Opvolger C-130 Hercules

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 08/02/2019 | 22:42 uur

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 26/04/2021 | 20:48 uur
Klusjes als dit is allemaal prima te regelen vanuit een europees pooltje. Daarnaast is het secundair van prioriteit..luchttransport is niet waar het om draait. Niet elk probleem moet worden opgelost met eigen aanschaf..net als dit.

Deels mee eens. Als je expeditionair wil optreden als krijgsmacht moet je ook transportcapaciteit hebben. Strategisch transport zou je nog wel kunnen poolen of uitbesteden maar tactisch transport moet je in eigen hand houden.

Huzaar1

Citaat van: andré herc op 26/04/2021 | 19:48 uur
Europese pooltje komt niks van terecht als de pleurus uit breekt komen alle NAVO landen tactich luchttransport tekort en zoals voor de uitzending naar Mali moet je oefenen met eigen crew en vliegtuigen De RAF heeft eerder al diverse J versie verkocht via Marschall en dat is goed gelukt de overige die nu uitdienst gaan daar zal Marschall ook wel kopers voor vinden de eerste was al voorzien van een nieuwe center Wings Box om door te kunnen vliegen tot 2030 je Weet het maar nooit met Nederland wie weet als tussen oplossing maar ik vind natuurlijk ook nieuwe aanschaffen is altijd beter  :cute-smile:

Klusjes als dit is allemaal prima te regelen vanuit een europees pooltje. Daarnaast is het secundair van prioriteit..luchttransport is niet waar het om draait. Niet elk probleem moet worden opgelost met eigen aanschaf..net als dit.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

andré herc

Citaat van: Huzaar1 op 26/04/2021 | 18:13 uur
Lekker doei. Kan prima in een europees pooltje geregeld worden.
Europese pooltje komt niks van terecht als de pleurus uit breekt komen alle NAVO landen tactich luchttransport tekort en zoals voor de uitzending naar Mali moet je oefenen met eigen crew en vliegtuigen De RAF heeft eerder al diverse J versie verkocht via Marschall en dat is goed gelukt de overige die nu uitdienst gaan daar zal Marschall ook wel kopers voor vinden de eerste was al voorzien van een nieuwe center Wings Box om door te kunnen vliegen tot 2030 je Weet het maar nooit met Nederland wie weet als tussen oplossing maar ik vind natuurlijk ook nieuwe aanschaffen is altijd beter  :cute-smile:
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 26/04/2021 | 18:13 uur
Lekker doei. Kan prima in een europees pooltje geregeld worden.

Zeker doei, de Engels kisten zijn redelijk afgetrapt en alweer een kwart eeuw oud.

Huzaar1

Citaat van: jjvdfeen op 26/04/2021 | 18:03 uur
In de media las ik dat de KLu (weer) met luchttransport capaciteitissues te kampen heeft...2 zijn in onderhoud en de andere 2 hebben technische mankementen.... Ik las onlangs in de nieuwe Engelse defensienota dat de RAF de        C-130J"s rond 2023 vervroegd uit dienst gaat nemen. Dat lijkt mij een uitgelezen kans voor de KLu om er dan een aantal van hen voor een aantrekkelijke prijs over te nemen. En dan liefst niet eerst voor tig miljoen ombouwen natuurlijk!

Lekker doei. Kan prima in een europees pooltje geregeld worden.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jjvdfeen

In de media las ik dat de KLu (weer) met luchttransport capaciteitissues te kampen heeft...2 zijn in onderhoud en de andere 2 hebben technische mankementen.... Ik las onlangs in de nieuwe Engelse defensienota dat de RAF de        C-130J"s rond 2023 vervroegd uit dienst gaat nemen. Dat lijkt mij een uitgelezen kans voor de KLu om er dan een aantal van hen voor een aantrekkelijke prijs over te nemen. En dan liefst niet eerst voor tig miljoen ombouwen natuurlijk!

Ace1

Citaat van: andré herc op 25/11/2019 | 19:10 uur
de KC-390 viel tegen kwa grote!

De ontwerpers van Embraer, kregen de opdracht een toestel te ontwerpen wat dezelfde grote had als de C-130H en het moest op kleine dirt strips in het Amazone gebied kunnen landen. Een C-2 kan niet op kleine dirt strips landen.

Enforcer

Citaat van: andré herc op 25/11/2019 | 19:10 uur
Wat betreft blijven op Vlb Eindhoven  nu bijna al die tankers die als  thuisbasis krijgen zou het geen gek idee zijn om de Herculessen  of wat de vervanging ook mag worden die te plaatsen op Vlb  Gilzen-Rijen die moet dan wel uitgebreid  worden wat betreft het onderdak voor het 336 squadron wat betreft mijn idee ik hoor wel eens wat ;D

Dan kun je Eindhoven net zo goed meteen civiel maken. Qua geluidsbelasting voor Gilze lijkt het mij niet handig.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 25/11/2019 | 19:17 uur
Denk het ook niet. Strijd zal zijn tussen C130J en A400m.

