Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

Parera

Klinkt als een prima plan, maar dit ruikt behoorlijk naar een flinke lobby vanuit Royal IHC als ik deze termen zo hoor.

Verder niks op tegen natuurlijk, het zou geweldig zijn als we straks weer 2 grote marine werven hebben in Nederland. In het verleden is al gebleken dat het samen bouwen van fregatten en tankers prima gaat en hierdoor veel snelheid te behalen is in de levering van de schepen.

Twee mooie voorbeelden waren de S-fregatten en de Hr.Ms. Amsterdam. Bij de S-fregatten werden het grootste deel van de schepen (10 stuks) gebouwd door de Schelde en 2 stuks door Wilton-Feyenoord. Bij de Amsterdam waarbij het Casco gebouwd werd door Merwede (Royal IHC) en de afbouw plaatsvond bij de Schelde (Damen Naval).

Ik ben groot voorstander van op deze manier samenwerken tussen de twee bedrijven in Nederland waarbij de manier van de Amsterdam nog misschien de beste keuze is om te gebruiken.

Parera

Kabinet wil dat Nederland weer zelf belangrijke schepen gaat bouwen


Als het aan het kabinet ligt, komen de oude tijden van Nederland als grote scheepsbouwnatie weer terug. Samen met de sector wordt er de komende twee jaar 60 miljoen euro geïnvesteerd in innovatieve scheepsbouw. Voor de bouw van bijvoorbeeld marinevaartuigen en baggerschepen zijn we veel te afhankelijk geworden van het buitenland, vinden kabinet en sector.

In Rotterdam heeft de speciale kabinetsgezant voor de maritieme maakindustrie, oud-minister Van Bijsterveldt, een plan gepresenteerd met daarin 25 maatregelen om de scheepsbouw te versterken. Het heeft als titel No guts, no Hollands Glorie! Om het tij te keren, is afgesproken direct te beginnen met actief industriebeleid.

Het bouwen van Nederlandse schepen moet groener en goedkoper worden, staat in het plan. Als de Rijksoverheid een nieuw schip laat bouwen, zouden Nederlandse bouwers een streepje voor moeten krijgen. En scheepswerven die op een aantrekkelijke plek liggen, moeten beter beschermd worden tegen plannen om daar woningen te bouwen.

Veel goedkoper in Azië
Reders zeggen dat het bouwen van een schip in Nederland inmiddels 20 tot 40 procent duurder is dan in Azië. Met name China heeft de laatste jaren met veel overheidssteun een groot deel van het marktaandeel van de Europese scheepsbouw overgenomen. In de jaren 80 was het marktaandeel van Europa nog 45 procent, nu is dat nog maar 4 procent.

Een kritieke ondergrens is daarmee in zicht, stelt Van Bijsterveldt. We hebben onvoldoende concurrerende bouwcapaciteit om zelf onze marineschepen en specialistische werkschepen te produceren, maar die zijn wel cruciaal voor onze veiligheid en voor het houden van droge voeten.

Om de concurrentiekracht terug te brengen moet er vooral ingezet worden op verduurzaming. Met digitalisering en het gebruik van robots moet het 10 tot 15 procent goedkoper worden om een Nederlands schip van stapel te laten lopen. Ook komt er een 'koploperproject' om te verkennen of het mogelijk is om schepen te bouwen die, aangedreven door kernenergie, langer op zee kunnen blijven.

Demissionair minister Adriaansens van Economische Zaken noemt de investeringen in de scheepsbouw "noodzakelijk om Nederland leefbaar, welvarend, veilig en concurrerend te houden". Haar collega Harbers van Infrastructuur en Waterstaat zegt dat het belangrijk is dat ons land zelf de schepen bouwt die nodig zijn voor onze veiligheid. "Denk aan sleephopperzuigers: zij spuiten zand op om Nederland te beschermen tegen overstromingen."

https://nos.nl/artikel/2495450-kabinet-wil-dat-nederland-weer-zelf-belangrijke-schepen-gaat-bouwen

silvester herc

Van oudsher is 🇳🇱 een sterke internationale speler in de maritieme maakindustrie. Dat houden we graag zo! Vanavond staken overheid en sector weer de koppen bij elkaar voor een plan van aanpak. Voor een toekomstbestendige industrie is samenwerking essentieel. Eind oktober meer.foto's zie link
https://x.com/DefensieStas/status/1709647041486348641?s=20

