Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Kevon

Stomme vraag misschien maar doet Atlas Elektronik nog mee?
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

Parera

Nu wat dieper in gaan op de genoemde systemen;

Citaat
Inspector 120 USV

Modularity: Configure according to your needs
Adaptable, this surface vessel can be operated in both autonomous mode, remoted control or onboard steering, while its open design permits to deploy a large range of payloads. ECA Group's USVs can be customized according to specific needs in terms of sensors, or performance requirements expressed by the customer. Thus, it is also fully compatible with missions requiring the deployment other drones and sonars, enabling to carry out a wide range of operations for both homeland security and maritime applications.  Its performances and its accuracy make it efficient in protection missions, reccurent operations, mine warfare activities and Rapid Environment Assessment.

MCM warships & UMISTM compatible
Another key element of INSPECTOR USVs is its integration in UMISTM making it possible to run missions at sea involving several naval robots simultaneously from a single command center. Its ability to carry and automatically deploy other naval drones such as Mine Identification and Destruction Systems (MIDS), including ECA Group's underwater robots for identification (SEASCAN) and neutralization (K-STER C) of sea mines, enable to reduce human exposure to danger. The hull of the INSPECTOR 120 has been specifically designed to be the best compromise for sea keeping, both in transit and at very low speeds for launching and recovery of UUVs. The INSPECTOR 120 can be deployed from any vessel of length about 50m and beyond.

Applications
For Defence & Security Sector
- Critical infrastructure protection: Harbour surveillance/response, Coastal surveillance/response, Offshore protection
- Law enforcement: Coast guard, Police
- Fire fighting: Special forces warfare
- Underwater Mine Warfare: Organic underwater mine warfare, From the shore underwater mine warfare, Conventional Underwater Mine Warfare (MCMV)
- Rapid Environment Assesment (REA)
- Surveillance and protection for naval forces: MIO Ships, Harbour surveillance/response, Coastal surveillance/response

For Maritime Sector
- Subsea works: Underwater inspection and surveys
- Hydrography, oceanography: Bathymetry/Survey, Vessels/ships

Citaat
K-STER I ROV
Identification vehicle K-STER I is a light weight self-propelled ROV dedicated to mine warfare. Its unique architecture ensures second to none performances in terms of hovering capability and stability in turbulent water. Easy to deploy from any kind of platform, the user friendly command and control software offers auto piloting functions to improve mission efficiency.

Remotely Operated Vehicle Dedicated To Mine Warfare And Specific Target Identification
- Mine like contacts (milco) fast relocation and identification
- Lightweight self-propelled remotely operated vehicle easy to deploy from various naval platform : mcmv, rhib or usv
- Crew safe operation
- Identification of mines with camera and high resolution sonar
- High hovering performance in strong tide and current
- Tiltable head fitted with sensors to aim accurately at any target
- Low magnetic and acoustic signatures for close operation on sensitive mines

Applications for Defence & Security Sector
- Underwater Mine Warfare
- Organic Underwater Mine Warfare
- From the shore Underwater Mine Warfare
- Conventional Underwater Mine Warfare (MCMV)

Operational Performances
Unique tiltable head fitted with sensors enabling a quick relocation and an accurate identification of various type of mines, Unique arrangement of actuators associated to a high performance command and control system giving fast and stable platform in all adverse conditions (strong current, turbulences behind the object to be inspected and identified ). The control command software is user friendly and includes autopilot functions to assist the operator. A combat training configuration is available for crew training purpose. It is fitted with a dummy warhead to simulate all firing sequence. The vehicle is recovered and can either use expendable FO or reusable one.

