Belgie (vervangings trajecten) landcomponent

Gestart door Huzaar1, 14/02/2018 | 12:08 uur

Ace1

Maar men kan de Jankels natuurlijk ook bij busbouwer van Hool in België af te laten bouwen? :P

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/03/11/van-hool-impact-regio/

Ace1


Parera

Misschien wil onze krijgsmacht wel te hulp schieten en enkele Vector's uit eigen opdracht overdragen  :silent:

Faillissement voertuigenfabrikant special forces: geen wisselstukken meer, 87 vrachtwagens raken mogelijk niet meer geleverd

Het Britse bedrijf Jankel Armoured Ltd., dat de voertuigen bouwt voor de Special Operations Regiment van de Belgische Defensie, is failliet. In de korte termijn betekent dat vooral slecht nieuws: een aantal wisselstukken zullen de komende maanden moeilijk te verkrijgen zijn, en een groot aantal voertuigen kan voorlopig niet meer worden gebouwd. "Jankel was het slechtste, meest chaotische bedrijf waar ik ooit mee werkte. Ze beloofden veel, maar hadden eigenlijk niet de competentie om dat ook waar te maken", vertelt een anonieme bron bij Defensie.

Een gepantserde Rolls-Royce, Range Rover, Jaguar of Mercedes-Benz, daarvoor moest je in de jaren '80 en '90 bij het Britse familiebedrijf Jankel zijn. De specialiteit van het bedrijf was het bouwen van nieuwe carrosserieën, voornamelijk met bepantsering, op het chassis van gewone auto's. Het concept bleek een goudmijn voor oprichter Robert Jankel, die nadien ook in opdracht van de Britse overheid en politie pantservoertuigen bouwde. De specialiteit bleef: een gepantserd koetswerk bouwen op een commercieel chassis.

Toen de Belgische Defensie in 2015 op zoek was naar bedrijven die de nieuwe voertuigen voor de Special Operations Regiment (SOR), de elite-eenheid van de Landmacht, kon bouwen, deed ook Jankel mee aan die competitie. Het won die ook, met de Fox Rapid Reaction Vehicle, gebaseerd op het onderstel van een Toyota Hilux. Van dit voertuig zouden er 108 exemplaren komen.

Toen enkele jaren later een nieuwe tender werd uitgeschreven, dit keer om de Unimog-vrachtwagens van de SOR te vervangen, was het opnieuw Jankel dat het contract binnenhaalde. 199 LTTV's (Light Tactical Transport Vehicles), ook wel 'Wolf' genoemd, zouden tegen 2019 afgeleverd worden. Met COVID-19 als spelbreker werd 2019 al snel 2021, en nadien 2023. De 108 Fox'en raakten allemaal op hun bestemming, van de Wolf bereikten slecht 80 van de 199 bestelde voertuigen Belgische bodem.

Rooskleurige weergave
En de kans dat de rest er nog geraakt, is klein: "Jankel Armoured Ltd kampt actueel met ernstige financiële problemen. Ze heeft een reorganisatieprocedure opgestart waarbij ze bijgestaan wordt door een Brits reorganisatieadviesbureau", zo deelt Defensie mee. Dat blijkt echter een vrij rooskleurige weergave van de feiten te zijn: het bedrijf is simpelweg failliet, zo bevestigen meerdere bronnen binnen Defensie en de Special Operations Regiment.

Het bedrijf zelf is nu in handen van twee crisismanagers, die op zoek gaan naar overnemers. Volgens Jankel zelf deden COVID-19 en de oorlog in Oekraïne het bedrijf de das om. "De impact van de oorlog heeft het herstel na de coronacrisis verhinderd. Ook werd het bedrijf getroffen door de inflatie, hoge rentevoeten in het Verenigd Koninkrijk, stijgende materiaalkosten en tekort aan arbeidskrachten", zo staat te lezen op de Britse website Business Sale Report.

Het faillissement betekent dat Jankel het contract voor de Wolf LTTV's dus niet meer afwerken. Tegelijk zullen bepaalde wisselstukken voor de Fox, zoals onderdelen van de bepantsering, tijdelijk niet beschikbaar zijn. Volgens de persdienst van Defensie wordt met het reorganisatiebureau bekeken om de overige LTTV's te leveren, en een oplossing te vinden voor Jankel. "De termijn om tot een constructieve oplossing te komen, die de behoeften van Defensie tegemoetkomt, kan echter 1 à 2 maanden duren", klinkt het.

Geparkeerd in het VK
Onder militairen zelf luidt een iets ander verhaal. Daar wordt geschat dat de problemen zes maanden tot een jaar kunnen aanslepen. "Het voordeel is dat de Fox op een commercieel chassis is gebaseerd, en dat wisselstukken voor de motor, koppeling of remschijven dus wel nog gewoon zullen binnenkomen. Maar ook de wisselstukken van Jankel zelf hebben vaak een doorlooptijd van zes maanden tot een jaar", zo vertelt een officier.

