Recente berichten

#1
Ik wil weg blijven van wetten en regels als het aankomt op natuur. Vindt de co2 discussie ook niet op zichzelf interessant,  wel algemene besef dat de natuur naar de scheiß is.

#2
KM / Re: De marine van morgen
Last post by Kornet43 - Vandaag om 00:14
Citaat van: StrataNL op 16/05/2024 | 22:25 uurReken daar maar niet op. Het Korps Mariniers wil die hele Manticore niet, te groot en te zwaar voor hun optreden.
De hardtop en pickup varianten die voor het Korps bedoeld waren zijn nu doorgeschoven naar de landmacht, waar ze behoefte hadden an meer voertuigen. De mariniers krijgen alleen de softtop variant met extra doorwadings-hoogte.

De rest wordt vervangen door het Future Littoral All-Terrain Mobility (FLATM) project.
Dus jij denkt dat ze op een polaris-achtig voertuig worden geschroefd? Daar zijn die dingen niet sterk genoeg voor.
#3
Citaat van: Huzaar1 op 16/05/2024 | 19:17 uurAls dat zo was hadden alle vorige kabinetten er niet zo mee geworsteld. Daar hebben meerdere hele knappe koppen bij elkaar jarenlang over lopen broeden. Het lukt gewoon niet zonder dat we of uit Europa stappen of Europa zo ver krijgen  bepaalde zaken eenzijdig te wijzigen. Of dit nu gaat over migratie, Co2, of groene doelen/energie transitie.
Nou moe, drie paragraven over wat er nationaal wel mogelijk is - maar wat in vorige kabinetten niet mogelijk was omdat de linkse elementen om ideologische redenen niet zo ver willen gaan - en je zegt dat we Europa nodig hebben. Juist mijn hele argument is dat voor best veel punten dit niet nodig is omdat het nationaal opgepakt kan worden en Europa hiervoor niet in de weg staat.

Citaat van: Huzaar1 op 16/05/2024 | 19:33 uurJe gebruikt nu natura2000 gebieden en de niet altijd kloppende wijze waarop dat is georganiseerd om te doen alsof het allemaal niet nodig is.

Het gaat echt mega kut met de natuur en we eten een creditcard aan plastic per pesoon per week. Het is wel best.
Nee, je leest selectief, zoals je wel vaker doet als het om de natuur gaat. Ik waardeer je passie ervoor maar mijn punten gaan niet over hoe goed of slecht deze maatregelen zijn voor de natuur; ik geef aan hoe het één en ander is geregeld, wat de plannen zijn en hoe je ermee - binnen de Europese kaders - mee om kan gaan op een manier zoals onze buren dat ook doen. Dat zegt niks over hoe goed of slecht voor de natuur dit is of hoe mijn creditcard smaakt.
#4
KM / Re: LPX
Last post by silvester herc - 16/05/2024 | 23:19 uur
Citaat van: Harald op 16/05/2024 | 14:27 uurDE Britten gaan voor 99% voor een "klassiek LPD" ontwerp, voor mijn gevoel

MRSS Offers Modularity, Amphibious Manoeuvre To Support UK Conventional Deterrence

The UK government has announced plans to build up to six flexible, multi-role ships to support and enable amphibious and wider littoral operations. This Multi Role Support Ship (MRSS) capability can also play a key role in generating conventional deterrence.

https://www.navalnews.com/naval-news/2024/05/mrss-offers-modularity-amphibious-manoeuvre-to-support-uk-conventional-deterrence/
Volgens mij is daar ook het ontwerp  nog steeds niet definitief
0https://www.navylookout.com/royal-navys-multi-role-support-ship-programme-to-go-ahead/
#5
KL / Re: De landmacht van morgen
Last post by StrataNL - 16/05/2024 | 22:57 uur
Citaat van: Parera op 14/05/2024 | 23:15 uurStraks ook NSM's voor de KL? Duitsland werkt met Noorwegen aan de integratie van de NSM in de PULS. Ik zie kansen voor de KL en ook voor de mariniers om zo toch anti-scheeps batterijen op te kunnen tuigen. Mooie dual-role munitie.

