Schotland onafhankelijk?

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 07/09/2014 | 16:27 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Schotten nu tegen afscheiding

woensdag 10 sep 2014

Het is een nek-aan-nekrace tussen de voor- en tegenstemmers voor de onafhankelijkheid van Schotland. Het aantal Schotten dat de banden met Londen wil behouden staat nu weer op een kleine meerderheid; 53 procent is daar voor. Dat blijkt uit een nieuwe opiniepeiling die gepubliceerd is door de Schotse krant Daily Record.

Sinds afgelopen weekend leken de vóórstemmers aan een opmars bezig. Toen sprak voor het eerst een meerderheid van 51 procent zich uit vóór afscheiding.

Smeekbedes

De Britse politici doen er alles aan om de Schotten ervan te overtuigen dat ze beter af zijn in het Verenigd Koninkrijk. Zo maakt de Britse minister van Financiën plannen voor meer autonomie voor Schotland.

De Britse premier Cameron hield eerder vandaag een vlammend betoog om de Schotten binnenboord te houden. Overigens is de peiling voor de speech van Cameron gehouden.

De Schotten stemmen op 18 september of zij bij het Verenigd Koninkrijk willen blijven.

Bron: NOS

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: bergd op 09/09/2014 | 22:20 uur
Dit bedoel je:
"staat het als een paal boven water dat Schotland onder aan de streep meer belastinggeld binnenkrijgt vanuit Londen dan dat het eraan betaalt"

Ik vraag me af hoeveel het opweegt tegen de inkomsten vanuit de gas/olie industrie die nu naar Londen gaat?

Goede vraag, geen idee hoe groot de olie/gas voorraad is en hoelang men hier uit kan putten.

bergd

Citaat van: jurrien visser op 09/09/2014 | 21:18 uur
Kijk eens het openingsartikel van dit topic/
Dit bedoel je:
"staat het als een paal boven water dat Schotland onder aan de streep meer belastinggeld binnenkrijgt vanuit Londen dan dat het eraan betaalt"

Ik vraag me af hoeveel het opweegt tegen de inkomsten vanuit de gas/olie industrie die nu naar Londen gaat?

jurrien visser (JuVi op Twitter)


bergd

Citaat van: IPA NG op 09/09/2014 | 17:30 uur
Decennia lang gaat er Engels geld naar Schotland,

Bron??

IPA NG

Decennia lang gaat er Engels geld naar Schotland, maar nu hebben ze een oliebel ontdekt, rekenen ze zich rijk en willen ze ineens niks delen met die smerige Engelsen.

Gaat nog lachen worden, die Sociaal-Salmondiaanse Volksrepubliek Schotland.


Los daarvan vind ik dit vooral een kwalijke zaak omdat dit de machtspositie van Frankrijk en Duitsland in Europa versterkt. Alleen een sterk Verenigd Koninkrijk kan weerstand bieden.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Zeewier

Moge de good 'ol chap heelhuids terug keren. David Cameron is de personificatie het 'verkeerde' Londen waar de Schotten juist zo afkerig van zijn. Geboren Londenaar, gestudeerd in Eton en zoon van een beurshandelaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Cameron wil tij in Schotland keren

dinsdag 9 sep 2014

De Britse premier Cameron en Labour-leider Miliband gaan morgen naar Schotland. Tijdens het bezoek willen ze de Schotten ervan overtuigen om op 18 september, op de dag van het referendum over onafhankelijkheid, 'nee' te stemmen.

Uit de laatste peilingen blijkt dat het een nek-aan-nekrace wordt tussen voor- en tegenstanders van onafhankelijkheid van het Verenigd Koninkrijk. In een van de peilingen heeft het ja-kamp voor het eerst een nipte voorsprong.

Londen heeft Schotland gisteren opnieuw meer autonomie aangeboden. Dat was niet voor het eerst, maar er worden nu concrete voorstellen verwacht, onder meer op het gebied van belastingheffing.

