Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Lex

Citaat van: Thomasen op 06/12/2018 | 21:41 uur
Het is een flinke bak water.
En het heeft wel de naam een binnenzeetje te zijn, maar bedenk dat de dreiging daar misschien wel een stuk complexer is dan op de grote plas. Immers, je opereert vaak binnen bereik van vijandige vliegbasissen, kustbatterijen en in zicht van zijn ISR assets.
Het is idd een flinke bak water, maar om het een 'binnenzeetje' te noemen, daar zullen de meningen over verschillen als we kijken naar de meteorologische omstandigheden. Deze zijn vaak erger dan die op de Noordzee. Dit naast de dreiging zoals je zelf reeds vermeld.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 06/12/2018 | 13:30 uur
Ja qua tonnage wel maar voor de rest zoals sensoren, bewapening is de MKS-180 ver van een destroyer / kruiser.

MKS-180 lijkt een politieke compromis schip te worden, een schip met een lang uithoudingsvermogen en een bewapening niet veel meer dan een M fregat.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 06/12/2018 | 13:18 uur
10K ton komt overeen met de huidig bekende plannen van het MKS-180 á €1.3 - € 1.4 mjd.

Ja qua tonnage wel maar voor de rest zoals sensoren, bewapening is de MKS-180 ver van een destroyer / kruiser.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 06/12/2018 | 13:12 uur
Ja en een prijskaartje, waarschijnlijk (volgens het Italiaanse forum) gaan ze per stuk duurder uitvallen dan de nieuwe LHD Trieste die al 1,1 miljard kost. Ik heb wel een idee dat ze als de Italianen hier een echte zware destroyer of kruiser van maken dat het kan neerkomen op 1,25 a 1,5 miljard euro per schip. De Horizons  hebben al 750 miljoen per stuk gekost.

Een vergelijkbaar schip is de Koreaanse Sejong the Great klasse van 923 miljoen dollar per schip (815 miljoen euro).

10K ton komt overeen met de huidig bekende plannen van het MKS-180 á €1.3 - € 1.4 mjd.

Parera

#338
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 06/12/2018 | 13:03 uur
Interessant maar voor voornamelijk Middellandse zee optreden ook best ambitieus.

Ja en een prijskaartje, waarschijnlijk (volgens het Italiaanse forum) gaan ze per stuk duurder uitvallen dan de nieuwe LHD Trieste die al 1,1 miljard kost. Ik heb wel een idee dat ze als de Italianen hier een echte zware destroyer of kruiser van maken dat het kan neerkomen op 1,25 a 1,5 miljard euro per schip. De Horizons  hebben al 750 miljoen per stuk gekost.

Een vergelijkbaar schip is de Koreaanse Sejong the Great klasse van 923 miljoen dollar per schip (815 miljoen euro).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 06/12/2018 | 12:18 uur
Italie is een plan aan het ontwikkelen voor de vervanging van de 2 Durand de la Penne-class klasse destroyers. Nu overweegt men om opnieuw kruisers te gaan bouwen.


Interessant maar voor voornamelijk Middellandse zee optreden ook best ambitieus.

Parera

#336
Italie is een plan aan het ontwikkelen voor de vervanging van de 2 Durand de la Penne-class klasse destroyers. Nu overweegt men om opnieuw kruisers te gaan bouwen.

Mer-et-Marine heeft er een artikel over geschreven (betaalmuur).
https://www.meretmarine.com/fr/content/litalie-projette-de-construire-deux-croiseurs

Via het Italiaanse defensie forum heb ik wel een stuk kunnen achterhalen waarop het artikel gebaseerd is. Het stuk is wel vertaald door google van het Italiaans naar het Engels.
Citaat
First details on future DDX

The first details of the future DDX anti-aircraft / anti-militant navy destroyers destined to replace the DURAND DE LA PENNE and MIMBELLI, and to support the DORIA (pictured) are starting to emerge. At the moment there is talk of an important displacement, in the order of 10,000 t, and of a configuration that will capitalize on what is currently being done with the Naval Law. The units, therefore, could be equipped with the KRONOS DUAL BAND 3000 fixed faces radar (C band and X band) for the "near" discovery, tracking and driving missiles and radar for long-range detection in L-band KRONOS POWER SHIELD with anti-ballistic capabilities. The armament should include SYLVER A50 launchers for ASTER 15/30 and ASTER 30 Block 1 NT missiles (the number of launchers is still too early to give more precise indications), but also larger launchers for the launch of a land-attack missile (A70 and SCALP NAVAL?). The intention of the Navy, in fact, seems to equip the units not only with the anti-ship missile (with secondary capacity of land attack, "light strike") TESEO MK2 / E (2x4 missiles), but, indeed, also with a missile strategic for the "deep strike". In practice the DDX would be real cruisers for the realization of which are already exploring some hypotheses of collaboration on the international level, including that with the British. in fact, even with a strategic missile for the "deep strike". In practice the DDX would be real cruisers for the realization of which are already exploring some hypotheses of collaboration on the international level, including that with the British. in fact, even with a strategic missile for the "deep strike". In practice the DDX would be real cruisers for the realization of which are already exploring some hypotheses of collaboration on the international level, including that with the British.

[Source: RID ]


Parera

In Chili is de Exponaval 2018 beurs begonnen.

Een journalist die werkt voor Shepard Media is ter plaatsen en plaatst info/foto's.

https://twitter.com/sweeneygov

Parera

Spanje heeft het contract met Navantia rond voor de bouw van 5 nieuwe ASW fregatten (F110), kosten 4,33 miljard euro. Alleen de Spaanse regering moet nu toestemming geven voor de aankoop.

Het artikel is in het Spaans
https://www.infodefensa.com/es/2018/12/05/noticia-defensa-ultima-contrato-fragatas-millones.html

Parera

Via twitter.com @HthHans

CitaatA study of future missile/systems package for Danish IVER HUITFELDT frigates Note: SM2 being acquired, SM6 initial acquisition studies, SM3 and Tomahawk/TLAM in analysis phase.
(Tidsskrift for Søvæsen no 2-3 2018)


Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/12/2018 | 12:05 uur
Ik zie mogelijkheden voor Damen met haar Logistic Support Vessel Replenisher 40000

https://products.damen.com/en/ranges/logistic-support-vessel/logistic-support-vessel-replenisher-40000#.XAUNy6p8MvV.twitter

Helaas Damen doet niet (meer) mee. Mij is het niet bekend of ze mee gedaan hebben in deze tender. De laatste optie kan nog zijn om een ontwerp (JSS?) door te verkopen aan een van de 5 bieders. Die kans zie ik op dit moment niet heel erg groot maar uitsluiten doe ik het pas bij bekendmaking van de 5 ontwerpen.

Citaat van: ARM-WAP op 03/12/2018 | 12:17 uur
Turken:
Die timmeren blijkbaar goed aan de weg :) met hun eigen versie van een APAR.
Ben benieuwd of ze de software ook goed zullen kunnen schrijven...

Aselsan draait voor een groot deel  op de ondersteuning van Thales, ze produceren onder licentie de SMART-S mk2 en gaan nu een poging doen om zelf een radar te ontwikkelen.
De vraag is hoeveel ''vingers in de pap'' Thales heeft bij dit systeem, naar mijn verwachting een flinke vinger. ;)

Aselsan Intergrated Mast voor de TF-2000.



Het TF-2000 project is vergelijkbaar met onze LCF's, het project loopt al sinds 1996 en de aanbesteding sinds 1998, de kiellegging is verwacht in 2019. Er moeten totaal 4 schepen komen met een optie voor nog 2. Origineel moest het eerste schip in 2004 in dienst genomen worden dat komt nu uit rond de 2023 - 2025. Veel van de systemen die ze willen gebruiken moeten ''zelf'' ontwikkeld zijn zoals de radars en ook het CIWS.


Citaat van: ARM-WAP op 03/12/2018 | 12:17 uur
Iran:
Die mogen we haast negeren op fregat-/destroyer-gebied.
Echter, door hun ligging kunnen ze scheepvaartverkeer (dat door Hormoez moet) zwaar belemmeren of zelfs stilleggen.
Mijnen, mini-/midget subs genoeg... om nog maar te zwijgen van hun semi-submersibles, Republikeinse garde met swarm-technieken, kustbatterijen met artillerie en missiles...
Gevaarlijk leger in zijn eigen regio maar ''ver van huis'' moeten we daar niet te veel van verwachten. De laatste keer dat zo een ver van huis opdracht uitvoerde lagen ze regelmatig in de havens met pech.


