Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen

Gestart door ridivek, 05/09/2013 | 23:06 uur

Parera

CitaatDefensie vervangt 4- en 10-tonner-vrachtwagens (video)
Nieuwsbericht | 10-07-2017 | 11:25

Het zijn de werkpaarden van Defensie. Al sinds de jaren '80 vormen de 4- en 10-tonner-vrachtwagens de logistieke ruggengraat van de krijgsmacht. Maar na jaren trouwe dienst is het tijd voor deze iconen 'om het stokje over te dragen' aan eigentijdse krachten. Truck- en bussenfabrikant Scania gaat ze vervangen.

Na de zomervakantie begint Scania met de bouw van de verschillende types. Op dit moment wordt de assemblagelijn van de fabriek in Zwolle aangepast voor de productie. Eind 2018 krijgen de eerste eenheden de nieuwe vrachtwagens. Naar verwachting wordt de laatste in 2022 afgeleverd.

Het grootste voordeel van de nieuwe trucks ten opzichte van hun voorgangers is een speciaal frame. Hierop wordt naar keuze een laadbak, personeelsmodule of container geplaatst. Bij de containers gaat het om een commandovoerings-, communicatie-, werkplaats- of goederenvariant.

Schone motor
Er komen in totaal 19 varianten van de truck. Ze zijn te voorzien van een kraan en een op afstand bedienbaar wapensysteem. Ook kan in korte tijd de gewone cabine in z'n geheel worden vervangen door een gepantserd exemplaar. De dieselmotor voldoet aan de laatste uitstooteisen. De krachtbron rijdt indien nodig ook op vliegtuigbrandstof of diesel van mindere kwaliteit. Betere is in verre missiegebieden vaak niet voorhanden.

Levensduur
De levensduur van de nieuwe voertuigen is 10 jaar en kan verlengd worden tot 20 jaar. De verantwoordelijk voor de technische inzetbaarheid ligt bij de fabrikant. Om de militaire monteurs sleutelvaardig te houden op deze voertuigen wordt een deel van het onderhoud uitgevoerd op 6 militaire werkplaatsen.

[Bron: Ministerie van Defensie @ artikel + video

Ronald Elzenga

Citaat van: StrataNL op 05/07/2017 | 00:41 uur
Volgens mij kan dat best in 1x als de FRISC's en ander materieel even thuis gelaten worden. Vergis je niet in de laadcapaciteit van de Peli.
In het ruim passen vier 4-tonners + 4 LaRo's + aanhangwagens. Als je de LaRo's en karretjes weg laat passen er wel 6 viertonners in, misschien wel 8.

Op het dek passen er 3 in het midden, twee voorop. En aan weerszijden daarvan aan beide kanten één, misschien twee.

In totaal zou je theoretisch 15-17 viertonners mee kunnen nemen als je voor de rest geen lading hebt.
Even er vanuit gaande dat de nieuwe vrachtwagens ongeveer dezelfde afmetingen hebben als de viertonners.

Op de foto zien we het dek o.a. vol staan met een Rhib en twee Iveco's op het dek, dus misschien dat men ervoor kiest om er telkens gewoon een paar mee te nemen?
Nee wil me er juist niet in vergissen vandaar de opmerking/vraag. Weet dat zij meer mee kan nemen dan je zou verwachten. Maar interessant om daar nu zo eens een indruk van te krijgen!

Parera

Citaat van: StrataNL op 05/07/2017 | 00:41 uur
Volgens mij kan dat best in 1x als de FRISC's en ander materieel even thuis gelaten worden. Vergis je niet in de laadcapaciteit van de Peli.
In het ruim passen vier 4-tonners + 4 LaRo's + aanhangwagens. Als je de LaRo's en karretjes weg laat passen er wel 6 viertonners in, misschien wel 8.

Op het dek passen er 3 in het midden, twee voorop. En aan weerszijden daarvan aan beide kanten één, misschien twee.

In totaal zou je theoretisch 15-17 viertonners mee kunnen nemen als je voor de rest geen lading hebt.
Even er vanuit gaande dat de nieuwe vrachtwagens ongeveer dezelfde afmetingen hebben als de viertonners.

Op de foto zien we het dek o.a. vol staan met een Rhib en twee Iveco's op het dek, dus misschien dat men ervoor kiest om er telkens gewoon een paar mee te nemen?

Waarschijnlijk word het 2/3 keer varen, de Peli vaart regelmatig naar Aruba om verschillende artikelen heen en weer te varen o.a. onderdelen voor de FRISCs en cutters.

StrataNL

#255
Citaat van: Ronald Elzenga op 05/07/2017 | 00:18 uur
Ik begreep dat de 12 door de Pelikaan worden verplaatst naar Aruba. En dat past in 1x? Maar mogelijk begreep ik dat verkeerd en gaan ze gewoon met een vrachtschip die kant op.

Volgens mij kan dat best in 1x als de FRISC's en ander materieel even thuis gelaten worden. Vergis je niet in de laadcapaciteit van de Peli.
In het ruim passen vier 4-tonners + 4 LaRo's + aanhangwagens. Als je de LaRo's en karretjes weg laat passen er wel 6 viertonners in, misschien wel 8.

Op het dek passen er 3 in het midden, twee voorop. En aan weerszijden daarvan aan beide kanten één, misschien twee.

In totaal zou je theoretisch 15-17 viertonners mee kunnen nemen als je voor de rest geen lading hebt.
Even er vanuit gaande dat de nieuwe vrachtwagens ongeveer dezelfde afmetingen hebben als de viertonners.

Op de foto zien we het dek o.a. vol staan met een Rhib en twee Iveco's op het dek, dus misschien dat men ervoor kiest om er telkens gewoon een paar mee te nemen?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ronald Elzenga

Citaat van: Lex op 04/07/2017 | 23:57 uur
Hoezo?
Ik begreep dat de 12 door de Pelikaan worden verplaatst naar Aruba. En dat past in 1x? Maar mogelijk begreep ik dat verkeerd en gaan ze gewoon met een vrachtschip die kant op.

Citaat van: Parera op 04/07/2017 | 14:42 uurAls ik zo kijk staan ze allemaal op Curacao (zie groeps foto) en worden ze verdeeld met de pelikaan.

Lex

Citaat van: Ronald Elzenga op 04/07/2017 | 23:51 uur
Inderdaad..dat worden een aantal tochtjes voor de Pelikaan de komende weken.
Hoezo?

Ronald Elzenga

Citaat van: Parera op 04/07/2017 | 23:27 uur
Het is maar goed dat ze hier al rekening mee gehouden hebben:
Inderdaad..dat worden een aantal tochtjes voor de Pelikaan de komende weken.

Parera

Citaat van: Ronald Elzenga op 04/07/2017 | 22:01 uur
Best handig zo'n Damen LST 100 :angel: ;) of kunnen ze niet een LST "lenen" bij Venezolanen?  :devil:

Het is maar goed dat ze hier al rekening mee gehouden hebben:

CitaatDe vrachtwagens zijn zo ontworpen dat ze met Zr.Ms. Pelikaan, het ondersteuningsschip van CZMCARIB, tussen de eilanden getransporteerd worden.

Ronald Elzenga

Citaat van: Lex op 04/07/2017 | 21:40 uur
Volgens: http://arubanieuws.nu/nieuwe-militaire-vrachtautos-caribisch-gebied-12-aruba/ zullen er 12 naar Aruba gaan en worden er 21 gestationeerd op Curaçao.
Best handig zo'n Damen LST 100 :angel: ;) of kunnen ze niet een LST "lenen" bij Venezolanen?  :devil:

Lex

Citaat van: Parera op 04/07/2017 | 14:42 uur
Als ik zo kijk staan ze allemaal op Curacao (zie groeps foto) en worden ze verdeeld met de pelikaan.
Volgens: http://arubanieuws.nu/nieuwe-militaire-vrachtautos-caribisch-gebied-12-aruba/ zullen er 12 naar Aruba gaan en worden er 21 gestationeerd op Curaçao.

Parera

#248
Citaat van: StrataNL op 04/07/2017 | 00:05 uur
Vandaag was de officiële overdracht.

Nog wat foto's van de overdracht via FB DefensieCaribischGebied

Als ik zo kijk staan ze allemaal op Curacao (zie groeps foto) en worden ze verdeeld met de pelikaan.






StrataNL

Citaat van: Parera op 29/06/2017 | 11:44 uur
Ik had al gehoord dat ze aangekomen waren en zag dat ze ook op deze foto stonden, de gehele nieuwe vloot is aangekomen.
Ik weet alleen niet of ze allemaal op Curacao geleverd zijn en verspreid worden door de pelikaan of er een deel direct naar Aruba / St. Maarten verzonden is.
Goed dat de oude DAF'jes vervangen zijn want wat ik begreep is dat deze echt op waren.

Mooi om te zien dat de nieuwe Rima-steiger / kade voor dit soort ceremonies gebruikt word.
Vandaag was de officiële overdracht.



Je vraag staat uit.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

JvW

Citaat van: Kornet43 op 13/06/2017 | 00:08 uur
Zullen het nieuwe of oude modellen Scania worden?

iepieleaks.nl/new-scania-construction-range/

Goede vraag. Hoe lang blijft Scania de oude generatie nog bouwen? Tot 2020 lijkt me onwaarschijnlijk, maar 4e kwartaal 2018 is misschien en beetje vroeg voor een militaire versie van een truck die nog geintroduceerd moet worden. Wie zal het zeggen?

JvW

Duitsland heeft ook zijn keuze gemaakt. Dat Iveco het zou winnen was sowieso onwaarschijnlijk, helemaal nu ze geen trucks meer bouwen in Duitsland. Scania wordt het dus zeker niet.

https://www.hartpunkt.de/rmmv-setzt-sich-gegen-wettbewerber-iveco-durch/

Parera

#244
Citaat van: StrataNL op 29/06/2017 | 10:12 uur
Goed gespot  8)

Ik had al gehoord dat ze aangekomen waren en zag dat ze ook op deze foto stonden, de gehele nieuwe vloot is aangekomen.
Ik weet alleen niet of ze allemaal op Curacao geleverd zijn en verspreid worden door de pelikaan of er een deel direct naar Aruba / St. Maarten verzonden is.
Goed dat de oude DAF'jes vervangen zijn want wat ik begreep is dat deze echt op waren.

Mooi om te zien dat de nieuwe Rima-steiger / kade voor dit soort ceremonies gebruikt word.