Brandweer Defensie gaat over op elektrische voertuigen

Gestart door Sparkplug, 06/11/2020 | 22:20 uur

StrataNL

Citaat van: Umbert op 08/11/2020 | 12:35 uur
Ik neem aan dat de toolsets op de voertuigen nog steeds hetzelfde moeten blijven, heeft Holmato bijvoorbeeld al een redset die elektrisch werkt om de hydrolieke power op te wekken? Anders slaat emissievrij alleen op het voertuig als het voortbeweegt en voor X tijd gebruik kan maken van de waterpomp. Wellicht zal er een nieuw soort voertuig het licht zien de Accuwagen om inzet duur te verlengen.
De meeste brandweervoertuigen zijn voorzien van draagbare stand alone powerpacks voor de hydraulische apparatuur, al weet ik niet of dat voor álle voertuigen geldt.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Umbert

Ik neem aan dat de toolsets op de voertuigen nog steeds hetzelfde moeten blijven, heeft Holmato bijvoorbeeld al een redset die elektrisch werkt om de hydrolieke power op te wekken? Anders slaat emissievrij alleen op het voertuig als het voortbeweegt en voor X tijd gebruik kan maken van de waterpomp. Wellicht zal er een nieuw soort voertuig het licht zien de Accuwagen om inzet duur te verlengen.

Ros

Citaat van: A.J. op 07/11/2020 | 22:28 uur
Emissie uitstoot???

Emissie dan........je weet wat ik bedoel.

Def.: uitworp of lozing van stoffen, golven of andere verschijnselen door diffuse bronnen of puntbronnen. Toelichting: De lozing of uitstoot van (milieuverontreinigde) stoffen - het betreft zowel de lozing naar lucht, water of bodem, als het ontstaan van geluid of straling.

A.J.

Citaat van: Ros op 07/11/2020 | 21:56 uur
Kijkend naar de defensiebrede tekorten is er genoeg te bedenken dan te investeren in twee van deze apparaten die nauwelijks emissie uitstoot verminderen.

Emissie uitstoot???

Ros

Citaat van: Robert2 op 07/11/2020 | 16:17 uur
Mooi dat er in jouw wereld legio andere benaderingen te bedenken zijn en technologieën om te onderzoeken binnen de krijgsmacht.

Kijkend naar de defensiebrede tekorten is er genoeg te bedenken dan te investeren in twee van deze apparaten die nauwelijks emissie uitstoot verminderen.

A.J.

Citaat van: Kornet43 op 07/11/2020 | 20:34 uur
Ik hoop dat de brandweer op Woensdrecht dit gedrocht lekker laat wegzakken in de zompige grond!

Net zoals de vliegtuigen... Oh, wacht.

Kornet43

Citaat van: A.J. op 07/11/2020 | 18:54 uur
Dit spreekt elkaar behoorlijk tegen.

Maar goed, er zal dus getest worden en als het niet aan de eis voldoet is het afgelopen met dit avontuur.
Ik hoop dat de brandweer op Woensdrecht dit gedrocht lekker laat wegzakken in de zompige grond!

A.J.

Citaat
De Koninklijke Luchtmacht en Materieellogistiek Commando Land gaan samen met de firma de nieuwe innovatieve voertuigen ontwikkelen. De verwachting is dat het zeker nog 1 jaar duurt voor de bluswagens klaar zijn. Daarna voert Defensie brandweeractiviteiten voornamelijk elektrisch en volledig emissievrij uit.

De voertuigen gaan eerst naar het Brandweer Opleiding en Training Centrum in Woensdrecht. Daarna zal 1 exemplaar rouleren tussen de onderdelen. Later wordt besloten of er meer voertuigen worden aangeschaft.

Dit spreekt elkaar behoorlijk tegen.

Maar goed, er zal dus getest worden en als het niet aan de eis voldoet is het afgelopen met dit avontuur.

Robert2

Citaat van: Nikehercules op 07/11/2020 | 16:18 uur
En de pomp die draait op lucht zeker?
Want je kan een pomp enkel op diesel laten draaien?

