Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Parera

#336
Italie is een plan aan het ontwikkelen voor de vervanging van de 2 Durand de la Penne-class klasse destroyers. Nu overweegt men om opnieuw kruisers te gaan bouwen.

Mer-et-Marine heeft er een artikel over geschreven (betaalmuur).
https://www.meretmarine.com/fr/content/litalie-projette-de-construire-deux-croiseurs

Via het Italiaanse defensie forum heb ik wel een stuk kunnen achterhalen waarop het artikel gebaseerd is. Het stuk is wel vertaald door google van het Italiaans naar het Engels.
Citaat
First details on future DDX

The first details of the future DDX anti-aircraft / anti-militant navy destroyers destined to replace the DURAND DE LA PENNE and MIMBELLI, and to support the DORIA (pictured) are starting to emerge. At the moment there is talk of an important displacement, in the order of 10,000 t, and of a configuration that will capitalize on what is currently being done with the Naval Law. The units, therefore, could be equipped with the KRONOS DUAL BAND 3000 fixed faces radar (C band and X band) for the "near" discovery, tracking and driving missiles and radar for long-range detection in L-band KRONOS POWER SHIELD with anti-ballistic capabilities. The armament should include SYLVER A50 launchers for ASTER 15/30 and ASTER 30 Block 1 NT missiles (the number of launchers is still too early to give more precise indications), but also larger launchers for the launch of a land-attack missile (A70 and SCALP NAVAL?). The intention of the Navy, in fact, seems to equip the units not only with the anti-ship missile (with secondary capacity of land attack, "light strike") TESEO MK2 / E (2x4 missiles), but, indeed, also with a missile strategic for the "deep strike". In practice the DDX would be real cruisers for the realization of which are already exploring some hypotheses of collaboration on the international level, including that with the British. in fact, even with a strategic missile for the "deep strike". In practice the DDX would be real cruisers for the realization of which are already exploring some hypotheses of collaboration on the international level, including that with the British. in fact, even with a strategic missile for the "deep strike". In practice the DDX would be real cruisers for the realization of which are already exploring some hypotheses of collaboration on the international level, including that with the British.

[Source: RID ]


Parera

In Chili is de Exponaval 2018 beurs begonnen.

Een journalist die werkt voor Shepard Media is ter plaatsen en plaatst info/foto's.

https://twitter.com/sweeneygov

Parera

Spanje heeft het contract met Navantia rond voor de bouw van 5 nieuwe ASW fregatten (F110), kosten 4,33 miljard euro. Alleen de Spaanse regering moet nu toestemming geven voor de aankoop.

Het artikel is in het Spaans
https://www.infodefensa.com/es/2018/12/05/noticia-defensa-ultima-contrato-fragatas-millones.html

Parera

Via twitter.com @HthHans

CitaatA study of future missile/systems package for Danish IVER HUITFELDT frigates Note: SM2 being acquired, SM6 initial acquisition studies, SM3 and Tomahawk/TLAM in analysis phase.
(Tidsskrift for Søvæsen no 2-3 2018)


Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/12/2018 | 12:05 uur
Ik zie mogelijkheden voor Damen met haar Logistic Support Vessel Replenisher 40000

https://products.damen.com/en/ranges/logistic-support-vessel/logistic-support-vessel-replenisher-40000#.XAUNy6p8MvV.twitter

Helaas Damen doet niet (meer) mee. Mij is het niet bekend of ze mee gedaan hebben in deze tender. De laatste optie kan nog zijn om een ontwerp (JSS?) door te verkopen aan een van de 5 bieders. Die kans zie ik op dit moment niet heel erg groot maar uitsluiten doe ik het pas bij bekendmaking van de 5 ontwerpen.

Citaat van: ARM-WAP op 03/12/2018 | 12:17 uur
Turken:
Die timmeren blijkbaar goed aan de weg :) met hun eigen versie van een APAR.
Ben benieuwd of ze de software ook goed zullen kunnen schrijven...

Aselsan draait voor een groot deel  op de ondersteuning van Thales, ze produceren onder licentie de SMART-S mk2 en gaan nu een poging doen om zelf een radar te ontwikkelen.
De vraag is hoeveel ''vingers in de pap'' Thales heeft bij dit systeem, naar mijn verwachting een flinke vinger. ;)

Aselsan Intergrated Mast voor de TF-2000.



Het TF-2000 project is vergelijkbaar met onze LCF's, het project loopt al sinds 1996 en de aanbesteding sinds 1998, de kiellegging is verwacht in 2019. Er moeten totaal 4 schepen komen met een optie voor nog 2. Origineel moest het eerste schip in 2004 in dienst genomen worden dat komt nu uit rond de 2023 - 2025. Veel van de systemen die ze willen gebruiken moeten ''zelf'' ontwikkeld zijn zoals de radars en ook het CIWS.