- Endurance: up to 2 hours
- Max speed: up to 6 knots
- Nominal speed: 0 to 3 knots
- Max operational depth: 300m
- Operational range: up to 2000m

Characteristics
- Length: 1500mm
- Height: 430mm
- Width: 500mm
- Weight in air: 50kg
- Tilt head angle: +90° to -90°
- Li ion secondary battery
- 2 horizontal and 2 vertical thrusters
- Dual frequency sonar for long range target detectionand accurate approach
- Color video camera with automatic day/night function and searchlight
- STANAG 1364 compliant (submitted to French export regulations)

Citaat
K-STER C - EXPENDABLE MINE DISPOSAL VEHICLE / EMDS
K-STER C vehicle is a light weight expendable mine disposal vehicle dedicated to mine warfare. It is fitted with a shape charge in a tiltable head to aim at the target to dispose of. Its unique architecture ensures second to none performances in terms of hovering capability and stability in turbulent water. User friendly command and control software offers auto piloting functions.

Features
- Light, Efficient And Crew Safe Mine Disposal System (Mds)
- Tiltable warhead to aim accurately at any target
- Shape charge filled with insensitive explosive for disposal of modern mines by full detonation
- High hovering performance in strong tide and current
- Lightweight self propelled remotely operated vehicle easy to deploy from various naval platform: MCMV, RHIB or USV

- Underwater Mine Warfare
- Organic Underwater Mine Warfare
- From the shore Underwater Mine Warfare
- Conventional Underwater Mine Warfare (MCMV)
- Operational Performances

All K-STER performances are optimized to provide the navies with a cost effective system for quick and efficient mine neutralization missions.

- Endurance: 1 hour
- Tracking pinger compatibility: all types of USBL
- Warhead: shape charge, 2.5kg insensitive explosive (3kg NEQ) cat.1.1.D

Characteristics
- Length: 1500mm
- Height: 430mm
- Width: 500mm
- Weight in air: 50kg
- Tilt head angle: +90° to -90°
- Li ion secondary battery
- 2 horizontal and 2 vertical thrusters
- Dual frequency sonar for long range target detectionand accurate approach
- Color video camera with automatic day/night function and searchlight (submitted to French export regulations)

Citaat
SEASCAN MK2
Seascan MK2 is a light weight self-propelled ROV dedicated to inspection missions. Its unique architecture ensures second to none performances in terms of hovering capability and stability in turbulent water. Easy to deploy from any kind of platform, the user friendly command and control software offers auto piloting functions to improve mission efficiency.

Features
- Light Weight Long Range Remotely Operated Vehicle (ROV)
- Man deployable self-powered rov
- Incomparable stability and hovering capabilities in strong current
- High resolution acoustic & video sensors
- Pan and tilt video camera for efficient inspection in all directions
- Fiber optic remote control for long range inspection

- Critical infrastructure protection (sea/land): Harbour surveillance /response, Coastal surveillance / response, Offshore protection
- Law enforcement (sea/land): Customs, Police
- Search and rescue for homeland security: First responders
- Fire fighting: Special Forces Warfare
- Underwater mine warfare: Organic underwater mine warfare, From the shore underwater mine warfare, Conventional underwater mine warfare
- Search and rescue for naval forces
- Surveillance and protection for naval forces: Harbour surveillance /response, Coastal surveillance / response

Applications for Maritime Sector
- FPSO, Rigs: Protection, Inspection and cleaning
- Asset integrity management: Pipe inspection
- Subsea works: Underwater inspection and surveys
- Hydrography Oceanography: vessels

Operational Performances
- Endurance: up to 3 hours
- High Performances Self-Powered ROV
- Powered by a rechargeable battery, the Seascan MK2 takes benefit of the real time sensor data gathering through the optical fiber without the limitations of classical ROV towing its umbilical.
Thus it will be preferred for harsh environmental conditions (strong current), in obstructed area where umbilical may be caught or for long range inspection (e.g. water pipe).

