UAE pulls out of Eurofighter deal

Gestart door ARM-WAP, 19/12/2013 | 23:14 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: IPA NG op 20/12/2013 | 13:51 uur
Het beste toestel is denk ik de Rafale maar de meerprijs t.o.v. de Gripen is hij niet echt waard (zeker 3 haal zo hoge gebruikskosten).

Mee eens vwb de Rafale. Ik had het niet erg gevonden als deze voor de KLu was gekozen, zo'n 40 á 50 exemplaren.

De verbruikskosten van de Saab zijn volgens diverse bronnen net even iets anders dan het befaamde artikel in Janes (betaald door Saab) suggereert.

IPA NG

Citaat van: jurrien visser op 20/12/2013 | 13:26 uur
Hier zijn de mening over verdeeld!  :cute-smile:

Nee. De Gripen doet kwa vliegeigenschappen niet onder voor de andere twee.

De 'range' is ook niet veel anders, de EF en de Rafale klimmen alleen sneller. De maximale payload van de Gripen is niet veel kleiner dan die van de EF, wel van de Rafale.

Dit alles maar de EF tot het duurste en slechtste toestel, de Rafele is goedkoper en over het algemeen beter en heeft bovendien SPECTRA als unique selling point. De Gripen doet voor de rest niet veel onder voor de rest, is goedkoper (en zeker in gebruik), heeft naar mijn weten ook een redelijke interne EW suite en heeft een tactische datalink als unique selling point.

Het beste toestel is denk ik de Rafale maar de meerprijs t.o.v. de Gripen is hij niet echt waard (zeker 3 haal zo hoge gebruikskosten).
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

IPA NG

Citaat van: Flyguy op 20/12/2013 | 13:36 uur
Pro F-35 broertje van IPA NG?  8)

Ah ingelogd op een ander account blijkbaar. Via de telefoon was dat. Maar dat was ik iig.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Flyguy

Citaat van: IPA35 op 20/12/2013 | 13:10 uur
Dat ding doet niet bepaald onder voor andere kisten of zo.
Pro F-35 broertje van IPA NG?  8)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: IPA35 op 20/12/2013 | 13:10 uur
Dat ding doet niet bepaald onder voor andere kisten of zo.

Hier zijn de mening over verdeeld!  :cute-smile:

IPA35

Citaat van: jurrien visser op 20/12/2013 | 10:32 uur
Dat zie ik niet gebeuren in een regio de gratis olie oppompt, de Gripen is in mijn optiek goed als tweede kist.

Dat ding doet niet bepaald onder voor andere kisten of zo.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Enforcer op 20/12/2013 | 09:35 uur
Het zou wat zijn dat ze vanwege de Braziliaanse stap ook voor de Gripen zouden kiezen, en die van grote underdog toch een winnaar gaat worden.

Dat zie ik niet gebeuren in een regio de gratis olie oppompt, de Gripen is in mijn optiek goed als tweede kist.

Enforcer

Het zou wat zijn dat ze vanwege de Braziliaanse stap ook voor de Gripen zouden kiezen, en die van grote underdog toch een winnaar gaat worden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 20/12/2013 | 08:29 uur
De UAE wel heel erg gericht op materieel uit US en van de Fransen.
Ze vliegen nu met ca. 80 F-16E/F block 60 en ca. 60 stuks Mirage 2000-9 toestellen, beide zijn Multi-roll.

Dus zowel de Rafale als een extra batch F-16 Block 60++ zou een optie zijn, logistiek misschien beter om voor de F-16 te gaan, dus 1 type toestel.
Maar zouden ze durven om te gaan wedden op 1 paard, dus alles van de US ?

