Harpoon upgrade

Gestart door Zander, 18/04/2015 | 10:45 uur

Harald

Japan Seriously Considering Tomahawk Cruise Missiles Procurement

According to several local media reports, the Japanese government is seriously considering the procurement of Tomahawk long-range cruises missile from the United States.

.../...

https://www.navalnews.com/naval-news/2022/11/japan-seriously-considering-tomahawk-cruise-missiles-procurement/

Tomahawks is op korte termijn voor KM NL de oplossing voor grootbereik.
En ja, NSM zal wel de winnaar worden voor de Harpoon vervanging.

Als moet ik zeggen dat een Zweedse of Israelische oplossing ook zou kunnen.
Het voordeel bij de NSM is dat er standaardisatie verkregen kan worden met de JSM voor de KLU. Het nadeel is de beperkte range, hopelijk kan. wordt daar wat aan gedaan.

Ook een Israelische oplossing kan in het grootte getrokken worden, bijvoorbeeld met een combinatie van de Naval C-dome toepassing. Dit is al getest en wordt toegepast bij de nieuwe SAAR 6 schepen van Israel. 

Naar mijn weten werden Israelische bewapening ook serieus onderzocht ook in verband met de kosten, de stuks prijs van de raketten zijn een stuk lager dan de Amerikaanse oplossingen.

https://marineschepen.nl/nieuws/Nieuw-antischipraket-van-Rafael-wordt-ook-aangeboden-aan-Nederland-160721.html

https://marineschepen.nl/nieuws/Israelisch-antischipraket-dat-ook-Nederland-is-aangeboden-gekozen-door-Estland-151021.html

Ace1

Ik doe een voorspelling.

Gezien de gezamenlijke aankoop van de Thales MULTI MISSION RADAR GROUND door Noorwegen en Nederland.

Ik denk dat ik de winnaar van deze aanbesteding al ken.  ;)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 26/11/2022 | 11:14 uur

De NSM is een veel modernere missile en zou een enorme upgrade zijn voor onze capability. Een range upgrade en er iets als Sea Breaker van maken zou mooi zijn.

Blue-water ASuW moet je m.i. uiteindelijk niet met schepen willen doen. Daar hebben we de Ford class en SSN's voor binnen NATO. SSM wordt dus eigenlijk een soort self defence middel, net als ESSM. 


Als een upgrade het bereik aanzienlijk weet te verhogen dan ben ik helemaal voor.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 26/11/2022 | 11:14 uur

De Tomahawk zie ik ook niet als capabele ASM, al is dat eerlijk gezegd nergens op gebaseerd want ken die missile totaal niet.

Groot, langzaam, niet super bewegelijk wel een superieur bereik. Een ESSM pkukt het apparaat zo uit de lucht.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 26/11/2022 | 10:13 uur
Ik denk dat de NSM bijvoorbeeld een prachtige samenwerking kan zijn tussen de landen die nu net Northern Naval Shipbuilding gestart zijn. Nadeel is dat je dan Zweden hebt met de RBS-15 en ik betwijfel of ze die gaan opgeven. Al zou je natuurlijk samen wel beide systemen kunnen voeren als interim en dan 1 nieuwe raket op de markt brengen. Daarmee heb je 6 marines die al samen 1 raket kunnen afnemen dan en dan zou je een standaard ASuW versie kunnen ontwikkelen (buis en/of VLS) en een ER variant vanuit VLS met land attack capaciteit.

Alles kan, maar dat is in dit geval een glazenbol. Maar een dergelijk aanpak zou zeker interessant zijn, de vraag is: hebben we de luxe van tijd?

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/11/2022 | 10:01 uur
De VS gebruikt de NSM voor littoral omgevingen, voor blue water kiest men voor LRASM. Voor de Amerikanen is een lange(re) afstand versie van minder belang.

Het VK kiest NSM, vooralsnog lijkt dit een interim keuze tot hun Frans-Engelse ASuW raket de productielijn verlaat.

Als Europese (NAVO) marines inzetten op NSM dan vrees ik dat we armlengte tekort gaan komen in vergelijking met Russische en Chinese systemen, iets wat in potentie kan leiden tot een drama, vergelijkbaar met de slag in de Javazee.... zij hadden 20cm, wij 15cn... de uitkomst is bekend.

Als NL haar plannen doorzet voor TLAM icm NSM dan hebben we nog een alternatief, al vrees ik dat de modernste Tomahawk een uitdaging vindt in gelaagde luchtverdediging incl. een goed functionerende CIWS.

Ik denk dat de NSM bijvoorbeeld een prachtige samenwerking kan zijn tussen de landen die nu net Northern Naval Shipbuilding gestart zijn. Nadeel is dat je dan Zweden hebt met de RBS-15 en ik betwijfel of ze die gaan opgeven. Al zou je natuurlijk samen wel beide systemen kunnen voeren als interim en dan 1 nieuwe raket op de markt brengen. Daarmee heb je 6 marines die al samen 1 raket kunnen afnemen dan en dan zou je een standaard ASuW versie kunnen ontwikkelen (buis en/of VLS) en een ER variant vanuit VLS met land attack capaciteit.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 26/11/2022 | 09:39 uur
Beide zijn al heel oud nieuws, maar inderdaad men denkt wel na over upgrades. Ook is er met Duitsland een deal gesloten rondom de aankoop van de Type 212 CD's, beide landen willen een langere afstands versie ontwikkelen van de NSM. Maar ook hier blijft het erg stil, ik heb het idee dat de Noren eerder met de Amerikanen iets voor elkaar gaan krijgen dan met de Duitsers.

De VS gebruikt de NSM voor littoral omgevingen, voor blue water kiest men voor LRASM. Voor de Amerikanen is een lange(re) afstand versie van minder belang.

Het VK kiest NSM, vooralsnog lijkt dit een interim keuze tot hun Frans-Engelse ASuW raket de productielijn verlaat.

Als Europese (NAVO) marines inzetten op NSM dan vrees ik dat we armlengte tekort gaan komen in vergelijking met Russische en Chinese systemen, iets wat in potentie kan leiden tot een drama, vergelijkbaar met de slag in de Javazee.... zij hadden 20cm, wij 15cn... de uitkomst is bekend.

Als NL haar plannen doorzet voor TLAM icm NSM dan hebben we nog een alternatief, al vrees ik dat de modernste Tomahawk een uitdaging vindt in gelaagde luchtverdediging incl. een goed functionerende CIWS.

Parera

Citaat van: Ace1 op 26/11/2022 | 09:20 uur
Kongsberg komt met een MLU van de JSM

https://www.navyrecognition.com/index.php/focus-analysis/naval-technology/2328-exclusive-new-details-on-the-kongsberg-vertical-launch-joint-strike-missile-vl-jsm.html

Ook komt  men met een onderzeeboot versie van NSM

https://www.navyrecognition.com/index.php/news/naval-exhibitions/balt-military-expo-2014/1847-kongsberg-unveils-for-the-first-time-a-submarine-launched-nsm-at-balt-military-expo-2014.html

Beide zijn al heel oud nieuws, maar inderdaad men denkt wel na over upgrades. Ook is er met Duitsland een deal gesloten rondom de aankoop van de Type 212 CD's, beide landen willen een langere afstands versie ontwikkelen van de NSM. Maar ook hier blijft het erg stil, ik heb het idee dat de Noren eerder met de Amerikanen iets voor elkaar gaan krijgen dan met de Duitsers.

Ace1

#196
Citaat van: Mourning op 23/11/2022 | 17:35 uur
Nou dan wordt het wel bijna een inkoppertje voor de KM... Ik zou zelf liever iets zijn met wat meer range. Hoeft niet direct LRASM-bereik te hebben, maar deze ASM zit wel echt aan de lage kant als je het internationaal met de direct concurrenten gaat vergelijken.

Kongsberg komt met een MLU van de JSM

https://www.navyrecognition.com/index.php/focus-analysis/naval-technology/2328-exclusive-new-details-on-the-kongsberg-vertical-launch-joint-strike-missile-vl-jsm.html

Ook komt  men met een onderzeeboot versie van NSM

https://www.navyrecognition.com/index.php/news/naval-exhibitions/balt-military-expo-2014/1847-kongsberg-unveils-for-the-first-time-a-submarine-launched-nsm-at-balt-military-expo-2014.html


Mourning

Nou dan wordt het wel bijna een inkoppertje voor de KM... Ik zou zelf liever iets zijn met wat meer range. Hoeft niet direct LRASM-bereik te hebben, maar deze ASM zit wel echt aan de lage kant als je het internationaal met de direct concurrenten gaat vergelijken.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Harald

Royal Navy Selects Kongsberg?s Naval Strike Missile

UK and Norwegian authorities have announced that they have agreed to further strengthen existing defence ties. The Royal Navy will receive the Naval Strike Missile (NSM), outfitted on Type 23 frigates and Type 45 destroyers, in a collaboration with the Norwegian government.

