nieuwe camo + pakken defensie:

Gestart door Sander12, 05/07/2011 | 21:19 uur


Ipkiss

Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj

Robert2

Citaat van: Ipkiss op 29/03/2024 | 21:41 uurVlnr op de foto naar mijn inschatting: combat shirt, softshell, hardshell (NFP multi), basisjas. Als je de high-res foto download kun je zien dat die basisjas wel van 'gewoon'GVT stof is gemaakt. Positief daarbij: onderarm ritsen! En op de broeken ook ventilatieritsen!
De kraag vind ik er persoonlijk nogal slordig uitzien. Voor een combat shirt en jas snap ik het, maar een basisjas vind ik het niet zo strak uitzien.

Citaat van: Ipkiss op 29/03/2024 | 21:41 uurWat op zich handig zou zijn is een bodywarmer achtige jasje zonder mouwen, die je icm de combat shirt kan dragen. Als ik ooit mijn interim pak nog krijg offer ik daar wel een jasje van op :-)
Al wel je interim aan laten meten?

Ipkiss

Het wordt een ander verhaal als er andere spullen met inleverplicht zoals scherfvesten worden verkocht. Dit kwam afgelopen week weer eens naar voren via Paxenbelike, welke een amerikaanse website toonde waar glunderend onze pakken (nieuw in plastic) en uitrusting werd getoond. KPU is er mee bezig begreep ik.
Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj

Lex

Te koop op Marktplaats: gloednieuwe gevechtskleding van Defensie. Hoe kan dat en hoe zit dat?

Een soldaat meet je niet zomaar een nieuw pak aan. Bescherming, functionaliteit, individuele veiligheid en draagcomfort zijn heel belangrijk. Onlangs is het contract getekend voor de productie van nieuwe gevechtskleding met speciale print die - best apart - nu al wordt doorverkocht op Marktplaats. Hoe zit dat?
Alle militairen krijgen nieuwe gevechtskleding uit het project Defensie Operationeel Kleding Systeem (DOKS). Na een uitgebreide testperiode is onlangs een fabriek gevonden in Duitsland die de lijn gaat produceren. Intussen beschikken steeds meer militairen al over een verbeterd interim kledingpakket.

De print van het nieuwe uniform is het Netherlands Fractal Pattern, NFP. Deze geblokte, grafische print vervangt het gevlekte patroon. De ontwikkeling van de nieuwe print nam tien jaar in beslag. Defensie werkte hiervoor samen met TNO. In gebieden over de hele wereld werden kleuren in kaart gebracht. Zodat de militairen zich met het nieuwe patroon beter bedekt kunnen opstellen in woestijnen, sneeuwgebieden en bossen.

Er bestaan vijf verschillende kleurencombinaties van het NFP. Zo krijgen marine-uniformen verschillende blauwtinten, NFP-Blue. Voor militairen in bosrijke en stedelijke gebieden in West- en Oost-Europa is een groene variant beschikbaar en wie werkt in de woestijn ontvangt een outfit met beige en lichtbruine kleuren.

Marktplaats

Al snel nadat de eerste militairen een interim kledingpakket hadden gekregen, verschenen aanbiedingen van de outfit op Marktplaats. Inmiddels staan tientallen advertenties online en daar komen wekelijks nieuwe bij. De prijzen variëren van een paar tientjes voor een T-shirt of sjaal tot driehonderd euro voor een grote rugzak of een complete outfit. Als bewijs van echtheid worden foto's getoond van de labels. Daarop is te zien dat de spullen afkomstig zijn van het Kleding- en Persoonsgebonden Uitrusting Bedrijf (KPU) van het ministerie van Defensie. Het KPU is de plek waar militairen nieuwe kleding in ontvangst nemen.

Volgens kapitein Tom van Hout, persvoorlichter van het ministerie van Defensie, is de online verkoop van uniformen een 'bekend probleem'. De kleding is eigendom van Defensie en wordt in bruikleen gegeven. Bij het pakket ontvangt de militair een contract waarin dit ook staat aangegeven. ,,De verkoop is dus niet alleen niet toegestaan, maar is ook een vorm van contractbreuk."

Strafrechtelijk onderzoek
Wanneer wordt vermoed dat een militair zijn uniform doorverkoopt, kan aangifte bij de marechaussee worden gedaan. Die doet vervolgens strafrechtelijk onderzoek en draagt na afronding daarvan het dossier aan het Openbaar Ministerie Oost-Nederland over. Vervolgens neemt de officier van justitie een beslissing over de vervolgstappen. Er kan direct een strafbeschikking opgelegd worden of de zaak wordt voorgelegd aan de rechter. In het laatste geval moet de verdachte voor de militaire rechtbank in Arnhem verschijnen.

Omdat het Openbaar Ministerie alle zaken rondom verduistering onder één categorie registreert, is het niet bekend hoe vaak het gaat om de illegale verkoop van uniformen. Persvoorlichter Tineke Zwart van het Openbaar Ministerie, benadrukt dat dit soort zaken niet eenvoudig zijn: ,,Het algemene beeld is dat het in deze onderzoeken moeilijk is om tot bewijs te komen. Dit heeft ermee te maken dat het vaak lastig is om te achterhalen waar de kleding vandaan komt. En ook welke militair zich schuldig heeft gemaakt aan de verduistering."