Lees het artikel nou eens, dit ding is om te kijken wat de mogelijkheden zijn. De titel is misleidend, maar dat staat los van zo'n voertuig zelf.

Nikehercules

#17
Citaat van: Robert2 op 07/11/2020 | 15:51 uur
Zij rijden vaak korte stukken, dus een diesel hoeft tegenwoordig niet meer per se. Interessant initiatief.

En de pomp die draait op lucht zeker?

Citaat van: Robert2 op 07/11/2020 | 15:51 uur
Lees het artikel eens, pannekoek.

Laat rechtlullen wat krom is maar over aan de communicatieploeg. Ik hoor graag van ingewijden aan welke behoefte dit iniatief tegemoed komt.

Robert2

Citaat van: Ros op 07/11/2020 | 15:59 uur
Dan zijn er legio andere benaderingen te bedenken en technologieën om te onderzoeken binnen de krijgsmacht. Dan een paar brandweervoertuigen. Terwijl er honderden diesel slurpende voertuigen rondrijden bij Defensie.
Mooi dat er in jouw wereld legio andere benaderingen te bedenken zijn en technologieën om te onderzoeken binnen de krijgsmacht.

Ros

Citaat van: Robert2 op 07/11/2020 | 15:51 uur
Zij rijden vaak korte stukken, dus een diesel hoeft tegenwoordig niet meer per se. Interessant initiatief.
Lees het artikel eens, meneer Ros.

Verheugd

Met de nieuwe wagens voorziet Defensie in de behoefte die is gebaseerd op nieuwe benaderingen en technologieën binnen de brandweer.


Dan zijn er legio andere benaderingen te bedenken en technologieën om te onderzoeken binnen de krijgsmacht. Dan een paar brandweervoertuigen. Terwijl er honderden diesel slurpende voertuigen rondrijden bij Defensie.

Robert2

Zij rijden vaak korte stukken, dus een diesel hoeft tegenwoordig niet meer per se. Interessant initiatief.

Citaat van: Ros op 07/11/2020 | 14:33 uur
Dit komt m.i. uit de koker van hogerhand in het kader van klimaat en milieu. Bij de brandweer zal de wens liggen om doeltreffend en snel branden  te kunnen bestrijden. Misschien beter om te kijken naar het wegvervoer binnenland van Defensie en daar te investeren in emissie uitstoot verlaging. Of doen ze dit al ?
Lees het artikel eens, pannekoek.
CitaatVerheugd

Met de nieuwe wagens voorziet Defensie in de behoefte die is gebaseerd op nieuwe benaderingen en technologieën binnen de brandweer.

Ros

Het is ook niet zo dat de brandweer op de bases duizenden kilometers per jaar rijden, dus de winst die op emissie is te behalen is niet echt massaal.

Misschien kijken naar een schonere brandstof ?

https://www.tankpro.nl/brandstof/2018/04/26/tamoil-gaat-fossielvrij-alternatief-voor-diesel-verkopen/?gdpr=accept

Nikehercules

#12
Citaat van: Huzaar1 op 07/11/2020 | 01:21 uur
Prima dit hoor, is echt niet in de strot geduwd van de brandweer, zij stellen de behoefte.

Bij de ontwikkeling van wapensystemen kan het nemen van risico's renderen, de beste en nieuwste technologie geeft tenslotte een voordeel over je tegenstander. Hier geldt dat niet. De best denkbare uitkomst is een naar behoren werkend brandweervoertuig, dat is geen winst, want die hebben ze nu ook al. In de praktijk zal dit avontuur leiden tot een brandweervoertuig met allerlei beperkingen waarvoor te veel geld wordt betaald.

Als we in Nederland zo nodig willen testen met elektrische brandweervoertuigen, laat dat dan door Brandweer Nederland doen. Zij hebben brandbestrijding als corebusiness en potentieel het meeste baad bij dit expiriment. Laat hen dan ook het risico nemen.