Recente berichten

#1
KLu / Re: MLU AH-64's
Last post by Huzaar1 - Vandaag om 21:44
Wel nieuwe soort (lichtere) bladen. Of ze kunnen vouwen weet ik niet. Zal eens rondvragen.
#2
KLu / Re: MLU AH-64's
Last post by Ace1 - Vandaag om 20:54
Hebben de Apaches ook een folding blades  systeem gekregen?

#3
Je weet toch...De 2A4 toren was hydraulisch aangedreven en benaming was ook WNA.....In het elektronikraum zat de WNA besturingskast die toen ook gedigitaliseerd werd.  Althans, zo noemde men dat.... Maar goed dat dat servo hydraulieksysteem er uit ging bij de A5 want onderhoudsgevoelig, onbetrouwbaar en eigenlijk gewoon gevaarlijk.

Zit die hydrauliekbende ook nog steeds in die A4's die nu in UA zijn??
#4
Overige Multimedia / Re: youtubedump
Last post by Ace1 - Vandaag om 20:29
Huzaar en Master Mack hopelijk kennen jullie als tankers de klassiekers?



#5
Was de WNA nog rukker dan? Zover ik weet is die in onze A6 ook analoog. We hebben de digitale nooit gehad.
#6
Citaat van: Huzaar1 op Vandaag om 18:15Aub niet, liever de Pzh.

Natuurlijk blijft de Pzh op #1 staan!

Het mooiste zou in de toekomst zijn dat we 3 volwaardige Pzh batterijen hebben + 3 MLRS batterijen + 1 a 2 zelfrijdende mortier batterijen + 1 a 2 Wiel artillerie batterijen. Dit geeft ons in totaal 8 a 10 artillerie batterijen, buitenom 11 LMB en het Korps Mariniers.

Dit vraagt op basis van het maximale aantal eenheden om uitbreiding van:
- 4 a 6 extra PZH's uit de stalling
- 14 a 16 extra  PULS
- 24 zelfrijdende mortieren
- 24 RCH155's

Een behoorlijke uitbreiding, maar met het oog op de hoeveelheid artillerie inzet in Oekraine geen verkeerd idee.
#7
KL / Re: Leopard, verkoop, gevolgen...
Last post by Ipkiss - Vandaag om 19:14
Citaat van: Huzaar1 op 18/04/2024 | 15:20 uurGewoon, uitgenodigd worden door het Amerikaanse leger.

Het helpt als we een overste van de Cav op een bepaalde plek in de VS hebben zitten..  8)
#8
Die eerste modificatie waar ik het over heb was al ergens in 1986.....was eigenlijk ombouw van lot 2 naar lot 4 ofzo...wil ik ff van af zijn... en betrof idd alleen de toren. De 1steKWS naar A5 hadden we toen nog geen idee van.
 
Toen de leo 2A4 binnenstroomde zat er in de toren nog de analoge rekenaar met rekenaarsbedieningspaneel en ZLHV. Als ik me goed herinner was ook de WNA elektronik nog analoog... deze werden vervangen voor een "digitale"versie... in 80tigerjaren termen dan ;). Ook het munitieluik was nog functioneel en werd terplekke dichtgelast. Verder waren er nog wat garantieklusjes die afgewerkt moesten worden. Waaronder de te kort afgeknipte buitenompantsering van de luchtslangen van de fietspomp...soms wel 3cm te kort...jahjah..denkterom ;D  ;D  ;D 

maar goed.....ik dwaal lichtelijk af van het topiconderwerp.
#10
Citaat van: wegmann op Vandaag om 16:02Klopt....een flink deel van de gloednieuwe Leo 2A4's reed na het inschieten op Meppen via de openbare weg naar de desbetreffende mobilisatiecomplexen. Eénmaal op het complex mochten deze de poort niet meer uit, ook niet op een dieplader of voor oefeningen. Dit alles voor zover ik weet om BTW-technische redenen. Ergens rond 1989 was er op de MC's ineens een hoop werk extra omdat alle Leo's leeggehaald moesten worden, o.a. TZF er uit en alle toebehoren. Kort daarna een bezoek van een delegatie (belastingdienst?). Deze ploeg keek ff om de hoek in de loods, riep iets van "die dingen zijn nog groot,hè" en het was klaar. Tijdje later startte het omwisselingsprogramma met de toen al aardig afgeragde Leo 2A4's uit Duitsland. Later hoorde ik dat ook om die reden de eerste modificatie (omwisseling analoge ZLHV, rekenaar naar digitaal en dichtlassen munitieluik + nog e.a. ) nog al wat gedoe had gegeven... jaren later was dat nog een gespreksonderwerp bij Wegmann's Kundendienst ;D

De modificaties door KMW inzake KWS programma's waren enkel toren updates. Onderstel hebben die Duitsers volgens mij nooit aangepakt.

Indien je meer van dit soort anekdotes hebt, kom maar af.  :heart: