Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 26/07/2016 | 10:44 uur
Ik snap die hele fascinatie voor 1 opco niet zo. Feitelijk zit je al onder eenhoofdige leiding met de hele krijgsmacht en zou je de krijgsmacht kunnen zien als 1 opco. Kijk ook maar eens naar alle voorbeelden uit het verleden mbt NATCO, NTC, PMC's etc. Dat moest allemaal wegbezuinigd worden en gecentraliseerd worden in RMC's, Veiligheidsregio's en dat soort dingen... Feitelijk is er niks veranderd. Het is gewoon ouwe wijn in nieuwe zakken. Een soortgelijk iets ga je ook zien als je 1 opco gaat oprichten...

Als alles bijvoorbeeld in een korps ( zoals bv Mariniers ooit was ) gefrommeld wordt, kan er hetzelfde worden gedaan, en efficienter, met kortere lijntjes.
Het is niet beter, ik zeg ook enkele posts terug, het is niets meer dan een bezuiniging. Het zou wel een van de meest efficiente bezuinigingen ooit zijn.
Dumpen van honderden dure stoelen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 26/07/2016 | 10:51 uur
Dit dus. Omdat er jarenlang een afbraak- en bezuinigingsbeleid gevoerd is wil het nog niet zeggen dat er vanwege de veel te kleine zak met geld de krijgsmacht verkeerd is ingericht... Dat is mevto'en en de mate waarmee je je veiligheid wil garanderen afhankelijk laten zijn van het budget.

Dit dus.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

#2124
Citaat van: walter leever op 26/07/2016 | 00:33 uur
+1

Nogmaals er is geld genoeg om alles in stand te houden(sterker nog om nieuw materiaal aan te schaffen,etc)echter dit heeft(zoals al heel vaak gezegd)te maken met keuzes.(wat ben ik bereid uit te geven voor mijn veiligheid,simpel gesteld) >:(

We moeten nu niet ineens gaan doen alsof Nederland 1 of andere bananenrepubliek is waar de oogst mislukt is.

Dit dus. Omdat er jarenlang een afbraak- en bezuinigingsbeleid gevoerd is wil het nog niet zeggen dat er vanwege de veel te kleine zak met geld de krijgsmacht verkeerd is ingericht... Dat is mevto'en en de mate waarmee je je veiligheid wil garanderen afhankelijk laten zijn van het budget.

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 26/07/2016 | 09:04 uur
Hoewel ik ook voor de overstap naar 1 Opco wil

Ik snap die hele fascinatie voor 1 opco niet zo. Feitelijk zit je al onder eenhoofdige leiding met de hele krijgsmacht en zou je de krijgsmacht kunnen zien als 1 opco. Kijk ook maar eens naar alle voorbeelden uit het verleden mbt NATCO, NTC, PMC's etc. Dat moest allemaal wegbezuinigd worden en gecentraliseerd worden in RMC's, Veiligheidsregio's en dat soort dingen... Feitelijk is er niks veranderd. Het is gewoon ouwe wijn in nieuwe zakken. Een soortgelijk iets ga je ook zien als je 1 opco gaat oprichten...

Huzaar1

Citaat van: Ros op 26/07/2016 | 09:55 uur
Volgens mij begrijp je het niet helemaal ?

Jij snapt het niet helemaal. Alsof het overgaan naar 1 opco de krijgsmacht had behoed voor achterlijk beleid.
Overgaan hierop is niets meer dan een bezuiniging.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ros

Citaat van: Huzaar1 op 26/07/2016 | 09:04 uur
' De gevolgen van dit beleid moge duidelijk zijn' , jaja wijsneus...

Volgens mij begrijp je het niet helemaal ?

Huzaar1

Citaat van: Ros op 25/07/2016 | 23:29 uur
+1, en deze stap had men al een paar jaar geleden moeten zetten in plaats van de schijn op te willen houden dat wij alles moeten en kunnen doen. De gevolgen van dit beleid moge duidelijk zijn.

Hoewel ik ook voor de overstap naar 1 Opco wil is dit echt weer de grootste onzin van je Ros.
Classic!

' De gevolgen van dit beleid moge duidelijk zijn' , jaja wijsneus...
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: walter leever op 26/07/2016 | 00:33 uur


Nogmaals er is geld genoeg om alles in stand te houden(sterker nog om nieuw materiaal aan te schaffen,etc)echter dit heeft(zoals al heel vaak gezegd)te maken met keuzes.(wat ben ik bereid uit te geven voor mijn veiligheid,simpel gesteld) >:(

We moeten nu niet ineens gaan doen alsof Nederland 1 of andere bananenrepubliek is waar de oogst mislukt is.

200% mee eens, het mag niet zo zijn dat de 17e wereld economie voor dergelijke keuzes komt te staan. Geld zou alles behalve het probleem moeten zijn...

Het is slechts een politieke beslissing om een doodzieke patiënt richting intensive care te sturen en deze weer op te lappen.