Voor de Wolf is het een ander verhaal: een groot deel van de Mercedes Unimog-onderstellen staan nog bij Jankel in het Verenigd Koninkrijk. 32 voertuigen zullen nog worden geleverd, maar het is lang niet zeker of dat ook zal gebeuren met de overige 87 stuks. De eerste voorschotten op de order van bijna 67 miljoen euro werden al betaald. "De juridische dienst zal nu moeten kijken of dat voldoende is om de onderstellen naar België te halen", zo duidt een bron binnen Defensie.

Maar is dat faillissement wel slecht nieuws? "Eigenlijk is het op de langere termijn een zege", zo vertelt een goedingelichte officier. "Jankel was het slechtste, meest chaotische bedrijf waar ik ooit mee werkte. Ze beloofden veel, maar hadden eigenlijk niet de competentie om dat ook waar te maken." Hij stelt tegelijk dat er een opportuniteit in schuil gaat: "Met de huidige geopolitieke ontwikkelingen lijkt het niet zeker of dat concept, dat dateert van voor de inval van Oekraïne, niet herzien moet worden." De special forces zelf zouden al proberen zwaardere en beter bepantserde voertuigen aan te kopen, om ook operaties te kunnen uitvoeren in het zwaardere geweldsspectrum.

Jankel Armoured Ltd werd gecontacteerd voor een reactie, maar tot op heden bleven onze vragen onbeantwoord.

https://www.hln.be/binnenland/faillissement-voertuigenfabrikant-special-forces-geen-wisselstukken-meer-87-vrachtwagens-raken-mogelijk-niet-meer-geleverd~ad7dfabc/

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Nexter KNDS Unveils New MEPAC 120mm Mortar Systems for French and Belgian Armies

In recent information published on its Twitter account, French Company Nexter KNDS has provided the first picture of its MEPAC (In French Mortier embarqué pour l'appui au contact - Mortar Carrier for Contact Support), its latest 120mm self-propelled mortar system based on 6x6 armored vehicle. This cutting-edge platform is poised to bolster the artillery capabilities of both the French and Belgian armed forces. The MEPAC, mounted on the versatile Griffon 6x6 armored vehicle, features a 120mm semi-automatic mortar system designed for rapid deployment and high precision.

The unveiling of the MEPAC comes amid announcements of significant contracts and delivery schedules for the Belgian and French armies. Belgium has confirmed the acquisition of 24 MEPAC systems, intended to replace its existing 120mm mortar batteries. These state-of-the-art systems are expected to enter service in phases, with complete integration into the Belgian army by 2025. This move is part of Belgium's broader strategy to modernize its military capabilities and enhance interoperability with NATO allies.

In December 2019, the French Army's Defense Procurement Agency (DGA) issued a notification for the development and procurement of the VBMR Griffon MEPAC to a consortium comprising Nexter, Arquus, and Thales, leading French defense firms. The DGA has set plans to acquire a fleet of 54 Griffon MEPAC vehicles. By October 2021, the agency carried out live-fire trials of the Griffon MEPAC, with the initial batch of vehicles slated for delivery by the close of 2023.

https://www.armyrecognition.com/defense_news_march_2024_global_security_army_industry/nexter_knds_unveils_new_mepac_mortar_systems_for_french_and_belgian_armies.html

Harald

België: nog een deel van het logistieke park van Defensie dat momenteel vernieuwd wordt

De Belgische Defensie heeft grote werkzaamheden gelanceerd om een ��honderdtal nieuwe vrachtwagens met oplegger aan te schaffen, waarvan een deel de bescherming en mogelijk het wapentuig zal krijgen dat nodig is om in externe strijdtonelen te kunnen opereren.

Dit aankoopproject, op 2 februari goedgekeurd door de Belgische overheid, ging vorige week de fase van de oproep tot deelname in. Alloti betreft de behoefte 'inzetbare territoriale middelen' en 'operationele middelen'. Enerzijds voor 99 ongepantserde trekkers en 94 opleggers in diverse uitvoeringen, van kiepbak tot dieplader. Anderzijds voor 18 gepantserde trekkers en evenveel diepladeropleggers. Alles aangevuld met onderhoudscontracten.

Als het gebruik ervan beperkt lijkt tot België en Europa, kunnen territoriale middelen worden ingezet bij externe operaties en moeten ze dus voldoen aan een minimum aan eisen op het gebied van "  inzetbaarheid en interoperabiliteit " , zoals de installatie van wapensteunen en de integratie van communicatieapparatuur.

Het tweede pak is speciaal ontworpen voor de operationele omgeving en vereist "  grote tactische mobiliteit en terreincapaciteiten  ", merkt Defensie op. Afgezien van bepaalde vereisten op het gebied van vermogen, transmissie of bodemvrijheid, zal de "  hoge mobiliteit 8x8 militaire gepantserde tractor  " worden uitgerust met permanente passieve bescherming. De cabine zal minimaal niveau 3 ballistische bescherming en niveau 3a antimijnbescherming bieden. Het zal later ook een NRBC-beveiligingssysteem kunnen krijgen, evenals een op afstand bediende koepel voor zelfverdediging.

