Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

Ace1

THALES NEDERLAND KONDIGT VERTREKSTIMULERINGSREGELING AAN VOOR PERSONEEL

03/12/2015
Lanceert mobiliteitsprogramma gericht op behoud van competenties door interne mobiliteit, collegiale doorleen en vacatures technisch personeel bij andere hightech bedrijven;
Vertrekstimuleringsregeling open voor medewerkers Thales Hengelo;
Betreft 200 FTE in Hengelo. Thales wil geen gedwongen ontslagen.

De instabiliteit aan de grenzen van Europa in combinatie met de lage olieprijs leidt tot tijdelijk uitstel van investering in kapitaalintensieve trajecten voor marineschepen. Strategische investeringen worden op de lange baan geschoven of verdrongen door uitgaven van meer urgente aard. In de contracten die wel worden getekend, is een belangrijke rol weggelegd voor nationale overheden.

Door het uitblijven van opdrachten zal het aantal medewerkers in Hengelo met 200 worden teruggebracht waarvan een gedeelte tijdelijk en een gedeelte structureel. Thales beoogt deze reductie zonder gedwongen ontslagen te realiseren door extra ondersteuning in te richten voor interne mobiliteit binnen Thales, tijdelijke collegiale doorleen aan andere hightech bedrijven en een vertrekstimuleringsregeling.

Gerben Edelijn, CEO van Thales Nederland: "Wij hebben ons de afgelopen jaren ingespannen het beste talent aan te trekken en te behouden. Ook in de huidige situatie zullen we dit actief blijven doen zowel binnen de Thales groep als met de vele partijen waarmee we samenwerken in Nederland. Wij verwachten dat de noodzaak tot inkrimping van tijdelijke aard is en hebben voor een aanpak gekozen die past in deze tijd."

Naast deze ontwikkelingen werkt Thales Hengelo aan een meer integrale marktbenadering waarbij de synergiën tussen hardware, software en services worden versterkt.

Thales heeft in Nederland de afgelopen jaren een groei doorgemaakt in het safety en security domein met haar technologie in de transport, communicatie, cybersecurity, monitoring en services markt. De relatief sterke groei in deze nieuwe activiteiten is nog onvoldoende om de huidige terugval op de markt voor nieuwe marineschepen te compenseren.

https://www.thalesgroup.com/en/netherlands/press-release/thales-nederland-kondigt-vertrekstimuleringsregeling-aan-voor-personeel

Zeewier

Thales bezit vele patenten die je niet in andersmans handen wilt zien vallen. Ballistic Missile Defence is een "Big Thing".
Wat overheidssteun nou zou kunnen toevoegen, ik weet het niet. Je zou eerder kunnen zeggen; waarom heeft Thales geen tak in het hogere segment van de (nautische) consumentenmarkt? Ik wil een Thales high-res radar app!!!  :devil:

Vlucht Malaysia Airlines MH370, niet één mobieltje slaagde er in contact te maken. Ik wil een reiskoffer waar een lus-antenne in zit die zijn eigen locatie kan doorgeven wanneer ik daar om vraag.

dudge

Citaat van: Ros op 21/02/2016 | 15:25 uur
Waar trek je de grens, welk bedrijf niet en welke wel ? Ondernemen is risico's nemen en verantwoordelijk nemen voor beleid en visie. Overheidssteun is wat mij betreft alleen in gevallen waar nationale belangen in het gedrang komen van toepassing. En dit is zelfs bij Thales niet van toepassing.

Bedrijven die veel werkgelegenheid bieden of een statische danwel unieke functie hebben, waarbij er een goede outlook is op een gezonde toekomst.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#236
Citaat van: Ros op 21/02/2016 | 15:25 uur
En dit is zelfs bij Thales niet van toepassing.

Ik snap je punt, echter je zou kunnen stellen dat Thales (en de gehele Gouden Driehoek) van strategisch belang is voor de nationale veiligheid.

Natuurlijk hebben we gezien hoe de Nederlandse overheid dit beschouwd met voorbeelden als RDM en Fokker...

Ros

Citaat van: Thomasen op 21/02/2016 | 13:01 uur
Er zijn 8000 extra aanspraken op uitkeringen. Soms kan een dergelijke investering goed uitpakken. .

