Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

Elzenga

Citaat van: mikemans op 16/02/2014 | 22:20 uur
Wie het voor het zeggen hebben? De secretaris generaal die 20 jaar op het departement rond hobbelt natuurlijk en niet de minister die er twee hooguit drie jaar als reclamezuil mag fungeren. De secretaris generaal bepaald samen met zijn senior ambtenaren welke info de minister te zien krijgt. Moet je maar eens aan Wekers of Plasterk vragen hoe dat uitpakt en wie er uiteindelijk de langste heeft.

Ministers hebben een grote handicap tegenover ambtenaren. Ministers zijn overal verantwoordelijk voor terwijl ze nauwelijks informatie en dus invloed hebben. Ambtenaren hebben alle informatie en zijn nergens verantwoordelijk voor. Wie wint? Wie is de baas?
dat is denk ik inderdaad een realiteit. Zeker voor een minister die niet zelf over een flink portie kennis en inzicht in de materie beschikt. Het wordt nog eens gecompliceerd als de minister van een andere politieke kleur is dan "het ministerie". Vandaar dat in sommige landen niet alleen de minister wisselt maar ook de ambtelijke top van een departement na verkiezingen en vorming nieuw kabinet. Of dat nu zoveel beter werkt weet ik niet..maar het is wel een aspect om rekening mee te houden.

mikemans

Citaat van: Thomasen op 15/02/2014 | 15:58 uur
Maar ik weiger om de minister als slachtoffer te zien, want de minister heeft namelijk wel degelijk aanzienlijke invloed. En als dat niet zo is, is de vraag, wie dan wel? Als de MinDef alleen maar uitvoert, wie bepaald dan? Wie bepaald ons buitenlands beleid? Ons onderwijs beleid?  Ik ben benieuwd.

Wie het voor het zeggen hebben? De secretaris generaal die 20 jaar op het departement rond hobbelt natuurlijk en niet de minister die er twee hooguit drie jaar als reclamezuil mag fungeren. De secretaris generaal bepaald samen met zijn senior ambtenaren welke info de minister te zien krijgt. Moet je maar eens aan Wekers of Plasterk vragen hoe dat uitpakt en wie er uiteindelijk de langste heeft.

Ministers hebben een grote handicap tegenover ambtenaren. Ministers zijn overal verantwoordelijk voor terwijl ze nauwelijks informatie en dus invloed hebben. Ambtenaren hebben alle informatie en zijn nergens verantwoordelijk voor. Wie wint? Wie is de baas?

Ros

PvdA richt pijlen op VVD en D66

Voor de gemeenteraadsverkiezingen in de grote steden heeft de PvdA dit weekeinde haar pijlen gericht op VVD en D66. 

Partijcongres PvdA

Partijleider Diederik Samsom zei zondag na afloop van het congres dat het centrum van Amsterdam alleen nog voor mensen met geld is als VVD en D66 hun zin krijgen.

D66-leider Alexander Pechtold zei vorige week een einde te willen maken aan de heerschappij van de PvdA in de hoofdstad, maar Samsom verwacht daar wel de grootste partij te blijven.

Volgens de peiling van Maurice de Hond van zondag zijn regeringspartijen VVD en PvdA nu even groot als de PVV, maar vicepremier Lodewijk Asscher (PvdA) en Samsom lagen daar zondag niet wakker van. ''Ik laat me niet afleiden door opiniepeilingen. Wij zijn met de langere termijn bezig", zei Asscher.

Samsom wees erop dat veel kiezers nog niet weten wat ze gaan stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen op 19 maart en dat een landelijke peiling niet alles hoeft te zeggen over lokale verkiezingen.

Samenwerking

Hij stelde dat zijn partij binnen het kabinet en in samenwerking met oppositiepartijen veel tot stand heeft gebracht, maar dat het nog even kan duren voordat de mensen daar de vruchten van kunnen plukken. ''Het botst onderling wel eens", zei Samsom, maar hij wil doorgaan met samenwerken.

Afgelopen week wond de PvdA-leider zich op over een motie van wantrouwen van D66 tegen PvdA-minister Ronald Plasterk (Binnenlandse Zaken), maar dat is uitgepraat, zei hij zondag.

Het PvdA-congres stelde ook het verkiezingsprogramma en de kandidatenlijst voor de verkiezingen voor het Europees Parlement van 22 mei vast. Lijsttrekker Paul Tang trok van leer tegen ''de dagdromers van D66 en de doemdenkers van SP en PVV" als het gaat om Europa.

