NL krijgsmacht in het Caribisch gebied

Gestart door KapiteinRob, 06/06/2007 | 10:05 uur

Harald

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2024/03/24/zr.ms.-groningen-op-weg-naar-caribisch-gebied

Zr.Ms. Groningen op weg naar Caribisch gebied
24-03-2024

De bemanning van Zr.Ms. Groningen is vandaag in Den Helder uitgezwaaid door familie en vrienden. Het patrouilleschip vaart naar het Caribisch gebied en blijft daar tot eind augustus.

Lex

Eindelijk weer stationsschip in Caribisch gebied. Zr.Ms. Groningen vertrekt zondag uit Den Helder

DEN HELDER-
Al bijna vijf maanden is er geen stationsschip van de marine aanwezig in het Caribisch gebied. Met het vertrek zondag van Zr.Ms. Groningen komt daar binnenkort een einde aan.

Het patrouilleschip vertrekt zondag naar de West om daar te fungeren als stationsschip. De Groningen vertrekt met een bemanning van zestig personen. ,,Tijdens de uitvoering van haar taken in het Caribisch gebied is de bemanning aangevuld tot negentig bemanningsleden", meldt woordvoerster Judith Kok.

Havenbezoeken
Zr.Ms. Groningen zal onderweg naar Curaçao naar verluidt enkele havenbezoeken brengen. ,,Wegens operationele redenen geven wij geen informatie over de vaarschema's van onze schepen. Zo ook in het geval van Zr.Ms. Groningen. Het vaarschema met de bijbehorende havenbezoeken wordt voorafgaand aan een reis samengesteld waarbij rekening wordt gehouden met diverse facetten zoals bevoorradingstops. Zr.Ms. Groningen zal in het gehele Caribisch gebied operationele taken uitvoeren, daarmee is er niet alleen een directe relatie met enkel het land Curaçao."

Sinds de terugkeer van Zr.Ms. Groningen medio oktober vorig jaar was er geen stationsschip beschikbaar voor het Caribisch gebied. Even was er sprake van dat Zr.Ms. Holland vanaf januari de taken in de West op zich zou nemen, maar dat patrouilleschip moest vanwege de onrustige situatie in het Midden-Oosten worden ingezet in de Rode Zee. De Holland keerde begin februari terug in Den Helder.

Uit de vaart
Een derde patrouilleschip uit de Holland-klasse, Zr.Ms. Zeeland, is nog tot zeker eind dit jaar uit de vaart na een flinke brand aan boord in juli 2022 in de marinehaven. Ook heeft personeelsgebrek een negatieve invloed op de beschikbaarheid van de patrouilleschepen, zo meldde Defensie afgelopen najaar.

Zr.Ms. Groningen was vorig jaar vanaf mei tot oktober actief in de Cariben. Het schip deed daar destijds meerdere grote drugsvangsten. Nederland heeft in principe standaard één stationsschip in het Caribisch gebied dat onder meer wordt ingezet voor kustwachttaken en counterdrugsoperaties.

NHD, 18-03-2024, 17:01

Parera

Ik vroeg me op eens af....

De AruMil, CurMil & KWCARIB vallen op papier allemaal onder de CZMCARIB, maar hoe zit dat in oorlogstijd? Aangezien dit eenheden zijn van landen binnen het koninkrijk kunnen ze niet zomaar geschaard worden onder de NL krijgsmacht hiervoor is toestemming nodig van hun eigen overheid.

Is hier iets voor geregeld? Zo nee misschien moet dit politiek dan maar eens aangehaald worden en wel geregeld worden dat deze eenheden in geval van oorlog per direct voor het Koninkrijk gaan knokken / hun eigen (ei-)landen verdedigen.

Huzaar1

Citaat van: StrataNL op 04/03/2024 | 09:30 uurAlsof de NL politiek ooit zo'n trific in gaat zetten als arsenaal schip...

Alsof de Nederlandse politiek daarover gaat.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Alsof de NL politiek ooit zo'n trific in gaat zetten als arsenaal schip...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Master Mack

Schip is te traag en te grote bemanning denk ik in vergelijking met wat het idee is voor het huidige trific ontwerp. En als het stationsschip straks weer een fregat is heb je geen volledig helidek op de cutter of trific nodig maar is wat modulaire extra VLS capaciteit donders handig.

Parera

Citaat van: bergd op 03/03/2024 | 17:00 uurMaakt je het niet heel beperkt als je alleen een helidek hebt die geschikt is voor een UAV? Ik zou zeggen maak het dan ook landingswaardig voor een heli

Nee!

Dit is geen alternatief voor het stationsschip maar een aanvulling, het helidek is geschikt voor UNREP / Hoist ops. Heli dek voor NH90 zou het ontwerp veel te groot en log maken. Het schip is uitgerust met een COBRA zoals de huidige OPV's en vaart met een 10/12 koppige bemanning op de brug en COBRA + overige +/-15 koppen. Een zeer kleine crew voor een schip met deze capaciteiten, al zullen er natuurlijk extra mensen op moeten voor de UAV, de boarding teams ect. In totaal kunnen er 42 bemanningsleden mee & 21 man opstappers (KW/MARNS ect.)

Citaat van: Master Mack op 02/03/2024 | 14:12 uurGewoon een extra aantal Damen schepen voor het TRIFIC /MICAN project bestellen. Dus 6x als Arsenaal schip en 6x uitvoeren als nieuw cutter voor de KW Carib en NLD. Misschien modulair zodat ze uitwisselbaar zijn.

