Duitsland zoekt CH-53 Stallion vervanging

Gestart door Sparkplug, 03/12/2015 | 09:07 uur

Harald

Germany chooses Chinook for future heavy lift competition   ( kogel is door de kerk ! )   ( Zou NL nu ook nog extra Chinooks kopen ??   wel jammer dat de CH-53K afgevallen is, goed te gebruiken in Maritiem optreden )

The Germany Ministry of Defense has selected Boeing's CH-47F Chinook over Lockheed Martin Sikorsky's CH-53K.

The German government announced today that it has chosen the Boeing CH-47F Chinook as its future heavy lift helicopter.

The Chinook beat out Lockheed Martin Sikorsky's CH-53K heavy lift helicopter for the contract award. Boeing will deliver 60 helicopters under the deal, according to Reuters. The Germany parliament still has to approve to deal.

"Boeing is honored the German government has selected the CH-47F Chinook for its STH heavy-lift helicopter requirements," Boeing said in a statement. "With the Chinook, Germany will operate the most affordable, proven and NATO interoperable heavy-lift helicopter. We look forward to working with the U.S. and German governments to finalize this sale under the Foreign Military Sales process."

The German Ministry of Defense canceled the heavy-lift competition in 2020 after Lockheed and Boeing's proposals were too expensive, according to Defense News. The government later rebooted the competition.

Germany is aiming to replace its aging fleet of Sikorsky CH-53Gs through the new helicopter program, known as Schwerer Transporthubschrauber in Germany.


"With this model we are strengthening our ability to cooperate in Europe. It's modern, proven & already being used by NATO partners," the defense ministry tweeted.

In March, Boeing announced a partnership with German aerospace giant Airbus to compete in the Chinook contest. Other companies partnered with Boeing for the competition are AERO-Bildung GmbH, CAE Elektronik GmbH, ESG Elektroniksystem- und Logistik-GmbH, Lufthansa Technik, Honeywell Aerospace and Rolls-Royce Deutschland.

The Chinook is flown by is flown by 19 countries across the world, including eight NATO countries.

"With Chinook's unique capabilities, air to air refueling, and special note of interoperability with other NATO customers, I think that is the logical choice for Germany as they move forward with their heavy lift aircraft modernization program," Heather McBryan, Boeing's director of business development for H-47 and future vertical lift programs at Boeing, told reporters at a conference in April.

A statement from a Lockheed Martin spokesperson said the company was "disappointed" in the German Ministry of Defense decisions and said the company is "awaiting a debrief from the German MoD on its decision."

"We remain confident the Sikorsky CH-53K King Stallion is the safest, most modern, capable, and reliable heavy-lift helicopter available today," the spokesperson said. "The CH-53K can provide significantly more advanced operational capabilities, aerial refueling, extended range for humanitarian missions, and unmatched heavy lift capabilities with far fewer aircraft, logistical support, maintenance, training and operating cost than any heavy lift aircraft flying today."

https://breakingdefense.com/2022/06/germany-chooses-chinook-for-future-heavy-lift-competition/

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Germany dismisses Chinook report but plans heavy-lift helicopter decision soon

In another twist for Germany's heavy-lift helicopter acquisition, the MoD has questioned where information about selection of the CH-47F came from, dismissing such a claim and stating that an official announcement will happen soon.

The German MoD has stated that it will publicly announce which aircraft it intends on buying in its long-running Schwerer Transporthubschrauber (STH) heavy-lift helicopter programme in the 'coming weeks'.

This is despite a recent report from the newspaper Bild am Sonntag, citing government sources, that a fleet of 60 Boeing CH-47 Chinooks will be purchased.

'I don't know where the information [about the CH-47 selection] comes from but it is not correct,' said a German MoD spokesperson. 'The decision has not yet been made and the process is ongoing.'

The spokesperson also told Shephard that an announcement is 'expected quite soon' but would not....

https://www.shephardmedia.com/news/defence-helicopter/germany-dismisses-chinook-report-but-plans-on-maki/

Huzaar1

Citaat van: Mourning op 28/03/2022 | 20:43 uur
Zal best ik investeer het geld liever in wat anders. Nog niet lang gelee gingen er geluiden rond dat of de 11e Luchtmobiele Brigade of de 13e Lichte Brigade zomaar eens zouden kunnen worden wegbezuinigd. Dat lijkt van de baan, maar ik denk niet dat "we" zoveel meer gaan krijgen dat we enorme lijstjes kunnen maken met nieuwe aankopen.

