Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

Master Mack

Moet ook wel zeggen dat de Oekraïne  steun voor na 2025 op 3 miljard wordt gezet wel wat raar is als demissionair kabinet ver over je graf heen regeren.
2025 1 miljard vastleggen is keurig daarna hoort het nieuwe kabinet erover te beslissen. Het is niet goed maar ik snap het wel.

Master Mack

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/04/2024 | 21:32 uurHet huidige budget: 1.95%bbp. Eke +0.01% is ongeveer €100 miljoen.
Het tankbataljon, extra luchtverdedigingsmiddelen en 2 extra ASWF zouden geen probleem meer moeten zijn.
Dus komt er 650 miljoen bij in 2024 dacht ik. Dan zouden de tanks en lua in iedergeval besteld kunnen worden. ASWF optie verzilveren maar worden pas op stapelgezet na de eerste vier dus betaling volgd.

Lex

Ergernis bij PVV en BBB over miljardensteun aan Oekraïne

DEN HAAG - De door het demissionair kabinet aangekondigde miljardensteun voor het in oorlog zijnde Oekraïne roept irritatie op bij een deel van de formerende vier. PVV en BBB spreken zich tegen de gang van zaken uit, terwijl VVD en NSC het genomen besluit voor extra steun juist verwelkomen. Informateurs Richard van Zwol en Elbert Dijkgraaf denken dat de uitgaven het ingewikkelder kunnen gaan maken om de financiële puzzel te leggen. Voor hen kwam de mededeling vanuit het kabinet ook onverwacht.

Voor Henk Vermeer (BBB) en Geert Wilders (PVV) kwam de aankondiging van nieuwe steun aan Oekraïne als een onaangename verrassing.

Een ruime meerderheid van de Tweede Kamer heeft eerder bepaald dat het demissionaire kabinet beslissingen mag blijven maken op het gebied van (steun voor) Oekraïne en Nederland zelfs een voortrekkersrol moet blijven spelen. Vrijdagmiddag maakte demissionair premier Mark Rutte namens het kabinet bekend dat Nederland dit jaar 1 miljard euro extra uittrekt voor militaire hulp aan Oekraïne. In 2025 kan het land ook rekenen op militaire steun van 3 miljard euro uit Nederland. Ook wordt er 400 miljoen euro vrijgemaakt voor de Oekraïense economie en infrastructuur nu aanvallen vanuit Rusland doorgaan en zelfs in hevigheid toenemen.

Aan de formatietafel kwam deze mededeling als verrassing, zeggen de informateurs. ,,Ik zou een signaal vooraf tenminste niet onwelkom hebben gevonden", aldus informateur Van Zwol. ,,Wij ontkennen niet dat dit het leggen van de puzzel kan bemoeilijken." Aan de andere kant hebben de informateurs er begrip voor dat het kabinet ook in demissionaire staat door moet besturen. Van Zwol denkt dat iedereen er begrip voor zal hebben dat ,,die afschuwelijke oorlog in Oekraïne wel 'hors catégorie' is. Dus je probeert er wel enig begrip voor op te brengen."

Wilders
PVV-leider Geert Wilders is echter niet te spreken over het pakket. ,,Terwijl de PVV knokt voor Nederland, vliegen de miljarden op een vrijdagmiddag naar het buitenland", schrijft hij. Dilan Yeşilgöz vindt het juist heel belangrijk om extra geld te besteden aan militaire steun. ,,Dit doen we in het belang van Oekraïne, en daarmee ook voor vrijheid en veiligheid in Europa en Nederland", aldus de VVD-leider. ,,NSC staat pal achter Oekraïne. Wij steunen het land in zijn strijd", liet Kamerlid Veldkamp weten na het besluit. Terwijl BBB'er Henk Vermeer het juist 'niet vindt passen' dat het demissionaire kabinet toezeggingen doet voor komende jaren. ,,Even los van de hulp aan Oekraïne, daar hebben wij afgelopen jaren positief tegenover gestaan. Maar het doen van toezeggingen voor financiële middelen voor komende jaren, terwijl je dat budget niet beheert, dat vind ik echt niet passen. Er is ook geen overleg over geweest met partijen aan de formatietafel."