https://www.hartpunkt.de/kommt-die-naval-strike-missile-fuer-landanwendungen/
Mariniers willen geen anti-schip raketten, hoort niet bij hun taak.
Anti-schip raketten vanaf land heeft NL ook helemaal niet nodig, we zijn geen Finland of Zweden.
#6
NATO SUPPORT AND PROCUREMENT AGENCY – ALLIANCE GROUND SURVEILLANCE PROGRAM EQUIPMENT AND SUPPORT

WASHINGTON, May 16, 2024 - The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to the NATO Support and Procurement Agency of Alliance Ground Surveillance Program Equipment and Support and related equipment for an estimated cost of $250.2 million. The Defense Security Cooperation Agency delivered the required certification notifying Congress of this possible sale today.

The NATO Support and Procurement Agency (NSPA) has requested to buy radar equipment spares and additional items and services that will be added to a previously implemented case whose value was under the congressional notification threshold. The original Foreign Military Sales case, valued at $40.26 million, included Alliance Ground Surveillance (AGS) system equipment and support, including: AN/APG-68 radar processors; Global Hawk engine controllers; classified and unclassified spare components and parts; consumables and accessories; repair and return support; facilities support including storage; classified and unclassified publications and technical documentation; classified and unclassified software delivery and support; transportation support; U.S. Government and contractor engineering, technical, and logistics support services; studies and surveys; and other related elements of logistics and program support. This notification is for the combined non-MDE AGS system equipment and services, including: AN/APG-68 radar processors; Global Hawk engine controllers; communications equipment spares; classified and unclassified spare components and parts; consumables, accessories, and repair and return support; facilities support including storage; classified and unclassified publications and technical documentation; classified and unclassified software delivery and support; transportation support; U.S. Government and contractor engineering, technical, and logistics support services; studies and surveys; and other related elements of logistics and program support. The estimated total cost is $250.2 million.

.../...

https://www.dsca.mil/press-media/major-arms-sales/nato-support-and-procurement-agency-alliance-ground-surveillance

UKRAINE – BLANKET ORDER SUSTAINMENT OF U.S. ARMY SUPPLIED SYSTEMS

WASHINGTON, May 16, 2024 - The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to the Government of Ukraine of Blanket Order Sustainment of U.S. Army Supplied Systems and related equipment for an estimated cost of $100 million. The Defense Security Cooperation Agency delivered the required certification notifying Congress.

The Government of Ukraine has requested to buy equipment and services for sustainment support of U.S. Army supplied vehicles and weapon systems, utilizing Blanket Orders, Cooperative Logistics Supply Support Arrangement (CLSSA), and/or Simplified Non-Standard Acquisition Program (SNAP), as well as other related elements of logistics and program support. The estimated total cost is $100 million.

.../...

https://www.dsca.mil/press-media/major-arms-sales/ukraine-blanket-order-sustainment-us-army-supplied-systems
#7
KM / Re: De marine van morgen
Last post by StrataNL - 16/05/2024 | 22:25 uur
Citaat van: Kornet43 op 16/05/2024 | 18:29 uurIk ben benieuwd op welk voertuig deze raketjes worden geplaatst, waarschijnlijk Manticore
Reken daar maar niet op. Het Korps Mariniers wil die hele Manticore niet, te groot en te zwaar voor hun optreden.
De hardtop en pickup varianten die voor het Korps bedoeld waren zijn nu doorgeschoven naar de landmacht, waar ze behoefte hadden an meer voertuigen. De mariniers krijgen alleen de softtop variant met extra doorwadings-hoogte.