Parera

Damen Launches Pakistan Navy's First OPV 2600 In Romania



On 12 September 2023, Damen Shipyards Galati in Romania held a launching ceremony for the PNS Hunain, one of a series of Offshore Patrol Vessels (OPV) 2600 that Damen is constructing for the Pakistan Navy. Damen was awarded the contract to build the vessel, following its successful delivery of the first two vessels, PNS Yarmook and PNS Tabuk in 2020.

https://www.navalnews.com/naval-news/2023/09/damen-launches-pakistan-navys-first-opv-2600-in-romania/

Parera

Damen Triton and British Royal Navy announce collaboration



Damen Digital Solutions, the digital services division of Damen Shipyards Group, and the British Royal Navy's innovation programme NavyX are pleased to announce an active collaboration. The parties are working together on the development of new solutions to enhance maritime operations based on the Damen Triton data platform.

Under the arrangement, Damen will provide NavyX with its industry-leading Triton remote monitoring system and perform associated data collection. Damen delivered a digital twin model of the Damen Fast Crew Supplier (FCS) 4008 XV Patrick Blackett that the shipbuilder delivered to NavyX in July 2022. With this, the NavyX team will be able to explore future technologies in a safe environment, prior to onboard testing.

Combining Damen's expertise in digitalisation and data analysis with NavyX's knowledge of naval vessels, operation and exploration, the collaboration will pave the way to innovative solutions. This element of the partnership will aid NavyX to demonstrate the support advantage that can be gained from accurate and up to date engineering data compared to the predicted model which will in turn inform how Engineering Support is transformed across the Ministry of Defence to increase the overall effectiveness and efficiency.



"We are delighted to be working with NavyX to develop innovative solutions that will enhance operational capabilities," said Toine Cleophas, Managing Director of Damen Digital Solutions. "With our combined expertise, we will be able to work towards cutting-edge solutions tailored to the specific needs of NavyX. The NavyX team will additionally benefit from the intensive warranty and technical support from the Damen UK Service Hub."

Col Tom Ryall, Head of NavyX, said, "It is exciting to be partnering with Damen Digital Solutions on this project to explore new ways of enhancing both our, and future, capabilities. By working together, we can leverage the latest technologies we can closely monitor XV Patrick Blackett's performance and maintenance conditions and inform concepts for the future Royal Navy fleet."

The collaboration started at the end of 2022. The next stage will be Damen's delivery of the Triton remote monitoring platform and the digital twin model of XV Patrick Blackett. The two organisations are looking forward to exploring new opportunities for innovation and growth.

https://www.damen.com/insights-center/news/damen-triton-and-british-royal-navy-announce-collaboration

Parera

Meer gedoe rondom scheepsbouw met de Roemeense overheid. Damen trekt zich terug uit de werf in Magnalia.

Damen blijft in Roemenië in Galati waar het slagschepen bouwt, maar de beslissing over Mangalia is onomkeerbaar, de overeenkomst wordt geschonden


Damen kondigde onlangs aan zich terug te trekken uit de Mangalia-scheepswerf, nadat het de Roemeense staat had beschuldigd van contractbreuk.

https://www.defenseromania.ro/damen-ramane-in-romania-la-galati-unde-construieste-nave-de-lupta-dar-decizia-privind-mangalia-e-ireversibila-acordul-fiind-incalcat_624018.html

Sparkplug

Citaat van: Harald op 07/08/2023 | 11:05 uurhttps://m.limburger.nl/cnt/dmf20230806_96490409

Windmolens verstoren militaire radar bij bedrijf Thales: probleem met testen

Helaas artikel achter betaalmuur

Onderstaand artikel zit gelukkig niet achter de betaalmuur.

Thales-radars zitten windmolenplannen mogelijk in de weg: eerst extra onderzoek

https://www.rtvoost.nl/nieuws/2251111/thales-radars-zitten-windmolenplannen-mogelijk-in-de-weg-eerst-extra-onderzoek
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

https://m.limburger.nl/cnt/dmf20230806_96490409

Windmolens verstoren militaire radar bij bedrijf Thales: probleem met testen

Helaas artikel achter betaalmuur

Parera


Parera

Ontwerpstudie COTECMAR is bijna afgerond: hoe nu verder?



