Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 15/05/2020 | 16:37 uur
Giga impuls voor DAMEN. Mooi.

Ja.. en als ze het nu goed aanpakken (daarmee bedoel ik ook dat de BV NL haar nieuwbouwopdrachten snel aanbesteed), dan staat Damen plots in het hart van een noordelijk consortium wat de Italianen en Fransozen buiten de duur houdt (moet Saab natuurlijk ook brood in deze gedachte zien).

Voorwaarde is uiteraard een gelijk speelveld.

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)



Harald

Citaat van: Thomasen op 15/05/2020 | 09:33 uur
Niet voor ons. Had het ook meer over de opmerking die sugereerde dat het 'weer verspilling van EU geld' zou zijn.
Dit soort cooperatie is juist nodig. Grotere series bouwen is nodig. En samen dit soort projecten doorlopen helpt ook gewoon.
snap ik, alleen zijn het dezelfde Landen van die pot gebruik maken en dan denk ik waarom niet NL ?
NL zit niet in veel projecten, wel in het MCM project, maar heeft het lopende BE/NL project daar dan ook (financieel) profijt van gehad ?

Het gaat me meer om dat ook met de EU Defensie gedachte, er landen zijn zoals FR en IT die van de pot maximaal gebruik maken. Ja ... hun goed recht.
Maar vaak worden er allerlei projecten, samenwerkingen gestart er veel data verzameld en daarna gaat het land toch vaak hun eigen weg en profiteert de industrie in eigen land.
Dus de "samen" gedachte is dan weg.

Net als wel eens gezegd, geopperd is voor 1 fregat type voor de landen binnen de EU ... mooie gedachte, maar zal er nooit varen.
Niet dat ik een EU Defensie wil, juist niet !

Ik ben wel voor samenwerkingen op sensoren gebied en ook wel tussen werven van verschillende landen met bijvoorbeeld een basis scheepsromp/ontwerp en dat de landen zelf verdere invulling geven. Zoals gebeurt is met de M fregatten en LCF.           

Parera

Citaat van: Harald op 15/05/2020 | 09:15 uur
als OPV vervanger .....ja

Als OPV vervanger ..... nee

Als we dan korvetten willen koop dan SIGMA of een afgeleide daarvan. NL industrie en kennis, daarnaast ook kans op export orders.

Harald

Citaat van: Thomasen op 15/05/2020 | 09:13 uur
Goede zaak toch?
Dit is precies wat we nodig hebben.
als OPV vervanger .....ja

Harald

Spain Joins PESCO's European Patrol Corvette – EPC Project  ( daar gaat weer EU geld ...  :hrmph:   )

Spain has officially joined the Permanent Structured Cooperation on Defence and Security (PESCO) European Patrol Corvette (EPC) project

Spain thus becomes the fourth EU Member State to join the PESCO project after Italy and France (12 November 2019) and Greece (12 January 2020).

The objectives of this collaborative project launched in November 2019 by the European Council under the PESCO scheme is to design and develop a prototype for a new class of military ship, named "European Patrol Corvette" (EPC), which allows to host several systems and payloads, in order to accomplish, with a modular and flexible approach, a large number of tasks and missions. Three European Union Member States forming a PESCO can apply for the subscription of the project by European funds. Decisions on the allocation of European funds will be taken in 2021. Proposals will be submitted by industry in the same year. The EPC project would enter the industrialization phase from 2025. The vessels under consideration in France and Italy would be replaced from 2027 with a first delivery for Italy.

Fincantieri and Naval Group are the main contractors in this project, and the EPC is likely to be the first vessel designed by the newly formed joint venture NAVIRIS. The Italian-French company headquarters are located in Genoa, Italy and its R&D center near Toulon, France.

The European Patrol Corvette project was presented by Naviris to Spanish shipbuilder Navantia in January 2020. Navantia confirmed that they had been in discussions for several months to determine how to join the project. Spain was then considering replacing five to six of the Descubierta-class corvettes. Madrid officially applied to join PESCO on March 20, 2020 and Spain was accepted into the EPC project on April 2, 2020.

Naviris is expected to design the EPC under the leadership of Fincantieri in terms of programme management. Navantia could join Naviris to participate in the programme, unless an agreement is reached and proposes a different roles distribution.

In June 2019, the French Navy (Marine Nationale) and the Italian Navy (Marina Militare) expressed the military need for their respective staffs. The European Patrol Corvette should, according to NATO's typology, be a "Limited Warship Unit" with a fully laden displacement of approximately 3,500 tonnes. The hulls will be approximately 110 meters long with a draft of 5.5 meters or less.

The Spanish participation in the PESCO European Patrol Corvette (as outlined by InfoDefensa.com) shows that the project is available in three versions:
•EPC optimised for anti-surface (ASuW) and anti-aircraft (AAW) warfare with the possibility of extending the warfare domains to anti-submarine warfare (ASW); the vessel is equipped with self-defence capabilities.
•EPC optimized for ant-surface warfare (ASuW) and designed with oceanic reach (range of 10,000 nautical miles at 14 knots).
•EPC optimized for blue-water (off shore) patrol missions

The first version seems to match Italian considerations and could match Greek needs, while France could be interested in two of the three preliminary projects. The respective targets for the Marina Militare and the Marine Nationale are eight EPCs (replacing the Comandanti and Cassiopea classes ) and nine to eleven EPCs for the French Navy.