Characteristics
- Lenght: 1580 mm
- Height: 430 mm
- Width: 500 mm
- Weight in air: 50 kg
- Propulsion: 2 Horizontal and 2 Vertical thrusters
- Payload: High resolution sonar, Color video camera, Led search light

Video Specifications
- Color Pan & tilt video camera with day/night
- Function with LED searchlight

Sonar Specifications
- Dual frequency digital CHIRP mechanical
- Scanning sonar for long range detection and accurate inspection

Complementary Equipment and Options
- Launching and recovery devices
- Manual or electrical FO winch
- Electronic scanning high resolution sonar
- Pan & tilt Digital Camera

Citaat
A18-M / AUV / AUTONOMOUS UNDERWATER VEHICLE

A18-M is the military configuration of ECA Group A18 Autonomous Underwater Vehicle, AUV, family. STANAG 1364 compliant, it is dedicated to underwater mine warfare. This system can be delivered with a LARS allowing automatic underwater recovery. Data post processing can be made with Triton Imaging applications. It performs autonomous mission up to 300 m depth with 21h endurance, and is easy transportable by plane for overseas missions.

A18-M is an autonomous underwater vehicle developed by ECA Group for large area mine and classification in all water depths up to 300m. Due to its large endurance and payload capacity it is able to host high performance sonar payloads, such as synthetic aperture sonar, which provide unprecedented detection and classification performance. Due to the high stability of the AUV, which is much less affected by waves than a surface ship or a towed system, very high image quality is obtained.

The AUV can also adapt its operating depth to the environmental conditions, avoiding blind zones due to sound speed stratification. Advanced on-board processing allows to process the image data to extract a list of contacts which are relayed back to the command center using an advanced communication network, with a unmanned surface vessel acting as gateway. These contacts are then reviewed by expert sonar operators who may task other assets for identification and possibly disposal.

Due to the very high area coverage rate, of the order of 2km2/hr, very large areas, of the order 20-40km2 depending on transit distance, can be covered in a fraction of the time of legacy assets, with far superior image quality, and with reduced risk to personnel. More generally, the AUV is able also to detect any kind of hazard such as improvised explosive devices, pollutants, as well as provide very accurate maps of the seabed which allow the environment to be assessed with high fidelity.

Features
- AUV with Interferometric Synthetic Aperture Sonar (ISAS)
- Large area coverage
- Rapid environment assessment
- Automatic Target Recognition (ATR)
- Easy launch and recovery in bad sea state condition
- STANAG 1364 compliant system

- Organic underwater mine warfare: MCM Mission module for large multipurpose vessel and Mission module for oceanic mine warfare
- Conventional underwater mine warfare: Detection and classification

Operational Performances
- Endurance: up to 24 hours
- Nominal speed: 3/4 knots
- Operational depth: 5-300 m
- Max area coverage rate (ACR): >2km² / h
- Frequency: 300 kHz
- Max swath: 2x265 m
- Along track resolution: 3cm up to 220 m

Characteristics
- Body diameter: 18 inches (46.5 cm)
- Length: from 3.8 m
- Weight: from 370 kg
- Energy section: 10.6 kWh
- Navigation: Inertial Navigation System (INS), Doppler Velocity Log (DVL), Global Positioning System (GPS)
- Communication: WiFi, Ethernet, Acoustic, Satellite
- Safety: Emergency pinger, Strobe light, Fault and leak detection, on request: Obstacle Avoidance System, Iridium, Local Remote Control for surface recovery
- STANAG 1364 compliance (submitted to French export regulations)
- Payload: Interferometric Synthetic Aperture Sonar, Video, Forward Looking Sonar, CTD, ADCP, Turbidity
- Air transportable according to UN38.3 standard

Options
- USBL or LBL external tracking system
- LARS for RHIB, large ship, or containerized
- Surface ship integration
- Containerized C2
- Additional sensors on request (VSS, environmental)
- Military GNSS

De complete MCM brochure van ECA Group (.pdf)

Parera

ECA Group heeft weer een tipje van de sluier gelicht, uit het artikel van Navy Recognition een klein stuk met betrekking tot de vMCMV's;

CitaatECA Group Unveils New 'INSPECTOR 120' 12 Meters USV for MCM
ECA Group unveiled a new USV design, the INSPECTOR 120, as a part of its range of robotic and autonomous systems for naval applications, including mine counter measures. ECA Group has been designing and delivering unmanned surface vehicles (USV) for 15 years. After supplying INSPECTOR Mk1 to the DGA in 2008, ECA Group has developed and supplied to several navies with its unmanned surface vehicle INSPECTOR 90.