Het laatste pakket ontwerpdocumenten is aangeleverd bij de Colombiaanse klant COTECMAR. Het project is hiermee een nieuwe fase ingegaan: van ontwerpstudie naar onderhandelingen over een contract voor de daadwerkelijke bouw van het fregat met de projectnaam PES. ?COTECMAR heeft een contract met het Colombiaanse Ministerie van Defensie voor de bouw van drie schepen waarvan er eentje ons fregat zal zijn?, legt Projectco?rdinator Simon Delva uit. ?We zijn nu aan het onderhandelen over de demarcatie, de scope van het project en in welke mate wij daarbij betrokken zullen zijn.?

In september 2022 ondertekende Damen Naval en de Colombiaanse scheepswerf COTECMAR een contract voor een ontwerpstudie voor de nieuwe generatie fregatten, die de verouderde Padilla-klasse fregatten moeten gaan vervangen. De afgelopen acht maanden heeft het team keihard gewerkt om de Project Definition-fase van het project op een goede wijze af te ronden en daarmee de gestelde deadlines te halen.

?Het is een zeer intensieve periode geweest, waar in een korte tijd veel werk door een relatief klein team verzet is. Gelukkig was het kort genoeg om het vol te kunnen houden?, vertelt Simon. ?Er zijn nog een paar restpunten van het ontwerpcontract die nog afgevinkt moeten worden, maar we focussen ons nu vooral op de komende onderhandelingen. Dat is een joint effort met input en support van heel veel afdelingen, zoals Engineering, Procurement, Projectbureau, Proposals, Naval Sales Support, Sales in Gorinchem, Legal, Finance en meer.?

Zoals het er nu voorstaat, zal COTECMAR de detailed engineering zelf gaan doen, net als de bouw van het schip en wordt er nu gekeken in welke mate Damen Naval daarbij betrokken zal zijn. ?Naast de basic engineering tekeningen leveren wij ook de materialen voor de bouw. Later dit jaar, waarschijnlijk in het vierde kwartaal, hopen we een overeenkomst te mogen sluiten voor dit vervolgcontract?, sluit Simon af.

[Bron: Damen Naval ]

Benji87

Citaat van: Harald op 08/06/2023 | 08:35 uur
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/5388903/scheepsbouw-china-vvd-concurrentie-aanbesteding

'Oneerlijke concurrentie uit buitenland bedreigt Nederlandse scheepswerven'


Nederlandse scheepswerven die bijvoorbeeld vrachtschepen, baggerschepen en tankers bouwen, lopen gevaar. Oneerlijke concurrentie uit vooral China en Rusland verkleint hun overlevingskansen. Dat staat in een nog vertrouwelijke studie van het HCSS (The Hague Centre for Strategic Studies), opgesteld door Rob de Wijk.

We werken er zelf aan mee, dat is het ergste nog wel. Chinese studenten lopen hier de opleidingen jacht en scheepsbouw plat om vervolgens die kennis in China weer toe te passen om de concurrentie met NL aan te gaan.

Ik vaarde ooit bij een rederij die zelfs een deal met Chinese maatschappijen had gesloten om een serie schepen bij hun te bouwen tegen vele malen lagere kosten dan in Europa. Ten eerste stonden de Chinese banken te springen om leningen te verstrekken en ten tweede was er eis dat pak en beet 30% van de bemanning Chinees moest zijn. Rederij blij want die had goedkope schepen en China blij want die kocht zichzelf er zo wel in.

Lynxian

Joh, er was een reden waarom we vroeger staatssteun gaven. Blij dat iemand erachter komt.

Nu snap ik verder dat oneerlijke concurrentie uit China een probleem kan zijn. Maar Russische schepen, hebben die nog kwaliteiten anders dan "meestal drijven ze"?

Harald

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/5388903/scheepsbouw-china-vvd-concurrentie-aanbesteding

'Oneerlijke concurrentie uit buitenland bedreigt Nederlandse scheepswerven'


Nederlandse scheepswerven die bijvoorbeeld vrachtschepen, baggerschepen en tankers bouwen, lopen gevaar. Oneerlijke concurrentie uit vooral China en Rusland verkleint hun overlevingskansen. Dat staat in een nog vertrouwelijke studie van het HCSS (The Hague Centre for Strategic Studies), opgesteld door Rob de Wijk.

