Leopard 3

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 02/01/2015 | 20:12 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Exklusiver Klub?: Die Hürden für Europas gemeinsamen Kampfpanzer

https://www.faz.net/-gq5-9scnt?GEPC=s3 via @faznet

Harald

#294
Une première brique identifiée pour le MGCS ?  ( 130mm L5 met autolader als basis voor de toekomstige MGCS )

Artikel in de Frans, helaas...

http://forcesoperations.com/une-premiere-brique-identifiee-pour-le-mgcs/

Harald

(maar even in dit topic geplaatst)

Modernised Leopard 2PL makes European debut

Polish manufacturer ZM Bumar-Labedy, a member of the PGZ holding, displayed the first production model of its modernised Leopard 2PL MBT at MSPO, with several modifications of the 2A4 variant.

According to the designer, upgrades to the 2PL standard vehicle include: implementation of more efficient sights, such as third generation camera systems, additional ballistic protection modules on the turret, installation of a digital stabilisation system, modernised fire extinguishing and suppression systems and a new auxiliary power unit.

A new turret-located storage compartment for the crew is also part of the upgrade package, alongside modernisation of the main gun system, adapted for the use of new types of ammunition (DM63 antitank and DM11 multipurpose) fire and new day-night driver cameras. The vehicle also features a new fire control system.   

Under contracts signed in 2018 and 2015 the full fleet of the Polish Army's 142 Leopard 2A4 MBTs will be modernised to the 2PL standard in the coming years.

The project is conducted by a consortium of PGZ and ZM Bumar Labedy, also partnered with Rheinmetall.

At the end of 2018 a number of prototype Leopard 2PL vehicles were delivered to Poland for trials for evaluation to explore if the upgrades implemented by Rheinmetall met Polish requirements.

The final batch of modernised Leopard 2PL MTBs is expected to be delivered to Poland in 2021.

However, it is unclear if that target will eventually be met, as the programme has already faced a delay of more than six months, due to a number of technical issues identified during the trial period.

The issues are associated with the breakdown of a number of platform subsystems and other equipment, some of which were not included in the upgrade programme and therefore did not subsequently undergo proper overhaul and maintenance.

The Polish MoD also introduced additional modernisation goals to the programme, post contract signature, forcing industry to reconfigure the whole project.

The modernised Leopard 2PLs are expected to be at the core of the Polish Army's MBT fleet until a new generation tank is procured under the Wilk programme. Implementation of the new platform, designed and manufactured either by local industry independently or in partnership with foreign companies, will allow for the gradual phase out of the currently operated legacy tanks, the T-72 and PT-91. 

https://www.shephardmedia.com/news/landwarfareintl/mspo2019-modernised-leopard-2pl-makes-european-deb/

Harald


Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Reinier op 19/08/2019 | 17:33 uur
Volgens mij is dat de eerste keer dat er daadwerkelijk een duidelijk aantal (100) wordt genoemd? (correct me if I am wrong)
Maar tegelijkertijd vraag ik mij af of het wel correct is. 500 Tanks in totaal dat is niet een bataljon, dat is eerder een brigade of divisie (10 tank bataljons a 48 tanks ieder).
Of zouden ze 400 Duitse soldaten en 100 Nederlandse soldaten bedoelen? Dat kan wel weer in een bataljon.

Misschien gaan we samen met de Duitsers wel voor een tank divisie  ;D  Ga er maar vanuit dat het een fout is van de journalist (helaas).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Reinier op 19/08/2019 | 17:33 uur
Volgens mij is dat de eerste keer dat er daadwerkelijk een duidelijk aantal (100) wordt genoemd? (correct me if I am wrong)
Maar tegelijkertijd vraag ik mij af of het wel correct is. 500 Tanks in totaal dat is niet een bataljon, dat is eerder een brigade of divisie (10 tank bataljons a 48 tanks ieder).
Of zouden ze 400 Duitse soldaten en 100 Nederlandse soldaten bedoelen? Dat kan wel weer in een bataljon.