Defensie maakt daarom vooraf een inschatting hoe groot de kans is dat op basis van bewijs een rechtsgang gemaakt kan worden. Een militair kan voor zijn daad een straf krijgen van maximaal drie jaar of een geldboete van maximaal 87.000 euro. Omdat het gaat om een ambtsmisdrijf kan de gevangenisstraf worden verhoogd naar vier jaar. De exacte hoogte van de straf wordt mede bepaald aan de hand van de ernst van de zaak, de persoonlijke omstandigheden en het strafrechtelijk verleden van de militair.

Naast militairen zijn er natuurlijk ook mensen die geen directe relatie hebben met Defensie, maar die via hun netwerk wel uniformen in handen hebben gekregen. Dit zijn vaak liefhebbers of handelaren. Wanneer zij de uniformen hebben gekregen van een militair zijn de consequenties voor hen minder ingrijpend dan bij de soldaat. Doorverkoop kan maximaal 4.350 kosten of een gevangenisstraf van maximaal een maand opleveren. Is de persoon in kwestie nog geen twee jaar geleden veroordeeld voor hetzelfde misdrijf, dan kan de straf verdubbeld worden. De genoemde sancties gelden ook wanneer de kleding als geschenk is aangenomen, onderdeel was van een ruiling of in bewaring is genomen zonder schriftelijke toestemming.

Heb je als burger interesse in een NFP'tje? Weet dan wat je doet. Burgers die een militair uniform aanschaffen, zouden kunnen weten of vermoeden dat de kleding uit een misdrijf afkomstig is. Hierop staat een gevangenisstraf van maximaal vier jaar of een geldboete van maximaal 87.000 euro. Overigens is de kans dat je gepakt wordt wel klein, dus voor een grote liefhebber wellicht een risico waard.

Het is niet altijd strafbaar om militaire uniformen aan te bieden via Marktplaats. Defensie verkoopt weleens partijen via veilingen, omdat ze bijvoorbeeld een te grote voorraad hebben. Die kleding wordt vervolgens opgekocht door hobbyisten of (militaire) dumpstores. Na de verkoop zijn zij eigenaar van de kleding en vrij om te handelen.

Het NFP is, net zoals de voorgaande prints zoals 'woodland', niet auteursrechtelijk beschermd. Dit betekent dat het gedrukt mag worden op andere kledingstukken of accessoires. Het is een kwestie van tijd dat we een jas kunnen kopen met de grafische print. Dat een voormalig militair op Marktplaats zijn zelfgemaakte admin pouch in NFP-print aanbiedt, is dan ook niet strafbaar. Het tasje, dat ruimte biedt voor accessoires zoals pennen, en voorzien is van de Nederlandse vlag, is volgens de verkoper inmiddels al honderden keren verkocht.

De NFP-uniformen die al zijn verstrekt, fungeren als een tijdelijke oplossing. Nu de leverancier is gekozen, kan de definitieve kledinglijn in productie gaan. Er is een uitgebreid systeem van kledingmaten ontwikkeld. Dat is gebaseerd op de beschikbare scan- en maatgegevens van een groot aantal militairen, zowel mannen als vrouwen. Naast de mogelijkheid om in de toekomst aanpassingen te doen, zijn bewegingsbereik, uiterlijke kenmerken en comfort belangrijk. Dat alles is ook meegenomen in het ontwerp. Onderkleding, isolatielagen en buitenlagen; de hele outfit wordt voor iedere militair passend, dus ook voor vrouwen. Met dank aan voorvorming, diverse materiaalsoorten en verstelmogelijkheid (denk hierbij aan banden en elastieken).

Volgens Defensie moeten de militairen het tot eind 2025 volhouden met de interim-uniformen en wordt daarna de definitieve outfit uitgerold.

De uitgifte van het kledingsysteem aan alle militairen neemt naar verwachting ongeveer twee jaar in beslag. Over de kosten worden geen exacte cijfers prijsgegeven, omdat er commerciële partijen bij betrokken zijn.

ANP, 02-04-2024, 22:00

Parera

Citaat van: Ipkiss op 29/03/2024 | 21:31 uurWe hebben al NFP desert, dat noemen we NFP tan en die gebruikt de kleuren van Multicam.
https://sjef.nu/wp-content/uploads/sites/2/2015/05/nfp-green-nfp-tan.jpg.001-585x438.jpg


Ja de tan is toch net wat anders dan deze volledige woestijn variant. Ik vond het wel een mooie voor op de mogelijke toekomstige variant voor als we ooit weer een missie in het zand gaan draaien.

Sparkplug

Citaat van: Ipkiss op 31/03/2024 | 21:54 uurIk had duidelijker moeten zijn. De meeste softshells, evenals de huidige defensie softshell, hebben een fleecelaag aan de binnenzijde. Zolang je het als een kazernejas gebruikt is dat prima, maar als gevechtsjas heb je er minder aan omdat het veel te snel te warm wordt. Een jasje zoals de mammut ultimate serie heeft dat niet en maakt het veel breder inzetbaar in mijn ogen.

