is er het mariniersdorp, de kidstent en de mogelijkheid om met een drone te vliegen. Er komt een speciale app over de Marinedagen. Deze is in de maak.

Uiteraard ontbreken ook de demonstraties niet. Ditmaal door de Kustwacht, de mijnendienst en het Korps Mariniers. De Kustwacht laat een reddingsoperatie zien met behulp van onder meer de vaartuigen en een SAR-helikopter. Medewerkers van de mijnendienst geven een inkijkje in hun dagelijks werk, het mijnenvrij houden van de zee. De mariniers voeren een amfibische reddingsoperatie uit met onder meer de snelle marineboot Frisc. Ook de Defensie Duikgroep is van de partij. Wie altijd al heeft willen weten hoe piraterij wordt aangepakt bij de marine, kan dat ontdekken het tijdens de demonstratie over anti-piraterij en counterdrugs.

De Marinedagen vallen vrijwel gelijk met de commando-overdracht van het NAVO-eskader SNMG1. Op vrijdag 8 juli neemt commandeur Jeanette Morang het commando over van Ad van de Sande. Morang is daarmee de eerste vrouw die eskadercommandant wordt van de Koninklijke Marine.

De Marinedagen vinden zaterdag 9 juli en zondag 10 juli plaats van 9.00 uur tot 17.00 uur. De activiteiten en schepen gaan om 10.00 uur open en zullen om 16.00 uur sluiten. Toegang is gratis.

Veiligheidsmaatregelen tijdens Marinedagen
Vanwege de aanval op Oekraïne neemt de marine tijdens de Marinedagen extra veiligheidsmaatregelen. Op de Nieuwe Haven komen beide dagen naar verwachting duizenden bezoekers op het marineterrein. ,,Bij de poort staat beveiliging die steekproefsgewijs controles uitvoert'', vertelt Leonoor van Poelgeest. ,,Er worden uiteraard risico-analyses uitgevoerd. Wat we kunnen en willen laten zien, dat tonen we aan het publiek. Dus wat we niet willen laten zien, zie je vanzelfsprekend niet.''

Op Zr. Ms. Rotterdam is recent een veiligheidsoefening geweest met de aanwezigheid van zestig scholieren. Dit ter voorbereiding op de Marinedagen.

Sparkplug

Citaat van: appeltjeeitje op 22/06/2022 | 15:17 uur
Stel je komt met de auto, zijn de parkeermogelijkheden in de buurt?

Ja, die zijn er. Ga er van uit dat ze nu ook weer veel auto's van de N230 via de Kooybrug en de Oostoeverweg naar de diverse parkeerplaatsen laten rijden. De bewegwijzering is in ieder geval duidelijk.

Weet niet of het in 2017 ook zo was, maar er was een tijd dat ze de BV206 als een taxi van en naar de parkeerplaatsen lieten rijden.

Citaat van: appeltjeeitje op 22/06/2022 | 15:17 uur
Behalve het bezichtigen van de schepen, wat is er nog meer?

Het plattegrond geeft je een goed idee. Het kan voor een 5 jarige misschien veel zijn, maar met een rustig tempo kun je veel zien.

Heb vroeger samen met mijn vader vaak op de KM open dagen een blauwe hap gehaald  8)

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#2
Op dit moment kan ik niets vinden over het terrein, maar in 2015 was er de onderstaande platte grond van de marine dagen. Ik ga er vanuit dat er niet veel veranderd is qua grote van het terrein.


De meest recente marine dagen waren in 2017, en toen stond dit in de Alle Hens. Hier staat wat info, helaas is de marinedagen app van 2017 uit de lucht maar ik begreep dat er een nieuwe aankomt voor dit jaar.

https://magazines.defensie.nl/allehens/2017/06/04_marinedagen-en-sail

appeltjeeitje

9 juli 2022 - 10 juli 2022 - Marinehaven in Den Helder

Citaat
Op 9 en 10 juli staan de poorten van de marinehaven in Den Helder open voor publiek. Kom dan naar de Nieuwe Haven en bezoek een marineschip, bekijk demonstraties en laat je uitdagen in het mariniersdorp!

Demonstraties
Met demonstraties en activiteiten laat de Koninklijke Marine in eigen haven zien wat ze kan en doet. Dat gebeurt samen met de kustwacht, de mijnendienst, snelle FRISC's en drones. Het programma volgt zo snel mogelijk.

Thema: Workforce of the future
Met dit thema richt de marine zich op de toekomstige arbeidskrachten. Kom ook en ontdek de technologie van de marine op zee, aan wal en in de lucht!

https://www.defensie.nl/actueel/activiteiten/2022/07/09/marinedagen

Volgens https://marineschepen.nl/nieuws/Marinedagen-2022-schepen-te-bezoeken-20220621.html zijn te bezichtigen:


  • Zr.Ms. Rotterdam (Landing Platform Dock)
  • Zr.Ms. Holland (patrouilleschip, Hollandklasse)
  • Zr.Ms. Tromp (fregat, De Zeven Provinciënklasse)
  • Zr.Ms. Schiedam (mijnenjager, Alkmaarklasse)
  • Zr.Ms. Mercuur (torpedowerkschip)
  • RFA Mounts Bay (Landing Platform Dock, Bayklasse, UK)
  • BNS Bellis (mijnenjager, Flowerklasse, België)
  • BNS Primula (mijnenjager, Flowerklasse, België)

In 2019 ben ik met mijn oudste (toen 5) naar de Luchtmachtdagen in Volkel geweest, en daar heeft hij het nog steeds over. Dus wil ik hem en zijn zusje van 5 meenemen naar Den Helder. Alleen, ik ben ik er zelf nog nooit geweest  ;D

Dus wat praktische vragen vanuit mijn kant. Hoe groot is het terrein tijdens zo'n dag? Maw, is het voor een kind van 5 allemaal beloopbaar? Stel je komt met de auto, zijn de parkeermogelijkheden in de buurt?

Behalve het bezichtigen van de schepen, wat is er nog meer?

Er is geen onderzeeboot open voor bezichtiging aldus Marineschepen, maar ligt er wel eentje in de haven toevallig?