Waar trek je de grens, welk bedrijf niet en welke wel ? Ondernemen is risico's nemen en verantwoordelijk nemen voor beleid en visie. Overheidssteun is wat mij betreft alleen in gevallen waar nationale belangen in het gedrang komen van toepassing. En dit is zelfs bij Thales niet van toepassing.

dudge

Citaat van: Ros op 21/02/2016 | 11:49 uur
Betrokken geweest....ja,  wat gedaan....nee. Daarnaast is het 'garant' staan gekoppeld aan zoveel voorwaarden en beperkingen dat het voor een commercieel bedrijf helemaal niet te doen is om hiermee in zee te gaan. Moet je als overheid trouwens ook niet aan willen beginnen.

Er zijn 8000 extra aanspraken op uitkeringen. Soms kan een dergelijke investering goed uitpakken. Een flinke kostenpost, en natuurlijk moeten mensen nog steeds kleding kopen, en zullen sommigen nu in andere winkels aan de slag kunnen, maar all-in-all hoeft het helemaal niet gek te zijn om hier en daar wat steun te verlenen, mits dit redelijkerwijs aangenomen kan worden als zijnde een overbrugging naar de toekomst, en niet het uitstel van executie.

Ace1

Citaat van: Ros op 21/02/2016 | 11:49 uur
Betrokken geweest....ja,  wat gedaan....nee. Daarnaast is het 'garant' staan gekoppeld aan zoveel voorwaarden en beperkingen dat het voor een commercieel bedrijf helemaal niet te doen is om hiermee in zee te gaan. Moet je als overheid trouwens ook niet aan willen beginnen.

Hou er rekening mee dat deze regels opgelegd zijn door Brussel.

Ros

Citaat van: Ace1 op 20/02/2016 | 17:06 uur
Ros, ik weet niet van welke planeet jij komt maar Economische Zaken  was wel actief bezig.

Kamp

Minister Kamp noemt het faillissement een grote klap voor de medewerkers en leveranciers van het bedrijf.  Het ministerie van Economische Zaken is nauw betrokken geweest bij gesprekken over een doorstart.

Het ministerie kan in het belang van behoud van werkgelegenheid te hulp schieten door garant te staan voor leningen bij perspectiefrijke situaties. Maar daar was hier uiteindelijk geen sprake van, omdat de partijen er samen niet uitgekomen zijn.



http://nos.nl/artikel/2087358-waarom-is-een-doorstart-van-v-d-niet-gelukt.html

Betrokken geweest....ja,  wat gedaan....nee. Daarnaast is het 'garant' staan gekoppeld aan zoveel voorwaarden en beperkingen dat het voor een commercieel bedrijf helemaal niet te doen is om hiermee in zee te gaan. Moet je als overheid trouwens ook niet aan willen beginnen.

Ace1

Citaat van: Ros op 20/02/2016 | 16:23 uur
Daar komt het wel op neer. De broek op zien te houden op de internationale markt. Over V&D heeft het Haagsche  zich ook niet opgewonden gemaakt en ook geen Kamervragen over gesteld.

Ros, ik weet niet van welke planeet jij komt maar Economische Zaken  was wel actief bezig.

Kamp

Minister Kamp noemt het faillissement een grote klap voor de medewerkers en leveranciers van het bedrijf.  Het ministerie van Economische Zaken is nauw betrokken geweest bij gesprekken over een doorstart.

Het ministerie kan in het belang van behoud van werkgelegenheid te hulp schieten door garant te staan voor leningen bij perspectiefrijke situaties. Maar daar was hier uiteindelijk geen sprake van, omdat de partijen er samen niet uitgekomen zijn.



http://nos.nl/artikel/2087358-waarom-is-een-doorstart-van-v-d-niet-gelukt.html


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zeewier op 20/02/2016 | 16:36 uur
Citaat van: Ros op Vandaag om 16:23:46Dat heeft alles te maken met de economische importantie in het marktsegment. V&D was gewoon een warenhuis, geen factor van belang voor de toekomst van Nederland. Had de overheid V&D gered, dan ook de DA-drogisterij, etc. Schiphol is een economisch hart. Daar werken dagelijks (en s'nachts) 40.000 mensen omheen.