Er zijn inderdaad ook softshells met een 'gladde' binnenlaag i.p.v. een fleecelaag. Juist voor jullie moet een softshell goed kunnen ventileren en inderdaad niet te warm zijn.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ipkiss

Ik had duidelijker moeten zijn. De meeste softshells, evenals de huidige defensie softshell, hebben een fleecelaag aan de binnenzijde. Zolang je het als een kazernejas gebruikt is dat prima, maar als gevechtsjas heb je er minder aan omdat het veel te snel te warm wordt. Een jasje zoals de mammut ultimate serie heeft dat niet en maakt het veel breder inzetbaar in mijn ogen.
Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj

Sparkplug

Citaat van: Ipkiss op 29/03/2024 | 21:41 uurIk hoop dat de softshell zonder binnenvoering is, of evt met los inritsbare voering. Dat maakt het veel veelzijdiger. Dat lijkt op de foto van de marinejassen wel zo te zijn.

Sofshells voor consumenten hebben in de regel geen binnenvoering, laat staan inritsbaar. Dan kom je als consument terecht bij 3-in-1 jassen met inritsbare isolatiejas of een inritsbare fleecejas en een hardshell met Gore-Tex of een ander water- en winddicht en ademend membraam.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ipkiss

Citaat van: Robert2 op 29/03/2024 | 09:32 uurAls je goed kijkt dan heeft de marine die wel op de schouders, de NFP-G niet.

Ligt het aan mij of lijkt die basisjas meer op een softshell achtige jas ofzo? Geen idee hoe beweeglijk dat is aan de onderkant. Wel top dat er nu fatsoenlijke high-waist broeken komen.

Vlnr op de foto naar mijn inschatting: combat shirt, softshell, hardshell (NFP multi), basisjas. Als je de high-res foto download kun je zien dat die basisjas wel van 'gewoon'GVT stof is gemaakt. Positief daarbij: onderarm ritsen! En op de broeken ook ventilatieritsen!
Wat op zich handig zou zijn is een bodywarmer achtige jasje zonder mouwen, die je icm de combat shirt kan dragen. Als ik ooit mijn interim pak nog krijg offer ik daar wel een jasje van op :-)

Ik hoop dat de softshell zonder binnenvoering is, of evt met los inritsbare voering. Dat maakt het veel veelzijdiger. Dat lijkt op de foto van de marinejassen wel zo te zijn.

Hexonia is overigens ook de leverancier voor onze oosterburen.

Hoe meer ik er naar kijk, hoe enthousiaster ik word eerlijk gezegd.
Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj

Ipkiss

Citaat van: Parera op 29/03/2024 | 05:18 uurIk vroeg me af of er al nieuws was over de NFP Arctic ? Met de huidige situatie rondom Rusland zou er toch druk moeten liggen op de introductie van dit camo patroon.

Ik kwam eerder deze week een ''fanmade NFP Desert'' tegen, ik vind het wel wat hebben. Prima om in kleine oplage in gebruik te nemen.


We hebben al NFP desert, dat noemen we NFP tan en die gebruikt de kleuren van Multicam.
https://sjef.nu/wp-content/uploads/sites/2/2015/05/nfp-green-nfp-tan.jpg.001-585x438.jpg
Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj

Robert2

Citaat van: Master Mack op 28/03/2024 | 23:32 uurMooi pak maar de rotten horen op de schouders. Vind ik jammer.
Als je goed kijkt dan heeft de marine die wel op de schouders, de NFP-G niet.

Ligt het aan mij of lijkt die basisjas meer op een softshell achtige jas ofzo? Geen idee hoe beweeglijk dat is aan de onderkant. Wel top dat er nu fatsoenlijke high-waist broeken komen.

Parera

Ik vroeg me af of er al nieuws was over de NFP Arctic ? Met de huidige situatie rondom Rusland zou er toch druk moeten liggen op de introductie van dit camo patroon.


Ik kwam eerder deze week een ''fanmade NFP Desert'' tegen, ik vind het wel wat hebben. Prima om in kleine oplage in gebruik te nemen.





Via Reddit

Parera

Citaat van: Ipkiss op 28/03/2024 | 22:28 uurEerste indruk: ziet er goed en functioneel uit! (niet alleen de mooie ogen  :P )
Blij dat de overdaad aan klittenband op de mouwen ten einde lijkt, incl die grote NL stickers.

Hexonia werkt overigens samen met NFP, en dat is een goed teken.

Jammer dat er een paar dienjaar reservisten voor de foto geselecteerd zijn ipv operationele krijgers.

+1

En die dienjaar reservisten die doen het goed op de foto's  ;)  Om het ''bedrijf'' nou af te beelden met allerlei personeel dat over 2 jaar met de VUT gaat is ook niet positief voor de werving.


Master Mack

Mooi pak maar de rotten horen op de schouders. Vind ik jammer.