Citaat van: ARM-WAP op 03/12/2018 | 12:17 uur
UK:
Ik ben benieuwd naar welke werf met het been zal gaan lopen.
- Met Zuidkoreaanse schepen beginnen ze nu ervaringen te maken. Indien deze positief zijn heeft deze werf mss al een voorsprong op andere.
- het BAe consortium zal hard mogen zwoegen...
- Fincantieri - dan zouden drie grote NATO-marines in Europa met hetzelfde type/afgeleide van Vulcano varen
Ik vraag me af met welke ontwerpen de werven gaan komen.

- Van de Koreanen verwacht ik een Aegir (Tide Spring) afgeleid ontwerp, zeer gunstig voor de RFA.
- Van BAE heb ik geen idee waar ze mee komen, hun partner babock heeft waarschijnlijk een ontwerp gemaakt.(JSS Licentie?)
- Navantia kan met hun Cantabria ontwerp komen maar dat is in mijn ogen veel te klein, dus een compleet nieuw ontwerp is waarschijnlijker (JSS licentie?)
- Fincantieri gaat zeer waarschijnlijk het Vulcano concept aanpassen en aanleveren. Het ontwerp zal wel volledig op zijn kop moeten om aangepast te worden voor grotendeels droge lading.
- Japan marine United Corporation, een compleet nieuw gezicht op marine bouw gebied, wel een grote op vrachtschip gebied. (JSS licentie?)

De opties waar JSS licentie bij staan zijn in mijn ogen de 3 mogelijkheden om dit toe te passen waarbij Japan een hele kleine kans heeft. Bij Navantia is die kans wel sterk aanwezig naar mijn idee, er is eerder samen gewerkt met de AOR's en LPD's.

Het laatste overheids ontwerp van de Britse overheid rondom het FSS (zomer 2018).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: ARM-WAP op 03/12/2018 | 12:09 uur
Ik zie geen mogelijkheden...
5 companies selected from 8 interested firms... Damen was/is er niet bij.

Jammer

ARM-WAP

Turken:
Die timmeren blijkbaar goed aan de weg :) met hun eigen versie van een APAR.
Ben benieuwd of ze de software ook goed zullen kunnen schrijven...

Iran:
Die mogen we haast negeren op fregat-/destroyer-gebied.
Echter, door hun ligging kunnen ze scheepvaartverkeer (dat door Hormoez moet) zwaar belemmeren of zelfs stilleggen.
Mijnen, mini-/midget subs genoeg... om nog maar te zwijgen van hun semi-submersibles, Republikeinse garde met swarm-technieken, kustbatterijen met artillerie en missiles...

UK:
Ik ben benieuwd naar welke werf met het been zal gaan lopen.
- Met Zuidkoreaanse schepen beginnen ze nu ervaringen te maken. Indien deze positief zijn heeft deze werf mss al een voorsprong op andere.
- het BAe consortium zal hard mogen zwoegen...
- Fincantieri - dan zouden drie grote NATO-marines in Europa met hetzelfde type/afgeleide van Vulcano varen

ARM-WAP

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/12/2018 | 12:05 uur
Ik zie mogelijkheden voor Damen met haar Logistic Support Vessel Replenisher 40000
https://products.damen.com/en/ranges/logistic-support-vessel/logistic-support-vessel-replenisher-40000#.XAUNy6p8MvV.twitter
Ik zie geen mogelijkheden...
5 companies selected from 8 interested firms... Damen was/is er niet bij.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 03/12/2018 | 11:48 uur
UK announces contenders for Fleet Solid Support ship construction


Ik zie mogelijkheden voor Damen met haar Logistic Support Vessel Replenisher 40000

https://products.damen.com/en/ranges/logistic-support-vessel/logistic-support-vessel-replenisher-40000#.XAUNy6p8MvV.twitter