Recente berichten

#1
Europa / Re: Rusland's Expansie
Last post by Zander - Vandaag om 17:38
Daar ben ik ook al enige tijd van overtuigd. Ondanks de troep die we sturen, kan Oekraïne dit niet winnen zonder fysieke steun.
#2
KM / Re: LPX
Last post by Master Mack - Vandaag om 17:32
Ik ben echt benieuwd of de KM zo vooruitstrevend zal zijn om drone carrierfregatten te bouwen dus doorgetrokken dek en bewapening van een fregat. Met dok en davits capaciteiten. Zou super gaaf zijn maar ik ben bang dat het weer de geijkte ontwerpen gaan worden.
#3
Europa / Re: Rusland's Expansie
Last post by Huzaar1 - Vandaag om 17:01
Dit gaat ergens naartoe, dat mag duidelijk zijn. Het gevaarlijke is dat we de stabiliteit en cohesie missen die nodig is om een oorlog te kunnen voeren en volhouden. Eentje die er wel aan zit te komen.

Inmiddels ben ik ervan overtuigd dat we zelf Oekraïne in moeten om Europa te beschermen.
#4
Citaat van: Parera op Vandaag om 15:48Dat klopt niet helemaal, de Cavour is toch aanzienlijk kleiner dan de Clemenceau klasse.

Lengte 265 m | 244 m
Breedte 51,20 m | 39 m
Tonnage  33000 t | 30000 ton
Vliegtuig capaciteit 22 tot 36 | 30 tot 40 kisten (Heli + fixed wing)

Toch ontloopt het elkaar niet zo heel erg veel. Een vergelijkbaar schip is de HMS Victorious (R38).

Citaat van: Parera op Vandaag om 15:48Origineel zouden de Italianen marine 22x F-35B aanschaffen ter vervanging van de Harriers, dit werd i.v.m. de kosten verlaagd naar 15 toestellen.  Maar de PANG heeft ook slechts 30 toestellen (FCAS) aangevuld met ondersteuning toestellen en helikopters, dus daar zou het probleem niet moeten liggen voor de Italianen.

Een probleem wat er wel is, dat is dat men de F-35C niet kan gebruiken vanaf het LHD Trieste iets wat met een de F-35B wel mogelijk is.

Misschien is een 3 tot 5 tal PANG's voor Europa niet de weg om te gaan. Een door ontwikkeling van de Trieste LHD zou een logischere keuze zijn voor Italie. Dit zou kunnen inhouden dat men 2 van deze nieuwe carriers kan bouwen als vervanging voor de Giuseppe Garibaldi & Cavour carriers. Deze zijn qua airwing dan vergelijkbaar met de Britse QE's.

Het simpelste zou zijn om te kiezen voor een LHA zoals de Amerikanen dat doen met de America klasse waarbij om het simpel te zeggen het dok verwijderd is. Zo een ontwerp zou ook voor Spanje & bijvoorbeeld Duitsland nog acceptabel zijn op op die manier totaal 5 a 6 carriers in de EU te hebben.

Met de kanttekening dat de FCAS een behoorlijk groot toestel wordt. De PANG zit qua omvang tussen de Midway-klasse en de Forrestal-klasse in. Beide klasses konden een uitgebreide Carrier Air Wing huisvesten.

CATOBAR en STOVL hebben elk hun voor- en nadelen. Verder ben ik van mening dat met een dedicated aircraft carrier ontwerp (CATOBAR of STOVL) efficiënter sorties kunnen worden gegenereerd dan met een LHA.
#5
Citaat van: Sparkplug op Vandaag om 15:10De Cavour is inderdaad een light aircraft carrier en is maar iets kleiner dan de oude Clemenceau-klasse (Clemenceau en Foch).
Dat klopt niet helemaal, de Cavour is toch aanzienlijk kleiner dan de Clemenceau klasse.