Het verlies van Imtech als zijnde het enige grote ingenieursbureau dat de grootste project in eigen beheer kon aannemen, dát gaan we in de toekomst voelen. Er zijn natuurlijk wel meer Nederlandse ingenieursbureau's, maar niet van dat formaat en de allerhoogste technologische sferen.

Kamer en kabinet zijn feitelijk slechts hoeders van de belasting pot, ze leveren slecht werk!

Zeewier

Citaat van: Ros op Vandaag om 16:23:46
CitaatDaar komt het wel op neer. De broek op zien te houden op de internationale markt. Over V&D heeft het Haagsche  zich ook niet opgewonden gemaakt en ook geen Kamervragen over gesteld.
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/02/2016 | 16:25 uur
Daar in tegen als de KLM en Schiphol omvallen dan trekt men de buidel...
Dat heeft alles te maken met de economische importantie in het marktsegment. V&D was gewoon een warenhuis, geen factor van belang voor de toekomst van Nederland. Had de overheid V&D gered, dan ook de DA-drogisterij, etc. Schiphol is een economisch hart. Daar werken dagelijks (en s'nachts) 40.000 mensen omheen.

Het verlies van Imtech als zijnde het enige grote ingenieursbureau dat de grootste project in eigen beheer kon aannemen, dát gaan we in de toekomst voelen. Er zijn natuurlijk wel meer Nederlandse ingenieursbureau's, maar niet van dat formaat en de allerhoogste technologische sferen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 20/02/2016 | 16:23 uur
Daar komt het wel op neer. De broek op zien te houden op de internationale markt. Over V&D heeft het Haagsche  zich ook niet opgewonden gemaakt en ook geen Kamervragen over gesteld.

Daar in tegen als de KLM en Schiphol omvallen dan trekt men de buidel...

Ros

Citaat van: Zeewier op 20/02/2016 | 15:16 uur
Uiteindelijk draait bedrijfsleven toch om bootjes verkopen, niet op het in de kantine hangen en wachten op orders van de Nederlandse overheid.

Daar komt het wel op neer. De broek op zien te houden op de internationale markt. Over V&D heeft het Haagsche  zich ook niet opgewonden gemaakt en ook geen Kamervragen over gesteld.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zeewier op 20/02/2016 | 15:16 uur
200 (super technologische) banen weg. Op zulke momenten huilt mijn hart wel hoor. Of denk aan Imtech (au!). Maar in de brief hangt een nogal verwijtende toon. Uiteindelijk draait bedrijfsleven toch om bootjes verkopen, niet op het in de kantine hangen en wachten op orders van de Nederlandse overheid.

Mexico kocht extra Stan Patrol 4207's, nog steeds geen groen licht wat betreft Sigma korvetten. Dat is natuurlijk ook balen voor Thales.
http://www.infodefensa.com/latam/2015/07/13/noticia-armada-mexico-considera-fragata-multiproposito-serie-damen-sigma.html

Het is dan ook de hoogste tijd dat de behoeftestelling rondom de Walrus en M-Fregatvervangers de deur uit gaat... (overigens mis ik elke verwijzing naar de Alkmaarklasse vervanging)

Zeewier

#225
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/02/2016 | 14:42 uur
Beantwoording Kamervragen over het schrappen van banen bij Thales Nederland #rijksoverheidnl  

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2016/02/18/beantwoording-kamervragen-over-het-schrappen-van-banen-bij-thales-nederland
200 (super technologische) banen weg. Op zulke momenten huilt mijn hart wel hoor. Of denk aan Imtech (au!). Maar in de brief hangt een nogal verwijtende toon. Uiteindelijk draait bedrijfsleven toch om bootjes verkopen, niet op het in de kantine hangen en wachten op orders van de Nederlandse overheid.

Mexico kocht extra Stan Patrol 4207's, nog steeds geen groen licht wat betreft Sigma korvetten. Dat is natuurlijk ook balen voor Thales.
http://www.infodefensa.com/latam/2015/07/13/noticia-armada-mexico-considera-fragata-multiproposito-serie-damen-sigma.html