Dit is een nieuwe stap in de vernieuwing van de Belgische logistieke vloot, drie jaar na het contract ter waarde van € 259 miljoen aan DAF Trucks voor de levering van 879 lichte en zware vrachtwagens. De Nederlandse groep zou zijn geluk opnieuw kunnen beproeven door zich te concentreren op consistentie en synergieën tussen vloten. Een scenario dat anderen, zoals Scania, Mercedes of zelfs Renault Trucks, zouden kunnen opschudden.

De opwaardering van de directe logistieke steun voor de Landcomponent, die in het STAR-plan als "  een enorme uitdaging " wordt gepresenteerd, komt tegen een achtergrond van hernieuwde belangstelling voor kwesties van militaire mobiliteit. Alleen al om de materiële uitdagingen het hoofd te bieden zal de Belgische Defensie in de periode 2023-2032 bijna 430 miljoen euro investeren.

https://www.forcesoperations.com/belgique-un-autre-pan-du-parc-logistique-de-la-defense-en-cours-de-renouvellement/

Harald

https://www.facebook.com/bataljonjagerstepaard/posts/690019329950093

Deze week hebben we de eerste nieuwe voertuigen JLTV (Joint Light Tactical Vehicle) van Oshkosh mogen ontvangen. Dit voertuig wordt voorzien om de Lynx (LMV) te vervangen.




Video
https://www.facebook.com/watch/?v=1360485951494898


Stoonbrace

Citaat van: Harald op 11/12/2023 | 10:05 uurBelgian Defense Minister Ludivine Dedonder expressed her enthusiasm for the project, highlighting its importance for the future of European defense. She stressed the project's alignment with her vision of involving the Belgian defense industrial base in future capability developments through European multinational partnerships. Dedonder emphasized that this project not only strengthens the Franco-Belgian strategic partnership but also contributes significantly to European defense.

God, de intellectuele lichtheid.

Harald

France and Belgium Collaborate For Development Of New VBAE Armored Vehicle Project

In a significant move towards bolstering European defense capabilities, France and Belgium have embarked on a collaborative venture to develop a new versatile combat armored vehicle, the VBAE (Véhicule Blindé d'Aide à l'Engagement or Armored Engagement Support Vehicle). This initiative officially was announced on December 6, 2023, in Montrouge, France.

The OCCAR (Organisation Conjointe de Coopération en matière d'Armement or Joint Organisation for Armaments Cooperation) has been entrusted with conducting a feasibility study for the VBAE. This study will be in partnership with notable industrial players including French companies Arquus and KNDS Nexter, and the Belgian company John Cockerill Defense will serve as a subcontractor.

This project marks a pivotal phase in the Scorpion program, aimed at updating the French army's ground forces equipment, particularly focusing on replacing the current fleet of Light Armored Vehicles (VBL).

The initiative stems from a strategic partnership signed on November 7, 2018, between Belgium and France. Under this partnership, Belgium had previously acquired various French-developed defense vehicles and systems. However, the VBAE project represents a deeper level of collaboration, with both nations actively participating from the pre-design phase to ensure the vehicle meets their specific operational needs.

The VBAE is envisioned to be a groundbreaking addition to modern military equipment. It is expected to be a light and fast vehicle, equipped with advanced sensors and capable of operating undetected in various environments. Its design focuses on providing robust protection for the crew and the capability to neutralize lightly armored vehicles.

Belgian Defense Minister Ludivine Dedonder expressed her enthusiasm for the project, highlighting its importance for the future of European defense. She stressed the project's alignment with her vision of involving the Belgian defense industrial base in future capability developments through European multinational partnerships. Dedonder emphasized that this project not only strengthens the Franco-Belgian strategic partnership but also contributes significantly to European defense.



https://www.armyrecognition.com/defense_news_december_2023_global_security_army_industry/france_and_belgium_collaborate_for_development_of_new_vbae_armored_vehicle_project.html


Master Mack

Citaat van: Huzaar1 op 08/12/2023 | 20:19 uurNee, sorrt maar dat is kul.
De wereld is verandert dit gaat nergens over. Indien rusland wint komen we in een nieuwe wereld, en die van nu is al onveilig. Kleine stapjes is niet genoeg.
Eens maar met de huidige politiek in België mogen ze al blij zijn dat er iets bijkomt. Dezelfde Struisvogel politiek is in Nederland gelukkig minder aanwezig maar nog steeds aanwezig helaas.

Huzaar1

Citaat van: Master Mack op 08/12/2023 | 20:07 uurGoede zaak. Kleine stappen is ook goed.

Nee, sorrt maar dat is kul.
De wereld is verandert dit gaat nergens over. Indien rusland wint komen we in een nieuwe wereld, en die van nu is al onveilig. Kleine stapjes is niet genoeg.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack