'Defensie zet vakbond buitenspel'

Gestart door Lex, 29/09/2012 | 10:50 uur

mikemans

#2
Citaat van: Lex op 29/09/2012 | 10:50 uur
DEN HELDER - De Onafhankelijke Defensiebond mag geen leden meer werven op militaire kazernes. Dat heeft de hoofddirectie personeel van Defensie bepaald.

De leiding van de bond is woedend en heeft een advocaat op de zaak gezet. ,,Ons wordt in feite gewoon de toegang tot de kazernes ontzegd. We worden buitenspel gezet. Dit is tegen de wet'', zegt voorzitter Erik Jurriëns van de ODB.

De jonge bond bestaat sinds enkele jaren en heeft inmiddels duizend leden, zegt bestuurslid Nico van Delft. Omdat de bond niet is aangesloten bij één van de grote vakcentrales als FNV of CNV zit de ODB niet bij het centraal overleg binnen Defensie. Daar worden afspraken gemaakt tussen bonden en werkgever over bij voorbeeld de hoogte van salarissen en toeslagen.

Luitenant-generaal W. van de Water, hoofddirecteur personeel, heeft daarom besloten werving en voorlichting door de Helderse bond niet langer toe te staan op de kazernes. Hij stelt in een brief aan het ODB-bestuur niet de  vrijheid van defensiemedewerkers in te willen perken. ,,Maar wel duidelijkheid te verschaffen dat de vakbond die voorlichting komt geven ook daadwerkelijk met de werkgever Defensie spreekt'', schrijft Van de Water.

Volgens voorzitter Jurriëns van de OBD zet de directeur-generaal daarmee zijn leden in de kou. ,,Dit is tegen de grondwet. Wij hebben als bond het recht om mensen voorlichting te geven en leden te werven.'' De ODB is bewust niet aangesloten bij één van de grote overkoepelende vakcentrales, zegt Van Delft. ,,Omdat wij het niet eens zijn met de manier waarop daar gewerkt wordt. Neem alleen het geld. Zo'n centrale wil dat wij per lid zes euro in de maand afdragen. Waanzin: onze contributie is maar vijf euro per maand.''

Helderse Courant,
29 september 2012 10:30

Contributie van 5 euro voor: een als vakbond verklede WA verzekering. Een vakbond die niet aan tafel zit bij het overleg over zaken als medezeggenschap en CAO met de werkgever IS helemaal geen vakbond. Ze kan immers de belangen van haar leden niet behartigen bij diezelfde wergever.

Het gaat ongeveer zo: Ik doe net alsof ik een vakbond ben door veel kabaal te maken. Ik lok leden naar binnen voor 5 euries per maand. Voor die vijf euries krijgen de leden een verzekering. Omdat ik als tussenman die verzekering verkoop aan mensen krijg ik provisie van de verzekeringsmaatschappij. Ik ben dus geen vakbond maar een colporteur.

Lex

DEN HELDER - De Onafhankelijke Defensiebond mag geen leden meer werven op militaire kazernes. Dat heeft de hoofddirectie personeel van Defensie bepaald.

De leiding van de bond is woedend en heeft een advocaat op de zaak gezet. ,,Ons wordt in feite gewoon de toegang tot de kazernes ontzegd. We worden buitenspel gezet. Dit is tegen de wet'', zegt voorzitter Erik Jurriëns van de ODB.

De jonge bond bestaat sinds enkele jaren en heeft inmiddels duizend leden, zegt bestuurslid Nico van Delft. Omdat de bond niet is aangesloten bij één van de grote vakcentrales als FNV of CNV zit de ODB niet bij het centraal overleg binnen Defensie. Daar worden afspraken gemaakt tussen bonden en werkgever over bij voorbeeld de hoogte van salarissen en toeslagen.

Luitenant-generaal W. van de Water, hoofddirecteur personeel, heeft daarom besloten werving en voorlichting door de Helderse bond niet langer toe te staan op de kazernes. Hij stelt in een brief aan het ODB-bestuur niet de  vrijheid van defensiemedewerkers in te willen perken. ,,Maar wel duidelijkheid te verschaffen dat de vakbond die voorlichting komt geven ook daadwerkelijk met de werkgever Defensie spreekt'', schrijft Van de Water.

Volgens voorzitter Jurriëns van de OBD zet de directeur-generaal daarmee zijn leden in de kou. ,,Dit is tegen de grondwet. Wij hebben als bond het recht om mensen voorlichting te geven en leden te werven.'' De ODB is bewust niet aangesloten bij één van de grote overkoepelende vakcentrales, zegt Van Delft. ,,Omdat wij het niet eens zijn met de manier waarop daar gewerkt wordt. Neem alleen het geld. Zo'n centrale wil dat wij per lid zes euro in de maand afdragen. Waanzin: onze contributie is maar vijf euro per maand.''

Helderse Courant,
29 september 2012 10:30