Lijkt een journalistieke fout

https://twitter.com/hdevreij/status/1163475372102602753

Nikehercules

Citaat van: Umbert op 19/08/2019 | 16:06 uur
Project is dus gedoemd om te mislukken

Laten we het hopen, in godsnaam.

Reinier

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/08/2019 | 14:51 uur
Duits-Nederlands tankbataljon

Om die reden wordt sinds 2015 gewerkt aan de oprichting van een Duits-Nederlands tankbataljon 414 dat uit 400 Duitse en honderd Nederlandse tanks moet gaan bestaan. Nu telt het bataljon 48 Leopard 2 A6-tanks, waarvan achttien stuks worden bemand door Nederlandse militairen.
Volgens mij is dat de eerste keer dat er daadwerkelijk een duidelijk aantal (100) wordt genoemd? (correct me if I am wrong)
Maar tegelijkertijd vraag ik mij af of het wel correct is. 500 Tanks in totaal dat is niet een bataljon, dat is eerder een brigade of divisie (10 tank bataljons a 48 tanks ieder).
Of zouden ze 400 Duitse soldaten en 100 Nederlandse soldaten bedoelen? Dat kan wel weer in een bataljon.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 19/08/2019 | 16:27 uur
Geschiedenis herhaalt zich, dit was ook iets te ambitieus misschien. Frankrijk en Duitsland komen daar niet uit. Politiek is Frankrijk veel sterker, Industrieel is Duitsland dat.

Het gaat straks heel simpel zijn;
Rheinmetall gaat straks gewoon met een eigen MBT komen, het bezet alle kennis /ervaring om dit tot een succes te maken. Ze maken nu de opstap met de Lynx IFV om hun kennis van rupsvoertuigen te vergroten en te op het niveau te krijgen dat nodig is voor de MGCS. Het kanon dat hebben ze al jaren net als de randsystemen, er komt straks gewoon een compleet Duitse MBT (eventueel met kleinere partners zoals Nederland door Rheinmetall Nederland o.i.d.).

Rheinmetall zal het grootste deel in eigen hand houden en dat is begrijpelijk, de hele houding van de Fransen in de Europese defensie industrie gaat ze straks niks opleveren. Als ze op die manier door blijven gaan staan ze overal alleen voor en gaan de andere EU partners gezamenlijk een industrie bouwen zonder de Fransen er bij te betrekken.


Huzaar1

Geschiedenis herhaalt zich, dit was ook iets te ambitieus misschien. Frankrijk en Duitsland komen daar niet uit. Politiek is Frankrijk veel sterker, Industrieel is Duitsland dat.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Umbert

Project is dus gedoemd om te mislukken omdat de Fransen de grootste vinger in de pap willen hebben terwijl de andere vinger veel meer expertise heeft. Wat is me dus afvraag hebben de Duitsers al een plan B, de Fransen denk wel maar die zal net als ieder ander Frans Project uiteindelijk alleen daar en in hun invloed gebied te zien zijn, want duur en niet compatible.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Onderhandelingen over toekomstige Leopard-tank verlopen stroef

FD 19 augustus 2019

In het kort

Drie bedrijven willen nieuwe Europese tank ontwikkelen, de Leopard 3.

Maar Duitse en Franse partijen strijden om zeggenschap in het project.

Nederland least tanks van Duitsland.

De onderhandelingen over de toekomstige Leopard 3-tank verlopen uiterst moeizaam. Partijen zijn het nog niet eens geworden over de zeggenschap van de miljardenonderneming die de Europese tank moet gaan ontwikkelen, aldus Franse en Duitse media.

Frankrijk en Duitsland koesteren de ambitie om een zelfstandige, levensvatbare continentaal-Europese defensie-industrie op te bouwen die zich kan meten met Amerikaanse en Britse wapenfabrikanten.

Een succesvol voorbeeld is Airbus, de grote concurrent van Boeing, dat naast passagiersvliegtuigen, ook helikopters, straaljagers en militaire vracht- en tankertoestellen fabriceert. Maar een Europese onderneming opzetten die zich toelegt op de ontwikkeling en productie van militair gevechtsmaterieel op de grond komt maar moeilijk van de grond.

Main Ground Combat Systems (MGCS) heet het project dat omstreeks 2030 de opvolger van de Leopard 2 moet gaan opleveren. Drie bedrijven willen de tank samen bouwen: Rheinmetall uit Düsseldorf, Krauss-Maffei Wegmann (KMW) uit München en het Franse Nexter dat in Roanne is gevestigd. KMW en Nexter gingen in 2015 een Frans-Duitse fusie aan. Het fusiebedrijf is een in Amsterdam gevestigde nv en heet KNDS, een afkorting van KMW en Nexter Defense Systems.

Gevecht om zeggenschap

De Leopard 2 werd gebouwd door Rheinmetall en KMW tezamen. Maar in het MGCS-project, dat moet leiden tot de Leopard 3, eist Nexter een belang op van maar liefst 50%. De twee Duitse bedrijven moeten het elk met 25% stellen. KNDS zou dan met 75% de facto de zeggenschap krijgen over het project.

Met een samengaan van KNDS en Rheinmetall zou de grootste Europese producent van tanks en pantservoertuigen ontstaan met een gezamenlijk jaaromzet van bijna €10 mrd

Maar Armin Papperger, die in 2013 als ceo van Rheinmetall aantrad, neemt daar geen genoegen mee. Hij wil in het MGCS-project geen tweede viool spelen. Ook hij koestert, evenals de Fransen, de ambitie om een groot Europees defensiekampioen te formeren die zich kan meten met zwaargewichten als het Britse BAE Systems of het Amerikaanse General Electric. Daartoe wilde hij de automotive-activiteiten van Rheinmetall afbouwen en defensiebedrijven overnemen. Maar Pappergers pogingen om KMW en de marine-activiteiten van Thyssen-Krupp over te nemen, mislukten.

Met een samengaan van KNDS en Rheinmetall zou de grootste Europese producent van tanks en pantservoertuigen ontstaan met een gezamenlijk jaaromzet van bijna €10 mrd. Dat is volgens Papperger ook de omvang die een concern moet hebben om op mondiaal vlak te kunnen concurreren met de Amerikanen of de Russen.

Onderhandelingen zitten vast

Sindsdien zitten de onderhandelingen tussen de Fransen en Duitsers vast. In mei bevestigde de cfo van Rheinmetall, Helmut Merch, tegenover analisten dat de lancering van het project niet van de grond komt, mede omdat het om 'een zeer politiek gedreven kwestie' gaat. Maar het is beide landen er veel aan gelegen om in het komend najaar 'de eerste stap' van het MGCS-programma bekend te maken.

In Franse media zoemen speculaties rond dat Rheinmetall door zijn opstelling het Europese MGCS-project blokkeert. Maar Rheinmetall 'herkent zich niet' in die voorstelling van zaken.

Nederlandse dimensie: vuurkracht vergroten

Het ministerie van Defensie in Den Haag bekijkt de Frans-Duitse strijd vanaf de zijlijn, ook al heeft Rheinmetall een vestiging in het Gelderse Ede. Nederland moest door de bezuinigingen op Defensie in 2005 afscheid nemen van zijn Leopard 2-tanks. 'Dat was een aderlating voor onze krijgsmacht', zegt defensiewoordvoerder Sjaak van Elten, majoor bij de Koninklijke Landmacht. 'Want we verloren niet alleen een belangrijk wapensysteem, maar ook de expertise. Je moet namelijk wel over die kennis beschikken om samen met de Navo-partners militaire oefeningen te kunnen doen.'