Ace1

?Nikos B. speelde geheimen voor testen nucleaire wapens door?

Baas van Brabants defensiebedrijf opgepakt voor spionage Rusland

RIJEN - De eigenaar van een defensiebedrijf in het Brabantse Rijen is in Parijs aangehouden vanwege spionage en het doorspelen van technologie aan de Russen. Hij werkte samen met Russische geheime diensten, schrijft de Amerikaanse aanklager.

Aratos, een groep bedrijven die satelliettechnologie ontwikkelt, is per direct geschorst als lid van de koepel van Nederlandse defensiebedrijven NIDV, blijkt uit een bericht aan de leden. ?Een mol midden in de Nederlandse defensie-industrie?, zegt een van de leden.

Wapens van de volgende generatie
Volgens de Amerikaanse justitie gaat het om een ernstige zaak. ?De beklaagde en zijn Aratos-groep speelden dubbelspel terwijl ze ogenschijnlijk opereerden als een defensie-aannemer voor de NAVO en andere bondgenootlanden. Ze hielpen de oorlogsinspanningen van Rusland en Russische ontwikkeling van wapens van de volgende generatie?, schrijft de Amerikaanse aanklager Breon Peace in een verklaring.

De doorgespeelde geheimen hebben te maken met hoogwaardige technologie, halfgeleiders die gebruikt worden bij cryptografie, maar ook voor het testen van nucleaire wapens. Aratos houdt zich bezig met aardobservatie en het gebruik van satellieten voor militaire doeleinden, met blockchain-technologie en kunstmatige intelligentie.

?Instructies uit Moskou?
De FBI kwam de Griekse eigenaar Nikos B. (59) op het spoor als pion van de Russen. Hij had gegoogled met zoektermen als ?Nederland illegale export Rusland?. Ook de Nederlandse overheid hielp bij zijn aanhouding, stelt justitie in de VS.

De Griek zou rond 2017 zijn geronseld als Russische spion. In een e-mail wordt hem gevraagd ?alleen? naar Moskou te komen ?aangezien de agenda heel gevoelig zal zijn?. Hij kreeg instructies over hoe hij de Amerikanen moest misleiden door te beweren dat Aratos de eindgebruiker zou zijn van gevoelige Amerikaanse technologie en dat die niet bedoeld was voor de ontwikkeling van wapentuig maar voor toeristische schepen in Nederland. In werkelijkheid stuurde hij geheime apparatuur door naar Rusland, zo luidt de aanklacht in de VS.

?De beklaagde en zijn bedrijf hebben niet alleen de Amerikaanse wet overtreden?, stelt een agent van het Bureau of Industry and Security (BIS), ?maar ook de Russische illegale aanvalsoorlog verder ondersteund door de ontwikkeling van ontwrichtende technologie?n.?

Schorsing
Aratos maakte deel uit van de koepel van Nederlandse defensiebedrijven, de NIDV. Directeur Hans Huigen schrijft aan de leden: ?Ik heb de Nederlandse vertegenwoordiger van dit bedrijf ge?nformeerd over mijn beslissing om het bedrijf te schorsen als deelnemer van de NIDV en van alle activiteiten die (mede) door NIDV georganiseerd worden. Ik hoop en verwacht dat u met mij van mening bent dat een schorsing, gegeven de aard en ernst van de verdenkingen, voor nu op z?n plaats is.?

Aratos was niet bereikbaar voor commentaar. De website van het bedrijf was woensdagavond onbereikbaar.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1319919016/baas-van-brabants-defensiebedrijf-opgepakt-voor-spionage-rusland

Parera

#1998
Damen hold keel laying ceremony for 4th Pakistan Yarmook class corvette

According to information published by the Pakistan MoD on April 27, 2023, the keel laying ceremony of the second Yarmoo class Batch II corvette being constructed for the Pakistan Navy was held at DAMEN Shipyard Galati, Romania.

https://www.navyrecognition.com/index.php/world-naval-industry.html

https://www.facebook.com/DgprNavy/videos/keel-laying-ceremony-of-pakistan-navy-offshore-patrol-vessel-held-at-romania/779877387176761/