Black Sea Air Patrol

Gestart door Ace1, 01/04/2017 | 13:14 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 02/04/2017 | 12:22 uur
Hoe snel kan Saab en/of de Zweedse luchtmacht dit aantal vrijmaken? Dit zal toch ook tijd kosten.

Als ik ij niet vergis dan staan er nog wel een aantal A/B's in de opslag... nadeel is wel dat uit de voorraad wordt gekannibaliseerd tbv de Gripen E.

Sparkplug

Citaat van: Thomasen op 02/04/2017 | 11:10 uur
Overigens zouden m.i. Roemeniƫ en Bulgarije samen gewoon ~60 Gripens moeten leasen, en zijn daarmee makkelijk in staat om zelf QRA te doen, QRA hoeft m.i. geen onderdeel van de reassurance package te zijn, daar het de dagelijkse bedrijfsvoering betreft.

Hoe snel kan Saab en/of de Zweedse luchtmacht dit aantal vrijmaken? Dit zal toch ook tijd kosten.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

A.J.

Citaat van: Ronald Elzenga op 01/04/2017 | 22:15 uur
Kan nu nog niet...al kom je met inzet van de EU battlegroups al een heel eind. En kun je zoiets ook opzetten voor gevechtsvliegtuigen.

Luister nou maar naar Nikehercules, kan niet. Gisteren niet, vandaag niet, nooit niet. Beter verdiep je je wat meer in de CAOC/CRC/aircom structuur en het hele luchtruim in zijn algemeen voordat je met je EU stokpaardje aankomt die dat wel even gaat fixen. Dat gaat hem buiten de NATO om nooit worden.

Ronald Elzenga

Citaat van: Nikehercules op 01/04/2017 | 18:06 uur
Wat jij wil kan niet. Er bestaat geen E.U. commandostructuur voor dergelijke missies. Nationale CRC's (zoals bandbox) vallen onder het CAOC en zijn dus integraal onderdeel van de NAVO structuur.

M.a.w: Jij zou dan jachtvliegtuigen van lidstaten via de E.U. onder bevel stellen van de NAVO. Hierdoor blijft het een NAVO missie.
Kan nu nog niet...al kom je met inzet van de EU battlegroups al een heel eind. En kun je zoiets ook opzetten voor gevechtsvliegtuigen. Hoogste tijd voor het opzetten van de EDU...de Europese Defensie-Unie. Eerste stapjes zijn inmiddels gemaakt. Ik denk zelf een kwestie van tijd.

Het maakt zoveel uit denk ik of Rusland direct tegenover de VS staat of tegenover de EU. VS is rode lap, ook in NAVO opzet. Ook in de Zwarte Zee en landen die daar aan liggen. Kans op een snel herstel van de relatie met Rusland acht ik verkeken. Maar we kunnen veel doen om te voorkomen dat het nog slechter wordt. Het gaat daarbij wat mij betreft primair om het (strategische) belang van Europa, niet die van de VS.

Nikehercules

#3
Citaat van: Ronald Elzenga op 01/04/2017 | 13:26 uur
Maar het zou denk ik zoveel prettiger en minder provocatief zijn richting Rusland als het vanuit de EU zou gaan en niet vanuit de NAVO.

Wat jij wil kan niet. Er bestaat geen E.U. commandostructuur voor dergelijke missies. Nationale CRC's (zoals bandbox) vallen onder het CAOC en zijn dus integraal onderdeel van de NAVO structuur.

M.a.w: Jij zou dan jachtvliegtuigen van lidstaten via de E.U. onder bevel stellen van de NAVO. Hierdoor blijft het een NAVO missie.

Ronald Elzenga

Wat mij betreft goed en nodig! Maar het zou denk ik zoveel prettiger en minder provocatief zijn richting Rusland als het vanuit de EU zou gaan en niet vanuit de NAVO. De NAVO meer als nadrukkelijk aanwezige back-up fungeert. Maar dan meer westelijk op het Europese continent, meer in het achterland dus. Altijd klaar om de EU inzet langs de oost of zuidgrens te versterken. Dit veelal Amerikaanse en Canadese militaire middelen zijn dan.

Maar in dit geval..beter iets dan niets. En het is nodig, hoezeer ik vind dat de Russische dreiging ook wordt overdreven.

Ace1

#1
RAF Typhoons to deploy to Romania to provide Air Policing in the Black Sea region

British Typhoons heading to southeastern Europe to provide QRA (Quick Reaction Alert) from Romania.
On Mar. 27, the UK MoD (Ministry of Defence) has announced that four Typhoon combat planes, belonging to the 3 (Fighter) Squadron will fly from RAF Coningsby to Mihail Kogalniceanu Airbase in southeast Romania, to support NATO's Southern Air Policing mission from May to September 2017.

During QRA tasks Typhoons typically fly with two 2,000-lt drop-tanks (although this option will likely not be needed for Romania, as noted by IHS Jane's Defence Weekly), four Advanced Short Range Air-to-Air Missiles (ASRAAMs), four AIM-120 Advanced Medium Range Air-to-Air Missiles (AMRAAMs), along with the internal Mauser 27 mm cannon.

With the deployment to Mihail Kogalniceanu Airbase, the Royal Air Force will become the first air arm to support NATO air policing mission to reassure local allies in the Black Sea region that is frequently "visited" by NATO  intelligence gathering and maritime patrol aircraft as well as Russian combat planes, some of those buzz U.S. warships and spyplanes operating in the area.

Some NATO members provide air policing tasks for allies that lack aircraft and radars to do so autonomously (Albania, Estonia, Latvia, Lithuania and Slovenia).

NATO has been protecting the Baltic skies since 2004, when Estonia, Latvia and Lithuania joined the Alliance. The Baltic air policing mission started in April 2004 and has been executed continuously ever since. Slovenia's airspace is covered by Hungary and Italy. Albania is covered by Greece and Italy.

The Italian Air Force covers Albania (sharing the task with the Hellenic Air Force) and Slovenia (with the Hungarian Air Force) and is currently supporting Icelandic Air Policing mission in Iceland; NATO's BAP (Baltic Air Patrol) mission started in April 2004 and has been executed continuously ever since. It is supported by various air forces on a rotational basis and covers Lithuania, Estonia and Latvia.

Allied Air Command (AIRCOM) headquartered at Ramstein, Germany oversees the NATO Air Policing mission with 24/7 command and control from two Combined Air Operations Centres (CAOCs); one in Torrejon, Spain, and one in Uedem, Germany. CAOC Uedem is responsible for NATO Air Policing north of the Alps and CAOC Torrejon for the south. The CAOC decides which interceptors will be scrambled according to the location of the incident.

The mission of patrolling the skies along NATO's eastern border was intensified following the Russia-Ukraine crisis. The arrival of the British Typhoons is the last of a series of measures "to deter a Russian aggression over the Black Sea."

https://theaviationist.com/2017/03/28/raf-typhoons-to-deploy-to-romania-to-provide-air-policing-in-the-black-sea-region/