Het zou zelfs een combi kunnen zijn... (al zou ik liever, indien beschikbaar, 2 relatief jonge C-17's occasions zien naast 4 C130J's)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: andré herc op 25/11/2019 | 19:10 uur
Ik heb al eerder op dit topic ivermeld  dat als de H versie vervangen  wordt dat ik een warme voorstander ben dat te doen door de aanschaf van vijf of zes C-130J versie maar vind ook de C-2 een goed alternatief wel duurder maar wat een ruimte een kleine C-17 nadat ik hem zelf van binnen en buiten bekeken heb tijndens Fairford 2018 maar een nadeel is dat er geen ander Navo land van plan is de C-2 aan te schaffen de KC-390 viel tegen kwa grote! Wat betreft blijven op Vlb Eindhoven  nu bijna al die tankers die als  thuisbasis krijgen zou het geen gek idee zijn om de Herculessen  of wat de vervanging ook mag worden die te plaatsen op Vlb  Gilzen-Rijen die moet dan wel uitgebreid  worden wat betreft het onderdak voor het 336 squadron wat betreft mijn idee ik hoor wel eens wat ;D

Een Japans alternatief zal in Europa niet zo snel voet aan de grond kunnen zetten.

andré herc

Ik heb al eerder op dit topic ivermeld  dat als de H versie vervangen  wordt dat ik een warme voorstander ben dat te doen door de aanschaf van vijf of zes C-130J versie maar vind ook de C-2 een goed alternatief wel duurder maar wat een ruimte een kleine C-17 nadat ik hem zelf van binnen en buiten bekeken heb tijndens Fairford 2018 maar een nadeel is dat er geen ander Navo land van plan is de C-2 aan te schaffen de KC-390 viel tegen kwa grote! Wat betreft blijven op Vlb Eindhoven  nu bijna al die tankers die als  thuisbasis krijgen zou het geen gek idee zijn om de Herculessen  of wat de vervanging ook mag worden die te plaatsen op Vlb  Gilzen-Rijen die moet dan wel uitgebreid  worden wat betreft het onderdak voor het 336 squadron wat betreft mijn idee ik hoor wel eens wat ;D
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Harald

US pegs New Zealand C-130J deal at $1.4 billion   (5 stuks nieuwe C-130J Hercules )

..../....

In addition to the aircraft the package includes a broad range of equipment and services related to the acquisition.

.../....

"This purchase also includes sensors and performance improvements that will assist New Zealand during extensive maritime surveillance and reconnaissance as well as improve its search and rescue capability. Additionally, the extra cargo capacity and aircraft performance will greatly increase New Zealand's Antarctic mission capabilities while simultaneously increasing safety margins."

..../....

https://www.flightglobal.com/news/articles/us-pegs-new-zealand-c-130j-deal-at-14-billion-462453/

Parera

#115
Citaat van: Ace1 op 06/09/2019 | 20:12 uur
Wat de C-130J kost weet ik al maar ik bedoel wat moeten de Polen voor 5 tweedehands C-130H's betalen.

Het is lastig om die prijs te achterhalen omdat er nog maar weinig C-130H's verkocht worden maar ik heb iets kunnen vinden uit 2014 waarbij de VS 2 ex-USAF C-130H's wilde verkopen aan Afghanistan. Het ging toen om een deal van 77,1 miljoen USD waarvan 37,5 aan onderdelen, dat komt dus uit op 39,6 miljoen USD voor 2 C-130H's. Uiteindelijk zijn er 4 C-130H's aan de Afghanen verkocht.

Als je dit gaat doorrekenen naar 2019 kom je op een kleine 42,5 miljoen dollar voor 2 toestellen zo'n 21,25 miljoen per toestel. Dus bij 5 stuks komt dat uit op 106,25 miljoen USD.
Dit is natuurlijk maar een indicatie, en de toestellen zijn misschien ook iets in prijs gedaald maar toch 100 miljoen dollar mag je wel uittrekken voor die aankoop.

Ace1

Citaat van: Parera op 06/09/2019 | 19:45 uur
Dit hangt af van de variant en of het een nieuw toestel is of een tweedehands natuurlijk.

Maar wat ik online kan vinden kost een nieuwe C-130J Super Hercules zo'n 100 a 170 miljoen USD (2014 voor export). De Fransen betaalde in 2015 $ 650 miljoen voor 2 C-130J + 2 KC-130J's + alle onderdelen.

Als je uitgaat van zo'n 165 miljoen USD per toestel (een kleine 150 miljoen Euro) dan kom je uit op 750 miljoen Euro voor 5 C-130J's. Ik zie het nog wel gebeuren dat NLD zich met 4 nieuwe C-130's aansluit bij het Frans-Duitse C-130 Squadron maar dat de toestellen wel op Eindhoven blijven.

Wat de C-130J kost weet ik al maar ik bedoel wat moeten de Polen voor 5 tweedehands C-130H's betalen.

Parera

#113
Citaat van: Ace1 op 06/09/2019 | 19:36 uur
Wat is de prijs voor de 5 C-130's?

Dit hangt af van de variant en of het een nieuw toestel is of een tweedehands natuurlijk.

Maar wat ik online kan vinden kost een nieuwe C-130J Super Hercules zo'n 100 a 170 miljoen USD (2014 voor export). De Fransen betaalde in 2015 $ 650 miljoen voor 2 C-130J + 2 KC-130J's + alle onderdelen.

Als je uitgaat van zo'n 165 miljoen USD per toestel (een kleine 150 miljoen Euro) dan kom je uit op 750 miljoen Euro voor 5 C-130J's. Ik zie het nog wel gebeuren dat NLD zich met 4 nieuwe C-130's aansluit bij het Frans-Duitse C-130 Squadron maar dat de toestellen wel op Eindhoven blijven.