We hebben een aantal zeer grote en kostbare opgaven. Van vastgoed tot arbeidsvoorwaarden verbetering, vergroting van onze voorraden van zo'n beetje alles. Daarnaast willen we wat we nu hebben in stand houden en onze eenheden en materiaal in een hogere staat brengen zodat we ook daadwerkelijk als het nodig is we e.e.a. kunnen uitzenden. Dat kan nu absoluut niet. Meer trainingen/oefeningen, achterstallige investeringen en instandhoudingskosten van wapensystemen die we al hebben. Daarnaast willen we een aantal nieuwe wapensystemen aanschaffen op bestaande platforms (nieuwe SSM's, SM3, mogelijk RAM, etc).

Dan heb ik het dus nog niet eens over EXTRA eenheden voor bijv. (V)SHORAD, fregatten, MBT's, Cougar-vervangers, waarschijnlijk weer een aantal F35A's (incl. de nodige instandhoudingskosten e.d.). Ik denk dat we verbazingwekkend snel door het geld heen gaan...

Dus heb ik liever dat we kiezen wat ECHT hoogst noodzakelijk is en niet voor wat ik als mooi maar niet prangend is en zelfs soms als luxe extra kan worden beschouwd als een soort "voor de leuk".

Er is geld in verschillende doelen gestoken, deze worden apart gefinancierd. Zo is t.b.v. hoofdtaak 2 de munitievoorraden al gefinancierd, hebben v.d. staaij gelden gezorgd voor o.a meer ruimte in de kas voor bedrijfsoperaties, daarnaast is uitbreiding van de artillerie gefinancieerd, met ontkoppeling van functies/personen. Ook waren de M's gefinancieerd, evenals de opvolger Walrus, en was tevens al besluit genomen een tankbataljon uit te rusten met raketartillerie. Daarna, is /wordt besloten naar de 2% te gaan, dat betekent in dat geval nog eens 1 a 2 miljard bovenop de al beloofd 4 miljard euro. Uit die 3 - 4 miljard euro structureel extra komen wel o.a de tankbataljon en MLRS systemen. Evenals de al beloofde herziening van het loonstelsel, dat was ook al 'betaald'.

De aankondiging van pensioenfondsen om in Defensie te investeren met de addionele structurele gelden betekenen best wat voor de organisatie. Ik geloof het ook pas als ik het zie, maar alle seinen staan op groen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Mourning

Citaat van: Huzaar1 op 28/03/2022 | 19:44 uur
Fijn voor korps, met name anti tank. Ook anti schip. Maar kunnen drones ook.

Zal best ik investeer het geld liever in wat anders. Nog niet lang gelee gingen er geluiden rond dat of de 11e Luchtmobiele Brigade of de 13e Lichte Brigade zomaar eens zouden kunnen worden wegbezuinigd. Dat lijkt van de baan, maar ik denk niet dat "we" zoveel meer gaan krijgen dat we enorme lijstjes kunnen maken met nieuwe aankopen.

We hebben een aantal zeer grote en kostbare opgaven. Van vastgoed tot arbeidsvoorwaarden verbetering, vergroting van onze voorraden van zo'n beetje alles. Daarnaast willen we wat we nu hebben in stand houden en onze eenheden en materiaal in een hogere staat brengen zodat we ook daadwerkelijk als het nodig is we e.e.a. kunnen uitzenden. Dat kan nu absoluut niet. Meer trainingen/oefeningen, achterstallige investeringen en instandhoudingskosten van wapensystemen die we al hebben. Daarnaast willen we een aantal nieuwe wapensystemen aanschaffen op bestaande platforms (nieuwe SSM's, SM3, mogelijk RAM, etc).

Dan heb ik het dus nog niet eens over EXTRA eenheden voor bijv. (V)SHORAD, fregatten, MBT's, Cougar-vervangers, waarschijnlijk weer een aantal F35A's (incl. de nodige instandhoudingskosten e.d.). Ik denk dat we verbazingwekkend snel door het geld heen gaan...