Duits-Nederlands tankbataljon

Om die reden wordt sinds 2015 gewerkt aan de oprichting van een Duits-Nederlands tankbataljon 414 dat uit 400 Duitse en honderd Nederlandse tanks moet gaan bestaan. Nu telt het bataljon 48 Leopard 2 A6-tanks, waarvan achttien stuks worden bemand door Nederlandse militairen. Ter vergelijking: op het hoogtepunt van de Koude Oorlog beschikte Nederland over duizend tanks. 'We komen nu vuurkracht tekort. Om die vuurkracht te vergroten, is het verwerven van tanks een optie.' Voorlopig worden de tanks van Duitsland geleased.

Op termijn moet ook de Leopard 2 worden vervangen. Maar of dat weer een Leopard wordt, is koffiedik kijken, want de technologische ontwikkelingen schrijden voort. 'We volgen de ontwikkelingen rondom MGCS niet op de voet, maar wel met interesse.'

Nederlandse defensiebedrijven

De in het artikel genoemde twee Duitse defensiebedrijven brachten hun activiteiten in Nederland de afgelopen jaren fors terug. Bij Rheinmetall Nederland in het Gelderse Ede werden circa honderd arbeidsplaatsen geschrapt. De grote reorganisatie was volgens het bedrijf noodzakelijk omdat een langjarige grote opdracht, de bouw van het pantserwielvoertuig Boxer voor het ministerie van Defensie, in 2018 afliep.

De fabriek in Ede bestond nog maar sinds 2010. De Boxer werd de afgelopen jaren door de Duitse en Nederlandse landstrijdkrachten in dienst genomen en deed onder meer dienst in Afghanistan. Inmiddels groeit de werkgelegenheid bij het Edese bedrijf weer. Rheinmetall maakt er samen met het Duitse MAN militaire voertuigen.

Dutch Defense Vehicle Systems, een defensieleverancier uit Helmond, sloot enkele jaren geleden de poorten geheel. Doordat overheidsopdrachten voor het produceren van onder meer pantservoertuigen opdroogden, legde het Duitse moederbedrijf Krauss-Maffei Wegmann de productie er volledig stil. Daarbij verdwenen circa tachtig banen. Het uit Stork en DAF Special Products, de defensietak van DAF Trucks, voortgekomen DDVS produceerde vele honderden Fennek-pantservoertuigen, die dienst deden in Afghanistan.

https://fd.nl/ondernemen/1309282/onderhandelingen-over-toekomstige-leopard-tank-verlopen-stroef

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 26/04/2019 | 00:17 uur
Punt is dat een Leopard2a7 toren moderner en meer biedt dan een Leclerc toren.
Juist het onderstel is van een Leclerc moderner, met hydropneumatische vering etc etc.
Maargoed, w.s zag dat er niet uit, of kon het niet. Geen idee.. dit toont alleen integratie aan van KMW en NEXTER in KNDS.

Het ziet er leuk uit, het maakt geen lelijke tank. Prestaties kan ik niets over zeggen want dat weet ik niet en ik heb geen verstand van de prestatie's van beide tanks en hun onderdelen gecombineerd.

Het maakt een mooie ''demonstrator'' maar ik zie er ook geen productie van komen, iets wat wel is aangekonigd als mogelijkheid. Voor de KL rustig op de leo3 wachten en eventueel in een ander project stappen als dit niets blijkt te worden.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 26/04/2019 | 00:15 uur
Is het niet zo dat je een MBT toren op bijna ieder onderstel kan gooien zolang het ''gat'' maar groot genoeg is om het onderste deel van de toren te laten passen? :silent:

Voor het werkend maken ervan is wel wat aanpassing nodig maar als het onderstel maar aansluit op de toren is het volgens mij ook mogelijk om een leopard 2 toren op een 8x8 wielvoertuig te plaatsen.

Waarschijnlijk is het niet zo simpel als ik het hier boven schets maar het moet wel kunnen.
Punt is dat een Leopard2a7 toren moderner en meer biedt dan een Leclerc toren.
Juist het onderstel is van een Leclerc moderner, met hydropneumatische vering etc etc.
Maargoed, w.s zag dat er niet uit, of kon het niet. Geen idee.. dit toont alleen integratie aan van KMW en NEXTER in KNDS.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"