Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

Lex

Gevolgen numerus fixus    

Niet alleen wordt de toedeling van de numerus fixus aan de Defensieonderdelen beschreven, ook worden 'spelregels' opgesomd, waarvan een groot aantal op het terrein van het georganiseerd overleg liggen.

Zo wil Defensie gedurende de reorganisatieperiode functieduurverlenging op de huidige functie niet toestaan, het recht op nadienen opschorten, en mogen onderofficieren niet meer doorstromen naar de categorie vakofficier / uitloopofficier /OEX. Deze spelregels zijn zoals gezegd onderwerp van overleg met de bonden. De VBM|NOV zal in dit overleg kritisch naar deze spelregels kijken. Defensie moet als werkgever voldoende perspectief bieden aan haar personeel.

Waar vallen de grootste klappen?
Vooral officieren en onderofficieren moeten vrezen. In totaal 463 majoors verliezen hun baan, terwijl van de luitenant-kolonels bijna 3 op de 10 verdwijnen. 122 kolonels raken hun baan kwijt, evenals 27 van de 87 generaals.

Bij de onderofficieren zijn de cijfers even dramatisch. Het bestand aan Aoo (nu 3541) moet worden gereduceerd naar 2559 functies: bijna duizend ontslagen, een vermindering van maar liefst 28%! Ook 625 sergeant-majoors, ruim 600 sergeants en meer dan duizend militairen in de rangen soldaat en korporaal zijn niet langer welkom binnen de poorten van Defensie.

Bij het burgerpersoneel verdwijnen in totaal bijna 2000 personen.

Met deze cijfers in het achterhoofd is het belang van een goed Sociaal Beleidskader duidelijker dan ooit tevoren. De VBM|NOV zal zich hier tijdens het overleg voor inzetten.

Hoewel de grote lijnen van de reorganisatie in de Startbrief aangegeven worden, heeft de individuele defensiemedewerker nog lang geen duidelijkheid. De VBM|NOV vindt het van groot belang dat militairen en burgerpersoneel bij Defensie zo snel mogelijkheid duidelijkheid krijgen!

VBM|NOV, 12 Aug 11

Lex

Mogelijk hele Kamer terug van reces om euro

DEN HAAG - Mogelijk wordt de hele Tweede Kamer volgende week teruggeroepen van zomerreces voor debat met premier Mark Rutte en minister Jan Kees de Jager (Financiën) over het steunpakket voor Griekenland en de euro. 

Enkele partijen hebben Kamervoorzitter Gerdi Verbeet laten weten dat ze ''hoogstwaarschijnlijk'' een plenaire afronding willen van het debat dat eerst plaatsvindt met alleen de leden van de vaste Kamercommissie Financiën.

Dit eerste debat vindt waarschijnlijk dinsdag plaats.

© ANP
11 augustus 2011 23:26

Lex

Kamer mogelijk terug van reces

DEN HAAG - Een groot deel van de Tweede Kamer wil terugkomen van reces om volgende week een debat met premier Mark Rutte en minister Jan Kees de Jager van Financiën te houden over het reddingsplan voor Griekenland.

PvdA, SP, GroenLinks, D66 en de ChristenUnie willen in elk geval een debat.

De PVV wilde dat eerder al, maar het is nog onbekend of de partij nu een verzoek van PvdA en D66 zal steunen. Als dat gebeurt, is er een Kamermeerderheid en gaat het debat zeker door.

Aanleiding is een technische briefing woensdag door ambtenaren van De Jager en Rutte. Voor veel Kamerleden is de verwarring over het steunpakket voor Griekenland er niet kleiner op geworden. Premier Rutte zei na de eurotop dat de Grieken 109 miljard euro steun kregen, waarvan 50 miljard van banken en verzekeraars. Andere Europese leiders hielden het op 159 miljard.

Oppositiepartijen vinden dat Rutte een verkeerde voorstelling van zaken heeft gegeven en heeft gefaald in de presentatie van de cijfers.