Lengte 265 m | 244 m
Breedte 51,20 m | 39 m
Tonnage  33000 t | 30000 ton
Vliegtuig capaciteit 22 tot 36 | 30 tot 40 kisten (Heli + fixed wing)

Citaat van: Sparkplug op Vandaag om 15:10Vooral het budget is voor Italië belangrijk. Dit is wat de Italiaanse marine nodig heeft om een degelijke hoeveelheid F-35C (als er überhaupt een F-35C exportklant komt) te kunnen hebben. Nu krijgen zij 15 stuks F-35B. De andere 15 stuks F-35B zijn voor de Italiaanse luchtmacht.

Origineel zouden de Italianen marine 22x F-35B aanschaffen ter vervanging van de Harriers, dit werd i.v.m. de kosten verlaagd naar 15 toestellen.  Maar de PANG heeft ook slechts 30 toestellen (FCAS) aangevuld met ondersteuning toestellen en helikopters, dus daar zou het probleem niet moeten liggen voor de Italianen.

Een probleem wat er wel is, dat is dat men de F-35C niet kan gebruiken vanaf het LHD Trieste iets wat met een de F-35B wel mogelijk is.

Misschien is een 3 tot 5 tal PANG's voor Europa niet de weg om te gaan. Een door ontwikkeling van de Trieste LHD zou een logischere keuze zijn voor Italie. Dit zou kunnen inhouden dat men 2 van deze nieuwe carriers kan bouwen als vervanging voor de Giuseppe Garibaldi & Cavour carriers. Deze zijn qua airwing dan vergelijkbaar met de Britse QE's.

Het simpelste zou zijn om te kiezen voor een LHA zoals de Amerikanen dat doen met de America klasse waarbij om het simpel te zeggen het dok verwijderd is. Zo een ontwerp zou ook voor Spanje & bijvoorbeeld Duitsland nog acceptabel zijn op op die manier totaal 5 a 6 carriers in de EU te hebben.
#6
Citaat van: Parera op Vandaag om 14:32De Franse maken de beste carriers van Europa dat durf ik wel te zeggen. Dit komt omdat de Italianen op dit moment geen echte carriers bouwen maar light / escort carriers, op het moment dat Italië komt met een nucleair aangedreven of zelfs 60.000 ton+ ontwerp dan durf ik hier aan te gaan twijfelen.

De Cavour is inderdaad een light aircraft carrier en is maar iets kleiner dan de oude Clemenceau-klasse (Clemenceau en Foch).


Citaat van: Parera op Vandaag om 14:32Overigens zie ik het nog gebeuren dat de Italianen willen aansluiten bij het PANG als vervanging van hun Cavour. De Italianen hebben al de F-35 in gebruik en de F-35C zou nog een optie zijn voor Italië over enkele jaren en met de juiste budgetten.

Vooral het budget is voor Italië belangrijk. Dit is wat de Italiaanse marine nodig heeft om een degelijke hoeveelheid F-35C (als er überhaupt een F-35C exportklant komt) te kunnen hebben. Nu krijgen zij 15 stuks F-35B. De andere 15 stuks F-35B zijn voor de Italiaanse luchtmacht.
#7
Citaat van: Harald op Vandaag om 12:16

France and Germany Collaborate to Create MGCS New Combat Platform
https://www.armyrecognition.com/defense_news_april_2024_global_security_army_industry/france_and_germany_collaborate_to_create_mgcs_new_combat_platform.html

Ik zie het nog wel gebeuren dat we straks een MGCS hebben met keuze uit 130 of 140 mm voor de MBT, 2 type raketten voor dat raketgedrocht en 2 of meer kalibers voor de IFV :silent: Dan spreek ik nog niet over de mogelijke keuze uit Comms ect.

