Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

KapiteinRob

En hoppakkee, we kunnen het zelf uitzoeken met ons AOW-gat. Dus eerst 3 jaar aan UGM inpikken door de verhoging van onze FLO-leeftijd en vervolgens ondanks de verhoging van de AOW-leeftijd de UGM doen stoppen zoals het was, dus als we 65 worden. Weer een reden waarom Nederland een waardeloos land is en de waardering voor de militair zich beperkt tot het eventueel toekennen van een veteranenspeldje. Oh ja, dat zijn 2 andere topics..... >:(

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Van Ghentkazerne Rotterdam blijft open

Door: redactie
27-2-14 - bron: AD
 
De Rotterdamse Van Ghentkazerne is gered. Dat heeft het AD vernomen van bronnen in Rotterdam en Den Haag. Het opleidingscentrum voor mariniers in Kralingen wordt zelfs uitgebreid en moet een 'veiligheidsbolwerk' worden voor diverse onderdelen van Defensie en politie.
De kazerne in de Maasstad dreigde te sluiten als gevolg van bezuinigingen bij Defensie. In Rotterdam ontstond massaal protest tegen het schrappen van dit Instituut. Vooral burgemeester Aboutaleb maakte zich sterk voor behoud van de mariniers in Rotterdam. 'Het is voor mij onbestaanbaar dat de kazerne verdwijnt', aldus de burgemeester.

Zijn inspanningen worden nu beloond. Dankzij een langdurige en intensieve lobby in Den Haag gaf minister Hennis (VVD, Defensie) de Maasstad de kans om een nieuwe functie te verzinnen voor 'Van Ghent'.

http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/article/detail/3604397/2014/02/27/Van-Ghentkazerne-Rotterdam-blijft-open.dhtml

irma

Citaat van: Lex op 26/02/2014 | 11:33 uur
De rechter heeft de bonden niet-ontvankelijk verklaard in de zaak betreffende ophoging AOW-leeftijd.
Straks meer.
Slecht nieuws!
Privacy....ik heb niets te verbergen maar dat hoeven ze niet te weten ....  (Loesje)

Lex

De rechter heeft de bonden niet-ontvankelijk verklaard in de zaak betreffende ophoging AOW-leeftijd.
Straks meer.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 22/02/2014 | 20:54 uur
Terug naar een volwaardige en breed uitgeruste en inzetbare krijgsmacht. Met wel een zekere orientatie. Ook Klep heeft geen oog voor de belangrijke rol van een krijgsmacht...show of force..show the flag. Daarmee diskwalificeert hij zich vind ik.

En oh ja...voldoende geld voor defensie reserveren (2%)... of dat juist niet doen...is een KEUZE!!...niet meer, niet minder. Bezuinigen op Defensie is op geen enkele manier noodzakelijk. Punt!

Volledig mee eens!


Elzenga

#3956
Citaat van: Lex op 22/02/2014 | 17:47 uur
In het blad van de ACOM staat een uitgebreid artikel over de toekomst van de NL strijdkrachten in de visie van Christ Klep.
Zie: http://www.acom.nl/default.aspx?pageId=9&newsId=755
Geen haar op mijn hoofd die overtuigd is van Klep's visie en noodzaak daartoe. Na 30 jaar puzzelen, analyseren, lezen en leren hou ik het op de visie die ik zelf heb uitgewerkt hier in mijn blog. Terug naar een volwaardige en breed uitgeruste en inzetbare krijgsmacht. Met wel een zekere orientatie. Ook Klep heeft geen oog voor de belangrijke rol van een krijgsmacht...show of force..show the flag. Daarmee diskwalificeert hij zich vind ik.

En oh ja...voldoende geld voor defensie reserveren (2%)... of dat juist niet doen...is een KEUZE!!...niet meer, niet minder. Bezuinigen op Defensie is op geen enkele manier noodzakelijk. Integendeel zelfs! Punt!

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#3955
Citaat van: Flyguy op 22/02/2014 | 20:26 uur
We gaan het zien.

Uit betrouwbare bron weet ik dat de VVD bezig is met een defensie visie voor de lange termijn, 2030 en verder, het wordt weliswaar een verkiezingscampagne stuk maar toch, het geeft hoop ik, een indicatie van wat Den Haag, of iig de VVD wil al is de VVD zacht gezegd nu niet bepaald de beste defensie bontgenoot geweest.

Ik verwacht dat men gaat inzetten op schaalvergroting binnen onze niche capaciteiten en daardoor gaat inzetten op nog meer internationale samenwerking. Kortom: goed in een paar disciplines en veel overige zaken zullen worden afgeschoven naar de "partner" landen.

Boots on the ground lijkt men in Den Haag, in z'n algemeenheid, een vies woord te vinden....

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: tentara71 op 22/02/2014 | 19:15 uur
Zoals ik enige tijd geleden stelde:
Waar deze militair-historicus van uitgaat is dezelfde mindset als tijdens de belle epoque en het interbellum.
Alles is pais en vree en als de stront de ventilator raakt, zijn er anderen die de boel wel rooien. Wij moeten ons vooral met onze eigen interesses (vredesmissies,  :sick:) bezighouden.
En als er dan een ander soort dreiging/conflict om de hoek komt kijken, zijn we niet goed genoeg. Want geen geld, spullen, mensen, etc.

Ik durf te stellen dat deze "militair-historicus" wel erg weinig de krant leest. Of hij moet het bij de strips en de schaatsuitslagen houden. Dat zou nog kunnen. Als je de Arabische Winter, het EU-gehits in Oekraïne, de instabiliteit aan beide kanten van Afrika en het zwaardgekletter van China gewoon naast je neerlegt, begrijp je heel erg weinig van de echte wereld.

