NAS Backup

Gestart door Green, 09/04/2015 | 10:46 uur

Lynxian

Als je gebruik wilt maken van Cloud storage (want dat is wat je voorstelt met de strato link), let dan wel goed op dat de aanbieder jouw bestanden encrypt met een door jou opgegeven encryptiesleutel. Mocht dit niet gebeuren dan worden jouw bestanden open en bloot op de server opgeslagen. Zomaar inzien mogen de beheerders niet (privacywetgeving), alleen mocht er een keer een hack komen (en dat gebeurt nog wel eens) dan kunnen de hackers zomaar bij al jouw bestanden. Eventueel kun je ze natuurlijk ook zelf encrypten en dan uploaden.

Persoonlijk gebruik ik vier externe schijven. Twee voor mijn regulieren backups en twee extra grote voor mijn media backups. Deze worden ook op fysiek verschillende locaties bewaard zodat er bij een inbraak of brand een veel kleinere kans is dat ik mijn data mis. De backups zelf worden incrementeel uitgevoerd (minimaal wekelijks, maar afhankelijk van of ik veel (hobby) werk op mijn PC doe, soms ook dagelijks) middels een programma dat ik zelf heb geschreven. Zoiets hoef je natuurlijk niet te doen, er zijn zat programma's die dit al kunnen die gewoon gratis zijn. Alleen om deze reden kan ik je niet verwijzen naar een goed programma. :P

Het beste is dat je het maken van backups hetzelfde ziet als het verdedigen van je marine smaldeel tegen een luchtdreiging; je wilt meerdere lagen hebben. Waar een smaldeel verdedigd wordt door een squadron F-16's, SM2 luchtafweer raketten en meerdere Goalkeepers, wil je ook bij je data meerdere lagen hebben: De externe schijven wil je waarschijnlijk houden en bewaren op verschillende fysieke locaties. Cloud storage of een NAS is hierop al een mooie aanvulling. Wil je het helemaal gek maken, dan kun je in je computer nog een tweede harde schijf plaatsen en zo een RAID-0 configuratie opstellen en wellicht partitionering toepassen, zodat je programma's worden gescheiden van je data.

Het is dus eigenlijk net even hoe gek je het wilt maken. Als het alleen je vakantiefoto's betreft, dan is de situatie zoals hierboven beschreven een zware overkill. Dus eigenlijk is de eerste vraag: wat wil je backuppen en hoe belangrijk is het voor jou?

(Hint: ik hoef het antwoord niet te weten, het is gewoon een persoonlijke vraag. ;))

Green

Hey allemaal,

Citaat van: Green op 09/04/2015 | 10:40 uur
Ooh, je maakt gebruik van NAS! Daar heb ik een vraagje over, maar ik open wel ff een nieuw topic, want dat is wel erg offtopic vraag hier.

Omdat ik deze vraag niet echt vond passen in het -Welke TV-serie volg jij?-topic , heb ik maar even de vrijheid genomen om een nieuw topic te starten. Ik zag in dat topic staan dat A.J. gebruik maakt van NAS en ik was benieuwd of meer mensen daar ervaring mee hebben? Als je geen gebruik maakt van NAS backup, op welke manier maak je dan wel backups?

Aan degene die wel NAS hebben: Hoe tevreden ben je daarmee? Zou je het anderen aanraden om gebruik te maken van een online NAS backup of zou je het nu toch anders aan hebben gepakt? Ik ben namelijk aan het overwegen om voor NAS backup te gaan (maak nu gebruik van een externe harde schijf). Heb al wat rondgekeken op het internet en kwam oa op https://www.strato.nl/  een mogelijkheid tegen. Heeft iemand daar toevallig ervaring mee?

Alvast bedankt voor de antwoorden!