Vervanging huidige F-16's, deel 10

Gestart door Lex, 22/10/2013 | 19:12 uur

Zeewier

Citaat van: Sparkplug op 04/04/2015 | 10:11 uur
Zelf denk ik dat alleen de VS het eindwoord heeft, ondanks de verschillende internationale level partners. Correct me if I'm wrong.

Jordanië heeft voormalige Belgische en Nederlandse MLU F-16's, dus dat zou Nederland wel een beetje hypocriet maken  ;D
Dat wist ik. Dat Jordanië ooit verder kijkt dan haar huidige F-16's ligt in de lijn der verwachtingen. Er zijn wel meer verbanden; ons koningshuis heeft al decennia een goede band met het Jordaanse koningshuis maar stel nou dat de politieke situatie daar verslechterd. Dan is het natuurlijk de andere F-35 industriepartner Israël die als eerste aan de bel trekt, maar bezit Nederland ook zeggenschap over welke naties geschikt worden bevonden en welke niet?

Mijn advies is dus: nee. Biedt als LM maar een 4+ generatie kist aan.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 04/04/2015 | 10:11 uur
Zelf denk ik dat alleen de VS het eindwoord heeft, ondanks de verschillende internationale level partners. Correct me if I'm wrong.

Jordanië heeft voormalige Belgische en Nederlandse MLU F-16's, dus dat zou Nederland wel een beetje hypocriet maken  ;D

Daarnaast: NL levert onderdelen aan de VS, dus wij verkopen helemaal niets aan een derde land. Indien dat stuit op bezwaren en de politiek zou een verbod afdwingen dan worden de onderdelen vast geleverd door een producent elders...

Sparkplug

Citaat van: Zeewier op 04/04/2015 | 02:01 uur
Stel: Jordanië wilt voor haar F-16 opvolger ook de F-35 en Amerika heeft daar wel oren naar. Kunnen wij als participerend industrieel partnerland dan nee verkopen?
Zelf denk ik dat alleen de VS het eindwoord heeft, ondanks de verschillende internationale level partners. Correct me if I'm wrong.

Jordanië heeft voormalige Belgische en Nederlandse MLU F-16's, dus dat zou Nederland wel een beetje hypocriet maken  ;D
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Zeewier

Stel: Jordanië wilt voor haar F-16 opvolger ook de F-35 en Amerika heeft daar wel oren naar. Kunnen wij als participerend industrieel partnerland dan nee verkopen?

Lex

Aanbiedingsbrief bij voortgangsrapportage project vervanging F-16


Aanbiedingsbrief van minister Hennis-Plasschaert (Def), mede namens minister Kamp (EZ) aan de Tweede Kamer bij de voortgangsrapportage project vervanging F-16.

Accountantsrapport inzake het project vervanging F-16 over het jaar 2014.

Kamerbrief Mindef, 30 maart 2015

Sparkplug

Netherlands Orders Eight F-35s

By Tony Osborne | Mar 26, 2015

LONDON – The Netherlands has placed an order for its first batch of eight F-35 Lightning IIs to begin replacing its F-16 fleet in the early 2020s.

The deal was formally signed in Washington on March 25 by Defense Minister Jeanine Hennis-Plasschaert, who said the order was the "point of no return," in the country's F-16 replacement program. "It is good that after 12 years of political debate, there is clarity about the successor to the F-16," he added.

The Netherlands already has two F-35s, both of which are currently based at Edwards AFB, California, where Dutch pilots are currently conducting joint Operational Test and Evaluation in conjunction with the U.S. Air Force. The order for eight aircraft is likely to be followed up with similar-sized batch orders over the next few years.

The first of the new batch will be delivered in 2019 and are programmed to be produced at the European Final Assembly and Check Out (FACO) facility in Cameri, Italy.

The Hague plans to buy at least 37 aircraft to replace its current fleet of 60 F-16s upgraded with the European Mid-Life Update. Around five of the F-35s will be retained in the U.S. at Luke AFB, Arizona, for pilot training, leaving the remaining 32 to be based in the Netherlands.

The Netherlands settled on the F-35 as its F-16 replacement in mid-2013. It had originally planned on buying up to 85 aircraft when it first signed up for the project in 2002. Officials say 37 is the minimum fleet size and that this could increase, although the number is not likely to go beyond 50.

So far, around 20 technicians, four pilots and about 10 staff from the Netherlands have been trained in a supporting role to work with the F-35.

The Cameri facility recently rolled out the first Italian-assembled aircraft, an Italian air force F-35A, dubbed AL-1, on March 12. AL-1 is due to fly later this year.

Source:
http://aviationweek.com/defense/netherlands-orders-eight-f-35s
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Elzenga

Citaat van: Ros op 27/03/2015 | 10:13 uur
Dit is wat Den Haag ons laat geloven. Ik vrees, denk wel zeker eigenlijk, dat er met budget geschoven gaat worden als er meer geld naar de aanschaf F-35 moet.  Denk bijvoorbeeld aan het aanpassen van shelters en banen waar volgens Poleme een veel te laag bedrag voor begroot is.
Dat verwacht ik ook. Niet verstandig als men daar in mee gaat.