Vuurwerkoverlast

Het congres sprak zich tegen de zin van het PvdA-partijbestuur ook nog uit voor het terugdringen van vuurwerkoverlast door het afbouwen van consumentenvuurwerk en het organiseren van vuurwerkshows door de gemeente tijdens de jaarwisseling. Samsom zei dat hij zich daar in kon vinden.

www.nu.nl

Ros

#3918
Citaat van: Ton de Zwart op 16/02/2014 | 10:14 uur
Ze trekken geen van beiden de steker er uit, no way. Nieuwe verkiezingen gevolgd door een onmogelijke coalitievorming zouden dramatisch uitpakken voor Nederland. Hoewel beide coalitiepatners enorm de schurft hebben aan elkaar, zijn ze tot elkaar veroordeeld. Er is gewoon geen beter alternatief voorhanden. Hier en daar wordt wel gesuggereerd, dat PVV en SP het samen maar eens moeten proberen, maar dat zou nog veel erger uitpakken als de huidige samenstelling. Zo'n kabinet houdt het nog geen week vol...

De coalitie bij elkaar houden omdat er geen beter/ander alternatief is, is echt het laatste waar  PvdA en VVD aan denken. Hooguit de boel bij elkaar houden, over de rug van de burgers, omdat beide partijen weten dat zij  een verkiezing niet zullen overleven en met zekerhed met een kleine fractie in de opposotiebanken plaats mogen nemen.

Bij de VVD is het minder opvallend maar bij de PvdA is het duidelijk zichtbaar dat zij zich behoorlijk zorgen maken over de komende gemeentelijke verkiezingen. De uitspraken van Spekman richting VVD en D66 liegen er niet om. Op regionaal niveau zijn de PvdA'ers tegen de plannen van Den Haag als het de verantwoordelijk meer en meer bij de gemeenten neer te willen leggen betreft. Terwijl de PvdA in Den Haag er volmondig mee instemt. De andere partijen en met name de lokale partijen maken hier handug gebruik van in hun campagnes.

De tijd zal het leren......

Zijdelings nog even kijkend naar de poll's en constateren dat VVD en PvdA samen even groot zijn  als de PVV (30 zetels), kan je constateren dat de PvdA een probleem heeft dat met het braaf achter de VVD aanlopen opgelost kan worden.

Ton de Zwart

Ze trekken geen van beiden de steker er uit, no way. Nieuwe verkiezingen gevolgd door een onmogelijke coalitievorming zouden dramatisch uitpakken voor Nederland. Hoewel beide coalitiepatners enorm de schurft hebben aan elkaar, zijn ze tot elkaar veroordeeld. Er is gewoon geen beter alternatief voorhanden. Hier en daar wordt wel gesuggereerd, dat PVV en SP het samen maar eens moeten proberen, maar dat zou nog veel erger uitpakken als de huidige samenstelling. Zo'n kabinet houdt het nog geen week vol...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 16/02/2014 | 00:29 uur
Wil de PvdA  voorkomen dat zij tot een klein partijtje worden gedecimeerd zullen zij, of tegen deVVD in opstand moten komen of de stekker eruit moeten trekken. Het zal mij niet verwonderen als dit in de komende week vorm gaat krijgen.



Het is een gedachte... maar met de recente positieve economische cijfers zou dat een uitermate verkeerde timing zijn, de PvdA staat schaakmat!

Ros

#3915
Wil de PvdA  voorkomen dat zij tot een klein partijtje worden gedecimeerd zullen zij, of tegen deVVD in opstand moten komen of de stekker eruit moeten trekken. Het zal mij niet verwonderen als dit in de komende weken vorm gaat krijgen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#3914
Citaat van: Ros op 15/02/2014 | 23:58 uur
Het mag gezegd worden  dat de PvdA al langzaam afscheid begint te nemen van de VVD  :cute-smile:

Toch lijkt het er op dat dit gedrocht van een coalitie de rit uit gaat zingen. (immers als de PvdA de stekker er al weer uit trekt, dan worden ze gedecimeerd)

Persoonlijk zit ik niet te wachten op de grote winnaars: PVV en SP.... van de wal in de sloot! (een hele diepe sloot)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 15/02/2014 | 23:51 uur
Een idee..... de kans en/of risico is dan wel dat partijen gaan fuseren om dit ook mogelijke te maken. PvdA en SP in elkaar op laten gaan, Groenlinks en 50+ erbij slepen...  :devil: Ik denk dat op dit moment, met name,  veel PvdA stemmers er wel oren naar hebben. De kans dat VVD en CDA samen gaan werken acht ik nu voor 100% uitgesloten.

Goed plan  :heart:, slaap lekker, als dat nog lukt  ;D

Een links blok werkt alleen in hoog conjunctuur, nadat rechts het verdiend heeft kan links het weer verpatsen.

Ros

Het mag gezegd worden  dat de PvdA al langzaam afscheid begint te nemen van de VVD  :cute-smile:

Ros

Spekman valt uit naar VVD en D66

PvdA-partijvoorzitter Hans Spekman heeft zaterdag op het congres van zijn partij in Breda uitgehaald naar VVD en D66, twee partijen waarmee de sociaal-democraten landelijk samenwerken. 

Maar in de gemeenten verwacht Spekman weinig heil van deze twee partijen.

In zijn ogen snijden VVD en D66 in de verkiezingsprogramma's voor de gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart veel te fors in armoedebestrijding en volkshuisvesting. ''D66 wil de helft van de sociale woningbouw in Amsterdam afschaffen."

Volgens Spekman maken de PVV en de Leefbaar-partijen onderscheid tussen mensen op grond van hun afkomst, maar VVD en D66 op grond van hun portemonnee en postcode omdat bijvoorbeeld door bezuinigingen op sociale woningbouw weer meer arme en rijkere wijken in een stad ontstaan.

De kritiek op D66 is niet ingegeven door de motie van wantrouwen die de partij afgelopen week indiende tegen PvdA-minister Ronald Plasterk, zei Spekman.

www.nu.nl

Ros

Citaat van: jurrien visser op 15/02/2014 | 18:10 uur
Wat mij brengt op een gewenste reorganisatie van het politieke systeem met als schot voor de boeg een kiesdrempel van 10% (15) van het aantal beschikbare zetels in de Tweede Kamer.

Een idee..... de kans en/of risico is dan wel dat partijen gaan fuseren om dit ook mogelijke te maken. PvdA en SP in elkaar op laten gaan, Groenlinks en 50+ erbij slepen...  :devil: Ik denk dat op dit moment, met name,  veel PvdA stemmers er wel oren naar hebben. De kans dat VVD en CDA samen gaan werken acht ik nu voor 100% uitgesloten.

Goed plan  :heart:, slaap lekker, als dat nog lukt  ;D

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#3909
Citaat van: Thomasen op 15/02/2014 | 17:53 uur
Wie is er dan wel een echte leider, wie zou er wel met de vuist op tafel durven slaan? Of het nu de minister van gezondheidszorg is, of de minister van Defensie, de hele politieke generatie heeft op dit moment weinig toppers.

Hier wringt de schoen.... het zijn ruggengraatloze watjes, die zich vooral bezig houden met hun carrièreplanning voor na het pluche, daarnaast helpen de politieke programma's van te veel partijen ook niet echt mee.

De compromis cultuur verstikt zich zelf.

Wat mij brengt op een gewenste reorganisatie van het politieke systeem met als schot voor de boeg een kiesdrempel van 10% (15) van het aantal beschikbare zetels in de Tweede Kamer.

dudge

Citaat van: Ros op 15/02/2014 | 15:23 uur
MINDEF is de laatste jaren een sluitpost geweest. Poot er maar iemand neer die niet al te lastige vragen stelt en gewoon de opdracht van de regering verder uitvoert. Iemand met een vlotte babbel en een goed gevulde zak met witte veren in bezit heeft om ruimhartig sluitspieren mee te vullen. Iemand die nog eens gul is het uitdelen van aaien over de bollen van onze mannen en vrouwen in uniform.....de perfecte minister van defensie.

Wie is er dan wel een echte leider, wie zou er wel met de vuist op tafel durven slaan? Of het nu de minister van gezondheidszorg is, of de minister van Defensie, de hele politieke generatie heeft op dit moment weinig toppers.

dudge

Citaat van: jurrien visser op 15/02/2014 | 15:26 uur
Bachetaliseer het maar, maar volgens mij heeft in de laatste kwart eeuw geen enkele Mindef een noemenswaardig wapenfeit bereikt anders dan de gegeven opdracht: u zult meer met minder doen.

Als jullie denken werkelijk dat een Mindef dat zelf verzint... dan mogen ze stuk voor stuk wegens landverraad tegen de muur.

En wie geeft die opdracht dan?
Als we heel Formeel kijken heeft een minister behoorlijke macht. Volledig zelfstandig verantwoordelijke voor het eigen departement. Natuurlijk zijn er departementen waarmee samengewerkt moet worden. MinFin gaat over het geld, dus als je je relatie daarmee verkloot heb je een probleem. BuZa gaat over de diplomatie, vooral vandaag de dag erg belangrijk voor de uitvoering van missies.

Een ander krachtenveld is natuurlijk de ministerraad, waarin bepaalde besluiten genomen kunnen worden die van invloed zijn op het geheel. Dan zijn er de kamers, maken wetten, stellen vragen, en keuren het beleid (incl begroting) goed.

De grootste draak zijn de partijen. De vraag wordt wel eens gesteld of we niet een particratie zijn, die door steeds meer mensen met een ja wordt beantwoord. Of dat leid tot een postdemocratie is de vraag, maar voer voor een ander topic.

Het is natuurlijk heel makkelijk, vooral voor die minister zelf, om een beeld te schetsen van 'Ja, sorry van die CAO, maar ik ben netzoveel slachtoffer als jullie, ik voer alleen maar uit'.  Ideaal om van alle kritiek om je functioneren af te komen.

Maar ik weiger om de minister als slachtoffer te zien, want de minister heeft namelijk wel degelijk aanzienlijke invloed. En als dat niet zo is, is de vraag, wie dan wel? Als de MinDef alleen maar uitvoert, wie bepaald dan? Wie bepaald ons buitenlands beleid? Ons onderwijs beleid?  Ik ben benieuwd.

Want als de ministers niets meer te zeggen hebben over hun departement, staat ons een zware tijd te wachten.