Dus heb ik liever dat we kiezen wat ECHT hoogst noodzakelijk is en niet voor wat ik als mooi maar niet prangend is en zelfs soms als luxe extra kan worden beschouwd als een soort "voor de leuk".
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 28/03/2022 | 19:44 uur
Fijn voor korps, met name anti tank. Ook anti schip. Maar kunnen drones ook.

Drones kunnen zeker aan welk type denk jij dan?

Huzaar1

Citaat van: Mourning op 28/03/2022 | 18:36 uur
Dat zal best, maar w.m.b. hebben we genoeg heli's. Hoogstens zou ik een paar extra Apaches willen, maar ik zie niet in waarom we nog een aantal naval-geschikte apaches nodig zouden hebben naast alle andere zaken waar we (m.i.) veel meer behoefte aan hebben.

Fijn voor korps, met name anti tank. Ook anti schip. Maar kunnen drones ook.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Master Mack op 28/03/2022 | 17:19 uur
Dan zou ik een aantal 2de hands NH90's van bijvoorbeeld Australiƫ overnemen. Voor een zacht prijsje.
:hrmph:.. nee, Australie doet zijn NH90 transport kisten niet voor niks weg en schaft nieuwe Blackhawks aan.
Persoonlijk lijkt me dat geen goed idee, om in die 2de hands NH90 te investeren.

Harald

Citaat van: Sparkplug op 28/03/2022 | 19:10 uur
Om terug te komen op het topic. Met de Chinook kan Duitsland aanhaken bij een grote groep Europese gebruikers. Met de CH-53K heb je echter weer unieke capaciteiten t.o.v. de Chinook. Ongeacht de keuze kan het voor Duitsland niet fout gaan.
Idd... beide keuzes hebben zo hun eigen voordelen.
Eigelijk hoop ik dat ze kiezen voor de King Stallion...  ;) (maar das persoonlijk)

Ace1

Citaat van: Master Mack op 28/03/2022 | 17:19 uur
Dan zou ik een aantal 2de hands NH90's van bijvoorbeeld Australiƫ overnemen. Voor een zacht prijsje.

Ben ik geen voorstander van aan die heli's zitten kinderziektes.

Sparkplug

Om terug te komen op het topic. Met de Chinook kan Duitsland aanhaken bij een grote groep Europese gebruikers. Met de CH-53K heb je echter weer unieke capaciteiten t.o.v. de Chinook. Ongeacht de keuze kan het voor Duitsland niet fout gaan.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Mourning

Citaat van: Huzaar1 op 28/03/2022 | 14:05 uur
Kan prima tegelijk worden aangelopen. Komen bij DMO ook heel wat functies bij. En gws doet grond..lvs doet lucht. Concurreren niet met elkaar.

Dat zal best, maar w.m.b. hebben we genoeg heli's. Hoogstens zou ik een paar extra Apaches willen, maar ik zie niet in waarom we nog een aantal naval-geschikte apaches nodig zouden hebben naast alle andere zaken waar we (m.i.) veel meer behoefte aan hebben.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Master Mack

Dan zou ik een aantal 2de hands NH90's van bijvoorbeeld Australiƫ overnemen. Voor een zacht prijsje.

Huzaar1

Denk dat de huidige chinook vloot wel ermee door kan.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 28/03/2022 | 12:36 uur
Nog meer heli's?

Dan eerder capabele maritieme, nieuwe AH64 en vervanging voor SOF haar Cougars.

??? wat bedoel je hiermee.... ik lees hier bijna 3 helicopter typen  ... 1) Capabele maritieme, 2) nieuwe AH64, 3) vervanging Cougars

AH64 en Chinook zijn eigenlijk niet geschikt of beperkt voor maritiem gebruik
Chinook als vervanging Cougar ?... dan hebben we alleen maar "zware" helicopters.

Maritieme helicopters zullen er idd bij moeten komen, invulling is een punt om over na te denken en mede bepalend in de scheeps/vervangingskeuze LPD's 
Vervanging van de Cougars in een heli klasse als NH90, Blackhawk