It was successfully demonstrated in Belgium in September 2017 as part of a Belgian-Dutch acquisition program for 12 mine hunters equipped with unmanned systems for which a call for tender is currently open.

[Source: Navy Recognition]

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 01/10/2018 | 12:47 uur
Drie consortia over in strijd om nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen

http://disq.us/t/36tk326

Het gaat spannend worden, ik verwacht niet dat Damen wint omdat de Belgen (Wallonië) veel te veel hangt aan Frankrijk en ze daar zeker moeilijk gaan doen als ''alle marine opdrachten naar Nederland gaan''. Het enigste voordeel wat Damen heeft is dat ze als enigste hoofdaanbieder in dit project zelf scheepsbouwer zijn; ECA ontwikkeld systemen en EDR is een reparatie werf.

Ik moet ook zeggen dat ik dit een van de zwakkere stukken vind van marineschepen, weinig informatie en eigenlijk is dat iets wat ik de laatste tijd vaker vind bij deze website. De artikelen worden naar mijn idee steeds minder in kwaliteit.

De foto uit het artikel met daarin een schip van ECA Group in een groter formaat.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Drie consortia over in strijd om nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen

http://disq.us/t/36tk326

ARM-WAP

Citaat van: Ace1 op 28/09/2018 | 22:55 uur
Je moet het zien als Thales UK die bij Thales Nederland de S1850M Radar besteld.
Zo werkt het niet... Ja, het noemt allemaal Thales...  maar dat betekent niet dat die onderafdelingen iets met elkaar te doen hebben. Een ex-collega van me werkt bij Thales en die heeft me al van die illusie ontdaan.
't Zit er heel dik in dat het sensorenpakket van Thales zal komen. Maar dan is dat vanwege historische achtergronden: HSA (en nadien) is altijd al huisleverancier van de KM (en de BEL marine geweest)

Ace1

Citaat van: ARM-WAP op 28/09/2018 | 11:02 uur
Vind ik best jammer, dat SAAB er niet meer bij is. Ik mocht de lijnen van hun renders wel - dat in tegenstelling tot de andere gedrochten die we al eens te zien kregen.
Ik ben écht eens benieuwd naar wat er zo gepresenteerd zal worden...
Dat laatste "consortium" vind ik (samen met vele anderen hier) maar een samenraapsel en hun website "trekt op geen zak". Hopelijk laat men zich niet te hard leiden door "van eigen bodem". https://www.thalesgroup.com/en/countries/europe/belgium zie ik niets doen op marien vlak, in tegenstelling to Thales Nederland...
Enfin, ik laat me graag (aangenaam) verrassen. Nog wat geduld dus.

Je moet het zien als Thales UK die bij Thales Nederland de S1850M Radar besteld.

Parera

Citaat van: Master Mack op 28/09/2018 | 16:00 uur
Heeft Damen ook geen mogelijkheden meer om de 6 voor Belgie  in Belgie te laten bouwen. Ik weet we hebben het hier in het verleden over gehad maar misschien in een samenwerking met een werfje in Belgie die zouden kunnen profiteren van de expertische van Damen. Stel je de order en een goed ontwerp veilig

Damen heeft een werf in België gehad maar deze is afgestoten, wel is het natuurlijk een optie om de hulls ergens te bouwen en de afbouw te doen in België gewoon in Zeebrugge bij de marine als dat mogelijk is. En ook de 6 van Nederland mogen van mij daar gewoon afgebouwd worden, ondersteuning vanuit Damen Schelde in Vlissingen (ligt op 1,5 uur afstand).

