Belgische defensie - Algemene nieuwstopic

Gestart door Belgje, 09/09/2014 | 09:54 uur

Elzenga

Citaat van: Huzaar1 op 21/04/2015 | 22:55 uur
Ik denk eerder dat dit Franse drones zullen worden.
Die zijn er volgens mij nog niet met bewapening. Of Israelisch model of Amerikaans. Al is het weer gek dat in de berichtgeving wordt gesproken over een kleiner toestel. Ik dacht even aan de suicide-drones..maar denk dat men toch meer op Predator of Reaper UCAV doelt...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#383
Citaat van: Huzaar1 op 21/04/2015 | 22:55 uur
Ik denk eerder dat dit Franse drones zullen worden.


Die de MQ-9 Reaper gebruiken... dus trek je conclusie  :angel:

Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 21/04/2015 | 22:45 uur
Mij ook niet.... steeds meer tekenen wijzen in die richting, blijft de vraag of de landmacht ook een verdergaande samenwerking zal aangaan met een ander land, bijvoorbeeld de Duitsers, wat zal leiden tot een soort van sterfhuisconstructie voor een volledig autonome landcomponent....zoiets als in NL dus.
De Nederlandse Lichte Brigade is aan het oefenen in Frankrijk..gezien haar focus op operaties in Afrika en samenwerking met de Fransen..conceptueel. Het zou mij niet verbazen als de Belgen die richting ook op gaan. Met de patnserwielvoertuigen IGV hebben zij immers ook al een Frans organisatiemodel te pakken...die ook op pantserwiel IGV overstappen.

Huzaar1

Ik denk eerder dat dit Franse drones zullen worden.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 21/04/2015 | 22:39 uur
Volgens mij was het nog ietsje meer dan 250 miljoen voor de aanschaf. Als België mee wil gaan doen, is een aanschaf zoals NL het minimale .

Dat wordt dan zoiets als 2 grondstations en 8 MQ-9 Reaper voor de BeNe luchtmacht + 37 en 20/24 F35A + eventueel een tweede batch voor Nederland aangevuld met 4 NL Herc + (?) 2 nieuwe NL kisten + 7 A400M van BE + 1 van Lux.

MRTT in NAVO pool.

Elzenga

Citaat van: Reinier op 21/04/2015 | 21:50 uur
Aanhaken met de Nederlandse MQ-9 Reaper.
Frankrijk en UK gebruiken ze ook dus geen Belgische solo acties voor een Europees project.

trommelgeroffel ....... kom er maar in Elzenga  :devil: ;)
Ik onderschrijf dat vermoeden al op Twitter eerder op de avond...aangezien men het over bewapende inzet heeft...en is gezien het huidige aanbod aan UCAV en samenwerkingsmogelijkheden een verstandige keuze. En op termijn standaardisatie op het EUropese model dat ontwikkeld wordt.  ;)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 21/04/2015 | 22:08 uur
Met alles wat ik zo her en der lees, zal het mij niet verbazen.

Mij ook niet.... steeds meer tekenen wijzen in die richting, blijft de vraag of de landmacht ook een verdergaande samenwerking zal aangaan met een ander land, bijvoorbeeld de Duitsers, wat zal leiden tot een soort van sterfhuisconstructie voor een volledig autonome landcomponent....zoiets als in NL dus.

Harald

Citaat van: Reinier op 21/04/2015 | 22:18 uur
Zou zo maar eens kunnen.
Moeten de Belgen wel een grondstation gaan aanschaffen (denk ik). De Nederlandse komt in Leeuwarden, misschien net ietsjes te ver weg voor de Belgische luchtmacht.
Voor Nederland gaat dit zo'n $100-250 miljoen kosten voor grondstation, radar en 4 Reapers. Meer (Belgische) Reapers lijkt mij zinvol.
Volgens mij was het nog ietsje meer dan 250 miljoen voor de aanschaf. Als België mee wil gaan doen, is een aanschaf zoals NL het minimale .

Reinier

Citaat van: Lex op 21/04/2015 | 21:52 uur
Kan ook een voorbode zijn voor een verregaande samenwerking cq integratie.
Zou zo maar eens kunnen.
Moeten de Belgen wel een grondstation gaan aanschaffen (denk ik). De Nederlandse komt in Leeuwarden, misschien net ietsjes te ver weg voor de Belgische luchtmacht.
Voor Nederland gaat dit zo'n $100-250 miljoen kosten voor grondstation, radar en 4 Reapers. Meer (Belgische) Reapers lijkt mij zinvol.

Lex

Citaat van: Harald op 21/04/2015 | 21:59 uur
Daar gaat het wel zo oplijken, alles wat NL kiest wordt ook met factor 0.5 aangeschaft.
Belgische marine en luchtmacht met/ in  NL  defensie geïntegreerd ?
Met alles wat ik zo her en der lees, zal het mij niet verbazen.

Harald

Citaat van: Lex op 21/04/2015 | 21:52 uur
Kan ook een voorbode zijn voor een verregaande samenwerking cq integratie.
Daar gaat het wel zo oplijken, alles wat NL kiest wordt ook met factor 0.5 aangeschaft.
Belgische marine en luchtmacht met/ in  NL  defensie geïntegreerd ?

Lex

Citaat van: Reinier op 21/04/2015 | 21:50 uur
Aanhaken met de Nederlandse MQ-9 Reaper.
Frankrijk en UK gebruiken ze ook dus geen Belgische solo acties voor een Europees project.

trommelgeroffel ....... kom er maar in Elzenga  :devil: ;)
Kan ook een voorbode zijn voor een verregaande samenwerking cq integratie.

Reinier

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 21/04/2015 | 21:30 uur
Minister Vandeput wil nieuwe drones voor Defensie
Aanhaken met de Nederlandse MQ-9 Reaper.
Frankrijk en UK gebruiken ze ook dus geen Belgische solo acties voor een Europees project.

trommelgeroffel ....... kom er maar in Elzenga  :devil: ;)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#371
Citaat van: datanews.knack.be Vandaag om 09:30
Minister Vandeput wil nieuwe drones voor Defensie

Weer een teken aan de wand dat luchtmacht er in het nieuwe strategisch plan ontzien zal worden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Minister Vandeput wil nieuwe drones voor Defensie

21/04/15 - Bron: Datanews

Minister van Defensie Steven Vandeput wil op buitenlandse missies modernere, kleinere, drones inzetten. In bepaalde gevallen kunnen ze ook ingezet worden om de luchtgevechtscapaciteit te vergroten. Al pleit hij ook voor beperkingen.

Defensie heeft vandaag al drones die ook al in het buitenland werden ingezet. Maar de toestellen dateren van de jaren negentig en zijn gedateerd, terwijl minister Vandeput zulke toestellen net meer wil inzetten. "Buitenlandse missies gebeuren vaak in een onstabiele context, daarom is het opportuun om meer drones in te zetten." In eerste instantie dienen de toestellen om informatie te verzamelen en gevaarlijke situaties in te schatten. "Maar als het echt nodig is dan kunnen we ze ook inzetten voor gevechtscapaciteiten," aldus Vandeput.

Maar dat kan niet met de huidige generatie. "Vandaag hebben we medium altitude drones. Die blijven lang in de lucht en zijn zo relatief goedkoop in gebruik. Maar ze hebben hun beperkingen en zijn stilaan gedateerd. Daarom kijken we voor de toekomst naar kleinere toestellen die meer op lage hoogtes kunnen ingezet worden." Aldus de defensieminister tegenover Data News. Het gaat daarbij zowel om high altitude als medium altitude toestellen.

Het leger zal dus investeren in nieuwe drones. Al wil de minister nog geen concrete uitspraken doen over de hoeveelheid of het bedrag. "Het aantal zal afhangen van het strategisch plan. We willen vooral de capaciteit ontwikkelen om ze te kunnen inzetten. Maar we spreken niet over honderd toestellen." Ook over de timing blijft het nog vaag. Het wordt een onderdeel van het strategisch plan voor het Belgisch leger in de volgende 15 jaar.

Geen killer robots

Dat de drones uitzonderlijk ook kunnen gebruikt worden voor gevechtscapaciteiten is opmerkelijk, want dat betekent dat het om toestellen gaat die personen kunnen neerschieten. Al nuanceert Vandeput dat hij geen voorstander is van toestellen die volledig autonoom doelwitten uitschakelen. "Er is een ethisch filosofisch aspect aan de automatisering van oorlogsvoering en daar mogen we niet licht over gaan," klinkt het. "Dit is geen investering in killer robots."

Zo benadrukt hij dat er steeds een persoon verantwoordelijk zal zijn als er actie wordt ondernomen. "Ongeacht hoe ver die persoon van het doelwit staat, het blijft een beslissing van een mens die feiten interpreteert en een waardeoordeel velt. Dat moet voor mij zo zijn en blijven. Altijd."

Uit grijze zone

Vandeput gaf de toelichting in het kader van de Drone Convention in Genk. Daarbij sprak hij zijn steun uit voor de sector die vandaag nog in haar kinderschoenen staat, maar tegelijk ook wacht op een wettelijk kader om commercieel te kunnen vliegen. "Verschillende dronepioniers blijven op hun honger zitten, we moeten dringend uit die grijze zone," Daarbij verwees hij naar het voorlopig KB waar mobiliteitsminister Galant momenteel aan werkt. "Dat wordt een belangrijk ijkpunt in de verdere ontwikkeling van de drone-industrie. Ook mijn partij zal er over waken om de levensvatbaarheid van deze industrie te garanderen." Aldus de minister van Defensie.

http://datanews.knack.be/ict/nieuws/minister-vandeput-wil-nieuwe-drones-voor-defensie/article-normal-563957.html