Maar aan de andere kant, de onderhandelingen met Rafale duren al heel lang (is een spel, weet ik) en de Rafale is overal wel in beeld maar heeft tot nu toe maar 1 export klant, India (wel 126 stuks).
Veel landen welke vlogen met Frans materieel zijn overgestapt op materieel van de US, waarschijnlijk een goede lobby (kortingen en extra's), maar ook de zekerheid van de F-16 en lagere kosten van onderhoud tov de Rafale

Maar toestellen als een F-18E/F, F-15SE zullen het niet worden, denk ik

Het zullen vrijwel zeker geen F18 of F15 varianten zijn, Rafales en/of F16 lijken aannemelijk. Aan de andere kant zie ik in diverse bronnen dat de belangstelling in die regio begint te groeien voor de F35.

Met het afvallen van de EF zou het mij niet verbazen als er nu een snelle beslissing volgt voor de Rafale en dat de Arabieren de EF gebruikt hebben als knuppel om meer uit een Franse deal te halen, iets wat blijkbaar gelukt is anders zou men de EF nog niet publiekelijk laten vallen.

Harald

Citaat van: jurrien visser op 20/12/2013 | 07:38 uur
Duur zeker en tranches 1 en 2 zijn niet bepaald allrounder te noemen maar de geoffreerde tranche 3 is toch een ander verhaal, het zal mij benieuwen of de kogel nu sneller door de kerk gaat voor de Rafale.

Of... is er ook sprake van uitstel/afstel van de Rafale ten gunste van een Amerikaan?

De UAE wel heel erg gericht op materieel uit US en van de Fransen.
Ze vliegen nu met ca. 80 F-16E/F block 60 en ca. 60 stuks Mirage 2000-9 toestellen, beide zijn Multi-roll.

Dus zowel de Rafale als een extra batch F-16 Block 60++ zou een optie zijn, logistiek misschien beter om voor de F-16 te gaan, dus 1 type toestel.
Maar zouden ze durven om te gaan wedden op 1 paard, dus alles van de US ?

Maar aan de andere kant, de onderhandelingen met Rafale duren al heel lang (is een spel, weet ik) en de Rafale is overal wel in beeld maar heeft tot nu toe maar 1 export klant, India (wel 126 stuks).
Veel landen welke vlogen met Frans materieel zijn overgestapt op materieel van de US, waarschijnlijk een goede lobby (kortingen en extra's), maar ook de zekerheid van de F-16 en lagere kosten van onderhoud tov de Rafale

Maar toestellen als een F-18E/F, F-15SE zullen het niet worden, denk ik

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#3
Citaat van: IPA NG op 19/12/2013 | 23:21 uur
In mijn ogen het duurste en slechtste van de 3 Europese kisten.

Duur zeker en tranches 1 en 2 zijn niet bepaald allrounder te noemen maar de geoffreerde tranche 3 is toch een ander verhaal, het zal mij benieuwen of de kogel nu sneller door de kerk gaat voor de Rafale.

Of... is er ook sprake van uitstel/afstel van de Rafale ten gunste van een Amerikaan?

IPA NG

In mijn ogen het duurste en slechtste van de 3 Europese kisten.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

ARM-WAP

UAE pulls out of Eurofighter deal
Aircraft manufacturer BAE Systems says the United Arab Emirates has pulled out of a deal to buy Eurofighter aircraft.
The Gulf state had been in talks with the company and the UK government to buy 60 Typhoon jets.
The union convenor at the firm's Warton factory in Lancashire said it was "very disappointing news to get before Christmas".
But a government spokesman said it was a "commercial decision" and that it was "always going to be a difficult deal".
"As BAE have said, it was an exciting prospect but not part of their business plan," they added.
'Game changer'
In a statement BAE Systems said: "The UAE have advised that they have elected not to proceed with these proposals at this time."
A spokesman added that the collapse of the deal would not have an impact on jobs at the firm's Warton factory.
Phil Entwhistle, from the factory's Unite union branch, said the deal would have been a "game changer" in terms of recruitment and the long term future of the factory.
"Having said that, there's no threat to jobs in the short or medium term," he added.
"This deal wasn't yet part of the company's business plan so we won't be seeing people losing their jobs, certainly for the next three years or so."
Last year, BAE systems lost out on a deal to supply 126 Typhoon jets to India.

Bron: http://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-25445897