Oefeningen defensie breed, zoals Frisian Flag, ....

Gestart door Harald, 31/03/2017 | 08:33 uur

Mourning

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

StrataNL

Niet spectaculairder dan de grote demo's op de goede ouwe land, luchtmacht, of vlootdagen. Welke nu helaas ook grotendeels verleden tijd zijn  :'(
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Citaat van: Huzaar1 op 30/10/2018 | 22:16 uur
Was het iets? En is dit terug te kijken?
Of het iets is, dan is afhankelijk van degene die het bekijt.
Voor terugzien: https://www.dvidshub.net/search/?filter[type]=video&filter[tags][]=tridentjuncture18&filter[date]=19691231-20181030&sort=date
NATO heeft het wel in vijf (5) stukken geknipt.
Veel kijkplezier.

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

#80
Citaat van: Parera op 30/10/2018 | 13:38 uur
En 2 dingen vielen mij op ;

- Grote afwezige ; de Royal Navy en Royal Marines ?
- De VS kwam pas achteraf toen de andere landen al geland waren en het gebied veilig hadden gesteld en dan nog waren het slechts 2 MV-22's voor MEDEVAC en luchtsteun van een UH-1 en AH-1.


Er is een compagnie van de Royal Marines aan boord van de USS Iwo Jima.

https://www.royalnavy.mod.uk/news-and-latest-activity/news/2018/october/24/181024-rn-lead-gathering-trident-juncture-2018

https://www.royalnavy.mod.uk/news-and-latest-activity/news/2018/october/22/181022-trident-juncture-nato-exercise
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

En 2 dingen vielen mij op ;

- Grote afwezige ; de Royal Navy en Royal Marines ?
- De VS kwam pas achteraf toen de andere landen al geland waren en het gebied veilig hadden gesteld en dan nog waren het slechts 2 MV-22's voor MEDEVAC en luchtsteun van een UH-1 en AH-1.

Nederland leverde bij deze demo toch wel het grootste aandeel met 3 schepen (JW, KD en DR) en ook de mariniers.

Parera

Vanaf 12:00 uur zend de telegraaf de amfibische operatie van de Nederlandse eenheden live uit op hun website!

https://www.telegraaf.nl/video/2740697/tanks-straaljagers-aanvalshelikopters-navo-laat-tanden-zien

Parera

Citaat
Russische raketproeven gepland boven Noorse zee

TRONDHEIM - Rusland houdt tijdens de grote NAVO-oefening raketproeven boven de Noorse zee. Tijdens een persconferentie in Trondheim bevestigde de secretaris-generaal van de verdragsorganisatie Jens Stoltenberg de oefening.

De topman stelt zich geen zorgen over de test te maken. Van een escalatie wil hij niet weten. De Russen hebben de raketproeven zoals het volgens internationale afspraken hoort aangekondigd. Ze hebben plaats boven internationale wateren waar het iedereen vrij staat dit soort proeven uit te voeren.

,,Ik verwacht geen problemen", aldus Stoltenberg vlak voor de NAVO een grote demonstratie van militaire capaciteiten begon in een fjord vlakbij Trondheim. Ook Nederland neemt deel aan deze demonstratie met de marineschepen Johan de Witt en Karel Doorman en eenheden van het Korps Mariniers.

'Dat is niet dramatisch'
Ook volgens de Noorse minister van Defensie, Frank Bakke-Jensen, is er nog geen reden tot paniek: ,,Dat is niet dramatisch", legde hij gisteren uit in de Noorse hoofdstad Oslo. ,, Ik let op de aangekondigde raketproeven en volg de Russische manoeuvre", aldus Bakke-Jensen.

De NAVO is 25 oktober begonnen aan de grooste oefening in tijden. Onder de naam 'Trident Juncture' wordt er met 50.000 militairen getraind in Noorwegen. Duizend Nederlandse militairen doen mee als onderdeel van de snellereactiemacht VJTF. Het doel is het herzien van de reactiemogelijkheden, de responscapaciteit en de strategische mobiliteit - zowel op land en op zee als in de lucht.

[Bron: Telegraaf]

Parera

Citaat van: Ros op 29/10/2018 | 21:10 uur
De grootste NAVO oefening sinds....... het was te verwachten dat de Russen niet alleen zouden toekijken. En het meeste effect heeft een reactie vlak voor het uur U. En deze actie is zeker ook om Trump nog eens extra op de kast jagen.
Het was wachten op reactie maar om zo dom midden in de oefening een live fire ex. te houden had niemand verwacht. Ik had wat spionage verwacht maar niet dit.

Citaat van: Ros op 29/10/2018 | 21:10 uur
Daar kan je op rekenen. En afglijden naar 1980 is echt niet om blij van te worden.
Daar kan ik geen reactie opgeven want dat is voor mijn tijd  :angel:

Citaat van: Huzaar1 op 29/10/2018 | 21:46 uur
Typerend dat je een live fire exercise met raketten MIDDEN in een al draaiende NAVO oefenening niet veroordeelt maar wel begrijpt. Het is naast factie concurrentie gewoon levensgevaarlijk. Dit zijn nou van die provocaties die heel simpel te veroordelen zijn en de hele reden vormen waarom we die oefening houden, best ironisch, triest tegelijk, en dan heb ik het over zowel jou reactie als de Russische oefening.
Laten we de reactie van de NAVO en vooral de VS afwachten maar ik voorzie geen positief antwoord.  Ik zag ook al ''fake news'' dat Trident Juncture plaatsvond in de Zwarte zee, ik vermoed dat deze info vanaf de Russen komt.