Even voor het overzicht van de overgebleven aanbieders :
- Naval Group & ECA Group
- Sea Naval Solutions (STX, Socarenam, Thales Belgium & EDR Antwerp)
- Damen Shipyards

Sea Naval Solutions is deze maand wel begonnen met het aanpassen van de website maar ik vermoed dat het door een stagiair gedaan word want het ziet er nog steeds niet uit :silent: Nieuws artikelen met tekst ''balabla'' en ''This is an example of news item''. Ook is er (nog) geen info te vinden over het aanbod buiten om de bekende afbeelding. Het adres dat ingevuld is als contact adres is van een bedrijf in Melbourne, Australië.

:angel:

ECA Group heeft in het verleden samen met STX een schip ontwikkeld ''SURVEILLANCE SHIP FOR OFFSHORE PROTECTION'', het zou wel eens kunnen dat ze dit ontwerp hebben gebruikt en verder verbeterd samen met Naval Group tot wat ze nu aanbieden al is het aanbod van deze combinatie ook nog niet bekend gemaakt in het publieke domein.

Citaat
With the creation of the Exclusive Economic Zone (EEZ), the navies requires long range and persistence at sea for their surveillance ships. ECA Group proposes a platform which primary missions are intelligence, surveillance and reconnaissance in autonomy with its own sensors and crew working in comfortable conditions for more than 20 days and over 4000 NM.

Master Mack

Heeft Damen ook geen mogelijkheden meer om de 6 voor Belgie  in Belgie te laten bouwen. Ik weet we hebben het hier in het verleden over gehad maar misschien in een samenwerking met een werfje in Belgie die zouden kunnen profiteren van de expertische van Damen. Stel je de order en een goed ontwerp veilig

ARM-WAP

Citaat van: Parera op 28/09/2018 | 10:19 uur
Goed en slecht nieuws in dit bericht:

- Saab heeft zich terug getrokken, helaas ze hadden een goed ontwerp.
- Damen zit er toch bij, ik had eerder mijn twijfels omdat het erg stil was bij Damen rondom dit project.
Vind ik best jammer, dat SAAB er niet meer bij is. Ik mocht de lijnen van hun renders wel - dat in tegenstelling tot de andere gedrochten die we al eens te zien kregen.
Ik ben écht eens benieuwd naar wat er zo gepresenteerd zal worden...
Dat laatste "consortium" vind ik (samen met vele anderen hier) maar een samenraapsel en hun website "trekt op geen zak". Hopelijk laat men zich niet te hard leiden door "van eigen bodem". https://www.thalesgroup.com/en/countries/europe/belgium zie ik niets doen op marien vlak, in tegenstelling to Thales Nederland...
Enfin, ik laat me graag (aangenaam) verrassen. Nog wat geduld dus.

Parera

Goed en slecht nieuws in dit bericht:

- Saab heeft zich terug getrokken, helaas ze hadden een goed ontwerp.
- Damen zit er toch bij, ik had eerder mijn twijfels omdat het erg stil was bij Damen rondom dit project.

Parera

Antwerpse scheepshersteller in running voor vervanging mijnenjagers

Engine Deck Repair (EDR), de eigenaar van het voormalige Ship Repair, en het defensiebedrijf Thales Belgium dingen in een consortium mee naar het defensiecontract voor de bouw van twaalf nieuwe mijnenjagers voor de Belgische en de Nederlandse marine.

Er zijn nog drie kandidaten in de running voor de vervanging van de mijnenjagers. De Zweedse groep Saab heeft zich teruggetrokken, zo vernam het persagentschap Belga.

Het eerste bod van de kandidaten wordt dinsdag verwacht op het Belgische ministerie van Defensie, dat de leiding heeft in het dossier. Zij dingen naar het contract voor de bouw van twaalf mijnenjagers, telkens zes voor Nederland en België, voor een bedrag van meer dan 2 miljard euro.

Nog drie kandidaten
Na de terugtrekking van Saab, dat de termijnen te kort zou hebben gevonden, blijven nog drie kandidaten over. Het gaat om het Nederlandse scheepsbouwconcern Damen, een combinatie van de Franse spelers Naval Group en ECA Group, en een consortium van de Franse scheepsbouwers STX France en Socarenam, Thales Belgium en de Antwerpse firma Engine Deck Repair (EDR).

