Van Middelkoop aast op EU-onderzoeksgeld

Gestart door Lex, 25/04/2010 | 20:55 uur

Elzenga

Dan mag Nederland eerst wel haar aanschafbeleid gaan bijstellen. De EU zou wel goed gek zijn om onderzoek te financieren als Nederland vervolgens rustig de JSF of ander Amerikaans of niet EU-materiaal aanschaft. Het lijkt mij meer dan logisch dat een voorwaarde zal zijn dat het geïnvesteerde geld uiteindelijk leidt tot orders binnen de eigen EU industrie. Die "hardheid" moeten we toch inmiddels wel toepassen lijkt mij. Gezien de snel veranderende verhoudingen in de wereld.

Enforcer

Citaat van: Ace1 op 25/04/2010 | 21:04 uur
Op zich een goede zaak, dat de Eu meebetaalt aan onderzoek aan Defensie materiaal maar denk dat het potje snel leeg zal zijn als alle Eu landen geld willen van dit potje voor onderzoek voor beter Defensiemateriaal.

Op zich een goed idee, maar ik denk wel dat je gelijk hebt. Gaan EADS, BAe en Thales er dan niet met het geld vandoor?

Ace1

Op zich een goede zaak, dat de Eu meebetaalt aan onderzoek aan Defensie materiaal maar denk dat het potje snel leeg zal zijn als alle Eu landen geld willen van dit potje voor onderzoek voor beter Defensiemateriaal.

Lex

LUXEMBURG - Minister Eimert van Middelkoop (Defensie) wil dat de Europese Unie gaat meebetalen aan onderzoek voor beter defensiemateriaal. Dat zou een volledig nieuw doel zijn voor de ruim 7 miljard euro onderzoeksgeld dat de EU per jaar uitgeeft.

De minister aast op het EU-potje, omdat hij zijn eigen budget ziet krimpen. ,,Juist bij teruglopende defensiebudgetten moeten we voordeel halen uit internationale samenwerking", aldus Van Middelkoop zondag. Hij doet het pleidooi maandagochtend bij EU-beraad in Luxemburg.

Het ministerie van Defensie laat steeds onderzoek doen naar bijvoorbeeld betere radar of ruimtetechnologie voor de militairen. De EU betaalt daar tot dusver niets aan mee. Het nieuwe EU-verdrag maakt dat echter wel mogelijk.

De eerste militaire onderzoeksprojecten zouden in 2013 kunnen beginnen. De budgetten tot die tijd liggen al vast.

Telegraaf, zo 25 apr 2010, 20:35