Feit is: als er nog veel langer wordt gewacht met herinvesteren en het verhoging van het budget anders dan een schamele inflatiecorrectie, dan is de krijgsmacht in haar huidige vorm niet te handhaven.

Dus op naar een begroting van 2%BNP en in ieder geval snel naar het NAVO gemiddelde van 1,43%BNP.

walter leever

Citaat van: A.J. op 26/07/2016 | 00:09 uur
Wat een kolder. Echt...

+1

Nogmaals er is geld genoeg om alles in stand te houden(sterker nog om nieuw materiaal aan te schaffen,etc)echter dit heeft(zoals al heel vaak gezegd)te maken met keuzes.(wat ben ik bereid uit te geven voor mijn veiligheid,simpel gesteld) >:(

We moeten nu niet ineens gaan doen alsof Nederland 1 of andere bananenrepubliek is waar de oogst mislukt is.

A.J.

Citaat van: Ros op 25/07/2016 | 23:29 uur
+1, en deze stap had men al een paar jaar geleden moeten zetten in plaats van de schijn op te willen houden dat wij alles moeten en kunnen doen. De gevolgen van dit beleid moge duidelijk zijn.

Wat een kolder. Echt...


Ros

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/07/2016 | 22:41 uur
P.s. mocht het ooit zover komen dan is ook mijn standpunt bekend, dan doeken we alle KMD's maar op om van de restanten één maritieme krijgsmacht te maken, een mini USMC NLMC zodat er nog iets van waarde overblijft voor NL, de EU en de NAVO.

+1, en deze stap had men al een paar jaar geleden moeten zetten in plaats van de schijn op te willen houden dat wij alles moeten en kunnen doen. De gevolgen van dit beleid moge duidelijk zijn.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#2115
Citaat van: Lex op 25/07/2016 | 22:30 uur
De herhalingen van zetten en de standpunten zijn duidelijk; maar waar aan voorbij wordt gegaan is het feit dat ook sprake kan zijn van "donkerblauw".
Er is een aanzet gegeven voor het vervangingstraject, met de nodige haken en ogen.
Daarnaast staan er, in dit geval voor de KM, meerdere vervangingsprojecten op stapel, maar het is van regeringszijde angstvallig stil daaromtrent.
Men zegt vaak: "Geen nieuws is goed nieuws", maar in het geval van de BV-NL zou dat ook wel eens slecht nieuws kunnen inhouden. Zeker nu het duidelijk is dat vele vervangingsprogramma's worden doorgeschoven tot na de aankomende verkiezingen.

Ik ben mij daar terdege van bewust.

De Haagsche stilte is uitermate verontrustend, reces of geen reces.

Als de A brief voor de Walrusklasse vervanger een voorbeeld is voor de overige KM vervangingsdossiers dan wordt ik daar alles behalve vrolijk van.

Mij gevoel dat groen het haasje is wordt gevoed door persoonlijke emoties gecombineerd met de gezondheidsstatus van de KMD's waarbij het mijn conclusie is dat donker,- en lichtblauw ernstig ziek zijn met kans op herstel en dat groen zich in een bijna terminale fase bevindt...

Hopelijk zie ik het fout.

P.s. mocht het ooit zover komen dan is ook mijn standpunt bekend, dan doeken we alle KMD's maar op om van de restanten één maritieme krijgsmacht te maken, een mini USMC NLMC zodat er nog iets van waarde overblijft voor NL, de EU en de NAVO.


Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/07/2016 | 21:33 uur
Dat wordt groen vrees ik.... tenzij men echt werk gaat maken van "toezeggingen".
De herhalingen van zetten en de standpunten zijn duidelijk; maar waar aan voorbij wordt gegaan is het feit dat ook sprake kan zijn van "donkerblauw".
Er is een aanzet gegeven voor het vervangingstraject, met de nodige haken en ogen.
Daarnaast staan er, in dit geval voor de KM, meerdere vervangingsprojecten op stapel, maar het is van regeringszijde angstvallig stil daaromtrent.
Men zegt vaak: "Geen nieuws is goed nieuws", maar in het geval van de BV-NL zou dat ook wel eens slecht nieuws kunnen inhouden. Zeker nu het duidelijk is dat vele vervangingsprogramma's worden doorgeschoven tot na de aankomende verkiezingen.

Lex

Citaat van: Harald op 25/07/2016 | 21:55 uur
Daarom is onze onderzeeboot dienst ook belangrijk.
Dit is vloeken in de kerk.  :'(
Als je het goed wil benoemen dan is het: Onderzeedienst.  ;)

Harald

Citaat van: A.J. op 25/07/2016 | 21:33 uur
Die vlieger gaat voor intell dus niet op. Het is brengen en halen, wordt er niks gebracht dan wordt er ook niks gehaald.
Precies, het is geven en nemen. Als je niets te bieden hebt, dan zal er niet zomaar geven worden.

Daarom is onze onderzeeboot dienst ook belangrijk. Mede een reden om deze niet op te heffen, of als NL kust bewakingsdienst.
Intell is voor gehele defensie organisatie en daar buiten belangrijk.