Het gaat er op neer komen dat we bondgenoten moeten laten zitten omdat we onszelf incapabel bezuinigd hebben. Of we er nu echte verdragen mee hebben of niet.
Wel typisch Nederlands, trouwens. Je lafheid kunnen verklaren uit zelf-geschapen onmacht.
En dan zeggen dat je het toch zó errug vindt... 

Het vervelende is dat deze man een podium heeft, ik hoor graag zsm tegengeluiden van een Ron de Wijk bijvoorbeeld.

Flyguy

Citaat van: jurrien visser op 22/02/2014 | 20:23 uur
Ook weer waar.... ik verwacht dat Den Haag nog meer boots on the ground wil voorkomen en dat de KL in de toekomst kleiner zal worden.
We gaan het zien.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Flyguy op 22/02/2014 | 20:18 uur
Dat kan toch ook met de huidige bataljon's? 45 painfbat is vorig jaar nog bijna opgeheven, en daarna stond 44 painfbat waarschijnlijk op de lijst. Nu doet men het stapsgewijs, eerst gemotoriseerd en dan opheffen.

Ook weer waar.... ik verwacht dat Den Haag nog meer boots on the ground wil voorkomen en dat de KL in de toekomst kleiner zal worden.

Flyguy

Citaat van: jurrien visser op 22/02/2014 | 20:13 uur
Gevaarlijk hoor, dat biedt het pluche om een voor een de "stevig uitgeruste infanteriebataljon's" uit de sterkte te halen.
Dat kan toch ook met de huidige bataljon's? 45 painfbat is vorig jaar nog bijna opgeheven, en daarna stond 44 painfbat waarschijnlijk op de lijst. Nu doet men het stapsgewijs, eerst gemotoriseerd en dan opheffen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Flyguy op 22/02/2014 | 20:10 uur
Op zich is dit niet zo'n slecht idee:
8 stevig uitgeruste infanteriebataljon's van zo'n duizend man die binnen een brigade zelfstandig, maar ook op brigade- en divisieniveau, kunnen optreden.


Gevaarlijk hoor, dat biedt het pluche om een voor een de "stevig uitgeruste infanteriebataljon's" uit de sterkte te halen.

Flyguy

Citaat van: Lex op 22/02/2014 | 17:47 uur
In het blad van de ACOM staat een uitgebreid artikel over de toekomst van de NL strijdkrachten in de visie van Christ Klep.
Zie: http://www.acom.nl/default.aspx?pageId=9&newsId=755

Op zich is dit niet zo'n slecht idee:
CitaatKlep is voorstander van het terugvallen op "een aantal basiscapaciteiten". Bij de Landmacht ziet hij in dit verband zes of (als het een beetje meezit) acht gelijkvormige gemotoriseerde en gemechaniseerde versterkte infanteriebataljons, - zelfstandig opererende gevechtsgroepen van elk zo'n duizend man. Alle andere gevechtsondersteuning, de logistiek en de stafstructuren worden daar dan op afgestemd. Desgewenst kan één van die gevechtsgroepen georganiseerd worden als special forces eenheid.

8 stevig uitgeruste infanteriebataljon's van zo'n duizend man die binnen een brigade zelfstandig, maar ook op brigade- en divisieniveau, kunnen optreden.

Wel jammer van die laatste zin: "Desgewenst kan één van die gevechtsgroepen georganiseerd worden als special forces eenheid"  :crazy: :lol:

Jellington

Hij verloor me totaal bij maar 6 oppervlakte schepen voor de marine en 10 OPV's.

MasterChief1971

Zoals ik enige tijd geleden stelde:
Citaat van: tentara71 op 09/01/2014 | 14:25 uur
Christ Klep: Totale non-valeur. Bauwt enkel wat PvdA-taglines na en opent wat deuren zodat hij ze alsnog in kan trappen.
Als dat de militair-historicus maakt dan kan ik het ook. En beter.
Iemand die de geopolitieke werkelijkheid niet in zijn analyse betrekt ( de kreet dat OZBT-en zitten te wachten op hun taak) of bagatelliseert moet zich bezighouden met duurzaamheid.
I.e. het niet verpesten van de lucht door BS uit te kramen, bijv. over de te maken keuzes.
Hij zou zich sterk moeten maken om het budget omhoog te krijgen.
Dat is de enige manier waarop de Krijgsmacht weer geloofwaardig (lees: redelijk zelfstandig en geïntegreerd) haar werk kan doen.
Overigens wil ik niet zeggen dat het beschikbare geld niet zo slim mogelijk uitgegeven moet worden.

Waar deze militair-historicus van uitgaat is dezelfde mindset als tijdens de belle epoque en het interbellum.
Alles is pais en vree en als de stront de ventilator raakt, zijn er anderen die de boel wel rooien. Wij moeten ons vooral met onze eigen interesses (vredesmissies,  :sick:) bezighouden.
En als er dan een ander soort dreiging/conflict om de hoek komt kijken, zijn we niet goed genoeg. Want geen geld, spullen, mensen, etc.

Ik durf te stellen dat deze "militair-historicus" wel erg weinig de krant leest. Of hij moet het bij de strips en de schaatsuitslagen houden. Dat zou nog kunnen. Als je de Arabische Winter, het EU-gehits in Oekraïne, de instabiliteit aan beide kanten van Afrika en het zwaardgekletter van China gewoon naast je neerlegt, begrijp je heel erg weinig van de echte wereld.

Het gaat er op neer komen dat we bondgenoten moeten laten zitten omdat we onszelf incapabel bezuinigd hebben. Of we er nu echte verdragen mee hebben of niet.
Wel typisch Nederlands, trouwens. Je lafheid kunnen verklaren uit zelf-geschapen onmacht.
En dan zeggen dat je het toch zó errug vindt... 
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh