Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

MarcelBlank

Citaat van: Kapitein Rob op 04/07/2011 | 20:40 uur
Citaat van: A.J. op 04/07/2011 | 20:23 uur
Is ook wel weer zo. Echter heb ik me in het verleden eigenlijk nooit zo druk gemaakt want BOT etc. Nu hangt het zwaard van Damocles wat meer boven de BOT (FPS3) hoofden. FPS3 is ook geen stuiver waard.

CitaatVandaag wist iemand me te vertellen dat als je leeftijd + dienstjaren boven de 65 uitkomen, ze je er niet zomaar uit kunnen werken. Voor wat het waard is......

Lees het huidige SBK als je leeftijd plus dienstijd 65 is zit je iets beter in het SBK, je gaat de dienst uit en tot aan AOW leeftijd krijg je evt loon suppletie enz. Maar dit SBK geld tot 1 Jan 2013 als je daarna eruit gewerkt wordt weet nog niemand.

Never trust any politician they always do not tell a complete story or point of view.

A.J.

Citaat van: mikemans op 05/07/2011 | 13:56 uur
Als jullie even oud zijn in dezelfde rang krijgen jullie nagenoeg hetzelfde want clas geeft een periodiek erbij als je van kpl naar kpl1 bevorderd word

De tijd van kpl(1) ligt al een tijdje achter ons...

mikemans

Citaat van: Kapitein Rob op 04/07/2011 | 20:40 uur
Citaat van: A.J. op 04/07/2011 | 20:23 uur
Is ook wel weer zo. Echter heb ik me in het verleden eigenlijk nooit zo druk gemaakt want BOT etc. Nu hangt het zwaard van Damocles wat meer boven de BOT (FPS3) hoofden. FPS3 is ook geen stuiver waard.

Vandaag wist iemand me te vertellen dat als je leeftijd + dienstjaren boven de 65 uitkomen, ze je er niet zomaar uit kunnen werken. Voor wat het waard is......

Citaat van: A.J. op 04/07/2011 | 20:23 uur
K, en waar zitten de KL/KLU korporaals dan? Ook in het Gouden Bal of mogen die naar het Kaf? Want als die apenkermis ook naar het oo verblijf gaat komen mogen we een extra schuit voor feesten en partijen gaan inhuren.

Pfff, geen idee hoe dat nu zit.

Citaat van: A.J. op 04/07/2011 | 20:23 uur
Voorlopig geen rangharmonisatie begrijp ik?

Dat gaat sowieso nog wel even duren, want als wij even oud zijn, verdien ik bij de KM als SMJR meer dan jij. Maar als we even oud zijn en jij bent Aoo, krijg jij weer meer. Dus hoe ga je dat bij harmonisatie oplossen? Alle KL(u)-ers er geld bij om op het KM-niveau te komen? Waag ik te betwijfelen. Dan bij de KM er maar geld af? Dat zou schandalig zijn, want wij zijn veel later onderofficier geworden dan "jullie". Ga er maar aan staan. Maar dat het 1 systeem moet worden, ben ik helemaal mee eens.

Als jullie even oud zijn in dezelfde rang krijgen jullie nagenoeg hetzelfde want clas geeft een periodiek erbij als je van kpl naar kpl1 bevorderd word

A.J.

Citaat van: Kapitein Rob op 04/07/2011 | 20:40 uur
Vandaag wist iemand me te vertellen dat als je leeftijd + dienstjaren boven de 65 uitkomen, ze je er niet zomaar uit kunnen werken. Voor wat het waard is......

Hmmm, dan kom ik aan 56... derhalve kan ik maar zo bakkies hebben.

Citaat
Pfff, geen idee hoe dat nu zit.

K, misschien dat iemand anders hier daar wat nuttigs over kan vertellen?

Citaat
Dat gaat sowieso nog wel even duren, want als wij even oud zijn, verdien ik bij de KM als SMJR meer dan jij. Maar als we even oud zijn en jij bent Aoo, krijg jij weer meer. Dus hoe ga je dat bij harmonisatie oplossen? Alle KL(u)-ers er geld bij om op het KM-niveau te komen? Waag ik te betwijfelen. Dan bij de KM er maar geld af? Dat zou schandalig zijn, want wij zijn veel later onderofficier geworden dan "jullie". Ga er maar aan staan. Maar dat het 1 systeem moet worden, ben ik helemaal mee eens.

1 Systeem ben ik het ook mee eens, echter kan het nooit de bedoeling zijn dat de actief dienenden daarmee gepakt gaan worden, lees: "inleveren van salaris"

Maar ik sta ondertussen nergens meer van te kijken.