Volgens de huidige planning zou er in de tweede helft van november een definitief bod - best and final offer - moeten volgen, en zou er tegen midden december een beslissing moeten zijn.

België en Nederland ondertekenden in juni een akkoord om samen zestien schepen aan te kopen, voor in totaal meer dan 4 miljard euro. Naast de mijnenjagers koopt elk land ook twee fregatten.

[Bron: tijd.be ]

Lex

Marinewerf in Den Helder heeft primeur met onderhoud drones

Een primeur voor de marinewerf in Den Helder.

Als enige marineonderhoudsbedrijf ter wereld mag het voortaan onderhoud doen aan de nieuwe onderwaterdrone Remus.

Vorige week nam de Koninklijke Marine drie van de nieuwe drones voor mijnenbestrijding in gebruik.

Verbeterd
De kostbare robot is een verbeterde versie van de Remus die de Mijnendienst al jaren aan boord van de jagers heeft.

De apparatuur moet ook onderhouden worden en daar zijn medewerkers van het marinebedrijf voor opgeleid.

De Directie Materiële Instandhouding, zoals de werf tegenwoordig heet, is aangewezen als Authorized Service Center van de Amerikaanse producent Hydroid, een onderdeel van Kongsberg.

De nieuwste onderwaterdrone kan vooraf geprogrammeerde missies zelfstandig uitvoeren.

Beslissingen
De Remus heeft zogenoemde Seebyte Neptune-software, waarmee hij zelf beslissingen neemt tijdens een missie. Ook kan de nieuwste versie samenwerken met andere Remus'en in een team.

Door de vernieuwde onderwaterdrone hoeft de mijnenjager het mijnengevaarlijk gebied niet meer in. Voor het huidige mijnendienstpersoneel vormt het de eerste kennismaking met nieuwe technologie. Die is onderdeel van de uitbreiding van de huidige mijnenbestrijdingscapaciteit.

NHD, 16-09-2018, 20:49

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Parera

Vier kandidaten om mijnjagers te vervangen

Offertes moeten uiterlijk op 2 oktober zijn verzonden. Het contract omvat zes schepen uitgerust met drones en twee fregatten voor een totaal van een miljard euro.
Van de vier nominaties biedt die van Saab moederschepen die drones en andere sonars kunnen dragen.Van de vier nominaties biedt die van Saab moederschepen die drones en andere sonars kunnen dragen.

Vier kandidaten zijn actief om jagers mijnen van de Belgische Marine te vervangen. Het Spaanse bedrijf Navantia had ook een zaak aanhangig gemaakt bij het kabinet van Steven Vandeput, minister N-VA de la Defense, maar het bood niet de nodige bankgaranties, zoals uitgelegd door de woordvoerder van de minister.

De Belgische markt is voor de vervanging van zes mijnjagers en twee fregatten. Een markt van bijna twee miljard euro zal worden afgerond met de Nederlandse markt (50% voor elk land). Nederland en België zijn overeengekomen dezelfde oorlogsschepen en dezelfde hoeveelheid te kopen. Onze buren hebben het voortouw genomen bij de aankoop van de fregatten. Dat van de mijnenjagers wordt beheerd door de Belgen. De vier geselecteerde consortia moeten nu hun aanbod voor 2 oktober invoeren. De naam van de winnaar wordt aan het eind van het jaar bekendgemaakt. De ingebruikname van de schepen zal worden gespreid tussen 2023 en 2030.

[Bron: lesoir.be @ Artikel]

De rest van het artikel zit helaas achter de betaalmuur, misschien heeft 1 van de leden hier een account?

Eerste afvaller in de race? Navantia omdat ze niet genoeg bankgaranties konden geven ( dat zal dan ook niets worden met de walrus vervanging  :silent:)

Hieronder nog de lijst met deelnemers van de informatie avond in Zeebrugge op 20-02-2018