This supports the hypothesis that since May 2018, the French Navy's Chief of Staff is looking to replace both the Floréal-class but also the Avisos A69 – or PHM (OPV) – of the D'Estienne d'Orves-class by three to five EPCs. The replacement of the latter could justify a French interest in a European Patrol Corvette that could be fitted with anti-submarine warfare capabilities in order to contribute to the securing of maritime approaches around Brest for the benefit of the oceanic component of the French nuclear deterrent. This implies splitting the original BATSIMAR programme into two types of vessels: A series of six Ocean Patrol Vessels (OPV) and a series of four corvettes or light frigates.

The industrialization of a series of six OPVs would be spread out between 2024 and 2027 (1 + 1 + 2 + 2): the French EPCs would follow immediately from 2026-27. But the replacement of the Floréal-class, which could have been decommissioned between 2020 and 2024, is not part of the current military planning law (LPM 2019 – 2025). This is what is at stake in the "review clause" (2021) and then in the work that should lead to the formulation of the first outlines of the next military planning law (2026 – 2032?) in 2023-24.

https://www.navalnews.com/naval-news/2020/05/spain-joins-pescos-european-patrol-corvette-epc-project/

https://pesco.europa.eu/project/european-patrol-corvette-epc/


https://www.navalnews.com/wp-content/uploads/2019/11/European-Patrol-Corvette-EPC.png

RTB

Citaat van: Parera op 14/05/2020 | 21:42 uur
Bouwen en mogelijk ook goed nieuws voor toekomstige samenwerkingen met de Duitsers als er een warme band is tussen de 2 industrieën. Nu TKMS mogelijk in zee wil met de Italianen (en Fransen?) zou ik het een heel goede stap vinden als Damen - Lurssen - GNY en bijvoorbeeld Saab Kockums samen zouden optrekken.

Met Damen hebben we een partij die goed is in het bouwen van grote oppervlakte schepen, fregatten en patrouille schepen. Lurssen kan ook het gehele scala vergelijkbaar met Damen bieden.  Maar Saab Kockums is weer een goede partij op gebied van onderzeeboten en korvetten.

Overigens vind ik niet dat we alleen moeten samenwerken op scheepsbouw gebied maar bijvoorbeeld ook Thales Hengelo met Saab aan projecten kan werken.

Het Thyssen Krupp verhaal is nog even onduidelijk maar wel is duidelijk dat die opzoek zijn naar een mogelijkheid voor hun marinebouw. De liftbouw divisie is recent verkocht en TKMS blijft een van de grootste marine scheepsbouwers in Noord Europa met 6000 werknemers.

Damen heeft 3500 werknemers in Nederland en internationaal 12,000 werknemers.

Ik vraag me af of Damen daar wat aan heeft. Volgens mij ligt alle kennis qua scheepsontwerp (hele MEKO filosofie) bij TKMS, vandaar ook dat Lurssen voor MKS180 eerst samenwerking zocht met TKMS (net als bij de K130), Blohm+Voss met Damen in zee ging en GNYK met BAE. Dit werd uiteindelijk nog omgegooid naar Lurssen (incl. Blohm+Voss) met Damen en TKMS met GNYK, maar het punt blijft dat geen van deze werven blijkbaar nog de capaciteit heeft om een schip als MKS 180 te ontwerpen zonder hulp.
Enige manier waarop ik het zie werken is als TKMS volledig opgesplitst wordt; de onderzeebootdivisie met Fincantieri en de rest met Lurssen en GNYK (en mogelijk Damen).

Saab Kockums zie ik niet zo snel hierbij betrokken raken, die hebben nog een klein trauma van TKMS  ;D

Parera

#1049
Citaat van: Huzaar1 op 14/05/2020 | 17:48 uur
Goed nieuws voor Damen, dat wordt bouwen.

Bouwen en mogelijk ook goed nieuws voor toekomstige samenwerkingen met de Duitsers als er een warme band is tussen de 2 industrieën. Nu TKMS mogelijk in zee wil met de Italianen (en Fransen?) zou ik het een heel goede stap vinden als Damen - Lurssen - GNY en bijvoorbeeld Saab Kockums samen zouden optrekken.

Met Damen hebben we een partij die goed is in het bouwen van grote oppervlakte schepen, fregatten en patrouille schepen. Lurssen kan ook het gehele scala vergelijkbaar met Damen bieden.  Maar Saab Kockums is weer een goede partij op gebied van onderzeeboten en korvetten.

Overigens vind ik niet dat we alleen moeten samenwerken op scheepsbouw gebied maar bijvoorbeeld ook Thales Hengelo met Saab aan projecten kan werken.

Het Thyssen Krupp verhaal is nog even onduidelijk maar wel is duidelijk dat die opzoek zijn naar een mogelijkheid voor hun marinebouw. De liftbouw divisie is recent verkocht en TKMS blijft een van de grootste marine scheepsbouwers in Noord Europa met 6000 werknemers.