Maandag komt het kabinet al naar buiten met de voorjaarsnota, een bijstelling van de lopende rijksbegroting. Dan wordt ook duidelijk hoe de steun aan Oekraïne precies wordt betaald. ,,Als dat niet ordelijk verwerkt is in de voorjaarsnota, is dat wel een verrassing", waarschuwt Van Zwol. Hij vindt het wel ,,behulpzaam in het proces" dat het kabinet vroeger dan verwacht met de voorjaarsnota komt. Daardoor zijn de onderhandelende partijen namelijk op de hoogste van de meest actuele stand van de overheidsfinanciën.

De formerende vier hebben maandag een gezamenlijk gesprek met de informateurs. Deze week hebben zij voornamelijk één-op-één gesproken met de partijleiders.

Telegraaf, 12-04-2024, 21:24

Enforcer

Citaat van: Benji87 op 11/04/2024 | 19:32 uurKabinet trekt miljarden extra uit voor steun Oekraïne en halen NAVO-norm

Het demissionaire kabinet trekt miljarden extra uit voor steun aan Oekraïne en om de uitgaven aan defensie de komende jaren te laten voldoen aan de NAVO-norm. Dat bevestigen Haagse bronnen na berichtgeving van RTL Nieuws.

Voor dit jaar komt 400 miljoen euro extra beschikbaar voor onder meer militaire steun aan Oekraïne. Dat zou in de Voorjaarsnota staan die binnenkort wordt gepresenteerd. Daarnaast zet het kabinet alvast 1,5 miljard euro opzij om het land ook volgend jaar te helpen in de oorlog tegen Rusland.

De NAVO-lidstaten hebben afgesproken minstens 2 procent van hun bruto binnenlands product (bbp) te besteden aan defensie. Dat haalde Nederland vorig jaar niet, ondanks forse extra investeringen.

Het kabinet maakt nu geld vrij zodat Nederland de NAVO-norm de komende drie jaar wel haalt. Na 2026 is dat aan een nieuw kabinet. Vrijwel alle partijen gaven in hun verkiezingsprogramma aan het belangrijk te vinden dat Nederland zich aan deze afspraak houdt.

Bron: nu.nl

Beetje meer in de persneelspot is ook handig qua concurrentiepositie en dan zijn de AVW ook weer netjes geregeld voor 01-01.

Master Mack

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/04/2024 | 21:32 uurHet huidige budget: 1.95%bbp. Eke +0.01% is ongeveer €100 miljoen.
Het tankbataljon, extra luchtverdedigingsmiddelen en 2 extra ASWF zouden geen probleem meer moeten zijn.
👍

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/04/2024 | 21:28 uurDaarnaast maakt het kabinet geld vrij om de NAVO-norm te halen. Het zorgt ervoor dat de Nederlandse uitgave aan Defensie tot 2026 boven de 2 procent zit. In 2024 is het 2,15 procent, in 2025 2,05 procent en in 2026 is dat 2,22 procent. Daarna valt het terug naar 1,9 procent.

https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/artikel/5444921/demissionaire-kabinet-trekt-miljarden-extra-uit-voor-oekraine

Het huidige budget: 1.95%bbp. Eke +0.01% is ongeveer €100 miljoen.
Het tankbataljon, extra luchtverdedigingsmiddelen en 2 extra ASWF zouden geen probleem meer moeten zijn.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Benji87 op 11/04/2024 | 20:28 uurDat was ook mijn eerste gedachte, kan nu niet lang meer duren. Aan de andere kant zou het me ook niks verbazen als ze 5 extra F35's er bij kopen  :silent:

Daarnaast maakt het kabinet geld vrij om de NAVO-norm te halen. Het zorgt ervoor dat de Nederlandse uitgave aan Defensie tot 2026 boven de 2 procent zit. In 2024 is het 2,15 procent, in 2025 2,05 procent en in 2026 is dat 2,22 procent. Daarna valt het terug naar 1,9 procent.

https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/artikel/5444921/demissionaire-kabinet-trekt-miljarden-extra-uit-voor-oekraine

Master Mack

Citaat van: silvester herc op 11/04/2024 | 21:04 uurZal mij niet verwonderen dat de aanschaf van op zijn minst drie P-8s nu ook dichterbij komt  ;)
Na het Tankbataljon ben ik zeker ook een voorstander van een 3 tot 5 P-8s maar eerst moet ook nog een 104 30/35mm kanonnen voor op de Boxers gekocht worden.

