Instroom F-35/JSF bij de NL-KLu

Gestart door Ros, 08/04/2015 | 22:15 uur

Harald

Citaat van: Sparkplug op 12/05/2015 | 09:10 uur
Italië kan toch nooit genoeg hebben aan 15 stuks van de T-346 (v/h M-346)?

;)  :crazy: 
Belgie koopt straks 2 squadrons M-346, kunnen ze de opleidingen voor ons verzorgen en QRA. 

Harald

Dutch F-35 Pilots To Train on Italian M-346

Waarschijnlijk was/is dit onderdeel geworden van de deal met de Italianen, NL de motorenonderhoud, IT de fastJet-opleiding. En in het licht van internationale samenwerking algemeen en in het F-35 programma.

Waarom zouden we onze opleidingsmethode veranderen ?, Zijn de US opleidingen met al zijn mogelijkheden niet meer goed (genoeg) ?

Sparkplug

Citaat van: Poleme op 12/05/2015 | 01:42 uur
Snel gegaan?  De KLu weet al sinds 2003 dat men alle capaciteiten / vaardigheden kan oefenen bij een Jaarlijks Oefen Programma (JOP) van 230 vlieguren.
Je kunt dat maar ten dele opvangen met een full mission simulator, die ook flink wat muntjes kost in aanschaf en gebruik.
Dus moet men gebruik maken van 'surrogaat F-35A's.  De F-22A Raptor vliegers doen een deel van hun JOP op T-38 Talon's.
De KLu is sindsdien al aan het kijken wat de mogelijkheden zijn, voor de gevorderde vlieg opleiding en F-35A vlieg oefeningen op modernere types dan de T-38A of T-38C Talon in internationaal verband.
Weet ook wel dat de KLu al 12 jaar rondkeek, maar heb in de media nooit vernomen dat Italië echt kans zou maken.

Italië kan toch nooit genoeg hebben aan 15 stuks van de T-346 (v/h M-346)?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: slaydo op 12/05/2015 | 08:55 uur
Hoeveel zou 2 sqn M-346 eigenlijk kosten? Ik zie hier hi-low mix in de combi F-35 en M-346 waar de KLu naar op zoek is

In dat geval zou de winnaar van de US T/X competitie wellicht minimaal spannend kunnen zijn.... en wie weet.... misschien wordt het zelfs wel een Boeing-Saab met een F35 stuurhut....  :angel:

Enforcer

Citaat van: slaydo op 12/05/2015 | 08:55 uur
Hoeveel zou 2 sqn M-346 eigenlijk kosten? Ik zie hier hi-low mix in de combi F-35 en M-346 waar de KLu naar op zoek is

Waarom kopen, als je gewoon uren kunt afnemen?

slaydo

Hoeveel zou 2 sqn M-346 eigenlijk kosten? Ik zie hier hi-low mix in de combi F-35 en M-346 waar de KLu naar op zoek is

Poleme

Citaat van: Sparkplug op 11/05/2015 | 17:46 uur
Ben benieuwd welke landen zullen volgen. Het is sinds het artikel in post #107 snel gegaan.
Snel gegaan?  De KLu weet al sinds 2003 dat men alle capaciteiten / vaardigheden kan oefenen bij een Jaarlijks Oefen Programma (JOP) van 230 vlieguren.
Je kunt dat maar ten dele opvangen met een full mission simulator, die ook flink wat muntjes kost in aanschaf en gebruik.
Dus moet men gebruik maken van 'surrogaat F-35A's.  De F-22A Raptor vliegers doen een deel van hun JOP op T-38 Talon's.
De KLu is sindsdien al aan het kijken wat de mogelijkheden zijn, voor de gevorderde vlieg opleiding en F-35A vlieg oefeningen op modernere types dan de T-38A of T-38C Talon in internationaal verband.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Poleme

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/04/2015 | 19:52 uur
Mee eens, dan zou één squadron Eurofighters meer zoden aan de dijk zetten.
Goh, vraag dan eens bij de Luftwaffe na, waarom men daar noodgedwongen Tornado jachtbommenwerpers inzet in de QRA rol.

De Luftwaffe heeft overigens helemaal geen Eurofighters in dienst.  De Tornado's nemen het werk van de Typhoon's waar, gebouwd door het Eurofighter consortium, omdat die te kampen hebben met een nog steeds te lage inzetbaarheid.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Sparkplug

Ben benieuwd welke landen zullen volgen. Het is sinds het artikel in post #107 snel gegaan.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Elzenga

#119
Meer en vaker graag!...basis-opleiding terughalen naar Europa! Plus Nederland ook investeren en bijdragen in trainingstoestellen..

Ace1

Dutch F-35 Pilots To Train on Italian M-346

jets, thanks to an agreement that was signed last week by the Chiefs of Staff of the two air forces. The agreement envisages the detachment of an instructor and two student pilots of the Royal Netherlands Air Force, to be stationed at the Italian Air Force's  Lecca-Galatina AFB Flight School.

It is the two countries' intention that this first group of pilots represent the starting point for an extended cooperation in the years to come.

The instructor and the two students will follow the standard training programmes of the Italian military pilots. The training system is already acknowledged and appreciated by other countries, which have sent their personnel to train at the Lecce-Galatina school. Austria is one of those countries

In fact, the new training programme, recently reconfigured to catch up with operational and technological advances. The M-346 trainer (called T-346 by the Italian Air Force), is evaluated with great interest by several air forces that plan to operate new-generation aircraft. The type is in use in Italy, Singapore and Israel, with Poland set to join.

Dutch pilot training starts on the Pilatus PC-7, after which student pilots usually move to the US for training on the T-38 Talon. For that part, the Dutch now eye the M-346 with the Italians.

http://airheadsfly.com/2015/05/11/dutch-pilots-to-train-on-m-346/


Harald

Citaat van: Sparkplug op 30/04/2015 | 11:04 uur
Of de eigen trainers moeten worden bewapend kan pas worden beantwoord als men de keuze heeft gemaakt tussen eigen trainers of deelname aan een gezamenlijk programma. Alles staat of valt met die keuze.

Taken als light attack en/of QRA zijn secundair. De bewapening voor de trainer moet ook niet teveel afwijken van de F-35 bewapening.

precies !

Sparkplug

Citaat van: Harald op 30/04/2015 | 10:58 uur
nee, klopt, maar het kan wel.
Of de eigen trainers moeten worden bewapend kan pas worden beantwoord als men de keuze heeft gemaakt tussen eigen trainers of deelname aan een gezamenlijk programma. Alles staat of valt met die keuze.

Taken als light attack en/of QRA zijn secundair. De bewapening voor de trainer moet ook niet teveel afwijken van de F-35 bewapening.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: Sparkplug op 30/04/2015 | 10:52 uur
Dat zijn de Hawk en de Alpha Jet ook, maar niet alle gebruikers zetten deze naast training ook in voor light attack en/of QRA.

nee, klopt, maar het kan wel.