Damen heeft 3500 werknemers in Nederland en internationaal 12,000 werknemers.

Huzaar1

Goed nieuws voor Damen, dat wordt bouwen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 14/05/2020 | 17:19 uur
Betaalmauer :/

Mega-order voor Damen Shipyards was voor Duitse scheepsbouwers impuls te gaan fuseren

In het kort

Twee Noord-Duitse scheepsbouwers voegen hun marinebouwactiviteiten samen.

Opmerkelijk is dat ze concurrenten van elkaar waren bij gunning miljardenopdracht voor Duitse fregatten.

Een van de twee bedrijven gaat samen met Damen Shipyards de fregatten voor de Duitse marine bouwen.

Twee Duitse scheepsbouwers, het Bremense scheepvaartbedrijf Lürssen en German Naval Yards (GNY) uit het Noord-Duitse Kiel, voegen hun marinescheepsbouwactiviteiten samen. De twee familiebedrijven hebben de fusie in de nacht van woensdag op donderdag aangekondigd.

Lürssen, waarvan de gerenommeerde jachtendivisie buiten de fusie blijft, is de bovenliggende partij in het samengaan van de twee Duitse scheepsbouwers. De afgelopen maanden was ook een derde Duitse scheepsbouwer bij de fusiegesprekken betrokken: het oer-Duitse consortium ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS). Maar marktleider TKMS haakte af, en ziet zijn leidinggevende positie in Duitsland nu ingenomen worden door het nieuwe fusiebedrijf.

Concurrenten

Lürssen en GNY waren recent nog concurrenten van elkaar in de strijd om de grootste mega-order in de geschiedenis van de Duitse krijgsmacht: de bouw van vier fregatten (MKS-180) met een waarde van circa €5,3 mrd.

De Gorinchemse scheepsbouwer Damen Shipyards won als hoofdaannemer die megaklus, met als onderaannemer de Hamburgse scheepswerf Blohm + Voss. En dat bedrijf is sinds enkele jaren een dochteronderneming van het Bremense Lürssen.

Door de samenwerking tussen Blohm + Voss en Damen zullen ook andere werven van Lürssen betrokken worden bij de bouw van de vier fregatten, zo heeft Damen eerder verzekerd. Volgens Duitse kranten als Handelsblatt en de in Bremen verschijnende Weser Kurier is de kans groot dat verliezer GNY nu alsnog bij de bouw van de fregatten wordt ingeschakeld.

Bezwaar

GNY had tegen de gunning van de megaklus aan Damen bezwaar aangetekend, maar zou nu genegen zijn het beroep bij de rechter in te trekken. Volgens Norbert Brackmann, CDU-politicus en coördinator van de federale overheid voor de maritieme industrie, kan de fusie ook betekenen dat de bouw van de vier fregatten sneller van start zal gaan.

In sommige Duitse maritieme en ook vakbondskringen was de keuze voor Damen een hard gelag. Dat Damen überhaupt de tender gewonnen heeft, komt onder meer omdat de tender Europees is aanbesteed. Een gegeven dat in Duitsland niet voor de hand ligt en in de nabije toekomst minder vaak voor zal komen, onder meer vanwege plannen om de eigen industrie te beschermen. Anderzijds speelde ook mee dat in het verleden bij Duitse bedrijven de kosten bij grote marine-orders steevast uit de hand liepen, terwijl ook de kwaliteit te wensen over liet.

Impluls onderhandelingen

De keuze voor Damen (en de angst dat daarmee werk naar het buitenland verdwijnt) heeft dan ook een impuls gegeven aan de onderhandelingen tussen de drie Duitse marine-scheepsbouwers, waarvan dus nu, althans voorlopig, TKMS, is afgevallen. Lürssen, German Naval Yards en het beursgenoteerde TKMS zijn alle drie afzonderlijk te klein om het tegen grote buitenlandse partijen als bijvoorbeeld het Franse Naval op te nemen.

De roep om een verdere consolidatie in de Duitse maritieme industrie klinkt dan ook nadrukkelijk, ook bij de overheid die de Duitse marinebouw als 'sleuteltechnologie' heeft bestempeld. Met de samensmelting hopen Lürssen en GNY met hun grotere schaalgrootte beter te kunnen concurreren op de Duitse en exportmarkt en ook efficiënter te kunnen produceren. Iskandar Safa, ceo van Privinvest Holding SAL, het moederbedrijf van GNY, zei donderdag: 'Onze klanten kunnen beter bediend worden als nationale spelers hun krachten bundelen.'

Bron FD




Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1045
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/05/2020 | 16:02 uur
Mega-order voor Damen Shipyards was voor Duitse scheepsbouwers impuls te gaan fuseren .


Het maakt de weg vrij om door te pakken met het Duitse MKS-180, wellicht legt dit ook de basis voor vLCF (NL) & vF124 (Dld) Nu snel doorpakken op onze eigen vervangingsdossiers en NL is zowaar het hart van een eventueel Noord Europees consortium op basis van een gelijk speelveld.