Opvolging KDC-10

Gestart door Ace1, 11/04/2014 | 20:24 uur

Parera

Citaat van: Harald op 28/11/2023 | 20:40 uurhttps://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2023/11/27/defensie-krijgt-toegang-tot-vrachtvliegtuigen-voor-extra-grote-lading

Defensie krijgt toegang tot vrachtvliegtuigen voor extra grote lading

Defensie kan binnenkort gebruik maken van een internationale vloot van transportvliegtuigen. Deze zijn in beheer bij de Strategic Air Lift International Solution (Salis). Het Defensie Ondersteuningscommando is vandaag het partnership aangegaan met Salis. Dat duurt 2 jaar en gaat in op 1 januari 2024.


Prachtig als tijdelijke oplossing natuurlijk, maar op de lange termijn zou deze capaciteit toch wel verworven moeten worden lijkt me. Nationaal of via een opzet zoals de MRTT.

Harald

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2023/11/27/defensie-krijgt-toegang-tot-vrachtvliegtuigen-voor-extra-grote-lading

Defensie krijgt toegang tot vrachtvliegtuigen voor extra grote lading

Defensie kan binnenkort gebruik maken van een internationale vloot van transportvliegtuigen. Deze zijn in beheer bij de Strategic Air Lift International Solution (Salis). Het Defensie Ondersteuningscommando is vandaag het partnership aangegaan met Salis. Dat duurt 2 jaar en gaat in op 1 januari 2024.

Harald

Citaat van: Sparkplug op 15/11/2023 | 10:40 uurDe getoonde KDC-10 is de voormalige T-264. Staat in het artikel  ;)

hahahaha , wat mooi, nog weer een 3de leven voor de toestellen.
mooi dat ze nog dienst kunnen doen.

Sparkplug

Citaat van: Harald op 15/11/2023 | 10:30 uurDaar zijn onze KDC-10's ook aan verkocht ..  ;D

De getoonde KDC-10 is de voormalige T-264. Staat in het artikel  ;)
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: Sparkplug op 15/11/2023 | 10:01 uurPrivate Aerial Refueling Tankers Are Now Gassing Up USAF Fighters

The first aerial refueling of USAF fighters by a privately-owned tanker could be a glimpse of what's to come.

by Oliver Parken| PUBLISHED Nov 14, 2023 7:45 PM EST

A privately-owned KDC-10 aerial refueling tanker has performed the first contractor mid-air refueling of U.S. Air Force fighters. It also marks the first time a KC-10 derivative has done so. That particular tanker, which is owned by the Virginia-based company Omega Air Refueling, has remained dormant for several years. For some time now, the Air Force has looked to utilize privately-owned aerial tankers to ease the burden on its tanker fleet, freeing them up for combat and other higher-priority missions.

.../...



https://www.thedrive.com/the-war-zone/private-aerial-refueling-tankers-are-now-gassing-up-usaf-fighters


Daar zijn onze KDC-10's ook aan verkocht ..  ;D

Sparkplug

Private Aerial Refueling Tankers Are Now Gassing Up USAF Fighters

The first aerial refueling of USAF fighters by a privately-owned tanker could be a glimpse of what's to come.

by Oliver Parken| PUBLISHED Nov 14, 2023 7:45 PM EST

A privately-owned KDC-10 aerial refueling tanker has performed the first contractor mid-air refueling of U.S. Air Force fighters. It also marks the first time a KC-10 derivative has done so. That particular tanker, which is owned by the Virginia-based company Omega Air Refueling, has remained dormant for several years. For some time now, the Air Force has looked to utilize privately-owned aerial tankers to ease the burden on its tanker fleet, freeing them up for combat and other higher-priority missions.

.../...



https://www.thedrive.com/the-war-zone/private-aerial-refueling-tankers-are-now-gassing-up-usaf-fighters
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Een nieuwe 'vliegende redder'

Airbus A330 MRTT ingericht voor medische evacuaties

Om op ieder moment te kunnen uitrukken om gewonde (Duitse) militairen waar ook ter wereld op te halen, beschikt de Luftwaffe over een zogenoemde Fliegende Retter. Dat was een Airbus A310, maar met de vervanging door de A330 MRTT neemt dat type ook de aeromedical evacuation (aeromedevac, AE)-rol op zich. Na alle testen en evaluaties heeft de A330 er zelfs al de eerste operationele vlucht opzitten.

Tekst: Evert Brouwer | Foto's: Defensie, Bundeswehr, luitenant-kolonel Huub Schattorie | Illustratie: Paul Koebrugge

"Het was, om in medische termen te blijven, een complexe operatie", blikt Peet Roovers, engineer luchtvaardigheid bij COMMIT terug. "Ga maar na: de NAVO is eigenaar, het medisch materieel is Duits en Nederland zorgt voor de certificering." Daarbij valt de A330 MRTT (Multirole Tanker Transport) onder commando van de internationale Multinational MRTT Unit (MMU), waarin België, Duitsland, Nederland, Noorwegen, Luxemburg en Tsjechië samenwerken. In dit internationale project is Nederland lead-nation, vandaar dat Nederland, lees COMMIT, verantwoordelijk is voor de certificering.


Een volledig uitgerust Aeromedevac-vliegtuig heeft zes intensive care-plaatsen, zestien bedden voor medium care en speciale stoelen voor medisch personeel.

Aan boord is de apparatuur ingebouwd afkomstig van de verouderde A310 tank- en transportvliegtuigen van de Duitse luchtmacht. De apparatuur die al twintig jaar wordt gebruikt in dat type Airbus moet toch alsnog getoetst worden om aan de certificatie-eisen van de A330 te voldoen. "Dat roept vragen op bij de Duitsers, maar díe Airbus is nu eenmaal een ander type dan de grotere A330", schetst engineer kapitein Mike van Mierlo. "De vluchtroutes zijn bijvoorbeeld niet identiek. Dat heeft consequenties voor de inbouw en plaatsing van de apparatuur."


De zogenoemde head strike test aan boord van de A330 MRTT. Sinds 28 juni is de AE-versie van de A330 MRTT operationeel inzetbaar.


Kapitein Mike van Mierlo test de infuushouder aan boord.

Brandblussers

In mei dit jaar vinden de operationele test- en evaluatievluchten (OT&E) plaats. Daarbij zijn de limieten van het toestel aardig benaderd. Roovers: "Zit je dan als verpleegkundige op de aangewezen plek nog wel veilig op je stoel? Kan de trolley nog wel veilig door het toestel en kan je in geval van nood overal bij de brandblussers en persoonlijke beschermingsmiddelen? We zijn tijdens de zogenoemde cabin walk through-test daadwerkelijk door het toestel gelopen om bijvoorbeeld headstrike distances te meten. Dat lukt niet in een lab. Wij en fabrikant Airbus verzinnen dan wel iets van achter het bureau, de praktijk kan anders uitwijzen."


Peet Roovers (links) bij een van de intensive care-bedden in bespreking met projectleden van het NLR en de Duitse luchtmacht.

Diepgang

Roovers en Van Mierlo stappen nog niet eens zo lang geleden in het project: respectievelijk februari en oktober vorig jaar. Het team bestaat uit de Directie Wapensystemen en Bedrijven van de afdeling Luchtvaartsystemen van COMMIT, het Koninklijke Nederlandse Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR), de Duitse Luchtmacht en de Militaire Luchtvaartautoriteit (MLA). "De dynamiek binnen het project zorgde voor een enorme stroomversnelling. Dat is een geweldige prestatie, zeker gezien de diepgang bij deze klus", zegt Roovers stellig.

Vanaf de start is ook het vliegend en medisch personeel van de MMU erbij betrokken. Zo voert testvlieger van de MMU kapitein Gertjan de Bruin de certificeringsvluchten uit waarin alle aanpassingen in de meest extreme omstandigheden worden getest. Het CLSK ondersteunt de MMU bij de OT&E en de certificering, bijvoorbeeld in de vorm het Kantoor Testvliegen op Eindhoven. "Hun inbreng was essentieel", vult Van Mierlo aan, "en de steun van het NLR leerzaam."
Bijkomend probleem is wel de soms sterk verouderde of incomplete informatie van de medische apparatuur. Dat is nu allemaal aangepast. Van Mierlo: "Niet ieder item aan boord was trouwens volledig getest door Airbus of door de Duitsers, dus bleven er voor ons tests over. Aanvullend is een veiligheidsanalyse gemaakt, die door MLA werd beoordeeld."