.../....

https://www.navalnews.com/naval-news/2022/11/royal-navy-selects-kongsbergs-naval-strike-missile/

Harald

Spain Selects Naval Strike Missile As Harpoon Replacement

The Spanish Navy (Armada Española) confirmed to Naval News that it has selected Kongsberg's Naval Strike Missile (NSM) as the replacement for its ageing Harpoon anti-ship missiles.



Contacted by Naval News, the Spanish Navy confirmed the selection of the Norwegian anti-ship missile designed by Kongsberg Defense and Aerospace. The Spanish Navy Communication Department added:

"The decision was taken in a working group held to decide between 4th and 5th generation missiles. Different aspects were considered such as operational capabilities, survivability, maintenance, etc"

Spain thus becomes the 9th customer of the Naval Strike Missile, joining the navies of Norway, Poland, Malaysia, Germany, United States (for both the US Navy and USMC), Romania, Canada and Australia.

Naval News understands that three missiles were in competition: Kongsberg's NSM, MBDA's Exocet MM40 Block 3c and Saab RBS 15 Mk3+.

According to the Spanish Navy, the Naval Strike Missiles will be fitting on two classes of ships:

The F-100 Álvaro de Bazán-class frigates following their mid-life update
The future F-110 frigates
Regarding deliveries, the Spanish Navy explained that "We expect to receive the [new] missile well in advance [before] the Harpoon missile is retired from the active service around 2030".

Contacted by Naval News, Kongsberg representatives were not immediately available to comment the information.

https://www.navalnews.com/naval-news/2022/09/spain-selects-naval-strike-missile-as-harpoon-replacement/

ARM-WAP

Citaat van: Harald op 15/07/2022 | 14:14 uur
Zweedse raket voor Nederland mogelijk samen met Nederlandse bedrijven     (artikel gesponserd door Saab)
Bij Saab is men in ieder geval vol zelfvertrouwen: "De RBS15 slaagde met vlag en wimpel voor het scenario dat DMO de aanbieders voorlegde", besluit Bengtsson.
Mja... ik vermoed dat 'men' liever elders zal shoppen.

Diverse kandidaat-bieders leidt mogelijk wel tot zachtere prijzen en condities - wie weet.

Harald

Zweedse raket voor Nederland mogelijk samen met Nederlandse bedrijven     (artikel gesponserd door Saab)

Defensie buigt zich momenteel over de vervanging van het Harpoon antischipkruisvluchtwapen en een van de kandidaten van deze vervanging is de RBS15 van Saab. Het Zweedse wapen kan Nederlandse elementen krijgen, zo laat Saab weten.

..../....

Het is afwachten welk wapen DMO voor de Nederlandse marineschepen gaat kiezen. Bij Saab is men in ieder geval vol zelfvertrouwen: "De RBS15 slaagde met vlag en wimpel voor het scenario dat DMO de aanbieders voorlegde", besluit Bengtsson.

https://marineschepen.nl/dossiers/Zweedse-raket-RBS15-mogelijk-samen-met-Nederlandse-bedrijven.html

Parera

#190
Citaat van: Lynxian op 13/07/2022 | 00:32 uur
Hoeveel hebben wij in het Westen nog aan onze opgedane gevechtservaring op zee, aangezien het laatste grootste marinetreffen voor de meeste Westerse landen de tweede wereldoorlog is geweest? Heb je hedendaags nog wat aan die ervaring of verwaterd dat op den duur?

Vergeet ook niet dat verschillende (westerse) landen nog regelmatig SINKEX'en uitvoeren, iets dat wij niet meer doen maar de Amerikanen en andere nog wel. Daarbij hebben we kunnen testen hoe onze moderne wapens werken op moderne schepen. In 2020 hebben de Canadezen nog een SINKEX gedaan met de harpoon tijdens RIMPAC 2020.

Ook zijn er bij de oefening die nu gaande is RIMPAC 2022 waarschijnlijk 1 of 2 SINKEX'en gepland. Hierbij worden o.a. US Army Apache's ingezet met hellfire raketten.