silvester herc

Zal mij niet verwonderen dat de aanschaf van op zijn minst drie P-8s nu ook dichterbij komt  ;)

Master Mack

Citaat van: Benji87 op 11/04/2024 | 20:28 uurDat was ook mijn eerste gedachte, kan nu niet lang meer duren. Aan de andere kant zou het me ook niks verbazen als ze 5 extra F35's er bij kopen  :silent:
Dan pleeg ik een Staatsgreep

Benji87

Citaat van: Master Mack op 11/04/2024 | 19:43 uurOké, ole, ole een tankbataljon of 2

Dat was ook mijn eerste gedachte, kan nu niet lang meer duren. Aan de andere kant zou het me ook niks verbazen als ze 5 extra F35's er bij kopen  :silent:

Master Mack

De afspraak die de MinDef heeft gemaakt met onderandere de motie Boswijk/Tuinman is als er extra geld komt komt er een NLD Tankbataljon. Bestel er dan meteen 2 ook 1 voor Oekraïne.

Master Mack

Citaat van: Benji87 op 11/04/2024 | 19:32 uurKabinet trekt miljarden extra uit voor steun Oekraïne en halen NAVO-norm

Het demissionaire kabinet trekt miljarden extra uit voor steun aan Oekraïne en om de uitgaven aan defensie de komende jaren te laten voldoen aan de NAVO-norm. Dat bevestigen Haagse bronnen na berichtgeving van RTL Nieuws.

Voor dit jaar komt 400 miljoen euro extra beschikbaar voor onder meer militaire steun aan Oekraïne. Dat zou in de Voorjaarsnota staan die binnenkort wordt gepresenteerd. Daarnaast zet het kabinet alvast 1,5 miljard euro opzij om het land ook volgend jaar te helpen in de oorlog tegen Rusland.

De NAVO-lidstaten hebben afgesproken minstens 2 procent van hun bruto binnenlands product (bbp) te besteden aan defensie. Dat haalde Nederland vorig jaar niet, ondanks forse extra investeringen.

Het kabinet maakt nu geld vrij zodat Nederland de NAVO-norm de komende drie jaar wel haalt. Na 2026 is dat aan een nieuw kabinet. Vrijwel alle partijen gaven in hun verkiezingsprogramma aan het belangrijk te vinden dat Nederland zich aan deze afspraak houdt.

Bron: nu.nl
Oké, ole, ole een tankbataljon of 2

Benji87

Kabinet trekt miljarden extra uit voor steun Oekraïne en halen NAVO-norm

Het demissionaire kabinet trekt miljarden extra uit voor steun aan Oekraïne en om de uitgaven aan defensie de komende jaren te laten voldoen aan de NAVO-norm. Dat bevestigen Haagse bronnen na berichtgeving van RTL Nieuws.

Voor dit jaar komt 400 miljoen euro extra beschikbaar voor onder meer militaire steun aan Oekraïne. Dat zou in de Voorjaarsnota staan die binnenkort wordt gepresenteerd. Daarnaast zet het kabinet alvast 1,5 miljard euro opzij om het land ook volgend jaar te helpen in de oorlog tegen Rusland.

De NAVO-lidstaten hebben afgesproken minstens 2 procent van hun bruto binnenlands product (bbp) te besteden aan defensie. Dat haalde Nederland vorig jaar niet, ondanks forse extra investeringen.

Het kabinet maakt nu geld vrij zodat Nederland de NAVO-norm de komende drie jaar wel haalt. Na 2026 is dat aan een nieuw kabinet. Vrijwel alle partijen gaven in hun verkiezingsprogramma aan het belangrijk te vinden dat Nederland zich aan deze afspraak houdt.

Bron: nu.nl

Struijckje

Citaat van: Ace1 op 27/03/2024 | 19:05 uurWe hebben in Nederland 200.000 beroeps werkenlozen die een uitkeuring hebben en zwart aan het bijbeunen zijn.

Ik wil je graag uitnodigen op de verjaardag van mijn dochter als je daar dezelfde indrukwekkende getallen uit je hoge hoed kunt toveren! ;)

Nee, maar even serieus. Van de ca. 350k werklozen is ongeveer 300k na minder dan een jaar terug op de arbeidsmarkt. Slechts 50/60k doet daar langer dan een jaar over. Klaplopers en lui die buiten
de boot vallen zullen er altijd zijn maar 200k is schromelijk overdreven.

Bron:CBS