De A330 met het nummer T-054 is aangewezen en ingericht als toestel voor de aeromedevacs. Hier staat het in de hangar op vliegveld Keulen om tot vliegend ziekenhuis te worden omgebouwd.


Senior inspecteur vlieger van de MLA overste Jan Willem van den Boom (onder) en een Duitse collega testen alles aan boord, dus ook de stretchers.

Beperking

Bij een conversie als deze, moet je er absoluut zeker van zijn dat alles brandveilig en crashbestendig wordt ingebouwd. "De elektromagnetische interferentie is eveneens een belangrijk punt; middelen die bijvoorbeeld de communicatieapparatuur kunnen beïnvloeden", geeft Roovers aan. "Zo zijn aan boord alle AED's tegelijk getest om de invloed op de communicatie- en overige systemen te meten. Voor sommige apparatuur geldt er een beperking op de inzet: die mag je tot een maximum aantal exemplaren gebruiken."
De brandveiligheid van apparatuur is in een laboratorium getest, dat doe je logischerwijs nu eenmaal niet in een vliegend toestel. Dan is er ook nog eens apparatuur die draait op lithiumbatterijen en dat vraagt bij brand van deze batterijen om speciale maatregelen. "Alle mogelijke scenario's zijn nagebootst", onderstreept Roovers. "Er is bijvoorbeeld nu een extra brandblusser aanwezig in het toestel. Airbus had er een verplaatst. Dat zou volgens ons bij een calamiteit tot verwarring kunnen zorgen bij het personeel dat gewend is aan de brandblusser op een vertrouwde plek. Dus hebben we de blusser ook op die 'oude plek' in het toestel erbij gezet."

Bijdrage Operationele Gezondheidszorg CLSK

Tot nu is al het medisch personeel op de Fliegende Retter Duits. Maar samenwerking wordt wel degelijk intensiever. Van 24-26 april volgt personeel van de Operationele Gezondheidszorg (OGZ) en het Instituut samenwerking Defensie Relatieziekenhuizen in Keulen een workshop Aeromedical (zie onderstaande foto's). Die is bedoeld om de Nederlanders te laten kennismaken met het Duitse AE-systeem, specifiek op de A330 MRTT in volledige AE-configuratie. Ook worden mogelijkheden bekeken om in de toekomst meer samenwerking te zoeken binnen het AE-domein. De uitkomst daarvan is inmiddels al deels zichtbaar in de participatie van Duits personeel in Nederlandse AE-trainingen en OGZ-personeel in Duitse AE-opleidingen.


Foto's: Didacus Beeloo

Representatief

Geen detail is onbeschreven gebleven. Een voorbeeld: "De trolleys, met allerhande verbandmiddelen, zijn aanvullend getest. Waarom? Als de lades opengaan bij bijvoorbeeld een crashlanding, kan dat tot vervelende blokkades leiden, bijvoorbeeld bij de vluchtroutes", schetst Mike. "We hebben de lades gevuld met 24 kilo zand en gewichten om de belasting bij een crashlanding na te bootsen. Daarin hebben we trouwens de slijtage aan de lades als verzwarende factor meegenomen, zodat de test representatief is voor de werkelijke situatie. Zo is vrijwel elk detail door onze handen gegaan. Het is dus een veilig gevoel dat dit vliegtuig nu klaarstaat voor een medische evacuatie. En dat kan vandaag of morgen al nodig zijn."


De lades van de trolley aan boord zijn verzwaard met gewichten om de realiteit na te bootsen.

de Vliegende Hollander 07-08 |2023, maandag 28 augustus 2023

https://magazines.defensie.nl/vliegendehollander/2023/08/02_een-nieuwe-vliegende-redder

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Benji87

Wist niet zo goed waar ik deze moest plaatsen maar vond het te groot nieuws om te skippen dus ik doe het maar hier

JetZero will build a prototype mixed wing aircraft for the U.S. Air Force that could potentially replace the KC-46 Pegasus, Lockheed C-5 and C-17 Globemaster III



JetZero will build a prototype mixed wing aircraft for the U.S. Air Force that could potentially replace the KC-46 Pegasus, Lockheed C-5 and C-17 Globemaster III

Aerospace startup JetZero will build a prototype of a mixed-wing aircraft for the US Air Force by 2027. It will be based on the Z-5 airframe.

Here's What We Know

The US Air Force is preparing for a new milestone in aircraft design. Increased range will improve lethality, while fuel efficiency will conserve resources and allow more combat sorties. Ravi Chaudhary, assistant secretary of the Air Force for energy, facilities and environment, said.

Last year, service officials described the blended-wing design as one of the most impressive possibilities for future aircraft. The approach involves abandoning the traditional tubular fuselage.


The Z-5 looks a bit like the B-2 Spirit nuclear bomber. If tests are successful, the US Air Force is prepared to consider it as a replacement for the KC-46 Pegasus aerial refuelling tanker, as well as the Lockheed C-5 and C-17 Globemaster III transport aircraft.

A joint venture between JetZero and Northrop Grumman received $40 million in government funds to develop the Z-5 in 2023. The U.S. Air Force intends to invest another $235 million in the project over the next three years. The company also plans to attract private investment



JetZero announced work on the Z-5 back in May of this year. Then it was said that the new aircraft will be a replacement for the Boeing 767 and will be able to carry at least 250 passengers. It will have a range of more than 9200 kilometres.

The mixed wing design implies the use of a wide and flat fuselage. This is why the Z-5 resembles a B-2 stealth bomber more than any of the existing passenger aircraft. Also in this scheme, there is no clear dividing line that separates the hull from the wing.

The flat fuselage stands out for its increased lift compared to the traditional tubular shape. This requires a wing with a large surface area. At the same time, aerodynamic stability allows the tail wing to be dispensed with. This reduces drag and aircraft weight.

Bron: https://gagadget.com/en/aviation/296871-jetzero-will-build-a-prototype-mixed-wing-aircraft-for-the-us-air-force-that-could-potentially-replace-the-kc-46/

Parera

#499
Airbus A330 MMF klaar voor medische evacuaties

https://magazines.defensie.nl/materieelgezien/2023/06/airbus-a330-mmf-klaar-voor-medische-evacuaties

Prachtig dat deze capaciteit nu beschikbaar is, maar toch met slechts 1 MMF toestel vind ik de capaciteit beperkt voor de pool aan landen die we hebben.

Mocht er uitbreiding plaatsvinden van het aantal toestellen (10 naar 12 of meer) dan zou ik er toch graag een 2e MMF bij hebben op Eindhoven of een extra toestel op Keulen. Al zou mijn voorkeur uitgaan naar een extra kist op Eindhoven. Ideaal gezien zou de vloot wat mij betreft bestaan uit 14 toestellen verdeeld over de twee locaties:
- Eindhoven: 7x MRTT + 1x MFF
- Keulen: 5x MRTT + 1x MFF

Harald

Canada strengthens Continental Defence with purchase of Airbus A330 MRTTs

In a bid to bolster its continental defence capabilities, the Government of Canada has awarded Airbus Defence and Space a contract for four newly-built Airbus A330 Multi Role Tanker Transport aircraft (MRTT) and the conversion of five used A330-200s. With an order value of approximately CAD $3 billion, this Strategic Tanker Transport Capability (STTC) initiative aims to replace the ageing CC-150 Polaris (A310 MRTT) fleet currently operated by the Royal Canadian Air Force (RCAF).

The cutting-edge A330 MRTT was deemed the perfect fit for Canada's requirements to safeguard its sovereignty and enhance operations within the North American Aerospace Defence Command (NORAD) and NATO. "As the world's most advanced multirole tanker aircraft, the A330 MRTT perfectly matches Canada's needs," stated Mike Schoellhorn, Chief Executive Officer of Airbus Defence and Space. The aircraft's superior technological capabilities, combined with its interoperability with other allied A330 MRTT customer nations, position it ahead of global competition.

The new fleet of A330-200s will be assembled in Toulouse, France, and undergo conversion at A330 MRTT facilities in Getafe, Spain, starting in mid-2025. The first MRTT is scheduled for delivery to the RCAF in 2027. The A330 MRTTs will be equipped with hose and drogue and boom refuelling options, along with cybersecurity solutions and countermeasures. Additionally, the aircraft will have the Airbus Medical Evacuation kit solution, featuring two Intensive Care Units and additional stretchers.

The comprehensive contract includes advanced training services, featuring the Full Flight Simulator, to ensure crew readiness and modernize the Canadian Armed Forces' air operational training infrastructure. Airbus was selected as the sole qualified supplier for the CC-150 tanker replacement after an open procurement process in April 2021.

With 76 orders from 15 customers and proven combat experience in theatres like the Middle East and Eastern Flank in Europe, the A330 MRTT boasts a market share of 90 percent outside the U.S.A. and over 270,000 flight hours. This mature platform's track record of interoperability, mission success, and high availability rates underscores its remarkable performance and makes it an ideal choice for Canada's strategic defence needs.

https://alert5.com/2023/07/26/canada-strengthens-continental-defence-with-purchase-of-airbus-a330-mrtts/

Ace1

Citaat van: Parera op 26/05/2023 | 10:44 uur
Via twitter @GarethJennings3



De Polen willen 2 A330 MRTT's vanaf 2034, mogelijk kopen ze deze zelfstandig. Ze waren ooit lid van het MRTT team maar hebben zich in 2016 terug getrokken uit het idee, ik vraag me af of ze nu zelfstandig gaan kopen of toch weer terug komen bij het team?

Interessant omdat er volgens mij toch al plannen zijn om uit te breiden naar 12 kisten, mogelijk kunnen er 3 toestellen vooruitgeschoven gepositioneerd worden in Powidz, Polen.

Ik kan me herinderen dat ze een aantal jaar geleden in 2 tweedehandse 767's waren ge?nteresseerd.  die omgebouwd tot tanker werden.

https://i-hls.com/archives/45127

Parera

Via twitter @GarethJennings3



De Polen willen 2 A330 MRTT's vanaf 2034, mogelijk kopen ze deze zelfstandig. Ze waren ooit lid van het MRTT team maar hebben zich in 2016 terug getrokken uit het idee, ik vraag me af of ze nu zelfstandig gaan kopen of toch weer terug komen bij het team?

Interessant omdat er volgens mij toch al plannen zijn om uit te breiden naar 12 kisten, mogelijk kunnen er 3 toestellen vooruitgeschoven gepositioneerd worden in Powidz, Polen.

Harald

CitaatFarnborough 2022: Airbus MRTT certified for automatic aerial refuelling https://hubs.la/Q01hgm440

https://twitter.com/JanesINTEL/status/1550037781623328768

Airbus Defence and Space (DS) has received certification for the automatic air-to-air refuelling (A3R) system for its A330-200 Multi-Role Tanker Transport (MRTT) aircraft.

Announced at Farnborough Airshow on 19 July, the Spanish National Institute for Aerospace Technology (Instituto Nacional de Técnica Aeroespacial: INTA) certification follows a development campaign conducted in partnership with the Republic of Singapore Air Force (RSAF).

"The certification of the A3R capability is the result of a [...] journey that started in 2018 with the world's first automated contact with a boom system in a joint operation with the Royal Australian Air Force (RAAF). Since then, we've achieved more aeronautical 'world firsts' [...] especially with the key participation of our partner the RSAF, a launch customer and the first operator to benefit from this game-changing capability," Jean-Brice Dumont, head of Military Air Systems at Airbus Defence and Space, was quoted as saying.

https://www.janes.com/defence-news/defence/latest/farnborough-2022-airbus-mrtt-certified-for-automatic-aerial-refuelling?utm_campaign=Social_News&utm_content=215485259&utm_medium=social&utm_source=twitter&hss_channel=tw-70529694



bergd

Wel bijzonder om te zien dat de de A330 gebruikt wordt om 1 van de verdachte op de moord van Peter R de Vries te vervoeren vanuit Spanje .

Sparkplug

Citaat van: Parera op 15/07/2022 | 08:56 uur
De grote vraag is ook hoe gaan ze er uit zien? Boom of drogue ? Ik verwacht een combinatie, misschien zelfs de boom uitgerust met een drogue (adapter).
De Canadese luchtmacht opereert nu ook 1 CC-150 in VIP uitvoering, ongetwijfeld komt die kist terug. Zo een VIP tanker vliegt ook rond bij de Britse RAF, deze is dan alleen uitgerust met de drogue's onder de vleugels.

Als zij slim zijn, dan kiezen zij beide methodes. Kan mij niet voorstellen dat de F-35A deal alsnog niet door gaat en deze heeft wel de boom methode nodig. De hose and drogue methode erbij geeft meer flexibiliteit. Zeker in internationaal verband.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.