Citaat van: ARM-WAP op 03/12/2018 | 12:17 uur
Iran:
Die mogen we haast negeren op fregat-/destroyer-gebied.
Echter, door hun ligging kunnen ze scheepvaartverkeer (dat door Hormoez moet) zwaar belemmeren of zelfs stilleggen.
Mijnen, mini-/midget subs genoeg... om nog maar te zwijgen van hun semi-submersibles, Republikeinse garde met swarm-technieken, kustbatterijen met artillerie en missiles...
Gevaarlijk leger in zijn eigen regio maar ''ver van huis'' moeten we daar niet te veel van verwachten. De laatste keer dat zo een ver van huis opdracht uitvoerde lagen ze regelmatig in de havens met pech.


Citaat van: ARM-WAP op 03/12/2018 | 12:17 uur
UK:
Ik ben benieuwd naar welke werf met het been zal gaan lopen.
- Met Zuidkoreaanse schepen beginnen ze nu ervaringen te maken. Indien deze positief zijn heeft deze werf mss al een voorsprong op andere.
- het BAe consortium zal hard mogen zwoegen...
- Fincantieri - dan zouden drie grote NATO-marines in Europa met hetzelfde type/afgeleide van Vulcano varen
Ik vraag me af met welke ontwerpen de werven gaan komen.

- Van de Koreanen verwacht ik een Aegir (Tide Spring) afgeleid ontwerp, zeer gunstig voor de RFA.
- Van BAE heb ik geen idee waar ze mee komen, hun partner babock heeft waarschijnlijk een ontwerp gemaakt.(JSS Licentie?)
- Navantia kan met hun Cantabria ontwerp komen maar dat is in mijn ogen veel te klein, dus een compleet nieuw ontwerp is waarschijnlijker (JSS licentie?)
- Fincantieri gaat zeer waarschijnlijk het Vulcano concept aanpassen en aanleveren. Het ontwerp zal wel volledig op zijn kop moeten om aangepast te worden voor grotendeels droge lading.
- Japan marine United Corporation, een compleet nieuw gezicht op marine bouw gebied, wel een grote op vrachtschip gebied. (JSS licentie?)

De opties waar JSS licentie bij staan zijn in mijn ogen de 3 mogelijkheden om dit toe te passen waarbij Japan een hele kleine kans heeft. Bij Navantia is die kans wel sterk aanwezig naar mijn idee, er is eerder samen gewerkt met de AOR's en LPD's.

Het laatste overheids ontwerp van de Britse overheid rondom het FSS (zomer 2018).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: ARM-WAP op 03/12/2018 | 12:09 uur
Ik zie geen mogelijkheden...
5 companies selected from 8 interested firms... Damen was/is er niet bij.

Jammer

ARM-WAP

Turken:
Die timmeren blijkbaar goed aan de weg :) met hun eigen versie van een APAR.
Ben benieuwd of ze de software ook goed zullen kunnen schrijven...

Iran:
Die mogen we haast negeren op fregat-/destroyer-gebied.
Echter, door hun ligging kunnen ze scheepvaartverkeer (dat door Hormoez moet) zwaar belemmeren of zelfs stilleggen.
Mijnen, mini-/midget subs genoeg... om nog maar te zwijgen van hun semi-submersibles, Republikeinse garde met swarm-technieken, kustbatterijen met artillerie en missiles...

UK:
Ik ben benieuwd naar welke werf met het been zal gaan lopen.
- Met Zuidkoreaanse schepen beginnen ze nu ervaringen te maken. Indien deze positief zijn heeft deze werf mss al een voorsprong op andere.
- het BAe consortium zal hard mogen zwoegen...
- Fincantieri - dan zouden drie grote NATO-marines in Europa met hetzelfde type/afgeleide van Vulcano varen

ARM-WAP

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/12/2018 | 12:05 uur
Ik zie mogelijkheden voor Damen met haar Logistic Support Vessel Replenisher 40000
https://products.damen.com/en/ranges/logistic-support-vessel/logistic-support-vessel-replenisher-40000#.XAUNy6p8MvV.twitter
Ik zie geen mogelijkheden...
5 companies selected from 8 interested firms... Damen was/is er niet bij.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 03/12/2018 | 11:48 uur
UK announces contenders for Fleet Solid Support ship construction


Ik zie mogelijkheden voor Damen met haar Logistic Support Vessel Replenisher 40000

https://products.damen.com/en/ranges/logistic-support-vessel/logistic-support-vessel-replenisher-40000#.XAUNy6p8MvV.twitter

Parera

UK announces contenders for Fleet Solid Support ship construction

The UK defense minister has announced the five contenders shortlisted to compete for the contract to build Fleet Solid Support ships for the Royal Fleet Auxiliary.

