Recente berichten

#1
KL / Re: Leopard, verkoop, gevolgen...
Last post by Ipkiss - Vandaag om 19:14
Citaat van: Huzaar1 op 18/04/2024 | 15:20 uurGewoon, uitgenodigd worden door het Amerikaanse leger.

Het helpt als we een overste van de Cav op een bepaalde plek in de VS hebben zitten..  8)
#2
Die eerste modificatie waar ik het over heb was al ergens in 1986.....was eigenlijk ombouw van lot 2 naar lot 4 ofzo...wil ik ff van af zijn... en betrof idd alleen de toren. De 1steKWS naar A5 hadden we toen nog geen idee van.
 
Toen de leo 2A4 binnenstroomde zat er in de toren nog de analoge rekenaar met rekenaarsbedieningspaneel en ZLHV. Als ik me goed herinner was ook de WNA elektronik nog analoog... deze werden vervangen voor een "digitale"versie... in 80tigerjaren termen dan ;). Ook het munitieluik was nog functioneel en werd terplekke dichtgelast. Verder waren er nog wat garantieklusjes die afgewerkt moesten worden. Waaronder de te kort afgeknipte buitenompantsering van de luchtslangen van de fietspomp...soms wel 3cm te kort...jahjah..denkterom ;D  ;D  ;D 
#4
Citaat van: wegmann op Vandaag om 16:02Klopt....een flink deel van de gloednieuwe Leo 2A4's reed na het inschieten op Meppen via de openbare weg naar de desbetreffende mobilisatiecomplexen. Eénmaal op het complex mochten deze de poort niet meer uit, ook niet op een dieplader of voor oefeningen. Dit alles voor zover ik weet om BTW-technische redenen. Ergens rond 1989 was er op de MC's ineens een hoop werk extra omdat alle Leo's leeggehaald moesten worden, o.a. TZF er uit en alle toebehoren. Kort daarna een bezoek van een delegatie (belastingdienst?). Deze ploeg keek ff om de hoek in de loods, riep iets van "die dingen zijn nog groot,hè" en het was klaar. Tijdje later startte het omwisselingsprogramma met de toen al aardig afgeragde Leo 2A4's uit Duitsland. Later hoorde ik dat ook om die reden de eerste modificatie (omwisseling analoge ZLHV, rekenaar naar digitaal en dichtlassen munitieluik + nog e.a. ) nog al wat gedoe had gegeven... jaren later was dat nog een gespreksonderwerp bij Wegmann's Kundendienst ;D

De modificaties door KMW inzake KWS programma's waren enkel toren updates. Onderstel hebben die Duitsers volgens mij nooit aangepakt.

Indien je meer van dit soort anekdotes hebt, kom maar af.  :heart:
#5
Aub niet, liever de Pzh.
#6
Citaat van: Ace1 op Vandaag om 15:46Zijn de Britten de eerste klant voor de Boxer RCH155?
Niet helemaal, volgens mij heeft Duitsland er ook een flink aantal aan oekraine weg gegeven of verkocht.
De RCH155 heeft bij de Britten de Archer en K9A2 verslagen.







Ze gaan de RCH155 samen met de Duitsers aanschaffen, ik hoop dat ook NL nog een handje vol van deze middelen aanschaft als aanvulling op de Pzh2000's. Een prima systeem voor 13 Medium als we op termijn ook een extra gemechaniseerde brigade willen optuigen.



Bij de RCH155 hoort een munitie voertuig welke automatisch de RCH155 kan voorzien van 30 nieuwe 155 mm granaten. Het munitie voertuig heeft in totaal 90 granaten bij zich. Het zou mooi zijn als we ook dit voertuig aanschaffen, zeker als deze ook nog eens geschikt blijkt te zijn om dit zelfde te doen voor de Pzh2000.
#7
Citaat van: mc196 op Vandaag om 13:44Hoe zat het met de Leopard tanks van de mobilisable eenheden? Tijdens de jaarlijkse oefening Donderslag kwamen reservisten op die een rondje met hun tank mochten rijden maar niet de poort uit mochten, dat had toch ook een fiscale reden.

Klopt....een flink deel van de gloednieuwe Leo 2A4's reed na het inschieten op Meppen via de openbare weg naar de desbetreffende mobilisatiecomplexen. Eénmaal op het complex mochten deze de poort niet meer uit, ook niet op een dieplader of voor oefeningen. Dit alles voor zover ik weet om BTW-technische redenen. Ergens rond 1989 was er op de MC's ineens een hoop werk extra omdat alle Leo's leeggehaald moesten worden, o.a. TZF er uit en alle toebehoren. Kort daarna een bezoek van een delegatie (belastingdienst?). Deze ploeg keek ff om de hoek in de loods, riep iets van "die dingen zijn nog groot,hè" en het was klaar. Tijdje later startte het omwisselingsprogramma met de toen al aardig afgeragde Leo 2A4's uit Duitsland. Later hoorde ik dat ook om die reden de eerste modificatie (omwisseling analoge ZLHV, rekenaar naar digitaal en dichtlassen munitieluik + nog e.a. ) nog al wat gedoe had gegeven... jaren later was dat nog een gespreksonderwerp bij Wegmann's Kundendienst ;D
#8
Zijn de Britten de eerste klant voor de Boxer RCH155?
#9
Hoe zat het met de Leopard tanks van de mobilisable eenheden? Tijdens de jaarlijkse oefening Donderslag kwamen reservisten op die een rondje met hun tank mochten rijden maar niet de poort uit mochten, dat had toch ook een fiscale reden.
#10
PM: UK and Germany open 'new chapter' in defence partnership

Prime Minister Rishi Sunak will meet German Chancellor Olaf Scholz in Berlin today [Wednesday] to deepen our defence and security cooperation.

https://www.gov.uk/government/news/pm-uk-and-germany-open-new-chapter-in-defence-partnership#:~:text=Prime%20Minister%20Rishi%20Sunak%20said,us%20safer%20and%20more%20prosperous

Uit het persbericht :

Prime Minister Rishi Sunak will meet German Chancellor Olaf Scholz in Berlin today [Wednesday] to deepen our defence and security cooperation.

As an initial step, the UK and Germany will announce plans for a joint endeavour to develop Remote-Controlled Howitzer 155mm Wheeled Artillery Systems (RCH 155), which will be fitted to Boxer vehicles.

The joint programme is expected to create hundreds of British and German jobs, while equipping our armed forces with battle-winning capabilities for future ground warfare.


More information

Constructed on a Boxer armoured vehicles chassis, the RCH 155 is able to fire up to 9 rounds of 155mm artillery per minute and possess a powerful blend of tactical and operational mobility.

Rounds can reach distances of around 40 kilometres, and the RCH 155 is the world's first howitzer that can fire on the move, meaning it is more versatile in avoiding counter-artillery fire.

The programme has the potential to bring significant economic benefits to the UK, including component construction creating hundreds of British jobs across more than 100 separate UK-based subcomponent suppliers that support the wider Boxer programme.


Engelsen gaan dus voor de Boxer RCH155