Internationale ontwikkelingen op onderzeebootgebied.

Gestart door Zeewier, 21/04/2017 | 10:51 uur

Lynxian

Citaat van: Parera op 08/07/2018 | 04:17 uur
De Argentijnen zullen vrij weinig inbrengen bij een wapen wedloop maar het (aankondigen van) plannen voor dit soort dingen kan er wel voor zorgen dat in combinatie met de plannen van bijvoorbeeld Brazilië dat landen zoals Chili, Colombia, Peru of andere landen in de regio hun ambities vergroten.

Als je eens gaat kijken naar de onderzeeboten in Zuid-Amerika bestaat 90% uit Duitse onderzeebootjes die allemaal vervangen moeten worden als er daar van 2-3 landen plannen hebben voor nucleaire onderzeeërs zal dit zeker invloed hebben op het besluit van de overige landen bij de vervanging van hun boten.

Overzicht van de in aanbouw zijnde / in dienst zijnde onderzeeboten in Zuid-Amerika:
Argentinië: 1x Type 209 1200 (1974)
Brazilië: 5x Type 209 1400 (1989) + 4x Scorpene (2019) + 1x SSN (2025)
Chili: 2x Type 209 1400L (1984) + 2x Scorpene (2005)
Colombia : 2x Type 206A (1974) + 2x Type 209 1200 (1975)
Ecuador: 2x Type 209 1300 (1977)
Peru: 2x Type 209 1100 (1975) + 4x Type 209 1200 (1980)
Venezuela: 2x Type 209 1300 (1976)

Al deze boten zullen vervangen moeten worden de komende jaren, de rijkere landen zijn al beginnen met die vervanging maar ook de andere landen zullen volgen.
En als de buurman een SSN bouwt is de kans groot dat ook de andere buur dat gaat doen.
Ik zie het met de SSN's in die regio niet zo rap gaan; van dat lijstje landen kan zelfs Brazilië het zich eigenlijk niet veroorloven maar doen ze het toch. Een algemene wapenwedloop zie ik inderdaad wel als een mogelijkheid, maar ook weer niet te groot, want er zijn daar veel fragiele economieën.

Heeft verder Venezuela ook niet twee Kilo subs van Rusland gekocht, een decennium of wat geleden?

Flyguy

Citaat van: Parera op 08/07/2018 | 04:17 uur
Overzicht van de in aanbouw zijnde / in dienst zijnde onderzeeboten in Zuid-Amerika:
Argentinië: 1x Type 209 1200 (1974)
Brazilië: 5x Type 209 1400 (1989) + 4x Scorpene (2019) + 1x SSN (2025)
Chili: 2x Type 209 1400L (1984) + 2x Scorpene (2005)
Colombia : 2x Type 206A (1974) + 2x Type 209 1200 (1975)
Ecuador: 2x Type 209 1300 (1977)
Peru: 2x Type 209 1100 (1975) + 4x Type 209 1200 (1980)
Venezuela: 2x Type 209 1300 (1976)

Nou die oldtimer rally komt er wel.

Huzaar1

Dat gaat echt nergens over en niemand hier kan een plaatje van een kernreactor beoordelen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1


Ace1


Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/07/2018 | 08:30 uur
Aardig Europees feestje, het zal mij benieuwen of de Russen en/of de Chinezen zich in de vervangingsmarkt zullen mengen, het zal bij sommige landen in de lijn der verwachting liggen.
Zeker de Chinezen zullen hier wel een aantal van weg snoepen. Ik verwacht bijvoorbeeld bij Venezuela dat men kiest voor een aantal Chinese artikelen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 08/07/2018 | 04:17 uur
Al deze boten zullen vervangen moeten worden de komende jaren, de rijkere landen zijn al beginnen met die vervanging maar ook de andere landen zullen volgen.
En als de buurman een SSN bouwt is de kans groot dat ook de andere buur dat gaat doen.

Aardig Europees feestje, het zal mij benieuwen of de Russen en/of de Chinezen zich in de vervangingsmarkt zullen mengen, het zal bij sommige landen in de lijn der verwachting liggen.

Parera

Citaat van: Lynxian op 08/07/2018 | 01:01 uur
Hehe, niet dat Argentinië mee gaat doen; die kunnen zich helemaal niks veroorloven. Geen luchtwaardige luchtmacht, geen fatsoenlijke marine. Nota bene hun vermiste onderzeeër dient te worden vervangen door een 20 jaar oude, niet afgebouwde roestbak.

Wellicht dat de wat betere economieën zoals Chili en Brazilië een bescheiden wapenwedloop kunnen hebben, maar is het een wedloop met zo weinig deelnemers?
De Argentijnen zullen vrij weinig inbrengen bij een wapen wedloop maar het (aankondigen van) plannen voor dit soort dingen kan er wel voor zorgen dat in combinatie met de plannen van bijvoorbeeld Brazilië dat landen zoals Chili, Colombia, Peru of andere landen in de regio hun ambities vergroten.

Als je eens gaat kijken naar de onderzeeboten in Zuid-Amerika bestaat 90% uit Duitse onderzeebootjes die allemaal vervangen moeten worden als er daar van 2-3 landen plannen hebben voor nucleaire onderzeeërs zal dit zeker invloed hebben op het besluit van de overige landen bij de vervanging van hun boten.

Overzicht van de in aanbouw zijnde / in dienst zijnde onderzeeboten in Zuid-Amerika:
Argentinië: 1x Type 209 1200 (1974)
Brazilië: 5x Type 209 1400 (1989) + 4x Scorpene (2019) + 1x SSN (2025)
Chili: 2x Type 209 1400L (1984) + 2x Scorpene (2005)
Colombia : 2x Type 206A (1974) + 2x Type 209 1200 (1975)
Ecuador: 2x Type 209 1300 (1977)
Peru: 2x Type 209 1100 (1975) + 4x Type 209 1200 (1980)
Venezuela: 2x Type 209 1300 (1976)

Al deze boten zullen vervangen moeten worden de komende jaren, de rijkere landen zijn al beginnen met die vervanging maar ook de andere landen zullen volgen.
En als de buurman een SSN bouwt is de kans groot dat ook de andere buur dat gaat doen.