© ANP
Laatste update:  10 augustus 2011 17:06

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Als ze nu eens gewoon rekenen met een vaste rente (zoals de belastingdienst) dan is het probleem een heel eind opgelost.

En daarnaast, je verliest alleen op de beurs als je nu verkoopt (dus het is weer eens een theoritische geval)... vandaag verliezen is morgen of volgende week het weer terug verdienen. (maar daar wordt natuurlijk nauwelijks over gesproken)

Ze moeten eens stoppen met de mensen zenuwachtig, onzeker en nerveus te maken... de best stimulans voor de economie is als de consument nu eens niet gemiddeld 1 miljard euro per maand op de Nederlandse spaarrekening zet... maar simpel weg meer geld uit geeft.

Daarnaast levert sparen momenteel niets op, ergo, het kost geld (de inflatie is hoger dan de spaarrente).

KapiteinRob

Citaat van: VBM/NOV op 10/08/2011 | 10:45 uur
Dus voorlopig met de handen van de P&O-diensten afblijven.
Defensie heeft aangegeven hier goede nota van te nemen. 

Ik deel de mening van deze vakbond dat de P&O-diensten gespaard moeten blijven absoluut niet. Gaan we nu ook de afdeling  "Afstoting Materieel" ontzien? En logischerwijze de bureau's externe bemiddeling uitbreiden? Uitgerekend de P&O-kliek (die al jaren goed voor zichzelf zorgt...) gaat nu de ontslagdreigingsdans ontspringen? Ten koste van wie?

mikemans

blijft kwakkelen als je korte termijn effecten meeneemt in je lange termijn buisiness.

Lex

Dekkingsgraad ABP zakt onder 100%

HEERLEN (AFN) - De dekkingsgraad van het ambtenarenpensioenfonds ABP is gedaald tot onder 100 procent. Dat heeft het pensioenfonds woensdag bekendgemaakt. In de maand juli daalde de dekkingsgraad, die aangeeft in hoeverre een fonds aan zijn toekomstige verplichtingen kan voldoen, met 6 procentpunt.

De forse daling van de dekkingsgraad wordt zowel door een dalende rente als door daling van de koersen op de financiële markten veroorzaakt. ,,Voor nu heeft dit geen gevolgen voor de pensioenen'', aldus ABP.

DFT,
wo 10 aug 2011, 11:50

Lex

Handen af van de P&O-Diensten   

Het reorganisatieplan voor de herinrichting P&O functiegebied fase III' (CLSK) had twee concrete doelen namelijk, de (her)inrichting van P&O-CLSK ter afronding van Fase 3 van het project Herinrichting Personele Functiegebied binnen de daartoe vastgestelde norm 'in scope' van één P&O functionaris op 100 werknemers (1 : 100).

Hierdoor is er sprake van een concrete reductie van 60 functies op basis van een sterkte van 9000 functies. Daarnaast zijn er vanwege het opzetten van P&O ondersteuning leidinggevenden 19 nieuwe functies 'buiten scope' toegevoegd op basis van toegekende Besluitvormingsmaatregelen.

De VBM|NOV heeft op 28 juli in het overleg laten weten dat de 'in scope' van 1 : 100 de uiterste normering is voor  verantwoord personeelsbeleid. Daarnaast heeft de VBM|NOV een beroep op Defensie gedaan om de Personeelsdiensten voorlopig maximaal gevuld te houden vanwege de 'beleidsbrief Defensie 2011' die weer tot grote reorganisaties zal leiden. In de personele begeleiding hebben de Personeelsdiensten een belangrijke rol.
Dus voorlopig met de handen van de P&O-diensten afblijven.
Defensie heeft aangegeven hier goede nota van te nemen. 

VBM|NOV,
10 Aug 11

Lex

Startbrief omtrent voorgenomen bezuinigingen bij Defensie

De complete brief (89 blz'n) is op de site van de VBM gepubliceerd.


A.J.