Poleme

Citaat van: Sparkplug op 26/03/2015 | 20:13 uur
Als 49 stuks in zo'n opzet mogelijk is, dan is een het kleine stap naar (eventuele) eindtotaal van 52 stuks (gelijk aan Noorwegen).
De Noren vroegen in april 2008 een juridisch bindende Request For Information (RFI) aan betreffende de F-35A Lightning II.
Nederland vroeg in dat jaar ook om een RFI, maar deze was NIET juridisch bindend!
De VS verklaarde in de Noorse RFI dat een F-35A inclusief opleidingen en toebehoren eind dit decennium, begin jaren 20 tussen de USD 165 en 235 miljoen gaat kosten.
De Noorse regering heeft deze juridisch binden informatie toegepast in hun F-16 vervanging begroting.
En men schat dat de aanschaf van 52 F-35A's 60 miljard Noorse Kronen (NOK) / heden EUR 7,87 miljard gaat kosten.

Delen we onze begroting a EUR 4,5 miljard door EUR 7,87 miljard, dan komen we uit op 29,74 F-35A's.
Alleen, wij hebben 2 hele dure testkisten gekocht, die officieel EUR 270 miljoen kosten.  Maar in werkelijkheid, inclusief hun Initial Life Update EUR 300+ miljoen gaan kosten.  En we moeten nog rekening houden met die verdraaide BTW, waar de Noren geen last van hebben.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Zander

Netherlands signs for initial operational F-35s

Gareth Jennings, London - IHS Jane's Defence Weekly

The Netherlands has officially signed for its first eight operational Lockheed Martin F-35 Lightning II Joint Strike Fighter (JSF) aircraft, the country's Ministry of Defence (MoD) announced on 26 March.

In signing for the Royal Netherlands Air Force's (RNLAF's) initial aircraft, which are to be delivered by 2019, Dutch Defence Minister Jeanine Hennis-Plasschaert said that the country has now "passed the point of no return" in its commitment to the F-35 as a successor to the incumbent F-16.

The Netherlands has already invested USD800 million in the F-35's development phase, and has to date received two test aircraft, which are operated in the United States as part of a common international test and evaluation (T&E) fleet. Once T&E is complete in 2018, both of these aircraft will be utilised by the RNLAF for training and operations.

In all, the RNLAF plans to procure 37 conventional take-off and landing (CTOL) F-35A aircraft. These aircraft are due to be manufactured at the final assembly and check out (FACO) facility in Cameri in Italy, with deliveries set to run through to 2024.

Dutch MoD officials have previously stated that the total procurement contract is expected to remain within the EUR4.5 billion (USD4.9 billion) budget set for it.
People are sheep

Ros

Citaat van: Elzenga op 26/03/2015 | 20:20 uur
JSF-budget wordt voor nu bevroren...daarbinnen zal men het moeten doen.

Dit is wat Den Haag ons laat geloven. Ik vrees, denk wel zeker eigenlijk, dat er met budget geschoven gaat worden als er meer geld naar de aanschaf F-35 moet.  Denk bijvoorbeeld aan het aanpassen van shelters en banen waar volgens Poleme een veel te laag bedrag voor begroot is.

Sparkplug

Citaat van: Elzenga op 26/03/2015 | 20:20 uur
inderdaad....maar ik stel daar dus de voorwaarde aan dat dit niet ten kosten mag gaan van andere belangrijke projecten en personeelsbeleid en kosten. JSF-budget wordt voor nu bevroren...daarbinnen zal men het moeten doen.
Zelf verwacht ik niet dat aan belangrijke projecten van KL, KM en KMar zal worden getornd.

Laat inderdaad alles weer in balans worden gebracht.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Elzenga

Citaat van: Sparkplug op 26/03/2015 | 20:13 uur
Als 49 stuks in zo'n opzet mogelijk is, dan is een het kleine stap naar (eventuele) eindtotaal van 52 stuks (gelijk aan Noorwegen).
inderdaad....maar ik stel daar dus de voorwaarde aan dat dit niet ten kosten mag gaan van andere belangrijke projecten en personeelsbeleid en kosten. JSF-budget wordt voor nu bevroren...daarbinnen zal men het moeten doen. Hebben we alle andere zaken aangepakt en opgelost en er blijft geld over..etc etc

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 26/03/2015 | 20:13 uur
Als 49 stuks in zo'n opzet mogelijk is, dan is een het kleine stap naar (eventuele) eindtotaal van 52 stuks (gelijk aan Noorwegen).


Nogmaals, ik heb het vermoeden dat we uiteindelijk daar op uit zullen komen.

Sparkplug

Citaat van: Elzenga op 26/03/2015 | 20:08 uur
Als de defensiebegroting weer omhoog zou gaan en er al ruimte komt buiten het geld nodig voor de vele andere projecten die er liggen...en niet te vergeten alle punten qua herstel en verbetering van de personeelskosten....dan ben ik er voor het miljard weer toe te voegen dat er eerder van het JSF-budget is afgehaald. Met dat bedrag kan het aantal F35s dan groeien richting 49 stuks. Daar pleit ik dus ook voor in mijn alternatieve defensieopzet.
Als 49 stuks in zo'n opzet mogelijk is, dan is een het kleine stap naar (eventuele) eindtotaal van 52 stuks (gelijk aan Noorwegen).
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Elzenga

Als de defensiebegroting weer omhoog zou gaan en er al ruimte komt buiten het geld nodig voor de vele andere projecten die er liggen...en niet te vergeten alle punten qua herstel en verbetering van de personeelskosten....dan ben ik er voor het miljard weer toe te voegen dat er eerder van het JSF-budget is afgehaald. Met dat bedrag kan het aantal F35s dan groeien richting 49 stuks. Daar pleit ik dus ook voor in mijn alternatieve defensieopzet.