Lynxian

Citaat van: Parera op 07/07/2018 | 02:13 uur
Het is dus puur een begin van een nieuwe wapenwedloop in Zuid-Amerika.
Hehe, niet dat Argentinië mee gaat doen; die kunnen zich helemaal niks veroorloven. Geen luchtwaardige luchtmacht, geen fatsoenlijke marine. Nota bene hun vermiste onderzeeër dient te worden vervangen door een 20 jaar oude, niet afgebouwde roestbak.

Wellicht dat de wat betere economieën zoals Chili en Brazilië een bescheiden wapenwedloop kunnen hebben, maar is het een wedloop met zo weinig deelnemers?

Parera

Citaat van: Reinier op 06/07/2018 | 23:04 uur
Bouwen is een ding, maar ik mis net die stap daarvoor; waarom? Wat is de nut en noodzaak van een nucleaire sub voor Argentinië. Als over deze stap niet goed is nagedacht, komen ze er vrij snel achter, zodra ze er mee gaan varen.

Een nucleaire sub wil je als land enkel als je wereldwijd wilt en kunt opereren.
Aan dat eerste, twijfel ik al bij Argentinië. Willen ze voor de haven van Plymouth gaan liggen terwijl hun troepen weer de Falklands gaan innemen?

Heb je eenmaal zo'n ding dan kan je niet zomaar iedere haven binnen varen. Nederlandse haven kom je al niet en zo zijn er nog 80 andere landen die toegang van hun haven ontzeggen voor nucleair aangedreven schepen.
De Amerikanen, Britten, Fransen en Russen hebben (eigen) steunpunten over de wereld voor hun kernonderzeeërs.   

Nederland heeft in de jaren '60 ook onderzoek gedaan om met kernonderzeeërs te gaan varen; dat is nooit doorgegaan vanwege de zeer hoge kosten (bouwen en onderhoud) en het missen van steunpunten over de wereld. Dit is nu niet anders voor Argentinië.
De reden die ik zo snel kan bedenken is omdat buurland Brazilië ook werkt aan een kern onderzeeër in samenwerking met de Fransen (Álvaro Alberto SN10) deze zou vanaf 2025 in dienst moeten komen en is gebaseerd op de Scorpene klasse. Verder zou ik geen reden kunnen verzinnen wat een Argentijnse kernonderzeeër zou benutten.

Het is dus puur een begin van een nieuwe wapenwedloop in Zuid-Amerika.

Reinier

Bouwen is een ding, maar ik mis net die stap daarvoor; waarom? Wat is de nut en noodzaak van een nucleaire sub voor Argentinië. Als over deze stap niet goed is nagedacht, komen ze er vrij snel achter, zodra ze er mee gaan varen.

Een nucleaire sub wil je als land enkel als je wereldwijd wilt en kunt opereren.
Aan dat eerste, twijfel ik al bij Argentinië. Willen ze voor de haven van Plymouth gaan liggen terwijl hun troepen weer de Falklands gaan innemen?

Heb je eenmaal zo'n ding dan kan je niet zomaar iedere haven binnen varen. Nederlandse haven kom je al niet en zo zijn er nog 80 andere landen die toegang van hun haven ontzeggen voor nucleair aangedreven schepen.
De Amerikanen, Britten, Fransen en Russen hebben (eigen) steunpunten over de wereld voor hun kernonderzeeërs.   

Nederland heeft in de jaren '60 ook onderzoek gedaan om met kernonderzeeërs te gaan varen; dat is nooit doorgegaan vanwege de zeer hoge kosten (bouwen en onderhoud) en het missen van steunpunten over de wereld. Dit is nu niet anders voor Argentinië.

Parera

Citaat van: tentara71 op 06/07/2018 | 19:50 uur
Lijkt me technisch onmogelijk.
Alleen de koelingsproblemen al.
Man, man, man....
Het moet dan wel een heul klein reactortje worden dan.
Zullen ze de boot wel verlengen maar ja we hebben allemaal gezien wat dat in Spanje deed ; blup blup boot.
Daarnaast heeft dat staal jaren liggen roesten want ze zullen het niet netjes onderhouden hebben en geconditioneerd opgeslagen.

MasterChief1971

Citaat van: Parera op 06/07/2018 | 19:05 uur
Dromen is altijd leuk  :angel: De kans dat ze het voor elkaar krijgen om dit plan uit te voeren is nog kleiner dan de kans dat Nederland een eigen SSBN bouwt.
Lijkt me technisch onmogelijk.
Alleen de koelingsproblemen al.
Man, man, man....
Het moet dan wel een heul klein reactortje worden dan.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 06/07/2018 | 19:03 uur
Ze kunnen niet eens 1 sqn fatsoenlijke gevechtsvliegtuigen kopen, het lijkt mij dan ook redelijk ambitieus om te gaan voor een SSN.

Dromen is altijd leuk  :angel: De kans dat ze het voor elkaar krijgen om dit plan uit te voeren is nog kleiner dan de kans dat Nederland een eigen SSBN bouwt.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#194
Citaat van: Parera op 06/07/2018 | 18:55 uur
Argentina considers resuming nuclear submarine project


Ze kunnen niet eens 1 sqn fatsoenlijke gevechtsvliegtuigen kopen, het lijkt mij dan ook redelijk ambitieus om te gaan voor een SSN.