KapiteinRob

Citaat van: A.J. op 04/07/2011 | 20:23 uur
Is ook wel weer zo. Echter heb ik me in het verleden eigenlijk nooit zo druk gemaakt want BOT etc. Nu hangt het zwaard van Damocles wat meer boven de BOT (FPS3) hoofden. FPS3 is ook geen stuiver waard.

Vandaag wist iemand me te vertellen dat als je leeftijd + dienstjaren boven de 65 uitkomen, ze je er niet zomaar uit kunnen werken. Voor wat het waard is......

Citaat van: A.J. op 04/07/2011 | 20:23 uur
K, en waar zitten de KL/KLU korporaals dan? Ook in het Gouden Bal of mogen die naar het Kaf? Want als die apenkermis ook naar het oo verblijf gaat komen mogen we een extra schuit voor feesten en partijen gaan inhuren.

Pfff, geen idee hoe dat nu zit.

Citaat van: A.J. op 04/07/2011 | 20:23 uur
Voorlopig geen rangharmonisatie begrijp ik?

Dat gaat sowieso nog wel even duren, want als wij even oud zijn, verdien ik bij de KM als SMJR meer dan jij. Maar als we even oud zijn en jij bent Aoo, krijg jij weer meer. Dus hoe ga je dat bij harmonisatie oplossen? Alle KL(u)-ers er geld bij om op het KM-niveau te komen? Waag ik te betwijfelen. Dan bij de KM er maar geld af? Dat zou schandalig zijn, want wij zijn veel later onderofficier geworden dan "jullie". Ga er maar aan staan. Maar dat het 1 systeem moet worden, ben ik helemaal mee eens.

A.J.

Citaat van: Kapitein Rob op 04/07/2011 | 19:19 uur
Dat deuntje hoor ik al sedert midden jarig 90.......  >:(

Is ook wel weer zo. Echter heb ik me in het verleden eigenlijk nooit zo druk gemaakt want BOT etc. Nu hangt het zwaard van Damocles wat meer boven de BOT (FPS3) hoofden. FPS3 is ook geen stuiver waard.

Citaat
Heel simpel: ze hebben bij de KM het korporaalsverblijf afgeschaft en de korporaal is nu in alles "volwaardig onderofficier". De korporaals zitten  nu dus in het onderofficiersverbkijf. En op schepen is dat te klein, dus zijn daar nu 2 onderofficiersverblijven.

K, en waar zitten de KL/KLU korporaals dan? Ook in het Gouden Bal of mogen die naar het Kaf? Want als die apenkermis ook naar het oo verblijf gaat komen mogen we een extra schuit voor feesten en partijen gaan inhuren.

Citaat
Zit je nog steeds met de scheve verhouding met de andere KMD's, maar daar maken ze zich niet druk over en daar gaan ze naar eigen (organisatie)belang mee om.

Voorlopig geen rangharmonisatie begrijp ik?

KapiteinRob

Citaat van: A.J. op 04/07/2011 | 18:24 uur
In deze tijd denk ik dat we blij mogen wezen dat we uberhaupt een baan hebben.

Dat deuntje hoor ik al sedert midden jarig 90.......  >:(

Citaat van: A.J. op 04/07/2011 | 18:24 uur
Ik heb het allemaal niet zo goed gevolgd (of ben het alweer vergeten), maar hoe wordt daar nu invulling aan gegeven?

Heel simpel: ze hebben bij de KM het korporaalsverblijf afgeschaft en de korporaal is nu in alles "volwaardig onderofficier". De korporaals zitten  nu dus in het onderofficiersverbkijf. En op schepen is dat te klein, dus zijn daar nu 2 onderofficiersverblijven.

Zit je nog steeds met de scheve verhouding met de andere KMD's, maar daar maken ze zich niet druk over en daar gaan ze naar eigen (organisatie)belang mee om.

A.J.

Citaat van: Kapitein Rob op 04/07/2011 | 17:56 uur
Ik heb me er niet alleen over verbaasg, ik erger me er ook aan. Want dat betekent in paarse organisaties dat je in principe geen KM-AOO-functies hebt. Dus heb ik NOG minder carrieremogelijkheden over.......

Mij is alvast beloofd dat ik de komende 80 jaar geen adjudant kan worden... Daar heb ik me dan ook maar bij neergelegd. In deze tijd denk ik dat we blij mogen wezen dat we uberhaupt een baan hebben.

Citaat
Waar je door samenvoeging van kpl's en overiige onderofficieren in 1 verblijf verder geen "last" meer van zou moeten hebben.

Maar belachelijk blijft het!

Ik heb het allemaal niet zo goed gevolgd (of ben het alweer vergeten), maar hoe wordt daar nu invulling aan gegeven?

KapiteinRob

Citaat van: A.J. op 04/07/2011 | 17:26 uur
Klopt, paarse aoo stoelen worden door een smjr KM bezet. Daar heb ik me al meerdere malen over lopen verbazen.

Ik heb me er niet alleen over verbaasg, ik erger me er ook aan. Want dat betekent in paarse organisaties dat je in principe geen KM-AOO-functies hebt. Dus heb ik NOG minder carrieremogelijkheden over.......

Citaat van: A.J. op 04/07/2011 | 17:26 uur
Maar ja, aan de andere kant zijn onze sgt'en kpl bij de KM. :devil:

Waar je door samenvoeging van kpl's en overiige onderofficieren in 1 verblijf verder geen "last" meer van zou moeten hebben.

Maar belachelijk blijft het!

A.J.

Citaat van: Kapitein Rob op 04/07/2011 | 17:13 uur

In 30 jaar marine heb ik nog geen loopbaanbegeleider gesproken over mijn carriere.

Ik nu 1 keer in mijn carriere en dat was op eigen verzoek. Waarop betrokkene alles afschoot wat ik wilde... maar wat me tot nu toe toch gelukt is.

Citaat
Defensiebrede harmonisering? Ze zien niet eens om rangen gelijk te trekken, behandelen marinemensen als minderwaardig in realtie tot het toekennen van rangen (want onderofficeren KM altijd een rang lager dan de KL(u), paarse functiewaardering loopt knijp na SMJR-KM....). En

Klopt, paarse aoo stoelen worden door een smjr KM bezet. Daar heb ik me al meerdere malen over lopen verbazen. Maar ja, aan de andere kant zijn onze sgt'en kpl bij de KM. :devil:

Lex

FVNO|MHB accepteert nieuwe uitnodiging MINDEF

Vandaag, 1 juli 2011, heeft de FVNO│MHB, waarbij de KVMO is aangesloten, wederom een uitnodiging mogen ontvangen van de Minister van Defensie om het arbeidsvoorwaardenoverleg een nieuwe impuls te geven. Deze nieuwe brief biedt vooralsnog voldoende aanknopingspunten om gehoor te geven aan de uitnodiging. Het formele overleg start op 5 juli 2011.

FVNO | MHB

KapiteinRob

Citaat van: Intranet op 04/07/2011 | 13:38 uur
De minster pleit daarom voor een grotere aandacht voor persoonlijke ontwikkeling, flexibiliteit en maatwerk en defensiebrede harmonisering.

Als het niet zo triest was, zou ik er hard om moeten lachen. Persoonlijke ontwikkeling? Daarom krijg je bijna nooit studiefaciliteiten en/of worden cursussen niet of weinig vergoed. En binnen defensie een cursus aanvragen is zelfs lastig als het je eigen functie gerelateerd is. Laat staan als je iets aanvraagt dat voor je "persoonlijke ontwikkeling is". Flexibilieit en maatwerk? In 30 jaar marine heb ik nog geen loopbaanbegeleider gesproken over mijn carriere. Defensiebrede harmonisering? Ze zien niet eens om rangen gelijk te trekken, behandelen marinemensen als minderwaardig in realtie tot het toekennen van rangen (want onderofficeren KM altijd een rang lager dan de KL(u), paarse functiewaardering loopt knijp na SMJR-KM....). En dan heb ik het al helemaal niet over de wijze waarop m.n. de KLu van alles en nog wat ritselt "in de geest van de regelgeving" of zelfs daaraan voorbij gaand.

A.J.

Uit de brief:

Citaat
Sociaal Beleidskader
Het is van belang zo spoedig mogelijk afspraken te maken over het te voeren
sociaal beleid. Mijns inziens dient het huidige Sociaal Beleidskader (SBK) te
worden vernieuwd. De afspraken waar sinds 1 januari 2004 uitvoering aan
wordt gegeven voldoen niet aan de eisen van deze tijd. Om de komende jaren
de personele reducties verantwoord en zorgvuldig te laten verlopen is het van
belang dat Defensie voor de gehele reductieperiode beschikt over één uniform
en activerend sociaal beleid waarbij defensiemedewerkers optimaal worden
begeleid van werk naar werk. Begeleiden en bemiddelen van werk naar werk
zal mijn belangrijkste prioriteit zijn. Ook voor mij gaat het erom zoveel als
mogelijk gedwongen ontslagen te voorkomen. Voor de groep medewerkers
waar dat niet voor lukt zal ik een passend sociaal vangnet voorstaan.
Onderwerpen die ik daarbij wil bespreken zijn onder andere de rangorde op
basis waarvan overtolligheid wordt bepaald, de herplaatsingtermijn,
maatregelen die extra kunnen bijdragen aan een succesvolle begeleiding en
reactivering naar ander werk en de financiële voorzieningen bij
overtolligheidontslag. Voor hervatting van het overleg wil ik u concrete
voorstellen doen. De contouren voor het door mij voorgestelde nieuw sociaal
beleid zijn bijgevoegd.

Lees "versobering"... En zolang dit er niet doorheen is gedrukt zullen we weinig horen van NF. Kortom nog langer in onzekerheid.

Citaat
Loonontwikkeling en flexibilisering arbeidsvoorwaarden
Ik onderschrijf de wens te komen tot afspraken over de loonontwikkeling.
Daarbij blijf ik uiteraard gebonden aan het mij verstrekte mandaat. Dit wil
zeggen dat ik u voorstel om, te rekenen vanaf 1 maart 2010, te komen tot een
contract met een looptijd langer dan twee jaar en daarbij afspraken te maken
over de loonontwikkeling.
Verder wil ik graag met u spreken over een raamwerk voor verdergaande
flexibilisering van de arbeidsvoorwaarden. Uitgangspunt daarbij blijft te komen
tot één integraal model. De mogelijkheden om verlof te kopen en verkopen
tegen normaal tarief worden verder uitgebreid. Hiertegenover staat dat de
huidige regeling flexibilisering arbeidsduur als zodanig wordt afgeschaft.

Dus de flexregeling wordt overboord gegooid. Fraai is dat, zeker voor de binnenslapers die nu bv 4X9 1X4 werken en de 4 uurtjes opnemen om een dag extra thuis te zijn...

Citaat
Toelagen en toeslagen
Het stelsel van toelagen en toeslagen is aan herziening toe. Samen met u wil ik
bezien waar het stelsel van toelagen en toeslagen nog actueel is en daar waar
dat niet het geval is tot heroverweging komen.

VEB??? Laat ik hopen van niet...

Citaat
Harmonisatie
De wens om te harmoniseren is eerder met u besproken. In het
arbeidsvoorwaardenakkoord 2007-2009 is reeds een aantal dossiers benoemd.
Enkele gebieden zijn gereed om tot concrete afspraken te komen, te weten:
harmonisatie van verplaatsingskosten, het buitenlandstelsel en de vaar- en
oefentoelage.

Ik ben benieuwd... Het zal er wel op uitdraaien dat we straks de "goedkoopste" variant krijgsmachtbreed invoeren.

Citaat
Modernisering bezoldigings- en toelagenstelsel
Conform het Arbeidsvoorwaardenakkoord 2007-2009 wil ik komen tot een
harmonisering van de bestaande militaire rang- en bezoldigingsstelsels van de
Koninklijke Marine enerzijds en de overige onderdelen anderzijds met behoud
van de huidige bezoldigingssystematiek. Ik wil graag in het komende overleg
afspraken met u maken over uw betrokkenheid bij de uitvoering van dit
voornemen.

Ook hier zal men wel weer kiezen voor de "goedkoopste" oplossing.

Citaat
In het verlengde daarvan wil ik de mogelijkheden bezien van een modernisering
van het bezoldigingsstelsel van militairen in samenhang met een verdere
vereenvoudiging van het stelsel van toelagen en toeslagen. Daarbij wil ik de
mogelijkheid betrekken om een overstap op het middelloonstelsel voor de
militaire pensioenen te ondersteunen. Dit vergt gedegen onderzoek.
Aansluitend aan uw betrokkenheid bij harmonisatie rang en bezoldiging wil ik
afspraken maken over uw participatie bij dit onderzoek.

Weer toelagen en toeslagen, het zit hem wel hoog. En vereenvoudiging betekent afschaffen...
En middelloon... :sick:

mikemans

Zodra middelloon voor militairen wordt ingevoerd kan niemand meer bij defensie blijven of komen. In fase 1 en 2 bouw je dan, door de lage beginsalarissen nagenoeg geen pensioen meer op. Dat betekend dus ook dat je na out met een pensioengat de deur wordt gewezen.

Lex