As outlined by Stuart Andrew, a British consortium of Babcock, BAE Systems, Cammell Laird and Rolls-Royce will be pitted against Italy's Fincantieri, Spain's Navantia, the Japan Marine United Corporation, and South Korea's Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering.

The five companies, which were selected from eight interested firms, will now develop bids before a final decision is made regarding the winning bidder in 2020.

The Fleet Solid Support ships, up to three of which will be procured through international competition as they are not warships, will be fitted with specialist and classified equipment at a British shipyard before entering service with the Royal Fleet Auxiliary from 2026.

Shipyards across the United Kingdom will be able to bid for this work in 2022.

The FSS ships are to have a total cargo capacity of up to 7000 m3 and travel at a sustained speed of 18 knots without resupply. The platform must be capable of delivering non bulk logistic material whilst underway and making 12 knots through the water and transferring single loads of up to 5 tonnes.

The role of RFA Solid Support ships is to replenish surface warships and other auxiliaries with ammunition (ordnance, munitions and explosives), food and solid stores. As part of the Royal Fleet Auxiliary, the vessels will be civilian-manned and carry self-defense weapons only.

[Source : navaltoday.com ]


Harald

Citaat van: Huzaar1 op 02/12/2018 | 23:44 uur
totaal niet onder de indruk. Lijkt wel een miniatuur van iets anders. parodie

hihi ... deed mijn denken aan 1 met een andere kleur ...  :hrmph: :P :big-smile:


Operation Petticoat

Parera

#325
Citaat van: Huzaar1 op 02/12/2018 | 23:44 uur
totaal niet onder de indruk. Lijkt wel een miniatuur van iets anders. parodie

Je moet er ook niet van onder de indruk zijn, de bouw heeft +/- 6 a 8 jaar (of meer) geduurd. Alleen de afbouw heeft al 6 jaar in beslag genomen en het nieuwe CIWS schijnt niet te werken.
De radar op het Jamaran fregat is vervangen door een moderne lange afstands luchtdoel radar omdat de oude verouderd is maar het lijkt er op dat ze die nu op dit schip hebben geplaatst.
Je zou verwachten bij een nieuw schip dat je je nieuwste generatie radar er opzet maar waarschijnlijk hebben ze er maar 1 of 2 stuks van.

Hun grootste ''destroyer'' is ook nog in aanbouw de ''Khalije Fars'' (Perzische Golf). Dit schip moet 7500 ton gaan wegen met 145 m lengte. Het word een trainingsschip genoemd maar de bewapening is grotendeels hetzelfde als de andere fregatten ( 76 mm gun, CIWS en ASuW missiles). Dit schip is nog niet verder gekomen dan modellen sinds 2012.

Het bouwen van 1 fregat duurt bij Iran ongeveer 10 jaar vanaf het moment van ontwerp tot in dienst name.  En de basis van alle ontwerpen ligt nog steeds in het Type 21 fregat van de Britten een ontwerp uit de jaren 60.

Type 21 fregat Ex- HMS Amazon (F169), daarna onder de Pakistaanse vlag als PNS Babur en in 2014 uit dienst genomen.


Huzaar1

totaal niet onder de indruk. Lijkt wel een miniatuur van iets anders. parodie
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Ook de Turken zitten niet stil en zijn begonnen met het testen van hun nieuwe radar voor de TF-2000 fregatten.

Via twitter.com @ertugrulane


Via twitter.com @oeroguz




Citaat

Active, Non-Rotating IFF Antenna Subsystem
• STANAG 4193 compliant Mode 1/2/3/C/S/5 interrogation
• 450 km range​

Active Phased Array Multifunction Radar (ÇFR)
• X-Band
• Volume and horizon search,
• Air/surface target detection, tracking and classification,
• Sea-skimming fast-small target detection and tracking,
• Multiple target precise tracking,
• 150 km range
• Track capacity >1000​

Active Phased Array Illumination Radar (AYR)
• X-Band
• Semi-active missile guidance
• 150 km range​

Parera

Nog een aantal foto's met betere kwaliteit dan de video van de nieuwe ''destroyer''

Via twitter.com @ISNAMEDIA





Via twitter.com @HosseinDalirian



Via twitter.com @Iran



Het CIWS komt sterk overeen met de Chinese H/PJ-13, wat weer gebaseerd is op het Russische AK-630 CIWS. Een 30 mm kanon en geen 40 mm zoals Iran meld.