Het zelfde ontwerp zou gebruikt kunnen worden als basis van de TRIFIC/MICAN. Voor Australie had Damen ook een aantal extra varianten ontwikkeld, voor de TRIFIC zou je dan kunnen werken met de oil spill recovery versie als basis.



jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: bergd op 03/03/2024 | 17:00 uurMaakt je het niet heel beperkt als je alleen een helidek hebt die geschikt is voor een UAV? Ik zou zeggen maak het dan ook landingswaardig voor een heli

Prima aanpassing.

Master Mack

Ik zou voor een 12tal Damen Trific's gaan veel breder inzetbaar om ook de vuurkracht fors te versterken. (Heli)drone zou hierop misschien ook gewoon kunnen landen.

bergd

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/03/2024 | 12:37 uurEigenlijk een 'no-brainer' 3 voor de west en 3 voor de Noordzee.
Is de A brief a verstuurd?  :angel:
Maakt je het niet heel beperkt als je alleen een helidek hebt die geschikt is voor een UAV? Ik zou zeggen maak het dan ook landingswaardig voor een heli

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 03/03/2024 | 07:19 uurDaar zou ik me ook wel in kunnen vinden. Al heeft Damen op de plank een nog beter passend ontwerp liggen; OPV SEA 1180 van Australie. Dit is een 68,4 m lange OPV, met UAV deck, UAV hangaar voor 2x Skeldar, 2 RHIB interceptors & een 40 mm kanon. Daarnaast is er ruimte voor 2x 20 ft containers op het achterdek & in het schip is een ruimte die aangepst kan worden aan de missie (vracht ruimte, gym, extra opstappers of medical). Het aller mooiste van dit alles is dat de basis bemanning slechts 25 koppen is maar uitbreidbaar tot 42 + 21 opstappers. Het schip kan 21 dagen op zee blijven met 63 koppen aan boord. Het bereik is 9000 zeemijl (eco vaart) en een topsnelheid van 20 knopen.



Ja en ik denk dat het schip wat ik hierboven aangeef wel een redelijk iets is om daar standaard permanent te hebben liggen. Op roulatie zou dan zoals Jurrien aangeeft een OZB, fregat of LPX naar de regio kunnen voor oefeningen ect. En natuurlijk als er dreiging ontstaat kan er altijd binnen een week een aantal schepen die kant op.

Een zelfde 2 of 3 tal OPV's voor op de Noordzee / EU wateren is ook een makkelijke manier om onze ''slagkracht'' uit te breiden. Hierdoor kunnen de huidige OPV's vervangen worden door schepen met daadwerkelijke slagkracht zoals fregatten maar is de capaciteit die de OPV's bieden niet weg.

Eigenlijk een 'no-brainer' 3 voor de west en 3 voor de Noordzee.
Is de A brief a verstuurd?  :angel:

Parera

#2846
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 02/03/2024 | 13:35 uurMaak er 3 Stan Patrol 6211 van, dan is in theorie altijd één inzetbaar. Thuisbasis voor alle 3 Curaçao, waarvan 1 op roulatie basis op Sint Maarten. Dan kan de KM zo nu en dan voor vlagvertoon een grotere eenheid en/of een onderzeeboot naar de regio dirigeren.

Een LCF (opvolger) of een onderzeeboot is (nog) overkill in deze regio tenzij buurlanden tromgeroffel laten horen, uiteraard is het wel een zeer geschikte gebied om expeditionair optreden te oefenen (dat geldt ook voor de KLu, we hebben immers een FOL op HATO).


Daar zou ik me ook wel in kunnen vinden. Al heeft Damen op de plank een nog beter passend ontwerp liggen; OPV SEA 1180 van Australie. Dit is een 68,4 m lange OPV, met UAV deck, UAV hangaar voor 2x Skeldar, 2 RHIB interceptors & een 40 mm kanon. Daarnaast is er ruimte voor 2x 20 ft containers op het achterdek & in het schip is een ruimte die aangepst kan worden aan de missie (vracht ruimte, gym, extra opstappers of medical). Het aller mooiste van dit alles is dat de basis bemanning slechts 25 koppen is maar uitbreidbaar tot 42 + 21 opstappers. Het schip kan 21 dagen op zee blijven met 63 koppen aan boord. Het bereik is 9000 zeemijl (eco vaart) en een topsnelheid van 20 knopen.



Citaat van: Huzaar1 op 02/03/2024 | 16:29 uurLijkt me duidelijk met de dreiging daar die in relatie staat tot Rusland schepen hebben die een tik kunnen uitgeven en tegelijkertijd kunnen ondersteunen.

Ja en ik denk dat het schip wat ik hierboven aangeef wel een redelijk iets is om daar standaard permanent te hebben liggen. Op roulatie zou dan zoals Jurrien aangeeft een OZB, fregat of LPX naar de regio kunnen voor oefeningen ect. En natuurlijk als er dreiging ontstaat kan er altijd binnen een week een aantal schepen die kant op.

Een zelfde 2 of 3 tal OPV's voor op de Noordzee / EU wateren is ook een makkelijke manier om onze ''slagkracht'' uit te breiden. Hierdoor kunnen de huidige OPV's vervangen worden door schepen met daadwerkelijke slagkracht zoals fregatten maar is de capaciteit die de OPV's bieden niet weg.

Master Mack

12 van deze snel leverbaar dus binnen 2 jaar slagkracht verbetering KM en KW.
Misschien 40mm voorop voor standaardiseren

Huzaar1

Lijkt me duidelijk met de dreiging daar die in relatie staat tot Rusland schepen hebben die een tik kunnen uitgeven en tegelijkertijd kunnen ondersteunen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"