C-RAM- en CLASS 1-UAV 1. -detectiecapaciteit

Gestart door Elzenga, 12/05/2014 | 19:24 uur

A.J.

Citaat van: Elzenga op 31/05/2014 | 10:44 uur
vertelde je ja. Heeft men bij MANTIS dan niet het zelfdestructie-mechanisme (heeft andere naam..) voor de munitie als bij de C-RAM? of stellen de Amerikanen andere eisen? Al iets bekend over de beoordeling van de Thales RAPIDFire 40mm in deze?

Heb ik verder nog geen info over gehoord. Zal eens rond gaan vragen.

Nikehercules

Citaat van: Elzenga op 31/05/2014 | 10:44 uur
vertelde je ja. Heeft men bij MANTIS dan niet het zelfdestructie-mechanisme (heeft andere naam..) voor de munitie als bij de C-RAM? of stellen de Amerikanen andere eisen? Al iets bekend over de beoordeling van de Thales RAPIDFire 40mm in deze?

Ik kan me voorstellen dat self destruct prima werkt bij mortieren e.d. maar dat CD een probleem blijft wanneer de baan van een inkomend projectiel vlakker wordt.

Elzenga

Citaat van: A.J. op 30/05/2014 | 19:24 uur
Op dit moment nog wel: Defensie en industrie demonstreren nieuwe beveilingstechnieken

Een systeem om daadwerkelijk de meuk uit de lucht te halen is nog onderwerp van studie. MANTIS voldoet alvast niet aan de eisen zoals Elzenga al vertelde. Het grootste probleem is nl. collateral damage, op zee speelt dat met bv. de Goalkeeper een stuk minder maar op het vaste land heb je daar vrij snel last van.
vertelde je ja. Heeft men bij MANTIS dan niet het zelfdestructie-mechanisme (heeft andere naam..) voor de munitie als bij de C-RAM? of stellen de Amerikanen andere eisen? Al iets bekend over de beoordeling van de Thales RAPIDFire 40mm in deze?

A.J.

Citaat van: Thomasen op 30/05/2014 | 13:11 uur
Voor zover ik weet gaat het alleen om de Radar cq detectie systemen.

Op dit moment nog wel: Defensie en industrie demonstreren nieuwe beveilingstechnieken

Een systeem om daadwerkelijk de meuk uit de lucht te halen is nog onderwerp van studie. MANTIS voldoet alvast niet aan de eisen zoals Elzenga al vertelde. Het grootste probleem is nl. collateral damage, op zee speelt dat met bv. de Goalkeeper een stuk minder maar op het vaste land heb je daar vrij snel last van.

dudge

Citaat van: Mourning op 12/05/2014 | 22:17 uur
Dat was ook het eerste wat ik me afvroeg. Iemand die daar iets meer over kan vertellen?


Voor zover ik weet gaat het alleen om de Radar cq detectie systemen.

Ace1

Citaat van: Elzenga op 30/05/2014 | 12:24 uur
Al iets bekend over de beoordeling van de Thales RAPIDFire 40mm in deze?

DSA 2014: Thales offered to replace Starburst ground-based air defence system

KUALA LUMPUR: Thales United Kingdom has offered to replace the aging Starburst ground-based air defence missile system for the Malaysian Armed Forces.
This follows the appointment by Thales of Malaysian company Global Komited Sdn Bhd, a subsidiary of the Weststar Group, to promote, market and distribute a wide range of such systems here and the Asian region.

Defence Minister Datuk Seri Hishamuddin Hussein witnessed a signing ceremony for the appointment during DSA 2014 at the Putra World Trade Centre.

Weststar Group managing director Tan Sri Syed Azman Syed Ibrahim said Global Komited was a leader in the design and engineering of defence fabrication works.

"The collaboration is a positive development for the country's defence industry through the transfer of technology and knowledge on ground-based air defence systems," he said.

Global Komited is offering the combat vehicle GK-M1 which can mount a lightweight multiple launcher for the STARStreak missiles, as well as command and control radar systems to support and protect all important government and military assets.



http://www.nst.com.my/latest/font-color-red-dsa-2014-font-thales-offered-to-replace-starburst-ground-based-air-defence-system-1.568788

Elzenga

Al iets bekend over de beoordeling van de Thales RAPIDFire 40mm in deze?

Mourning

Citaat van: Strata op 12/05/2014 | 19:40 uur
Gaat het hier nu over het actief counteren mbv Mantis/Goalkeeper/Phalanx, of alleen tijdige detectie, zodat men bijvoorbeeld eerder dekking kan zoeken?

Dat was ook het eerste wat ik me afvroeg. Iemand die daar iets meer over kan vertellen?
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Lex


Ace1

#4
Ik heb hier iets van de plank.

http://en.wikipedia.org/wiki/ARTHUR_(military)

http://defense-update.com/newscast/1206/news/191206_arthur.htm

http://www.saabgroup.com/en/Land/ISTAR/Weapon_Locating_System/ARTHUR_Weapon_Locating_System/

Volgens mij had Singapore ook zo´n systeem bij in Kamp Holland, ik meen dat Hans de Vreij er een verhaal in zijn blog op de website van Radio Nederland had staan.





StrataNL

Gaat het hier nu over het actief counteren mbv Mantis/Goalkeeper/Phalanx, of alleen tijdige detectie, zodat men bijvoorbeeld eerder dekking kan zoeken?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Elzenga

Het onderwerp kwam op twitter aan bod...in relatie tot het ontbreken van bescherming en CRAM bij het Nederlandse kamp in Mali.
Ik heb begrepen dat het Duitse MANTIS systeem niet voldoet aan de eisen.

Ook zijn er zaken in ontwikkeling.
http://thalesalerts.nl/2013/April/Meeliften%20op%20marineontwikkelingen.doc/

Elzenga

C-RAM- en CLASS 1-UAV 1. -detectiecapaciteit (voorheen Vervanging Mortieropsporings- radar)

Nederland streeft naar een kwalitatief hoogwaardige en volledig inzetbare krijgsmacht die expeditionair en wereldwijd kan opereren. Om effectief en efficiënt te kunnen optreden is een sterke inlichtin- genpositie een eerste vereiste. Ervaringen uit recente militaire operaties onderstrepen dat. Inlichtingen zijn essentieel voor een goede situational awareness en meer in het bijzonder ook voor de bestrijding van vijan- delijke grondwapens. Tot op heden kan de wapenlocatieradar (WLR 2.) voor een deel in deze behoefte voorzien. Met het einde van de levensduur van de WLR in zijn huidige vorm ontstaat behoefte aan vervangende capaciteit. Daarnaast worden Nederlandse militaire eenheden steeds vaker geconfron- teerd met aanvallen met Rockets, Artillery and Mortars (RAM). Vooral de geïmproviseerde varianten van deze wapens zijn eenvoudig te verkrijgen, gemakkelijk te bedienen
en vormen een significante bedreiging voor Nederlandse eenheden. Ook is er een toenemende dreiging van kleine onbe- mande vliegtuigen (CLASS 1-Unmanned Aerial Vehicles UAV of drones), die kunnen worden voorzien van optische middelen of een offensieve lading. Door deze veranderende dreiging heeft een herijking van de behoefte plaatsgevonden en is de projectnaam overeenkomstig aangepast.
(bron Materiaalprojectenoverzicht 2013 pg 60/61)