Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

StrataNL

#749
Tja.... weinig "Nederlands". Als het grijze deel rood was geweest had je wel een mooie driekleur gehad.



-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Harald op 16/05/2018 | 16:24 uur
Nieuw regeringsvliegtuig is in Nederland, interieur wordt verbouwd   
(.... het kleurenschema is nog weer anders dan de bekende voorstellen die gedaan zijn.....  :hrmph:  .. tja ik mist de rood-wit-blauw en meer oranje... persoonlijk vind ik dit niet het mooiste kleurenschema )



Het nieuwe Nederlandse regeringsvliegtuig is geregistreerd en staat klaar voor een verbouwing aan het interieur. Het toestel landde gisteren op vliegbasis Woensdrecht, nadat de buitenkant van het vliegtuig in de Tsjechische stad Ostrava was gerenoveerd. Fokker neemt de verbouwing van de binnenkant van het toestel op zich.

De Boeing 737 Business Jet (BBJ) met de naam PH-GOV is bestemd voor de Nederlandse regering en het koningshuis. Het toestel biedt plaats voor 24 personen, inclusief twaalf bemanningsleden. De PH-GOV wordt pas in 2019 officieel eigendom van de Nederlandse overheid; op dit moment is dat nog maker Boeing. Ook het tijdelijke toestel dat voor de overbruggende periode wordt gehuurd is een 737 BBJ.

Het vorige regeringsvliegtuig PH-KBX, waarvan de laatste letters verwezen naar toenmalig koningin Beatrix, werd vorig jaar voor 3,7 miljoen euro verkocht aan de Australische vliegmaatschappij Alliance Airlines. Het toestel was verouderd en kon bijvoorbeeld niet zonder tussenstop naar de Antillen vliegen.

Te veel betaald

Het kabinet maakte vorig jaar bekend dat de BBJ de plaats van de KBX zou innemen. Daarmee was een bedrag van 92,7 miljoen euro gemoeid.

De naam PH-GOV verwijst naar 'government'; regering. Het toestel vormt daarmee een uitzondering op eerdere regeringsvliegtuigen, die werden vernoemd naar het staatshoofd.

https://nos.nl/artikel/2232101-nieuw-regeringsvliegtuig-is-in-nederland-interieur-wordt-verbouwd.html

Niet het mooiste maar zeker niet het lelijkste kleuren schema en geen ''easy jet'' look zoals hier onder eerder geschreven stond :P
Ik vind het een prima keuze met daarmee een nette uitstraling voor een regerings toestel.

Harald

Nederlandse bedrijven stappen in productie zware elektrische vrachtwagens
(... tja...  :hrmph: ... zou zoiets ook voor defensie trucks zijn ?? ... je hebt geen laadpaal midden in het bos , maar een deel van je transporttrucks op electra zou kunnen .. puur voor in NL gebruik.  Maar de order voor de nieuwe trucks is gegaan naar Scania, niet naar DAF )

https://nos.nl/artikel/2232122-nederlandse-bedrijven-stappen-in-productie-zware-elektrische-vrachtwagens.html

Zware vrachtwagens met oplegger die rijden op een accu in plaats van op een dieselmotor. Ze gaan binnenkort de weg op in Nederland. Verschillende Nederlandse bedrijven maken al elektromotoren voor deze zware jongens. Ook voor de export.

Het Eindhovense bedrijf VDL presenteert vandaag een elektrische vrachtwagen van 40 ton. De cabine en het onderstel van de elektrotruck worden gebouwd door DAF. De actieradius is ongeveer 100 kilometer maar na een half uur opladen komt daar weer 50 kilometer bij.

Een aantal supermarkten zou al in gesprek zijn over de aanschaf van de elektrische vrachtwagen van VDL om daarmee winkels in grote steden te bevoorraden. Albert Heijn bevestigt dat het een daarvan is. De supermarktketen maakt nu al gebruik van elektrotrucks van 20 ton.

Ook het bedrijf EMOSS uit Oosterhout produceert zware elektrische trucks. Dat doet het door bestaande dieselvrachtwagens om te bouwen naar elektrisch. Het bedrijf levert binnenkort drie 50-tonners aan Noorwegen. Die zouden een bereik hebben van ruim 200 kilometer.

.../...


Harald

Nieuw regeringsvliegtuig is in Nederland, interieur wordt verbouwd   
(.... het kleurenschema is nog weer anders dan de bekende voorstellen die gedaan zijn.....  :hrmph:  .. tja ik mist de rood-wit-blauw en meer oranje... persoonlijk vind ik dit niet het mooiste kleurenschema )



Het nieuwe Nederlandse regeringsvliegtuig is geregistreerd en staat klaar voor een verbouwing aan het interieur. Het toestel landde gisteren op vliegbasis Woensdrecht, nadat de buitenkant van het vliegtuig in de Tsjechische stad Ostrava was gerenoveerd. Fokker neemt de verbouwing van de binnenkant van het toestel op zich.

De Boeing 737 Business Jet (BBJ) met de naam PH-GOV is bestemd voor de Nederlandse regering en het koningshuis. Het toestel biedt plaats voor 24 personen, inclusief twaalf bemanningsleden. De PH-GOV wordt pas in 2019 officieel eigendom van de Nederlandse overheid; op dit moment is dat nog maker Boeing. Ook het tijdelijke toestel dat voor de overbruggende periode wordt gehuurd is een 737 BBJ.

Het vorige regeringsvliegtuig PH-KBX, waarvan de laatste letters verwezen naar toenmalig koningin Beatrix, werd vorig jaar voor 3,7 miljoen euro verkocht aan de Australische vliegmaatschappij Alliance Airlines. Het toestel was verouderd en kon bijvoorbeeld niet zonder tussenstop naar de Antillen vliegen.

Te veel betaald

Het kabinet maakte vorig jaar bekend dat de BBJ de plaats van de KBX zou innemen. Daarmee was een bedrag van 92,7 miljoen euro gemoeid.

De naam PH-GOV verwijst naar 'government'; regering. Het toestel vormt daarmee een uitzondering op eerdere regeringsvliegtuigen, die werden vernoemd naar het staatshoofd.

https://nos.nl/artikel/2232101-nieuw-regeringsvliegtuig-is-in-nederland-interieur-wordt-verbouwd.html

Ace1


andré herc

Citaat van: Lynxian op 13/05/2018 | 13:44 uur
Leuk artikel! Ik wist nog geen eens dat de Rdam momenteel een MLU kreeg.
[/quote

Ikke wist het het ook niet ik ik dacht er staat niks over een update van de Rdam in de defensie plannen voor de komende 15 jaar dus ik dacht die wordt zeker verkocht!
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Lynxian

Leuk artikel! Ik wist nog geen eens dat de Rdam momenteel een MLU kreeg.

StrataNL

Goed artikel over de MLU van Zr.Ms. Rotterdam.

Wellicht interessant:
Citaat"Een letterlijk hoogtepunt van de klus zijn de stalen masten die van het schip worden losgebrand. In de werkplaats even verder op de werf worden daarvoor heel nieuwe masten gemaakt, met een andere vorm, zodat ze geschikt zijn voor de modernste radarsystemen. Bij Niron Staal, zoals de staalconstructie- en machinefabriek nu heet, worden onder meer ook de tramrails van het GVB op maat gemaakt."

https://www.parool.nl/amsterdam/in-noord-klussen-honderden-mensen-aan-dit-reusachtige-schip~a4598089/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=shared%20content&utm_content=paid&hash=dd24cbda227fea5f25847367717a113a0f6701a1
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

CitaatVideo: 25 years of Thales TACTICOS Combat Management System

This year Thales celebrates 25 years of its TACTICOS combat management system (CMS). Navy Recognition recently went to the Thales site of Hengelo in the Netherlands to find out what makes TACTICOS one of the most popular CMS among navies around the world.

TACTICOS was conceived in the early 1990s as an integrated and highly automated multi-warfare combat management system (CMS) to manage command and weapon control functions on board naval surface combatants. In 25 years, TACTICOS has been selected by 23 navies, aboard 127 ships: small, medium and large naval vessels making it one of the most popular CMS on the 7 seas.

TACTICOS was introduced in 1993 with the Turkish Navy Barbaros-class (MEKO 200) frigates and Kılıç-class fast attack craft. It is itself based on previous generations of CMS: STACOS (by Signal which is now Thales Nederlands) and TAVITAC (by Thomson-CSF which is now Thales). The merger of these two CMS resulted in the very first TACTICOS (baseline 0). Baseline 1 was introduced in 2005 (with addition of Link 16). Baseline 2 was introduced from 2009. There are today seven navies using TACTICOS Baseline 2.

Some of the current TACTICOS users include the U.S. Navy (with the Independence-class littoral combat ship), Columbia (Almirante Padilla-class corvette), Poland (Orkan-class fast attack craft), Greece (Roussen-class fast attack craft), Germany (Braunschweig-class corvette), Morocco (SIGMA corvettes), South Korea (Chungmugong Yi Sun-sin-class / KDX-II destroyer), Indonesia (PKR Frigate, the largest TACTICOS CIC with 10 consoles), Malaysia (Kasturi-class corvette), Qatar (Barzan-class fast attack craft)...

To keep TACTICOS up to date, Thales sticks to a "product management" approach: A new release/update to the TACTICOS system is released every six months and deployed in Thales' training and demonstration centers.

Thales also worked on new modules for its customers: Three years ago a "anti-piracy and counter drugs operations" module was successfully launched to help TACTICOS users with these specific missions.

The next generation of TACTICOS - the baseline 3 - is set to be unveiled in 2022. It will feature the latest improvements and technologies in term of elecronic warfare and cyber security.

[Source: Navyrecognition @ Article ]




Parera

Scheepswerf Damen Schelde blij over aankomende orders Koninklijke Marine

VLISSINGEN - Scheepswerf Damen Schelde Naval Shipbuilding in Vlissingen is blij met de aanstaande orders van de Koninklijke Marine. ,,Deze opdrachten verzekeren ons van een toekomst'', reageert directeur Hein van Ameijden.

De Koninklijke Marine krijgt de komende jaren een reeks nieuwe schepen. Voor het bestrijden van vijandelijke onderzeeboten, worden de bestaande twee M-fregatten vervangen. Ook komt er een tweede bevoorradingsschip en worden de zes mijnenbestrijdings-schepen vervangen. Orders zijn nog niet gegeven. Maar staatssecretaris Barbara Visser (VVD, Defensie) heeft de Tweede Kamer gemeld dat ze bij Damen Schelde offertes aanvraagt voor de bouw van de fregatten ( investering van 1 tot 2,5 miljard) en het bevoorradingsschip (investering van 250 miljoen tot 1 miljard).

,,Goed nieuws'', zegt Van Ameijden. ,,We zijn verheugd dat er nu een einde komt aan jaren van bezuinigen. De laatste scheepsbouwopdracht van de Koninklijke Marine dateert van 2009: de bouw van het bevoorradingsschip Karel Doorman. Dat is alweer bijna tien jaar geleden.''

Export
De werf houdt sindsdien het hoofd boven water door een reeks buitenlandse opdrachten. Maar marineorders zijn cruciaal voor de toekomst van de werf, onderstreept Van Ameijden. ,,Ze stuwen de innovatie en zijn belangrijk om export-orders te krijgen. Bij internationale aanbestedingen wordt vaak de vraag gesteld wanneer we voor het laatst een fregat of ander type marineschip hebben gebouwd. Is dat langer dan tien jaar geleden, dan heb je een probleem. Onze geloofwaardigheid op de exportmarkt begon langzamerhand in gevaar te komen.''

Banen
Als Damen Schelde de M-fregatten en het bevoorradingsschip mag bouwen, betekent het niet automatisch dat de werf veel mensen moet aannemen. ,,Als je kijkt naar alle bedrijven die bij de bouw betrokken zijn, is er sprake van een groei van werkgelegenheid. Maar of dat bij ons is, is de vraag. De schepen zullen deels op onze zusterwerf in Roemenië worden gebouwd. Afbouw vindt in Vlissingen plaats.''

Onderzeeboten
Dat zal anders zijn als Damen Schelde ook de onderzeeboten mag gaan bouwen. Zover is het nog niet. Er zijn vier (internationale) consortia in de race, zegt Van Ameijden. ,,Onderzeeboten worden niet in Roemenië gebouwd. Dat zijn top-secret projecten waarbij allerlei veiligheidsmaatregelen moeten worden genomen. Dat werk zal in Vlissingen gedaan worden, als het ooit zover komt. Dan hebben we een paar honderd man extra nodig.''

Van Ameijden verwacht dat de bouw van het bevoorradingsschip medio 2020 begint.