De rest wordt vervangen door het Future Littoral All-Terrain Mobility (FLATM) project.
#8
Midden Oosten / Re: Onrust Jemen
Last post by Huzaar1 - 16/05/2024 | 21:46 uur
Ok
#9
Midden Oosten / Re: Onrust Jemen
Last post by Lex - 16/05/2024 | 20:52 uur
Houthi's willen alle schepen aanvallen die naar Israël varen

ANP, 16-05-2024, 16:13

SANAA
De Jemenitische Houthi-rebellen zeggen vanaf nu alle schepen aan te vallen die naar Israëlische havens varen. Eerder waren alleen schepen met een link met Israël, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk een doelwit. De leider Abdulmalik al-Houthi zei in een televisietoespraak dat de Houthi's zich ook niet meer zullen beperken tot aanvallen in de Rode Zee, maar dat schepen in alle bereikbare gebieden zullen worden beschoten.
De rebellenbeweging begon met beschieten van schepen uit solidariteit met Hamas en de Gazastrook, waar Israël een oorlog uitvecht tegen de Palestijnse militante beweging. Aanvankelijk ging het alleen om Israëlische schepen, maar na luchtaanvallen van de Amerikanen en de Britten werden ook hun schepen een doelwit.

Jemen ligt strategisch aan de Rode Zee, een belangrijke zeeweg richting het Suezkanaal. Daar varen veel handelsschepen en daarom zijn de Jemenitische beschietingen voor de internationale gemeenschap een probleem. Het Nederlandse marineschip Zr.Ms. Karel Doorman is twee dagen geleden aangekomen op de Rode Zee om daar deel te nemen aan een EU-missie die de handelsroute moet beschermen.
#10
Citaat van: Lynxian op 16/05/2024 | 19:04 uurZoals bij ieder regeerakkoord is het wachten naar de implementatie, uitvoerbaarheid en inzet (of soms gebrek eraan) van de ambtenaren, maar over het akkoord zelf ben ik enorm positief. Ik heb gisternacht direct het akkoord doorgelezen en was alleen maar blij met wat ik las. Als er een derde wordt geïmplementeerd dan denk ik dat we al enorm veel verder zijn. De term "boerenverstand" (en dan als oud-Hollands gezegde, niet gericht op de BBB ofzo) lijkt gewoon de boventoon te voeren. Goede voorbeelden hiervan zitten in 't stikstofhoofdstuk waarbij eigenlijk wordt aangegeven dat we de stikstofmetingen niet voor heel Nederland gaan doen maar per Natura-2000 gebied, dat we soortgelijke meetwaarden gaan hanteren als Duitsland en dat de versnippering van die gebieden wordt aangepakt.

(Even voor de mensen die moord en brand willen schreeuwen voor de natuur; toen de Natura-2000 gebieden werden opgesteld ging natuurlijk iedere EU lidstaat zijn nationale parken noteren als Natura-2000 gebied. Echter was er een ondergrens aan benodigde gebieden en Nederland voldeed hier niet aan omdat in het jaar 2000 er veel minder natuur was. Dus wat deden de Nederlandse politici? Ze gingen spelen met de definitie van "natuurgebied". Opeens werden de bermen naast spoorwegen gezien als Natura-2000 gebied, want ja, insecten maken er gebruik van, en zo eindig je met vele miniscule Natura-2000 gebiedjes door het hele land. Als je vervolgens stikstof gaat meten en vanuit Europese regelgeving de Natura-2000 gebieden berschermd moeten worden van stikstof, dan heb je opeens een probleem en kan je in het hele land niet meer een huis bouwen. Dus nu er in dit regeerakkoord staat dat ze de "versnippering van Natura-2000 gebieden willen gaan aanpakken" dan is de intentie dus om deze onzin er tussenuit te halen en gewoon onze grote nationale parken op te geven als Natura-2000 gebieden en hier dus streng te zijn op stikstof, maar minder streng op stikstof bij de spoorwegberm van de spoorlijn Amsterdam-Utrecht en minder streng bij een snelwegverbreding puur omdat de groenstrook tussen de rijrichtingen in is aangewezen als Natura-2000 gebied. (Disclaimer: deze twee voorbeelden zijn gebaseerd op sarcasme en niet de werkelijkheid.))

Je gebruikt nu natura2000 gebieden en de niet altijd kloppende wijze waarop dat is georganiseerd om te doen alsof het allemaal niet nodig is.

Het gaat echt mega kut met de natuur en we eten een creditcard aan plastic per pesoon per week. Het is wel best.