Ik verwacht niet dat de 2 landen er samen uit gaan komen om tot 1 standaard te komen.
#8
KM / Re: Opvolger Walrusklasse
Last post by Parera - Vandaag om 14:39
Defensie: Bezwaar van Duitse werf in onderzeebootaanbesteding levert nog geen vertraging op

Defensie verwacht op dit moment dat het bezwaar dat de Duitse werf tkMS indiende nadat de (voorlopige) winnaar bekend was gemaakt, geen vertraging in het onderzeebootprogramma zal opleveren. Dat schrijft demissionair staatssecretaris Christophe van der Maat in een brief aan de Tweede Kamer. Van der Maat benadrukt wel dat, zolang de rechtszaak loopt, geen contract wordt afgesloten met de winnende werf.

https://marineschepen.nl/nieuws/Nog-geen-contract-met-Franse-werf-door-Duits-bezwaar-aanbesteding-onderzeeboten-010524.html

Het debat blijkt volgens het artikel plaats te vinden op Maandag 3 Juni.
#9
Citaat van: ARM-WAP op Vandaag om 11:31Er zijn redelijk wat meningen te hebben over de Britse carriers.
Ze hebben er, gelukkig, wel twee maar dan nog hebben ze blijkbaar problemen om er constant één inzetbaar te hebben.

De Fransen, met hun ene carrier, hebben ook periodes waarin die CDG niet beschikbaar is.
'k Vind'em wel stukken beter geslaagd:
- momenteel meer toestellen dan de Britse
- twee katapulten
- tenminste een eigen VLS met 4x8 cellen voor ASTER AAW msls. 2 SADRAL-Mistral opstellingen en een drietal 20 mm Narwhals (de bewapening van de Italiaanse Cavour is nog beter uitgerust)
- een degelijk AEWC toestel met de Hawkeye waarvan ze toch actuele versies inzetten/bestellen.

De Franse maken de beste carriers van Europa dat durf ik wel te zeggen. Dit komt omdat de Italianen op dit moment geen echte carriers bouwen maar light / escort carriers, op het moment dat Italië komt met een nucleair aangedreven of zelfs 60.000 ton+ ontwerp dan durf ik hier aan te gaan twijfelen.

Overigens zie ik het nog gebeuren dat de Italianen willen aansluiten bij het PANG als vervanging van hun Cavour. De Italianen hebben al de F-35 in gebruik en de F-35C zou nog een optie zijn voor Italië over enkele jaren en met de juiste budgetten.

Ook is het nog steeds niet helemaal duidelijk volgens mij of de Franse zelf nu 1 of ook eindelijk die 2e carrier gaan bestellen. Het moment is daar om juist nu in te zetten op 2 of zelfs meerdere grote carriers in Europa.

Als laatste wil ik terugkomen op de bewapening van het PANG:
Met een 16 cells VLS voor Aster-15 & Aster-30 hebben ze een mooi pakket te pakken, maar wat deze carrier mist is een korte/middellange afstands raket vergelijkbaar met de ESSM. Dit zou een betere ontwikkeling zijn dan de Aster-30 in het VLS zeker als ze deze kunnen quadpacken zoals de ESSM.

Daarnaast krijgt deze carrier ook een viertal van de nieuwe Franse CIWS 40mm RapidFire. Ongetwijfeld krijgt het schip nog een 6 a 8 Narwahl 20 mm's tegen oppervlakte doelen en enkele (handbediende) machinegeweren.

Overall vind ik dit ontwerp een prachtige basis voor een eerste Europeese tegenhanger van de Amerikaanse super carriers. En met een 3 tot 5 stuks binnen de Europese marines verdeeld denk ik dat we een prima aantal hebben. Vergelijkbaar met het FREMM zal het ontwerp grotendeels gelijk zijn maar uitgevoerd met Nationale systemen. Het aantal zou te behalen zijn door dat Frankrijk 2 stuks aanschaft, de Italianen en Spanjaarden beide 1, dit laat een 5e carrier in het vooruitzicht waarbij ik zou zeggen Duitsland maar dat zie ik de Duitse politiek niet aandurven. Als het een niet kern aangedreven variant was zou dit probleem al iets kleiner worden voor Duitsland en ook Spanje.