[Bron: PZC @ Artikel betaalmuur]

Parera

#739
Damen Ship repair Curacao heeft 2 nieuwe drijvende droogdokken ontvangen en hoopt op toekomstige onderhoudscontracten voor de schepen in de West van de Koninklijke marine en Kustwacht.
Hiermee beschikt de werf over totaal 6 dokken waarvan 4 drijvend en 2 vaste waarvan de grootste 270 x 44 m meet.

Dok #1 is een panamax klasse dok met afmeting 230 x 45 m daarmee geschikt voor zeer grote schepen zoals het JSS.
Dok #2 is een slag kleiner met afmeting 108 x 23 m nog ruim geschikt voor de OPV's.

Beide dokken zijn niet nieuw, de #1 komt uit Vlissingen en de #2 uit Pernis.

Het schip zou eigenlijk zaterdag middag binnenvaren maar door hoge golven en sterke wind is dat afgeblazen, en is het schip op Zondag ochtend rond 05:00 binnen gevaren.

Video van de binnenkomst van de 2 dokken met enkele korte shots van de marine basis met daar de Holland en Pelikaan naast elkaar.


StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 01/05/2018 | 17:21 uur
Dan bouwt die nieuwe eigenaar dat toch makkelijk om?
Mijn conclusie ging over de tijd van de besluitvorming vóór de MLU / IP-M, 2005-2010. Toen was vervanging van de fregatten nog niet echt aan de orde. Als we het nu nog eens zouden zoen was het een ander verhaal geweest.

Citaat van: tentara71 op 01/05/2018 | 17:30 uur
Eens. Dit is een argument van: ik neem een nieuwe keuken zodat mijn huis in waarde stijgt.
Die nieuwe keuken neem ik voor mijn eigen kookplezier en de rest is niet relevant.

Echter, het feit dat dat die nieuwe keuken nooit is gekomen terwijl er wel behoefte aan was  zorgt ervoor dat ik minder gasten over de vloer wil hebben.
Ofwel, de naar ESSm ombouwen was militair gezien wel degelijk nuttig en het pakt (nog) goed uit dat we het nooit nodig gehad hebben.
Echter 2, de vMFF is met haar nieuwe systemen nog niet binnen en de dreiging is omhoog gegaan terwijl NSSM zwaar verouderd is. Dus een fout.
Nét als afschaffen tanks, MPA's, MLRS, etc.
Dat eea budgetgedreven was doet daar niets aan af.
Precies. Het werd een levensduurverlenging en update voor laag intensieve operaties in kustwateren.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

MasterChief1971

Citaat van: Huzaar1 op 01/05/2018 | 17:21 uur
Dan bouwt die nieuwe eigenaar dat toch makkelijk om?
Eens. Dit is een argument van: ik neem een nieuwe keuken zodat mijn huis in waarde stijgt.
Die nieuwe keuken neem ik voor mijn eigen kookplezier en de rest is niet relevant.

Echter, het feit dat dat die nieuwe keuken nooit is gekomen terwijl er wel behoefte aan was  zorgt ervoor dat ik minder gasten over de vloer wil hebben.
Ofwel, de naar ESSm ombouwen was militair gezien wel degelijk nuttig en het pakt (nog) goed uit dat we het nooit nodig gehad hebben.
Echter 2, de vMFF is met haar nieuwe systemen nog niet binnen en de dreiging is omhoog gegaan terwijl NSSM zwaar verouderd is. Dus een fout.
Nét als afschaffen tanks, MPA's, MLRS, etc.
Dat eea budgetgedreven was doet daar niets aan af.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Huzaar1

Citaat van: Parera op 01/05/2018 | 16:55 uur
Zo ingewikkeld zou het niet geweest zijn want de mk48 mod 1 moest enkel omgebouwd worden naar mod 2 of mod 3, daarmee was er ruimte gekomen voor 16 ESSM's en had het luchtverdedigings-component van de M-fregatten een verdubbeling van bereik gekregen van 19 km naar +50 km. Ook bij een verkoop als ze bij ons uit dienst gaan zou dit beter verkocht kunnen worden want ook de NSSM word over enkele jaren niet meer ondersteund door de leverancier.

Dan bouwt die nieuwe eigenaar dat toch makkelijk om?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"