'Uruzgan in kantine verrekend'

Gestart door Ton de Zwart, 29/04/2008 | 21:19 uur

mikemans

Citaat van: Sgt Rob op 29/04/2008 | 22:46 uur
Citaat van: mikemans op 29/04/2008 | 22:14 uur
Het is in ieder geval onmogelijk om eigen munitie het missiegebied in te krijgen. Blijft over handjeklap met munitiebeheerder ter plaatse wat resulteerd in nare en doortastende vragen voor de munitiebeheerder.

Misschien dat een enkeling het in Nederland lukt om extra oefenmunitie te verkrijgen. Lid van een schietvereniging ben je zo.

Oefenmunitie heb je niet zo gek veel aan op missies hoor..

Ik bedoel natuurlijk gewoon scherp maar met als doel te oefenen. De munitie in nederland was toch zo schaars dat er niet meer voldoende geoefend mocht worden?

Maar gezien al de steekhoudende argumenten kunnen we het broodje aap verhaal over zelf aangekochte munitie laten voor wat het is. Onzin uit de mond van een overprofilerende vakbondsvoorzitter.

Benno1969

Citaat van: mikemans op 29/04/2008 | 22:14 uur
Het is in ieder geval onmogelijk om eigen munitie het missiegebied in te krijgen. Blijft over handjeklap met munitiebeheerder ter plaatse wat resulteerd in nare en doortastende vragen voor de munitiebeheerder.

Heeft u nog munitie of delen van munitie soldaat......?

De vraag die iedereen krijgt na de schietbaan, en als je dan nog munitie hebt terwijl je Nee hebt geantwoord hang je behoorlijk. Zelf wat regelen, om de normale lijnen heen, is er echt niet bij.

sgt Rob

Citaat van: mikemans op 29/04/2008 | 22:14 uur
Het is in ieder geval onmogelijk om eigen munitie het missiegebied in te krijgen. Blijft over handjeklap met munitiebeheerder ter plaatse wat resulteerd in nare en doortastende vragen voor de munitiebeheerder.

Misschien dat een enkeling het in Nederland lukt om extra oefenmunitie te verkrijgen. Lid van een schietvereniging ben je zo.

Oefenmunitie heb je niet zo gek veel aan op missies hoor..

sgt Rob

Citaat van: Kapitein Rob op 29/04/2008 | 21:30 uur
Zullen we dus even aan forumlid Sgt Rob moeten vragen..... ;)

Ow..

sgt Rob

Citaat van: Ton de Zwart op 29/04/2008 | 21:19 uur
,,Nu al kopen militairen die naar Uruzgan moeten een eigen voorraad munitie omdat ze vinden dat ze te weinig meekrijgen op hun missies.
Bron: Nederlands Dagblad van 290408

Dit is echt gelul van een dronken aardbei, je kan pakken wat je denkt nodig te hebben. Duizenden en Duizenden patronen voor de Minimischutters, méér dan ze op kunnen krijgen.

mikemans

Het is in ieder geval onmogelijk om eigen munitie het missiegebied in te krijgen. Blijft over handjeklap met munitiebeheerder ter plaatse wat resulteerd in nare en doortastende vragen voor de munitiebeheerder.

Misschien dat een enkeling het in Nederland lukt om extra oefenmunitie te verkrijgen. Lid van een schietvereniging ben je zo.

Ros

Bij het optreden in Uruzgan of welk gebied dan ook is het m.i. niet voorgeschreven hoeveel munitie er mee word genomen. Afhankelijk van de opdracht en tijdsduur gaat er net zoveel mee als maar mogelijk. Beter mee verlegen zitten dan om verlegen zitten. Op patrouille gaan met twee volle houders en de vermanendende opmerking om wel zuinig aan te doen is dacht ik ook niet aan de orde.

Mourning

Ik hoop het Rob. Het klink idd onwaarschijnlijk. En, ja, die Van den Burg begin ik me onderhand wel behoorlijk aan te irriteren. Van die schadelijke en onjuist gebleken uitspraken mbt dat fregat tot en met het uiten van puur politieke standpunten. De man doet meer schade dan goed voor zowel Defensie als haar personeel. Dat kan toch niet de bedoeling van de bond zijn.

Maar ja, mocht dat munitie verhaal ook maar enigszins kloppen... oei, oei, oei  :o.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

KapiteinRob

Mourning, beperk je maar tot de PARESTO-toestanden, want het hele verhaal over eigen munitie-aankoop lijkt mij onzin. Net zo min als je er makkelijk aankomt (tenzij je in bepaalde kringen verkeert) heb je volgens mij ook nog eens de uitdaging e.e.a. getransporteerd te krijgen.....

Maar ja, Van den Burg roept wel vaker wat.....

Mourning

Citaat van: Ros op 29/04/2008 | 21:24 uur
Citaat
De boosheid over de kogels is niet eens zo gek. ,,Nu al kopen militairen die naar Uruzgan moeten een eigen voorraad munitie omdat ze vinden dat ze te weinig meekrijgen op hun missies.

Ik heb dit wel eens gehoord als kreet om de algemene onvree kracht bij te zetten maar het zal toch niet echt zo zijn........ :-\

Buiten dat ik het onwenselijk vind omdat de militairen gewoon genoeg mee moeten krijgen, vind ik het ook ernstig omdat het tevens hierdoor veel moeilijker is om te controleren hoeveel er daadwerkelijk wordt verschoten, ALS het dus zou kloppen, omdat een militair ook zijn eigen munitie mee kan hebben... blijkbaar.

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Lex

Dit sluit mooi aan bij hetgeen reeds vermeld in dit topic.

KapiteinRob

Citaat van: Ton de Zwart op 29/04/2008 | 21:19 uur
Nu echter valt er volgens Defensie wegens de 'snel stijgende voedselprijzen' niet aan te ontkomen.

En wederom vertelt defensie niet de waarheid. De KM heeft namelijk intern bekendgemaakt dat "door de vermindering van de subsidiebijdrage van defensie aan PARESTO het prijsniveau van het luxe artikelenassortiment verder zal worden verhoogd".

Citaat van: Ton de Zwart op 29/04/2008 | 21:19 uur
,,Nu al kopen militairen die naar Uruzgan moeten een eigen voorraad munitie omdat ze vinden dat ze te weinig meekrijgen op hun missies. Anderen kopen uit eigen zak een nachtvizier op hun geweer, omdat ze het van rijkswege verstrekte vizier onvoldoende vinden. Daarom steekt het ook zo'', zegt Van den Burg.

Van den Burg weer de bocht uitvliegend. Want waar kopen zijn leden dan die kogels? En hoe declareren ze die? Net als Ros heb ik enige moeite dit te geloven. Zullen we dus even aan forumlid Sgt Rob moeten vragen..... ;)

Ton de Zwart

Citaat van: Ros op 29/04/2008 | 21:24 uur
Ik heb dit wel eens gehoord als kreet om de algemene onvree kracht bij te zetten maar het zal toch niet echt zo zijn........ :-\

Daar geloof ik geen steek van.  Dat zal wel weer uit de duim van een journalist komen dier de zaak een beetje aan wil dikken.  waar zouden trouwens militairen privé munitie moeten kopen?  Bij de munitiewinkel op de hoek?

Ros

Citaat
De boosheid over de kogels is niet eens zo gek. ,,Nu al kopen militairen die naar Uruzgan moeten een eigen voorraad munitie omdat ze vinden dat ze te weinig meekrijgen op hun missies.

Ik heb dit wel eens gehoord als kreet om de algemene onvree kracht bij te zetten maar het zal toch niet echt zo zijn........ :-\

Ton de Zwart

Hoge prijzen in de kantine zetten kwaad bloed bij militairen, soldaten voelen zich dupe van bezuinigingen.
Kroketten, gevulde koeken, kano's en andere etenswaar in de kantines van de kazernes worden almaar duurder.

De militaire vakbonden worden overspoeld met boze mailtjes en brieven. ,,Er zijn militairen die honderdtwintig euro per maand meer kwijt zijn'', zegt Wim van den Burg, voorzitter van de militaire vakbond AFMP.

Een dubbeltje meer voor een kroket, een gevulde koek of een kano is het probleem niet. De sentimenten zitten dieper, sinds een woordvoerder van Defensie vorig jaar zo onverstandig was de stijging van de kantineprijzen te koppelen aan de tegenvallende kosten van de operatie in Uruzgan.

Dat leverde veel tumult op in de organisatie, veel cynische grappen ook. ,,Wat zeer doet is het principe dat Defensie telkens in het personeelsbudget snijdt zodra er wat geld nodig is'', aldus Van den Burg.

In de 150 kantines en bedrijfsrestaurants van militair Nederland moet deze maand meer worden afgerekend. Soms scheelt het maar een stuiver, soms een dubbeltje, soms ook zijn de voedingsmiddelen met de helft in prijs verhoogd. Die verhoging zou per 1 januari ingaan, maar werd ijlings afgeblazen. Nu echter valt er volgens Defensie wegens de 'snel stijgende voedselprijzen' niet aan te ontkomen.

De 'basisvoedingswaren', zoals de volkorenboterham, bleven gelijk geprijsd, maar het 'luxesegment' - ,,Dat is zo'n beetje bijna alles'', aldus de bond - ging omhoog met tien tot vijftig procent. ,,Onverstandig'', oordeelt de FNV-bond. ,,Defensie heeft al zo'n probleem om nieuw personeel te werven, dan moet je natuurlijk niet je kantineprijzen laten stijgen. De liefde voor de werkgever gaat deels ook door de maag.''

,,Vandaag moeten we al meer voor onze kroketten betalen en morgen zeker ook nog voor onze kogels'', luidt een klacht die AMFP ontving. De boosheid over de kogels is niet eens zo gek. ,,Nu al kopen militairen die naar Uruzgan moeten een eigen voorraad munitie omdat ze vinden dat ze te weinig meekrijgen op hun missies. Anderen kopen uit eigen zak een nachtvizier op hun geweer, omdat ze het van rijkswege verstrekte vizier onvoldoende vinden. Daarom steekt het ook zo'', zegt Van den Burg.

De bonden willen de boze reacties binnenkort aan staatssecretaris Jack de Vries overhandigen.  ???

Bron: Nederlands Dagblad van 290408