Citaat van: guest1400 op 04/08/2011 | 18:40 uur
tis trouwens wel zonde als de cijfers kloppen gaan van 4500 van de 6000 ontslagen bij de onderofficieren vallen,  dit tegen 1500 ontslagen bij de officieren. Snijden in het hogere segment noemen ze dat dan. De ervaring die je nu wegflikkert bij met name de onderofficieren vind je nooit meer terug. Stank voor dank hebben die lui gekregen.

Spreek je jezelf nu niet een beetje tegen? Eerst ben je van mening dat we teveel onderofficieren hebben maar vervolgens vind je wel dat ze een schat aan kennis en ervaring hebben en derhalve eigenlijk niet ontslagen kunnen worden.

Ik heb de vraag al eerder gesteld, waarom hebben we teveel onderofficieren? Ik zou daar wel eens een antwoord op willen zien.

mikemans

Citaat van: guest1400 op 04/08/2011 | 18:18 uur
ben dus niet de enigste die de conclusie heeft getrokken dat het onderofficieren korps de spuigaten uitloopt.

hmm zou microsoft ook zo te werk gaan? hmmm er lopen hier wel erg veel hbo'ers rond daar ga ik er eens 40% van ontslaan zonder naar de funkties te kijken die ze vervullen. En dan neem ik gewoon mensen met een vmbo diplomaatje of zonder diploma aan om dat werk te doen, dat gaat vast werken.

Er zijn nog maar weinig mensen die het onderofficieren takenpakket voor een soldatensalaris willen doen, mensen hebben namelijk de eigenaardige neiging om hun kennis kunde en takenpakket/verantwoordelijkheden/plichten te vergelijken met andere sectoren en vervolgens naar de salarissen te kijken.

guest1400

tis trouwens wel zonde als de cijfers kloppen gaan van 4500 van de 6000 ontslagen bij de onderofficieren vallen,  dit tegen 1500 ontslagen bij de officieren. Snijden in het hogere segment noemen ze dat dan. De ervaring die je nu wegflikkert bij met name de onderofficieren vind je nooit meer terug. Stank voor dank hebben die lui gekregen.

guest1400

#949
Citaat van: rom2007 op 03/08/2011 | 23:42 uur
Eindelijk de cijfers van de reducties.

Het bestand aan Aoo is 3541 en moet worden gereduceerd naar 2559 functies.  Dit is een reductie van 28%
Het bestand van SM is 5587 en wordt gereduceerd naar 4050 functies. Dit is een reductie van 28%
Het bestand van SGT/SGT11 is 12598 en wordt gereduceerd naar 10492. Dit is een reductie van 6%

Er verdwijnen bijna 1000 Aoo functies !!

ben dus niet de enigste die de conclusie heeft getrokken dat het onderofficieren korps de spuigaten uitloopt.

hoopte eigenlijk ook dat ze dezelfde conclusie trokken met burgermedewerkers maar daar gaan er maar 2000 pleitte. lopen er ook veels te veel van rond

irma

Citaat van: A.J. op 03/08/2011 | 19:11 uur
Ik heb me vandaag kaport geergerd aan de column van onze minister op Intranet. Z'n metafoorgewauwel over het nieuwe huis dat defensie bouwt en waar "we als defensiemedewerker allemaal naar uit moeten kijken" beoordeel ik (laat ik het beleefd houden) als tenenkrommend.
Over ergeren gesproken. Mn nekharen stonden recht overeind. De toonzetting en het 'kleine kinderen'  niveau zijn gewoon schandalig.

Privacy....ik heb niets te verbergen maar dat hoeven ze niet te weten ....  (Loesje)

A.J.

Startbrief Hillen is fopspeen: militairen nog langer in martelende onzekerheid

We hadden goede hoop dat de langverwachte 'Startbrief' van minister Hillen d.d. 1 augustus eindelijk uitsluitsel zou geven over concrete gevolgen van de bezuinigingen van 1 miljard euro voor het defensiepersoneel. Niets blijkt minder waar. De Startbrief is volgens AFMP/FNV-voorzitter Wim van den Burg een beroerd begin omdat het alleen maar financiële kaders aangeeft maar totaal geen duidelijkheid geeft over de directe consequenties voor defensiemedewerkers, die dus nog langer in martelende onzekerheid wordt gelaten. "Het is een 'Gij zult,' waarbij de winkel open blijft en alles door blijft gaan, terwijl die winkel wel totaal op zijn kop wordt gezet." Het is volgens de voorzitter twijfelachtig of missies straks nog wel op hetzelfde hoge niveau doorgezet kunnen worden, omdat het maar de vraag is of er na de bezuinigingen voldoende kwaliteit en kwantiteit overblijft. Veel zorgen maken we ons vooral over het verder snijden in opleidingen. Hillen wil meer samenwerken met de bondgenoten maar schrapt tegelijkertijd in het functiebestand bestemd voor die internationale samenwerking. Kennelijk denkt Hillen dat hij het financiele probleem voor Defensie kan neerleggen bij onze buitenlandse bondgenoten, maar die zien ons al aankomen."
Hillen kan volgens Van den Burg voor een belangrijk deel van het personeel pas in 2016 de beloofde zekerheid geven. "In 2016 zouden volgens de Startbrief organisatie, personeel en financiën, die we vaak afkorten tot O.P.F., in evenwicht moeten zijn. Maar aangezien nu alleen geld bepalend is, zou ik liever spreken van FOP. Het is volstrekt onduidelijk of datgene wat aan geld overblijft op basis van die financiële randvoorwaarden voldoende is om alle taken uit te voeren. Het aantal functies dat volgens de numerus fixus moet verdwijnen mag dan duidelijk zijn, maar dat zegt nog niets over de consequenties voor de individuele medewerkers."

Onmogelijke opgave
Personeel & Organisatie staat volgens Van den Burg voor ´een schier onmogelijke opgave om in de komende reorganisatietrajecten een belangrijke ondersteunende rol te spelen', te meer omdat P&O zelf ook op de pijnbank van Hillen wordt vastgenageld. Daarnaast moet bij de Staven eenderde van de medewerkers weg. "Dat leidt allemaal tot onduidelijkheid wat dat precies betekent voor de personeelsleden." Bij het opheffen van een tankbataljon is het meteen helder wat het betekent, maar als het gaat om het snijden en staven en ondersteunende diensten roept zo'n mededeling alleen maar meer vragen op. Verder moet het voornemen een zakgeldmaatregel voor alle officieren in te voeren met een korreltje zout worden genomen omdat wij als bonden daar nooit mee zullen instemmen. Zorgelijk is verder de mededeling dat het SBK conservatief is begroot, volgens Hillen moet het een tandje minder, terwijl er voor het sociaal beleidskader juist extra middelen nodig zijn om bijvoorbeeld oudere militairen in hogere rangen bij zowel de officieren als onderofficieren een sociaal verantwoord vangnet te bieden. Je kunt mensen niet zomaar zonder perspectief op straat zetten.
Slecht en onverstandig
Daarnaast "noemt Van den Burg het 'buitengewoon onverstandig dat er geen rekening is gehouden met de ook bij Defensie snel toenemende vergrijzing.' "Terwijl als je de personele gevolgen van de bezuinigingen over een langere termijn zou uitsmeren, dit veel personele gevolgen op korte en langere termijn zou ondervangen. Het is jammer dat de Tweede Kamer steun geeft aan Hillen's maatregelen, die we niet alleen slecht maar ook vanuit veiligheidsperspectief buitengewoon onverstandig vinden. De Startbrief is niets anders dan een uitwerking van de beleidsbrief, waarmee de minister de problemen op het bordje van de Secretaris General legt, die het op zijn beurt op de bordjes van de commandanten legt." Het is al met al volkomen onbegrijpelijk dat niet beter is gekeken naar de wijze waarop taken en middelen in balans kunnen worden gebracht. We kunnen er namelijk niet op rekenen dat het doorschuiven van de hete aardappel over de taakdiscussie ertoe leidt dat de soep minder heet gegeten wordt. Was het maar waar.

AFMP