Huzaar1

Citaat van: Ros op 29/10/2018 | 23:06 uur
Dat ik schreef dat het te verwachten was dat de Russen niet alleen zouden toekijken zegt niets over hoe ik denk over wat zij inhoudelijk van plan zijn.  Hoe er mee omgegaan moet worden zal inmiddels op politiek niveau worden besproken.

Veroordelen doe ik eigenlijk wel beide partijen die elkaar op lopen te fokken en daar uiteindelijk niets mee bereiken.

Nogmaals, buiten facties om, is dit gewoon levensgevaarlijk en niet eerlijk, dit is zonder enige behoevende uitleg heel simpel te veroordelen. De Navo bestaat, de Russen bestaan, die zijn het niet met elkaar eens op punten, helemaal prima want tot zover kom ik er ook uit. Maar dit is absoluut onnodig en daadwerkelijk niets anders dan het opzettelijk in gevaar brengen van mensen zonder enige noodzaak want de aarde is groot genoeg en er is een punt te maken zonder IN het gebied te gaan zitten waar al mensen bezig zijn.

Ik snap wel wat je zegt, maar je veroordeelt dit niet, het feit dat je er de rationele niet in ziet of in ieder geval niet uit, en dat typt en daarmee niets anders wil dan een reactie daarop wil is gewoon heel erg triest.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ros

Dat ik schreef dat het te verwachten was dat de Russen niet alleen zouden toekijken zegt niets over hoe ik denk over wat zij inhoudelijk van plan zijn.  Hoe er mee omgegaan moet worden zal inmiddels op politiek niveau worden besproken.

Veroordelen doe ik eigenlijk wel beide partijen die elkaar op lopen te fokken en daar uiteindelijk niets mee bereiken.

Huzaar1

Citaat van: Ros op 29/10/2018 | 21:10 uur
De grootste NAVO oefening sinds....... het was te verwachten dat de Russen niet alleen zouden toekijken. En het meeste effect heeft een reactie vlak voor het uur U. En deze actie is zeker ook om Trump nog eens extra op de kast jagen.

Daar kan je op rekenen. En afglijden naar 1980 is echt niet om blij van te worden.

Typerend dat je een live fire exercise met raketten MIDDEN in een al draaiende NAVO oefenening niet veroordeelt maar wel begrijpt. Het is naast factie concurrentie gewoon levensgevaarlijk. Dit zijn nou van die provocaties die heel simpel te veroordelen zijn en de hele reden vormen waarom we die oefening houden, best ironisch, triest tegelijk, en dan heb ik het over zowel jou reactie als de Russische oefening.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ros

Citaat van: Parera op 29/10/2018 | 18:02 uur
Ja maar op / rond Cyprus waren geen oefeningen die plaatsvonden en nu zijn het 2 oefeningen door elkaar heen waarvan de NAVO oefening maanden geleden al aangekondigd was en deze Russische reactie is pas gisteren aangekondigd.

De grootste NAVO oefening sinds....... het was te verwachten dat de Russen niet alleen zouden toekijken. En het meeste effect heeft een reactie vlak voor het uur U. En deze actie is zeker ook om Trump nog eens extra op de kast jagen.

Citaat
Het gaat de komende jaren waarschijnlijk vaker voorkomen dat de Russen ons gaan pesten en wij zullen dan terug pesten en zo langzaam afglijden terug naar 1980.

Daar kan je op rekenen. En afglijden naar 1980 is echt niet om blij van te worden.

Parera

Citaat van: Ace1 op 29/10/2018 | 19:20 uur
Wat is je bron?

Klik eens op die link  ;)
De oranje bol met ''W'' er in van het kleinste oranje gebied.

Citaat
RECEIVED FROM MAIN AIR TRAFFIC MANAGEMENT CENTER OF RUSSIA THIS IS TO INFORM YOU THAT THE RUSSIAN NAVY PLAN TO ROCKET TEST  FIRINGS IN THE BASIN OF THE NORWEGIAN SEA: 01, 02, 03 NOV 2018. DAILY 0700-1400. CHARACTERISTICS OF IMPACT AREA : 6230N 00200E - 6600N 00450E - 6425N 00900E 6202N 00405E - (6230N 00200E)


Ace1

Citaat van: Parera op 29/10/2018 | 16:26 uur
Rusland heeft aangekondigd om op 1,2 en 3 november tussen 0700 - 1400 uur raket testen uit te gaan voeren in de internationale wateren voor Noorwegen.
In het zelfde gebied is ook de NAVO oefening Trident Junctire aan de gang.

https://notaminfo.com/norwaymap

Het kleine oranje gebied met de letter ''w'' is de regio waar de Russen actief gaan zijn met marine schepen en ook lucht eenheden.
Het grote oranje gebied is waar de NAVO actief is voor de oefening.

Provocerende actie van de Russen om midden in ''onze'' oefening ook te gaan oefenen met live fire oefeningen, ik vraag me af ; hoe groot is de kans dat zo'n Russische raket (per ongeluk) een NAVO schip/vliegtuig raakt i.p.v. het oefen doel? :mad:

Het is volgens de Russen een reactie op de NAVO oefening ''aan de Russische grenzen''.


Wat is je bron?