"Geen zin in"

Of die beloften het tij kunnen keren is nog maar de vraag, zegt correspondent Arjen van der Horst. "Dezelfde Schotse nationalisten onderhandelden een paar jaar terug met de Britse regering over het referendum. Zij wilden toen dat er een derde optie zou komen, namelijk de keuze voor meer autonomie binnen het Verenigd Koninkrijk, maar toen had Cameron daar geen zin in."

De Schotse premier Salmon zei gisteren dat de nieuwe voorstellen uit Londen duiden op paniek. Volgens hem zijn het signalen dat de nee-campagne op instorten staat.

De gouverneur van de Britse centrale bank, Mark Carney, waarschuwt de Schotten vandaag dat ze het Britse pond niet kunnen blijven gebruiken als ze kiezen voor onafhankelijkheid. Tegenstanders van onafhankelijkheid hebben eerder gewaarschuwd voor een verlies aan welvaart als Schotland een eigen munt moeten introduceren.

Bron: NOS

bergd

Citaat van: Zeewier op 09/09/2014 | 13:20 uur
Onvrede moet niet doorslaan in onbezonnen acties. Sean Connery is al jaren pro-actief voorstander van een onafhankelijk Schotland. Redevoerend in Schotse kilt doet het altijd goed bij zich minderbedeeld voelende Schotten. Ik ben bang dat hij als multimiljonair en met hem een aantal andere prominenten zich een iets te optimistisch beeld schetsen van hun voorland dan dat voor de armere Schotten geldt. De kans is groot dat voor hen er weinig zal veranderen in positieve zin. Soms is het beter je zegeningen te tellen en je niet te veel te vergapen aan het financiële feest in Londen.
Ik ben het eens dat het gras bij de buren altijd groener lijkt. Alleen schetste ik even het beeld dat Thatcher en hiermee het Britse belijd geen goed heeft gedaan, de pijn van toen werkt nog heel lang door.

Je kunt natuurlijk ook een te negatief beeld schetsen bij een afscheiding, ook op de onderbuik gevoelens inspelen. Uiteindelijk weet niemand hoe het zal lopen

Zeewier

Citaat van: bergd op 09/09/2014 | 09:05 uur
De arrogantie komt meer vanuit Londen doordat ze dachten dat ze de schotten wel in een pocket zouden hebben. Vergeet niet wat Thatcher heeft aangericht in Schotland dat werkt generaties door, de vlag ging ook uit bij vele schotten toen ze was overleden.

Er is aan David Cameron voorgesteld om een derde hokje op het stem biljet te plaatsen, waarop zou staan meer autonomie voor Schotland maar geen afscheiding. Ik denk dat de mensen dit meer had aangesproken, een grote blunder dus om dit er niet op te zetten.

Buiten Whiskey om hebben de schotten ook heel wat recht op de olie en gas winning, onderschat dat niet.
Onvrede moet niet doorslaan in onbezonnen acties. Sean Connery is al jaren pro-actief voorstander van een onafhankelijk Schotland. Redevoerend in Schotse kilt doet het altijd goed bij zich minderbedeeld voelende Schotten. Ik ben bang dat hij als multimiljonair en met hem een aantal andere prominenten zich een iets te optimistisch beeld schetsen van hun voorland dan dat voor de armere Schotten geldt. De kans is groot dat voor hen er weinig zal veranderen in positieve zin. Soms is het beter je zegeningen te tellen en je niet te veel te vergapen aan het financiële feest in Londen.

Zeewier

Citaat van: Ros op 09/09/2014 | 10:48 uur
Erkennen wij Schotland als het zover komt of gaan wij de Briiten militair bijstaan om de macht weer terug te pakken ?
Het is een erkend referendum. Dus zal Nederland een onafhankelijk Schotland erkennen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 09/09/2014 | 11:28 uur
:devil:       vergeten

Er is dus toch nog hoop voor je  ;D

Ros


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 09/09/2014 | 10:48 uur
Erkennen wij Schotland als het zover komt of gaan wij de Briiten militair bijstaan om de macht weer trerug te pakken ?

Vreemde vraag hij jouw mond.

Ros

Erkennen wij Schotland als het zover komt of gaan wij de Briiten militair bijstaan om de macht weer trerug te pakken ?